pph:n painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26011909]kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on olla tavoitettavissa jos lapsi on hoidossa! työpaikka menis itsellä vaihtoon jos ei voisi sen puolesta olla..[/QUOTE]

jahas vaikka kirurgi kesken leikkauksen vastaa puhelimeen? hmm no joo...

[QUOTE="mä";26013737]Kirurgi, leikkaussalihoitaja, lentäjä, tuomari, istunnossa oleva asianajaja, jotkut tehtaiden tuotantotilat (ei saa olla puhelinta ollenkaan). Mut aika harvassa varmaan on perheet, että molemmat vanhemmat olisivat tällaisessa työssä. Minulta kysyttiin, kun lapset vietiin hoitoon, että saako minut kiinni kännykästä päivän aikana ja mihin numeroon soitetaan, jos on hätä.[/QUOTE]

no itse olen suht tavis työssä mutta olen puhelimessa kiinni vaikka tunteroisen joten ei saa heti paikalla kiinni. ja sit kun tulee uusi asia hoidettavaksi niin taas olenvarattu. tämän takiahan lapset sinne hoitoon laitetaan.

pph:n olisi varmaan pitänyt miettiä kaikkia mahdollisia eteen tulevia tilanteita ennen kuin aloitti työnsä.
tietyistä syistä olenkin valinnut omille lapsilleni päivähoitopaikan päiväkodista. ei ole ollut valitettavaa. lapset viihtyvät ja saavat asiantuntevaa koulutettua virikettä lastentarhanopettajilta, joita niitäkin sieltä löytyy.

Olen tällä hetkellä kotiäitinä, mutta esim tuossa aamupäivästä olin kuopuksen kanssa uimassa ja silloin minua ei olisi saanut kiinni jos esikoisen koululta tai keskimmäisen päiväkodilta olisi yritetty soittaa. Töissä olevan miehen olisivat kyllä taas saaneet kiinni.

Mä teen sijaisuuksia 4 eri koulussa, 8 eri yksikössä, eli mitenkään en voi ennakoida missä olen milloinkin, ja kerran päivässä ehdin puhelinta vilkaista, joten muo ei kyllä saa kiinni välttämättä moneen tuntiin. Pk taas ei varahakijoita kirjaa edes listalle koska eivät kuulemma voi antaa lapsia kenenkään mukaan ilman jomman kumman huoltajan henk. koht. samana päivänä antamaa ilmoitusta.

[QUOTE="minä";26014069]pph:n olisi varmaan pitänyt miettiä kaikkia mahdollisia eteen tulevia tilanteita ennen kuin aloitti työnsä.
tietyistä syistä olenkin valinnut omille lapsilleni päivähoitopaikan päiväkodista. ei ole ollut valitettavaa. lapset viihtyvät ja saavat asiantuntevaa koulutettua virikettä lastentarhanopettajilta, joita niitäkin sieltä löytyy.[/QUOTE]

Ei meilläkään ole ollut valitettavaa, vaikka lapsi on perhepäivähoidossa. Lapsi menee aina iloisena hoitoon, saa ulkoilla joka päivä ja askarteluakin on jotain kerran viikossa ja pieniä retkiä myös. Samassa pihassa on kaksi pph:ta ja keksivät yhdessä virikkeitä lapsille. Hoitaja ehtii joka päivä kertoa miten lapsen päivä on mennyt ja mitä uutta lapsi on oppinut.

Jos en ole varma onko lapsi tarpeeksi terve menemään hoitoon, soitan pph:lle ja kysyn mitä mieltä hän on. Välillä hän sanoo että kannattaa pitää kotona, välillä sanoo, että voi tuoda hoitoon.

