pph:n painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huh huh mietinpä sitten uudestaan lapseni tulevaa hoitopaikkaa jos ei perhepäivähoitajalla ole nykyäänkään mitään koulutus vaatimuksia.Samahan se olisi palkata naapurin mummo kuin kouluttamaton ventovieras..onko minulla vanhempana oikeus vaatia nähtäväksi pph:n koulutus todistus tms,jos olen lastani hänelle hoitoon viemässä?Miten sitten takaan sen ettei hoitaja jätä lastani jollekin kumminkaimalle hoitoon jos hänelle tulee jokin tärkeä meno?

Huh huh mietinpä sitten uudestaan lapseni tulevaa hoitopaikkaa jos ei perhepäivähoitajalla ole nykyäänkään mitään koulutus vaatimuksia.Samahan se olisi palkata naapurin mummo kuin kouluttamaton ventovieras..onko minulla vanhempana oikeus vaatia nähtäväksi pph:n koulutus todistus tms,jos olen lastani hänelle hoitoon viemässä?Miten sitten takaan sen ettei hoitaja jätä lastani jollekin kumminkaimalle hoitoon jos hänelle tulee jokin tärkeä meno?

No nythän ne vaatimukset vasta ovat ruvenneet tulemaan, mutta ei kaikkialle.. Tätä olen koulutettuna aina ihmetellyt, ja kritisoinut

Pph:t monesti lienee niitä naapurin mummoja. Sehän on kodinomaista hoitoa, lähinnä maalaisjärjellä pärjää.

Miten koulutus takaa sen, ettei hoitaja jätä lasta johonkin? Jos ihminen ihan huvikseen jättää toisen lapsen johonkin työvuorollaan, niin sitä pässiä tuskin koulutus pelastaa....

Onneksi vanhemmilla oikeus itse valita minne tai kenelle lapsensa hoitoon laittaa. Jos perheelle tarjotaan pph-paikkaa niin vanhemmathan sen loppupelissä päättää ottavatko kyseisen paikan vai ei.
Minulla lapset maailman ihanimmalla pph:lla hoidossa ja mulle aivan sama onko hänellä maisterin paperit vaiko vain kansakoulu takana. Lähes 40 vuoden rautainen ammattitaito pph:n työstä merkkaa mulle paljon enemmän!

Jos lapselle tarjotaan paikkaa kunnalliselta pph:lta, voit kysyä hoitajan koulutuksesta esim. ohjaajalta, joka usein on päiväkodin johtaja. Tutustumiskäynnillä voit ottaa kulutusasian hoitajan kanssa puheeksi, mutta et voi kyllä vaatia hoitajaa näyttämään todistuksiaan.

Meidän kunnassa lapsia ei saa jättää hoitajan puolison tai täysi-ikäisen lapsen hoitoon, vaan varahoitaja on kutsuttava paikalle tai vietävä muut lapset lähipäiväkotiin, jos ei ihan hengenhädästä ole kysymys. Hoitajan on itse lähdettävä sairaan lapsen mukaan.

Muut sosiaalihuollon ammatilliset tehtävät: Tehtävään soveltuva ammattitutkinto tai muu soveltuva koulutus (11 §).

Pykälän soveltamisalan piiriin kuuluvat tehtävät, joista ei ole säädetty muissa pykälissä, esim. perhepäivähoitajan tehtävät.

Koska pykälää sovelletaan sellaisiin sosiaalihuollon tehtäviin, joissa edellytetään ammatillista osaamista, lähtökohtana on, että edellytetään vähintään ammattitutkinnon tasoista koulutusta. Perustellusta tehtävään liittyvästä syystä voidaan katsoa, että tätä vähäisempi koulutus on teh-tävään riittävä.
Siinäpä oli laki tekstiä koulutuksesta..
Mietin vaan että kuka korvaa ja kenen on vastuu jos kotiin jääville hoitolaisilla sattuu sillä aikaa jotain kun hoitaja on saattamassa sairastunutta lasta?
Entä jos hoitaja olisi ollut yksin kotona hoitolasten kanssa, olisiko koko porukka pitänyt ottaa sairaalaan mukaan jos ei sairastunutta voi yksin laittaa ambulanssiin?

