Porvoon seudun mammat

Pneumokokkiin tarvitsee reseptin, jos aiot ostaa sen itse etkä osallistua tutkimukseen (jossa sitä ei siis ihan varmasti saa). Reseptin voi pyytää tarkastuksen yhteydessä neuvolalääkäriltä tai soittaa terveyskeskukseen ja pyytää omalääkäriä kirjoittamaan sen. Reseptinkirjoitusaika on viikko, joten kannattaa olla kohtuu ajoissa ennen neuvolaa asialla. Ilmarille annettiin Prevenar tmv.-niminen rokote. Ilmeisesti jotain toistakin merkkiä on olemassa. Rokote maksoi jotain 80 e, joten kalliiksi tulee kyllä kolmen antaminen:(

Mä haluaisin ehdottomasti Ilmarille sikainfluenssarokotteen, mutta kaiketi sitä ei voi antaa tuon kanamunallergian takia. Pitäisi edes itselle hakea piikki. Lauantaina en päässyt, koska oltiin siellä juhlissa. Kaisla oliko pitkät jonot? Mies sai jo aikaisemmin työterveydestä.
 
Mekin halutaan tytölle sikainfluenssarokotus, jos sitä on vielä mahdollista saada sitten kun E:llä on tarpeeksi ikää. Neuvolassa eivät ainakaan tienneet asiasta.

Vimpu: Jonottaa ei tarvinnut lainkaan. Rokottajia oli ainakin aamupäivällä koko ajan toimettomana, sillä rokotettavia oli vain muutama.
 
Viimeksi muokattu:
VoiVoih kun täällä tapahtuu!! Monta päivää taas pitänyt tulla lueskelemaan juttuja mutta mutta:)

Mua ahdistaa kun meidän Samu 5kk on alkanut nukkua mahallaan... siis menee itse mahalleen mutta ei pääse kääntymään takaisin. Kaikkialla sanotaan että kun lapsi itse menee mahalleen nukkumaan se on ok.. mutta!!! onko kukaan pohtinut samaa? Kun on näitä kaikenmaailman tutkimustuloksia... vihdoin kun ukkeli on alkanut nukkumaan ajoissa niin sitten mä hillun vähän väliä katsomassa että miten päin se nyt nukkuu ja hengittääkö se varmasti yms...

olisi kyllä kiva treffailla teitä ja pikkuisia. Samukin varmasti tykkäisi ja olisi kivaa jos olisi kavereita poitsulla... ja äitillä tietenkin:) huomannut että kun ei tunne oikeastaan ku työkaverit ja kaikki vanhan kaverit levittäytyneet kuka minnekkin, ei ole seuraa ketä pyytää vaikka lähtee kahville.. nekin vähät tutut kun on töissä tietty:)

Meillä Samu oli ekasta yhdistelmärokotteesta tosi kipeä! koko ilta kamalaa itkua ja lopuksi nikotteli niin että veti mahaan ilmaa, taas itkettiin ja sitten kamalat oksennukset joka paikassa. keskiviikkona olis 5kk neuvola ja rokote.. nyt ajattelin antaa panadolia jo etukäteen että jos yhtään helpottaisi. Oli varmasti osaksi senkin takia kipeä se rokotuskohta että on tuo poika sellainen tikkujalka... nyt saanut toivottavasti vähän läskiä reisiinsä:) kuumetta ei tullut mutta tosi väsynyt oli. seuraavana päivänä kuitenkin kaikki onneksi jo ihan niinkuin ennenkin:) Sikarokotetta ei ajateltu antaa eikä myöskään sitä pneumokokki rokotetta. Aloin itse epäilemään tuota sikarokotetta kun sukulaiseni joka tutkii kyseistä rokotetta että tautia työkseen ei aikonut rokotetta ottaa...
 
Tuota sikaflunssarokoteasiaa jäin pohtimaan...
Minä kun kävin piikitettävänä n. viikko synnytyksen jälkeen ja jäin siihen käsitykseen, että vauvakin saa samalla suojan äidinmaidon kautta. Ainakin muistelen terkkarin tuolloin sellaista puhuneen. Pitäisikö vauva nyt kuitenkin rokottaa erikseen?

Aiomme osallistua pneumokokkirokotetutkimukseen. Ajattelimme, että vaikkei kohdalle osuisikaan se pneumokokkirokote niin saahan ainakin tuon hepatiittirokotteen. Tietty se haittahan siinä on, ettei tiedä kumman rokotteen lapsi on saanut ennen kuin tutkimus on omalta osalta ohi.

