Ponnistusvaihe pelottaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mievaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kovin yksilöllistä tuo koko synnytys kuten tiedämme... Mulla synnytys kesti 14h, siitä ponnistin melkein puolitoista tuntia. Lohdutukseksi todettakoon, että suurimmalta osalta ponnistus on ohi alle puolen tunnin. Jos/kun toisen lapsen saan, ponnistus menee luultavasti nopeammin. Sattuihan tuo, mutten enää muistele sitä kauhulla.

Ponnistusvaihe oli myös mulla helpompi,kun sai tehdä jotain sen syntymän eteen...Vaikka olin pitkään ammeessa ja kävelin avautumisvaiheen aikana.

Ja se oli niin mahtava tuntea kun vauva tuli ulos,sen jälkeen ku ensin tuntu et räjähtää palasiksi... ;) Mulla ei ollut mitään kivunlievitystä koko aikana,paitsi ilokaasu,mut just soittelin kaverin kans joka synnytti sunnuntaina ja sillä oli menny ponnistus tosi helposti kivunlievityksen kans,eli muista vaatia sitä!!

Pahinta synnytyksessäni oli se 30 min., mikä piti odottaa, että sai ruveta ponnistamaan. Epiduraali tehosi liiankin nopeasti eli avauduin 5 cm:stä 10:een 20 minuutissa ja puudutetta oli liikaa ponnistusvaihetta varten. Mulla ponnistusvaihe oli HELPOTUS, tosin ei kestänyt kuin 14 min., joten nopeasti ohi verrattuna avutumiskipuihin. Kyllä se siitä!

Minäkin pelkäsin sitä eniten, mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna, se oli kaikkein helpoin ja kivuttomin vaihe. Pää punaisena minäkin kuulemma olin ponnistanut, mutta kivuliasta se ei ollut, ei lainkaan!
Avautumisvaihe oli se, joka se inhottavin oli. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni ja kokemukseni.

kyllä mullakin se avautumisvaihe oli pahempi, kun kalvot puhkastiin niin olo oli oikestaan hyvä. mua ei sattunut (ainakaan en muista) yhtään, vaikka käytettiin pihtejäkin. synnytyksestä nyt kaks viikkoo, ja episiotomiahaava rupee olemaan kunnossa.

Yhteistyössä