[QUOTE="mä";26013737]Kirurgi, leikkaussalihoitaja, lentäjä, tuomari, istunnossa oleva asianajaja, jotkut tehtaiden tuotantotilat (ei saa olla puhelinta ollenkaan)..[/QUOTE]

Tuota noin... eiköhän noissa ammateissa ole pakko olla varahoitaja olemassa tai jokin muu järjestely. Meinaatko että kirurgille välitetään viesti lapsen sairastumisesta kesken leikkauksen (kyllä, heräämössä tai leikkausosaston toimistossa on aivan varmasti puhelin), hän sanoo että tämä oli sitten tässä, jättääkin jänteen korjauksen kesken, vetäsee viidessä minuutissa nahan kiinni ja häippäsee kesken leikkauksen? Lentäjä ohjaa koneen lähimmälle kentälle ja jää odottamaan vastakkaiseen suuntaan lähtevää lentoa vai miten olit ajatellut asian? Asianajaja poistuu kesken istunnon kun hänelle tullaan kuiskuttamaan Joni-Petterin oksentaneen hoidossa. Kuukausia eri syistä lykätty istunto siirtyy jälleen kerran, mutta asioilla on tietenkin tärkeysjärjestyksensä...

Että semmoisia tapauksia:D

Minä väitän edelleen, että joka paikassa ihminen saadaan kyllä kiinni ehkä sukeltajia lukuunottamatta. Aina on joku joka voi välittää viestin jollakin tavalla. Se vaan että mainitsemissasi ammateissa on pakko olla jokin muu hakija lapselle silloin kun itse on tiukasti kiinni työssä.

[QUOTE="elämää";26014281]Tuota noin... eiköhän noissa ammateissa ole pakko olla varahoitaja olemassa tai jokin muu järjestely. Meinaatko että kirurgille välitetään viesti lapsen sairastumisesta kesken leikkauksen (kyllä, heräämössä tai leikkausosaston toimistossa on aivan varmasti puhelin), hän sanoo että tämä oli sitten tässä, jättääkin jänteen korjauksen kesken, vetäsee viidessä minuutissa nahan kiinni ja häippäsee kesken leikkauksen? Lentäjä ohjaa koneen lähimmälle kentälle ja jää odottamaan vastakkaiseen suuntaan lähtevää lentoa vai miten olit ajatellut asian? Asianajaja poistuu kesken istunnon kun hänelle tullaan kuiskuttamaan Joni-Petterin oksentaneen hoidossa. Kuukausia eri syistä lykätty istunto siirtyy jälleen kerran, mutta asioilla on tietenkin tärkeysjärjestyksensä...

Minä väitän edelleen, että joka paikassa ihminen saadaan kyllä kiinni ehkä sukeltajia lukuunottamatta. Aina on joku joka voi välittää viestin jollakin tavalla. Se vaan että mainitsemissasi ammateissa on pakko olla jokin muu hakija lapselle silloin kun itse on tiukasti kiinni työssä.[/QUOTE]

Jep. Monissa ammateissa vanhemman kyllä saa kiinni, vaikka vanhempi itse ei pääsiskään työstä sitten irrottautumaan. Mutta se on vaan sellainen juttu että sitten vanhemman pitää järjestää joku muu hakemaan lapsensa, vaikka palkata. Koska kunnallinen päivähoito ei ole sairaan lapsen hoitoa varten.

Ja senkin vielä ymmärtää ettei yhdellä puhelulla saa kiinni, mutta kyllä sitä nyt jokainen jossain kohtaa työpäiväänsä voi irrottautua sen verran että voi tarkistaa oman puhelimensa tai ottaa vastaan viestejä.

[QUOTE="elämää";26014281]
Minä väitän edelleen, että joka paikassa ihminen saadaan kyllä kiinni ehkä sukeltajia lukuunottamatta. Aina on joku joka voi välittää viestin jollakin tavalla. Se vaan että mainitsemissasi ammateissa on pakko olla jokin muu hakija lapselle silloin kun itse on tiukasti kiinni työssä.[/QUOTE]