Tänään oli tylsä päivä, sillä lumiaura tuli putsaamaan yölliset lumet vasta iltapäivällä ja sitten alkoikin sataa lunta taas ihan kunnolla. Vaunulenkki jäi siis taas väliin. Onneksi huomenna on taas jumppa :)
 
Heippa pitkästä aikaa!! :wave: mä oon taas unohtunut muualle... Ootte treffannut Kaislallakin tässä välissä. Mä asun tässä aika lähellä Kaislaa. Vielä ei olla tömätty vaunuilla toisiimme. Kaisla, laitan sulle viestiä vauvauinnista. Käydään meinaan kans sunnuntaina. Ettei vaan oltais samassa ryhmässä. :)
 
Me ei nyt päästy sinne jumppaan. Mulla on ollu koko päivän niin kipeä olo ja paleltaa että parempi oli jäädä kotiin lepäilemään. Harmittaa, mut onneksi perjantaina on se vauvauinti niin on jotain aktiviteettia tälle viikolle sitten kuitenkin.
 
Lundinkadun neuvolassa on pikkulasten sikainfluenssa rokotukset ainakin 4.3. keskitetysti eli voi tulla miltä alueelta vain. Sinne käsittääkseni täytyy varata aika. Mun tytölle varattiin omalla neuvolakäynnillä aika sinne. Soittakaa omalle terveydenhoitajalle ja pyytäkää et varaa ajan, jos haluatte rokotuksen/lapsi silloin vähintään 6kk.
 
Mitenkäs teidän vauvauinnit meni? Floralla ainakin oli perjantain vuoro ja eikös Sennilläkin alkanut uimavuoro tänään?

Ostin tänään Ellille ihqun vaaleanpunaisen kissauikkarin :heart:. Me pääsemme aloittamaan vasta 26.2. eli pari viikkoa vielä odotellaan omaa uimavuoroa. Vesileikkejä päästään kyllä paremmin kokeilemaan jo kotona, sillä ostosreissulta tarttui mukaan myös kylvetystuki. Nyt saa neiti loiskutella vettä kaikessa rauhassa kylpyammeessa :LOL: .
 
Ei me päästy kun olen ollu kipeänä :( Pakolliset kävelylenkit olen hoitanut mutta uiminen sai tältä viikolta jäädä. Mälsää :( Huomenna olisi Apassionata Hartwall Areenalla, saapi nähdä jaksanko sinne lähteä.
 
Terve!
Mekin emme päässeet uimaan :'( Melkein saman syyn takia, kun Flora.Minä olin vähän kipeänä-se oli yks juttu.Mies ajatteli kuitenkin mennä yksin tänään,mutta Sannin päivä oli aika itkuinen.Se alkoi huutaa n.klo 14.45 ja 16.00 asti ei millään pystynyt rauhottumaan :| .Eikä rinta maistunut,eikä keinu ollut hyvä,eikä rauhoittava keittiön tuuletin,eikä sylissä pitäminen,eikä laulaminen, eikä jumppa!Kantoliinassa jonkun ajan itkun jälkeen nukahti,mutta heräsi ennen 17 taas,oli nälkäinen ja ei ollut yhtään järkevää lähteä.Harmi,mutta ei voi mitään.Kokeillaan taas ensi viikolla,eikö niin Flora? =)
Eilen ostettiin hänelle uimapuku.Se oli 18.50? muistakseni(keskihintainen verattuna niihin mitä katsoimme)ja kun laitoimme kotona päälle vaan kokeilla,onko se hyvä-Sanni oli niin iloinen valinnasta,että teki heti kakat :LOL: :LOL: :LOL:
 
Terveiset Pohjanmaalta! Mies on kaksi viikkoa työmatkalla ja minä tulin Ilmarin kanssa vanhempieni luo siksi aikaa. Meillä on puolestaan Ilmari flunssassa:( Ensimmäistä kertaa sairastaa, joten itse olen hieman sormi suussa, että kuinka pitäisi toimia ja koska lääkäriin ym. Onneksi oma äiti on täällä tukena. Ilmari-reppana on ihan räkäinen ja hieman lämpöäkin on. Viime yö oli aika kitinaa ja taisi koko talo valvoa meidän mukana.