Kunnallinen päivähoito on suurimmaksi osaksi laitonta, jos lakia aletaan tutkimaan siten kuin pitäisi. Päiväkodeissa täysin epäpätevät hoitajat hoitavat lapsia tilanteissa, joihin heidän ei koskaan pitäisi joutua. Täysin yksinkin. Henkilökuntaa voi aivan hyvin olla monenkin päivän ajan laiton määrä, mutta ketään ei kiinnosta, ennen kuin jotakin sattuu :/ Joka tapauksessa lähes päivittäin tulee hetkiä, kun henkilökuntaa on liian vähän.

[QUOTE="...";26013205]Onneksi vanhemmilla oikeus itse valita minne tai kenelle lapsensa hoitoon laittaa. Jos perheelle tarjotaan pph-paikkaa niin vanhemmathan sen loppupelissä päättää ottavatko kyseisen paikan vai ei.
Minulla lapset maailman ihanimmalla pph:lla hoidossa ja mulle aivan sama onko hänellä maisterin paperit vaiko vain kansakoulu takana. Lähes 40 vuoden rautainen ammattitaito pph:n työstä merkkaa mulle paljon enemmän![/QUOTE]

Näinpä juuri. Se on hyvä, että jatkossa hoitajat joutuvat käymään kurssin, mutta minä pidän ehdottomasti tärkeämpänä lämmintä sydäntä ja maalaisjärkeä, vaikka se kuulostaakin kovasti kornilta nykyaikana:D Vanhemmilla on oikeus selvittää hoitajan koulutus- ja kokemustaustat ja tehdä tutustumiskäynti hänen luokseen ennen kuin päättävät hoitopaikan vastaanottamisesta.

Minä kävin ensin kunnallisen perhepäivähoitajan luona ja olin heti ensitapaamisen jälkeen laittamassa lastani hänelle hoitoon, kunnes aloin valvoa öisin ja panikoida asiaa. Tuo ihminen tuntui jotenkin kylmältä ja kolkolta, vaikka alkuun työnsin sen asian mielestäni. Hän puhui vain käytännön asioista (esim. että saa tuoda vain yhden viikon vaipat kerrallaan kun ne vievät muuten liikaa tilaa ym.), eikä mitään hoitoperiaatteistaan tai lapsen tutustuttamisesta. Siinä oli myös joitain käytännön asioita, jotka epäilyttivät. Kerroin niistä perhepäivähoidon ohjaajalle, joka sanoi että kaikki on yleisen käytännön mukaista. Pph-ohjaaja kertoi että asuinalueellamme on myös yksityinen pph ja kävin hänen luonaan. En kysellyt mitään koulutuksia, kun tuo ihminen oli ollut perhepäivähoitajana koko työuransa ajan eli 20 vuotta. Hän on todella lämmin ja ihana ihminen ja kertoi tutustumiskäynnillä oma-aloitteisesti miten totuttaa uusia lapsia ja miten hoitaa alkuvaiheen hankaluuksia nukkumisen, syömisen ja vierastamisen suhteen. Nuo kaksi hoitajaa olivat kuin yö ja päivä ja olen todella onnellinen, että löysin tämän ihanan hoitajan lapsellemme. Olisin pannut 1,5-vuotiaamme tarhaan, jos en olisi saanut tälle toiselle pph:lle.

Hoitajia on monenlaisia ja vanhemmatkin pitävät eri asioita tärkeinä, joten kannattaa kysellä asioista.

Sinullekin tiedoksi, että päiväkodeissa saattaa samana päivänä suurin osa henkilökuntaa olla kokemattomia ja kouluttamattomia epäpäteviä sijaisia. Ja kaikki johdon sallimana, kunhan vain mitään ei satu! Johtajia ei itse asiassa kiinnosta, koska heillä on tärkeämpää tekemistä. Kuukausia voi mennä niin, että lapsianne hoitaa välitysfirmasta lähetettyjä kirjailijoita ja muita eri ammateista tulleita. Vain osa omaa henkilökuntaa paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013537:
Kunnallinen päivähoito on suurimmaksi osaksi laitonta, jos lakia aletaan tutkimaan siten kuin pitäisi. Päiväkodeissa täysin epäpätevät hoitajat hoitavat lapsia tilanteissa, joihin heidän ei koskaan pitäisi joutua. Täysin yksinkin. Henkilökuntaa voi aivan hyvin olla monenkin päivän ajan laiton määrä, mutta ketään ei kiinnosta, ennen kuin jotakin sattuu :/ Joka tapauksessa lähes päivittäin tulee hetkiä, kun henkilökuntaa on liian vähän.