No on niitä sukeltajien lisäksi muitakin. Toki opettajat ja muut jotka on päivittäin talossa jossa on puhelimeen vastaavia muita ihmisiä, ei tavottamisen pitäisi olla edes hankalaa, mutta moni tekee työnsä jossakin kentällä. Ehkä vielä yksinkin. Toimittajien ja kuvaajienkin pitää välillä sulkea luurinsa tai olla vilkuilematta. Eikä kukaan muukaan samaa duunia tekevistä voi pitää puhelintaan auki kun vaikkapa tv-kamerat käy. Ja moni raksaduunarikin saattaa upota samaan kategoriaan. Ainakin pienemmillä työmailla. Vai pitäiskö lumenpudottajan olla kärppänä vastaamassa. Tosin siinäkään hommassa ei haittaa jos puhelin soi. Poliisillakin voi olla tiukat paikat vastata, mutta heidät nyt varmaan aika nopsaan voi tavoittaa. Esiintyjiä ja yksityisiä ammatinharjottajia ei useinkaan mikään sihteeri tavota kun sellaista ei ole.

[QUOTE="vieras";26014047]jahas vaikka kirurgi kesken leikkauksen vastaa puhelimeen? hmm no joo...[/QUOTE]

No sen verran oon ollut leikkurissa töissä, että tiedän et kyllä niille kirurgeillekin sana kulkee kesken leikkauksenkin. Ei sen kirurgin itse tarvitse siihen luuriin vastata ;) Kyllähän esim. juuri lapsen sairaalaan joutuminen on sen luokan asia, että tieto välitetään eteenpäin vaikka millaisessa työssä olisi.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="vieras";26014321]Jep. Monissa ammateissa vanhemman kyllä saa kiinni, vaikka vanhempi itse ei pääsiskään työstä sitten irrottautumaan. Mutta se on vaan sellainen juttu että sitten vanhemman pitää järjestää joku muu hakemaan lapsensa, vaikka palkata. Koska kunnallinen päivähoito ei ole sairaan lapsen hoitoa varten.

Ja senkin vielä ymmärtää ettei yhdellä puhelulla saa kiinni, mutta kyllä sitä nyt jokainen jossain kohtaa työpäiväänsä voi irrottautua sen verran että voi tarkistaa oman puhelimensa tai ottaa vastaan viestejä.[/QUOTE]

Aamen ja piste.

[QUOTE="a p";26012057]Kai sinäkin voit pitää puhelimen äänettömällä esim. pöydällä, jolloin näet jos hoitaja soittaa?[/QUOTE]

Joka paikassa ei tämä onnistu. Esim. matkapuhelintehtaalla oli yksiselitteisesti kielletty pitää puhelimia työtiloissa. Monessa elektroniikkayrityksessä sama juttu, herkkien testilaitteiden takia.

Toki yhteyden hätätilassa saa työnjohtajan kautta. Edellyttää toki, että työnjohdon numero on soittajalle tiedossa.

Jos toisella vanhemmalla on sellainen duuni että on hankala tavoittaa puhelimitse, niin kai silloin toinen voi vastata vähän paremmin? Ainakin toivoisi niin..

Mä en todellakaan pidä puhelinta taskussa hoitaessani vanhuksia, esim. suihkutukset, ym. niin ei siinä mitään puhelinta kesken kaiken kaivella.

Jos lapsi on jo sairaalassa, niin toisaalta- siellähän on hoitajat siihen saakka kun vanhempi tulee. Ja ellei pph voi viedä sairaalaan ja vanhempi pitää saada viemään, niin sitten soitetaan se varahoitaja hätiin.

Mitäs muuten sanotaan pph:n toimintaohjeissa/ säännöissä sanotaan?
Ainakin Helsingin kaupungilla päiväkodin henkilökunta on velvollinen viemään lapsen vakavissa tilanteissa sairaalaan ellei vanhempaa saada niin nopeasti kiinni/ paikalle.

[QUOTE="lyyti";26016287]No sen verran oon ollut leikkurissa töissä, että tiedän et kyllä niille kirurgeillekin sana kulkee kesken leikkauksenkin. Ei sen kirurgin itse tarvitse siihen luuriin vastata ;) Kyllähän esim. juuri lapsen sairaalaan joutuminen on sen luokan asia, että tieto välitetään eteenpäin vaikka millaisessa työssä olisi.[/QUOTE]

No mutta vaikka sana menisikin perille, niin ei se kirurgi siitä kesken leikkauksen (eikä muuten hoitajakaan) lähde delegoimaan lapsen hakuhommaa jollekin muulle..