Oli viime jumpassa puhetta treffailusta. Meille voi tulla, mutta tosiaan ollaan nyt täällä reissussa kaksi viikkoa. Mutta siis esim. maaliskuun ekan viikon torstaina olette kaikki tervetulleita meillä. Tosin joku muukin päivä maaliskuun alussa käy hyvin, jos sopii paremmin.
 
Vimpu80 ymmärrän paremmin kuin hyvin sua! Meillä Samu myös ensimmäisessä flunssassaan! Tai olisiko hampaita puhkeamassa kun kaikkea jyystää ihan kauhealla tarmolla... sellainen pikku jyrsijä! Ti-Keö välinen yhtä itkua ja yritin vaikka mitä pesiä vääntää poitsulle joissa olis vähän pääpuoli korotettuna ja pinnasängyn pääpuoli korotettuna ja vaikka mitä mutta kainalo oli sitten ainoo paikka missä pystyi pieni nukkumaan ja kokoajan rutisti mua... särkylääkettäkin piti antaa ja keskiviikon neuvolakäynti rokotuksineen perua. Kuumetta en mittarilla (ja ahkerista mittauksista) huolimatta saanut kiinni mutta jonkin verran lämpö oli normaalia korkeampi ihan käsituntumalla kokeiltuna. Nyt kuitenkin vain nuhaa ja yskii tietysti kun lima menee kurkkuun. Nenäfrida ihan paras apuväline vaikka nuhanenä itse sitä yli kaiken inhoaakin! mieskin oli sopivasti yövuoroissa niin saatiin nukkua rauhassa vierekkäin :) Ihan kaikista paras keksintö kuitenkin on kantoliina!!! siinä nukkui pikkuisena kun oli maha kipeä ja kovasti aina ollut sellainen läheisyyden kaipuu myös ja nyt nuhaisena ja kipeänä ainoa tapa nukuttaa. Nyt tosin sain omaan sänkyynsä tunnin sylittely-sänkyyn-sylittely-sänkyyn session jälkeen :heart:
 
Meillä oli eilen ensimmäinen vauvauinti. E jaksoi polskutella altaassa ehkä 20 minuuttia, joka on kai ensimmäiseksi kerraksi ihan hyvä aika. Itse uinnista jäikin hyvä mieli, kaikesta muusta ei. Söderkullan puku- ja suihkutilat ovat todella surkeat. Kannattaa harjoitella etukäteen vauvan pukemista ja riisumista sylissä, sillä pukuhuoneessa ei ole kunnollista tasoa, mihin vauvan voisi laskea. Myöskään ohjeissa sanottua pesunestettä ei suihkuhuoneesta löydy, eli omat pesuaineet mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa.. :) Saako tähän pinkkaan liittyä, vaikka ei ihan Porvoossa asukkaan..? Asutaan Loviisassa. Pieni paikka, ni tuntuu et on vähän vaikea löytää tällasia yhteisöjä, ku kaikki on aina isommille paikkakunnille tarkotettuja tyylii Jyväskylät sun muut.. :D
 
Tervetuloa mukaan mimmmi :flower: . Tänne kyllä mahtuu Porvoon ympäristökuntalaisetkin. Jotain sellaistahan ketjun avauksessa mainitsinkin ;) -

Kiitos vauvauintivinkistä Kaisla =) . Pitääkin jo henkisesti varautua huutorikkaaseen pukeutumissessioon, sillä Elli inhoaa muutenkin jo ihan riittävästi pukemista |O :headwall: .

Vimpu Millä te matkustitte Pohjanmaalle? Omalla autolla vai junalla? Joskus voitais mennä vaikka yhtä matkaa kaksin vauvojen kanssa. Meitä kun kovasti kaivattaisiin kylään mummolaan. Pääsiäiseksi olemme menossa sinne mieheni kanssa autolla, kun hänellä kerrankin on useampi vapaapäivä peräkkäin. Näin vauvalomalaisena mullahan olis periaatteessa mahdollisuus kyläillä lakeuksilla milloin tahansa :p

Toivottavasti Flora ja Senni ovat selviytyneet taudeista :) .
 
Heips!

Taas on tullu tekstiä niin ettei meinaa muistaa mitä kaikkea pitäs kommentoida :D Mutta hyvä niin.

Siitä sika rokotteesta niin meilllä esikoiselle otin sen mutta vielä en oo ehtiny pähkäillä otanko tuolle kuopukselle, jotenki vaan unohtunu koko homma kun ei oo ollu puhetta koko sikataudista enää. Mutta en siis vielä tiedä otanko.