tarkkaanottaen, tässä ei kyllä rikota lakia. laki ei edellytä että koko hoitopäivän ajan läsnä on 1 hoitaja/7 lasta (tai 4 alle 3-vuotiasta), riittää että suhdeluku toteutuu päivän aikana. satunnaiset ylitykset lapsimäärässä sallitaan myös, eikä laki määritä tarkoittaako satunnainen 1 tuntia, 1 päivää tai 1 kuukautta vajaamiehityksellä. hanuristahan tämä on, mutta tosiasia silti.

normiryhmässä päiväkodissahan on ne 3 hoitajaa yhtäaikaa paikalla n. 5 tuntia päivässä, eli 9-14 välillä. loput päivästä vedetään yleensä vajaamiehityksellä.

tarkkaanottaen, tässä ei kyllä rikota lakia. laki ei edellytä että koko hoitopäivän ajan läsnä on 1 hoitaja/7 lasta (tai 4 alle 3-vuotiasta), riittää että suhdeluku toteutuu päivän aikana. satunnaiset ylitykset lapsimäärässä sallitaan myös, eikä laki määritä tarkoittaako satunnainen 1 tuntia, 1 päivää tai 1 kuukautta vajaamiehityksellä. hanuristahan tämä on, mutta tosiasia silti.

normiryhmässä päiväkodissahan on ne 3 hoitajaa yhtäaikaa paikalla n. 5 tuntia päivässä, eli 9-14 välillä. loput päivästä vedetään yleensä vajaamiehityksellä.

Jep, laki toki on olemassa, mutta siitä löytyy SUURIA PORSAANREIKIÄ. Se ei esim. määrittele, mikä on väliaikaista. Meilläkin yksi lapsi liikaa tällä hetkellä ryhmässä, koska "väliaikaisesti" saa olla. Eli käytännössä meillä voi 4 päivänä viikossa olla yksi lapsi liikaa, joka perjantai sitten on yhdellä lapsella vapaa joten silloin on maksimimäärä.

Samaten tuo että on liian vähän henkilökuntaa... päivittäin meillä. Aamuvuorossa ollaan yksin esim. koko aamupala-aika 22 lapsen kanssa, samaten iltapäivästä työkaveri lähtee jo klo. 15.30. Yleensä siinä kohtaa lapsia jää itselle n. 15 kpl.

Monesti olen meinannut heittää hanskat tiskiin, sellaisia tilanteita on ollut. Esim. juurikin yksin 21 lapsen kanssa...

Kerropa, mitä tapahtuisi jos koko kuukauden (edes kahden päivän) ajan on vajaamiehitys ja tapahtuisi vakava onnettomuus. Tilanteen sallijat joutuisivat oikeuteen, eli ei auttaisi sanaan "tilapäisesti" vetoaminen. Tuskin edes silloin, jos ulkona on liian vähän hoitajia, ja joku loukkaantuisi erittäin vakavasti.

[QUOTE="hoitsu";26013612]Jep, laki toki on olemassa, mutta siitä löytyy SUURIA PORSAANREIKIÄ. [/QUOTE]

Olen myös erittäin surullinen sen takia, että lto-tasoinen työskentelijä on niin aivopesty lain porsaanreikien käyttämiseen, ettei edes kyseenalaista systeemiä kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013624:
Kerropa, mitä tapahtuisi jos koko kuukauden (edes kahden päivän) ajan on vajaamiehitys ja tapahtuisi vakava onnettomuus. Tilanteen sallijat joutuisivat oikeuteen, eli ei auttaisi sanaan "tilapäisesti" vetoaminen. Tuskin edes silloin, jos ulkona on liian vähän hoitajia, ja joku loukkaantuisi erittäin vakavasti.

jos onnettomuus sattuisi, ensiksi poissuljetaan hoitajien laiminlyönnit. kysellään mm. hyvin tarkkaan kunkin hoitajan sijainti pihalla, onko joku ollut käymässä sisällä, puhunut kännykkään tms. seuraavaksi tarkistetaan lasten lukumäärä suhteessa hoitajiin. jos tässä havaitaan puutteita, selvitetään mistä ne johtuvat: onko joku hoitaja poistunut töistä liian aikaisin, tarkistetaan kirjatut työvuorot ja niiden toteutuminen ko. hetkellä. mikäli tilanne on ollut pk:n johtajan tiedossa ja hän on sallinut vajaamiehityksen, on hän vastuussa tapahtuneesta.

tähän loppuu tietämykseni, mutta oletan että seuraava aste on sitten pk:n johtajan esimies, eli päivähoidon päällikkö. mikäli hän on kieltänyt sijaisten palkkauksen, pitäisi vastuun siirtyä käsittääkseni hänelle. joka tapauksessa sekä johtajan että päivähoitopäällikön päät yhdessä ovat pölkyllä, eri asia sitten on kumpi keplottelee itsensä tilanteesta pesemällä kätensä.