Kalikan kalahtamisella tarkoitan niitä tyyppejä jotka tässä keskustelussa alkavat arvostelemaan aloittajaa siitä, että lähti viemään lasta sairaalaan ja jätti muut miehensä hoidettvaksi. Ja niitä joiden mielestä on ok ettei kumpikaan vanhemmista vastaa puhelimeen.

Tuli muuten vielä mieleen illalla se, että kun aloittaja soitti vanhempien perään niin toisen puhelin tuuttasi varattua - eli kykeni kuitenkin puhumaan puhelimessa??? Helvetti millaisia vanhempia :(

• Tykkää
Reactions: Pinki
[Jos lapsi on jo sairaalassa, niin toisaalta- siellähän on hoitajat siihen saakka kun vanhempi tulee. Ja ellei pph voi viedä sairaalaan ja vanhempi pitää saada viemään, niin sitten soitetaan se varahoitaja hätiin.

.[/QUOTE]

Niinpä niin, ihan sama kuka sen sairaan lapsen kanssa on??? Pientä lasta luultavasti pelottaa olla vieraassa paikassa missä tutkitaan ja mahdollisesti pistellään - siinä ei tuiki tuntematonplajon lohduta.

[QUOTE="elämää";26014281]Tuota noin... eiköhän noissa ammateissa ole pakko olla varahoitaja olemassa tai jokin muu järjestely. Meinaatko että kirurgille välitetään viesti lapsen sairastumisesta kesken leikkauksen (kyllä, heräämössä tai leikkausosaston toimistossa on aivan varmasti puhelin), hän sanoo että tämä oli sitten tässä, jättääkin jänteen korjauksen kesken, vetäsee viidessä minuutissa nahan kiinni ja häippäsee kesken leikkauksen? Lentäjä ohjaa koneen lähimmälle kentälle ja jää odottamaan vastakkaiseen suuntaan lähtevää lentoa vai miten olit ajatellut asian? Asianajaja poistuu kesken istunnon kun hänelle tullaan kuiskuttamaan Joni-Petterin oksentaneen hoidossa. Kuukausia eri syistä lykätty istunto siirtyy jälleen kerran, mutta asioilla on tietenkin tärkeysjärjestyksensä...

Sitähän mä tässä tarkoitin. Ettei leikkaava kirurgi voi lähteä kesken leikkauksen, vaikka mikä olisi. Ja tuskin sinne kesken leikkauksen tullaan kertomaan. Taitaa puuttua sisälukutaito...

[QUOTE="äippä";26014034]Eli kuulkaas nyt! Oulu ainaskin vaatii pph käymään ammattiTUTKNNON jos aikoo alalla olla. Ei mitään kurssia vaan ihan oikea ammattitutkinto on suoritettava. Ei voi toimia yksityisenä eikä kunnalla ellei ole koulutusta alalla.[/QUOTE]

Tämä varmasti koskee vain uusia alalle hakeutuvia? Kyllä perhepäivähoitajista löytyy ihan psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka tuskin kykenisivät nykyisellään kursseja käymään.

[QUOTE="Menna";26017028]Eikö ketään nypi se, että ammattilainen ruotii täällä asiakkaittensa asioita? Julkisesti?[/QUOTE]

Salassapitovelvollisuus kuitenkin täyttyy, koska nimiä tai paikkoja ei mainita. Tämmöstä tarinaahan vois kuulla jopa bussissa viereiseltä penkiltä...

En jaksanut lukea kuin alun. Jos ei ole provo niin tietysti sympatiat muutoin ap:n puolella mutta ei mielestäni tällaista asiaa voi tulla näin tarkasti palstalle puimaan. Jos olisin lapsen vanhempi, niin aika inhalta tuntuis lukea aisan kuvausta ja päivittelyjä täällä. Vaikka ei nimillä asiasta kerrotukaan niin kenties asiayhteyksistä joku tuttava saattaa jopa tunnistaa tapauksen. Salassapitovelvollisuus??

Yhteistyössä