Toivottavasti on jo porukka tervehtyny flunssasta! Meillä kanssa tässä viikko sairastettu flunssaa oikeestaan vaan muksut. Ja tuo kuopuksen kanssa se on ollu yhtä helvettiä. Yöllä herätty miljoona kertaa ja mikään ei oo hyvä. Mut mitenkä sitä mitään pystyy juomaan tai syömään ku röörit on niin tukossa. Lääkärissä käytiin näytillä ettei oo korviin menny mutta ei onneks ollu ja nyt alkaa pikkuhiljaa menee paremmin vaikka vähän vielä räkä valuu.

Mäkin kyllä vihdoin ja viimein haluaisin nähdä teidät ja meille sopii kyllä ihan koska vaan! :D

Nyt täytyy taas mennä :wave:
 
Sympatiahalit täältä muille räkäisten äideille. Meillä alkaa onneksi tauti jo hellittää. Räkää tosin tulee vieläkin, ja poika inhoaa yli kaiken nenäfriidaa.

Silve
Mies toi meidät autolla tänne Pohjanmaalle. En halunnut yksin lähteä ajamaan noin pitkää matkaa, koska Ilmari ei viihdy autossa yhtään ilman viihdytystä, jos ei nuku. Unetkaan eivät ihan noin pitkälle matkalle riitä. Olisin mieluummin tullut junalla ja lentäen, mutta koira oli pakko ottaa mukaan, joten ei onnistunut. Mies lensi takaisin Helsinkiin Seinäjoelta ja se maksoi veroineen vain 38 euroa! (varasi kyllä reilu kuukauden etukäteen). Lentäminen tai juna kyllä houkuttelisi kovasti. On tuo pitkä matka aika säätöä kuitenkin. Mennään vaan Silve josku yhtämatkaa vaikka junalla. Tosin nyt mä oon täällä niin pitkään, että tuun varmaan pääsiäisenä seuraavan kerran yhdessä miehen kanssa. Esimerkiksi toukokuussa tai alkukesästä voisi olla kiva tulla taas!

Kaisla Monta vauvaa uimassa oli kerralla? Mitä siellä tehtiin?
 
Vimpu, meidän ryhmässä oli ehkä 5 vauvaa. En muista ihan tarkasti, sillä keskityin tyttöön :) Jäin siihen käsitykseen, että muut ryhmät ovat isompia. Tai mehän siis pääsimme suoraan tuohon ryhmään, vaikka emme edes jonottaneet siihen. Kannattaa siis kysellä, onko jossakin ryhmässä suoraan tilaa. Aluksi laulettiin yhdessä piirissä ja sitten oli vapaata uiskentelua. Lopuksi kai oli sama piirileikki, mutta siinä vaiheessa me olimme jo poistuneet vedestä =)
 
Viimeksi muokattu:
Kaisla, olis kiva tulla, mut meillä on jumppa tiistaisin. :) viime kerta jäi väliin, niin nyt haluan mennä. Mut keskiviikkona vois lenkkeillä. Ollaan yhteydessä siitä vaik tiistaina.

Silve tais kysellä siitä sikapiikistä. Se äidin saama sikapiikki suojaa vauvaa noin 6 kk, jonka jälkeen vauva on hyvä rokottaa. Mä rokotan, koska jos tulee se toinen aalto, niin voin olla rauhallisemmalla mielellä. Kaverin muksulla oli 2kk:n iässä sikainfluenssa lievänä (testattiin). Oli sairaalassa useamman päivän ja oli todella kosketusarka. Kaveri sanoi, että oli lohdutonta, kun ei voinut pientä auttaa. Itki vaan. Jos voin rokotteella sen välttää, niin ehdottomasti rokotan. Tytölle on aika maaliskuussa rokotukseen.
 
Mulle käy treffit tiistaina tai keskiviikkona ja mielellään tullaan Kaislan luo, jos vaan meidät uudelleen huolit kylään :D.

Vimpu kevät-/ kesäreissu Pohjanmaalle kuullostaa hyvälle. On paljon helpompaa matkustaa yhdessä. Voisi jopa piipahtaa vessassa ilman että joutuu ottamaan vauvan mukaan :p .

Kiitos Luminellalle sikapiikkiinfosta. Toivottavasti rokotuksia vielä jaetaan myöhemminkin keväällä. Ellillä kun tulee puolivuotta täyteen vasta toukokuussa.
 

Yhteistyössä