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013638:
Olen myös erittäin surullinen sen takia, että lto-tasoinen työskentelijä on niin aivopesty lain porsaanreikien käyttämiseen, ettei edes kyseenalaista systeemiä kunnolla.

mitä mahdat tarkoittaa? eiköhän jokainen päiväkodissa työskentelevä kyseenalaista nämä mainitut porsaanreiät, mutta ei siinä työntekijää kuunnella. Jos valitat niin johtaja vaan sanoo että ottaa vastuun. Niin, mitä se tarkoittaa. Ei mitään. Jos jotain tapahtuu niin oma pää siinä joutuu vadille ihan samalla tapaa. Mitä sitten jää vaihtoehdoksi. - paasata asiasta ja saattaa sitä ihmisten tietoisuuteen ja toivoa että jotain tapahtuu. Aina voi myös ottaa lopputilin, mutta paikkaa vaihtamalla asia ei parane. Joko jatkat ja nielet asian, tai otat loparit.

Ja mitä tarkoittaa "tilanteen sallijat"? mitä voit tehdä, jos pomo sanoo ettei sijaista saa, eikä niitä todella välttämättä edes saa. Mistäs niitä sitten revitään? vaaleanpunaisista unelmista missä asiat ratkeaa kun vaan sanoo etten mä suostu.

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013638:

viittaatko kenties minuun? miksi oletat etten "kyseenalaista systeemiä kunnolla"? totean tässä faktat, joiden kanssa työskentelen päivittäin. ei kiihkoilu tällä palstalla auta asiaa millään lailla. pyrin toimimaan asioiden edistämiseksi omalla työpaikallani ja omassa kunnassani. koen sen mielekkäämmäksi tavaksi viedä asioita eteenpäin.

jos onnettomuus sattuisi, ensiksi poissuljetaan hoitajien laiminlyönnit. kysellään mm. hyvin tarkkaan kunkin hoitajan sijainti pihalla, onko joku ollut käymässä sisällä, puhunut kännykkään tms. seuraavaksi tarkistetaan lasten lukumäärä suhteessa hoitajiin. jos tässä havaitaan puutteita, selvitetään mistä ne johtuvat: onko joku hoitaja poistunut töistä liian aikaisin, tarkistetaan kirjatut työvuorot ja niiden toteutuminen ko. hetkellä. mikäli tilanne on ollut pk:n johtajan tiedossa ja hän on sallinut vajaamiehityksen, on hän vastuussa tapahtuneesta.

tähän loppuu tietämykseni, mutta oletan että seuraava aste on sitten pk:n johtajan esimies, eli päivähoidon päällikkö. mikäli hän on kieltänyt sijaisten palkkauksen, pitäisi vastuun siirtyä käsittääkseni hänelle. joka tapauksessa sekä johtajan että päivähoitopäällikön päät yhdessä ovat pölkyllä, eri asia sitten on kumpi keplottelee itsensä tilanteesta pesemällä kätensä.

Valitettavasti hoitaja joutuu loppujen lopuksi vastuuseen ja tuomituksi, koska jostain keksitään varmasti laiminlyönti, jonka perusteella hänet voidaan tuomita (nimenomaan tuo, että on esim. väärässä kohti pihaa tai vastaa VANHEMPIEN puheluun) Tiedän tapauksen kaupungistamme. Olen kuullut johtajien kiemurtelevan irti uskomattomista laiminlyönneistään, joten päiväkodin työntekijöiden kannattaa olla tarkempana. Ja sijaiskielto on kaupungissamme yhteensä KOLME kuukautta. Hieman paineita työntekijöillä :(

[QUOTE="elämää";26012617]Aivan varmasti sinun koulusi kansliassa tiedetään missä sinä pidät tunteja ja osaavat etsiä sinut käsiinsä, jos lapsella on todellinen hätä. Fiksu opettajahuoneen/kanslian henkilökunta toki kysyy kuinka kiireellisestä asiasta on kyse eli riittääkö että sinä soitat takaisin oppitunnin jälkeen. Minusta olet "huono" esimerkki siinä mielessä. Olisi kiva kuulla oikeasti mikä olisi sellainen työ, jossa vanhempia ei kerta kaikkiaan olisi millään metodilla mahdollista saada kiinni. Astronautti? Kaivostyöläinen? Pelastussukeltaja? Heidänkin lapsellaan on melko todennäköisesti toinen vanhempi, jolle voi soittaa. Ihan sama kuka siihen puhelimeen vastaa, mutta semmoinen numero pitäisi lapsen hoitajalle ehdottomasti antaa, josta vanhemman saa kiinni! Harvassa työssä ei ole mitään toimiston/osaston/yksikön/firman numeroa, johon ei voisi soittaa.[/QUOTE]

Kirurgi, leikkaussalihoitaja, lentäjä, tuomari, istunnossa oleva asianajaja, jotkut tehtaiden tuotantotilat (ei saa olla puhelinta ollenkaan). Mut aika harvassa varmaan on perheet, että molemmat vanhemmat olisivat tällaisessa työssä. Minulta kysyttiin, kun lapset vietiin hoitoon, että saako minut kiinni kännykästä päivän aikana ja mihin numeroon soitetaan, jos on hätä.

Huh. Just tänään töissä sanosin, että minä pidän lapsen kotona jo siitä syystä, jos lapsi on yönsä nukkunut huonosti. Hoitoon voi viedä, josko lapsi jaksaa päivän muiden lasten mukana ja silloin, kun koko yö on esim itkeskelty tukkoisen nenän/yskän takia niin lasta ei voi viedä hoitoon, vaikka aamulla ei kuumetta olisikaan.

Törkeää käytöstä vanhemmilta ja mun mielestä toi nyt oli selvä, että pakoilivat hoitajaa, kun kerta vastasivat sille varahakijalle, mutta eivät hoitajalle... :(

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013713:
Valitettavasti hoitaja joutuu loppujen lopuksi vastuuseen ja tuomituksi, koska jostain keksitään varmasti laiminlyönti, jonka perusteella hänet voidaan tuomita (nimenomaan tuo, että on esim. väärässä kohti pihaa tai vastaa VANHEMPIEN puheluun) Tiedän tapauksen kaupungistamme. Olen kuullut johtajien kiemurtelevan irti uskomattomista laiminlyönneistään, joten päiväkodin työntekijöiden kannattaa olla tarkempana. Ja sijaiskielto on kaupungissamme yhteensä KOLME kuukautta. Hieman paineita työntekijöillä :(

en olisi ihan näin pessimisti. on paljon tapauksia, joissa hoitaja ei ole joutunut vastuuseen vaan vastuu on siirtynyt nimenomaan johtajalle. ammattiliitothan ovat sitä mieltä, että meidän ei tarvitsisi suostua tekemään töitä kyseenalaisissa olosuhteissa, kuten alimiehitettynä. harvapa tällä alalla työskentelevä kuitenkaan marssisi ulos työpaikalta ja jättäisi työkaverit vielä suurempaan pulaan. tietäisihän se lisäksi vielä varoitusta tai jopa irtisanomista (vedoten työstä kieltäytymiseen). niinpä me venymme ja vanumme ja siedämme tilanteen kunnes väsymme ja vaihdamme alaa.

Tarviis kunnon systeemit tähän juttuun. Jo heti kun lapsi aloittaa niin säännöt selviksi mitä tehdään kun lapsi on kipeä koska sitähän tapahtuu useimmilla monta kertaa vuodessa.

Oletan että menee silleen että joko vanhempi jää lapsen kanssa kotiin tai sitten kutsuvat varahoitajan?
Olemassa on ainakin tämä: http://www.metsatahti.fi/ <--- tulee joku olemaan sairaan lapsen kanssa

Onko joitain muita?

[QUOTE="Liisa";26011867]Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista vastata puhelimeen sen soidessa tai pitää sitä edes päällä. Ei kukaan jätä tahallaan vastaamatta jos lapsen hoitaja soittaa.[/QUOTE]

No sitten pitää jättää sen työpaikan numero että saa edes siitä kiinni!!!!!

Eli kuulkaas nyt! Oulu ainaskin vaatii pph käymään ammattiTUTKNNON jos aikoo alalla olla. Ei mitään kurssia vaan ihan oikea ammattitutkinto on suoritettava. Ei voi toimia yksityisenä eikä kunnalla ellei ole koulutusta alalla.

Yhteistyössä