Poliisin henkilötunnustus kun ei ole voimassa olevaa virallista henkilötodistusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Eli mitenhän se menee kun kyseessä on kehitysvammainen nuori aikuinen jolla ei siis ole voimassa tällä hetkellä passia tai henkilökorttia.
Ei tuo muista minä vuonna vanhempansa on syntynyt,
tai missä asui sinä ja sinä vuonna
jos ei nyt ihan kysy missä viimevuonna asuit, tosin sekin saattaa laittaa tuon nuoren aikuisen pään sekaisin eikä aina osaa siihenkään vastata.

Kysymykset on meille kyllä helppoja mutta ei kehitysvammaiselle :(

Ja silti se henkilötodistus olisi hankittava.
Joten kun palsta aina kaiken tietää niin kuinkas toimitaan?

Otanko viimeisimmän lääkärin lausunnon mukaan?
Riittääkö että minä vanhempana lähden mukaan ja minulla on voimassa oleva passi jolla todistan olevani minä :D
Ja todistan aikuisen nuoren olevan se keneksi väitetään.
Vai onko nyt kuitenkin varauduttava siihen että nuori (18v) haastatellaan ja hän ei oikeasti osaa vastata mihinkään ja jää henkkarit saamatta :(

Jos hänellä on vanhentunut passi tai henkilökortti, niin ota se mukaan. Sen perusteella voidaan tunnistaa. Jos ne eivät ole enää tallessa, niin virkallija voi katsoa vanhaa passia koneelta ja tunnistaa sen perusteella. Mutta aina parempi, jos vanha passi on mukana.

Jos hänellä on vanhentunut passi tai henkilökortti, niin ota se mukaan. Sen perusteella voidaan tunnistaa. Jos ne eivät ole enää tallessa, niin virkallija voi katsoa vanhaa passia koneelta ja tunnistaa sen perusteella. Mutta aina parempi, jos vanha passi on mukana.

On vanha passi ja sen luonnollisesti otan mukaan :)
mutta sitä mietin kun itselläni kerkesi myös mennä passi vanhaksi
(uusin sen nyt kesällä joten nyt on voimassa)
ja jouduin siksi siihen henkilötunnistukseen ja kuulusteltiin ihan uskomattoman hassuja asioita jotta varmisti minun olevan minä :D
Hitsi tämä on hassua kun pitää se aika varata netin kautta, jos saisi soittaa niin olisi helpompi kysyä ja saada suoraan vastaus.

Ota mukaan oma passisi ja nuoren Kelakortti, aik. passi tai henk. kortti jos semmoiset on. Lääkärinlausunnonkin voit ottaa jos semmoinen valmiiksi löytyy. Kyllä hän henk.kortin tulee saamaan. Näissä tilanteissa sovelletaan sääntöjä tarpeen mukaan.

[QUOTE="kysyjä";30326463]On vanha passi ja sen luonnollisesti otan mukaan :)
mutta sitä mietin kun itselläni kerkesi myös mennä passi vanhaksi
(uusin sen nyt kesällä joten nyt on voimassa)
ja jouduin siksi siihen henkilötunnistukseen ja kuulusteltiin ihan uskomattoman hassuja asioita jotta varmisti minun olevan minä :D
Hitsi tämä on hassua kun pitää se aika varata netin kautta, jos saisi soittaa niin olisi helpompi kysyä ja saada suoraan vastaus.[/QUOTE]

Voit myös soittaa poliisin neuvontapalveluun.

Oliko sinulla vanha passi mukana?
Me uusittiin kesällä 18-vuotiaan passi. Entinen passi oli vanhentunut eikä se ollut mukana. Virkailija teki tunnistuksen koneella olevan vanhan passin perusteella. Pojalla oli mopokortti mukana, mutta siitä ei ollut apua. Mitään kuulustelua ei ollut tai jos oli, niin kysymykset olivat niin tavanomaisia etten huomanut kyseessä olevan kuulustelun.

Toinen aikuinen lapsi uusi myös vanhentuneen passinsa kesällä. Vanha passi oli mukana. Hänkään ei maininnut, että olisi ollut mitään kuulustelua.

Olisiko teille sattunut turhan innokas virkailija? Uskoisin, että saatte passin ilman sen kummempaa. Mutta ota varalta lääkärintodistus mukaan, koska loppujen lopuksi virkailija päättää, mikä on riittävä tunnistus ja mikä ei.

Ota mukaan oma passisi ja nuoren Kelakortti, aik. passi tai henk. kortti jos semmoiset on. Lääkärinlausunnonkin voit ottaa jos semmoinen valmiiksi löytyy. Kyllä hän henk.kortin tulee saamaan. Näissä tilanteissa sovelletaan sääntöjä tarpeen mukaan.

Hieno homma :) Joo eiköhän me sitten se henkilökortti nuorelle saada.
Tosiaan tuo lääkärinlausunto on tuossa esillä kuten vanha passikin ja kelakortti on aina esillä :)
No ajan sain varattua vasta reilun kuukauden päähän mutta onhan se nyt ennakkoon hyvä vähän varautua :)
Kiitos :)

Me uusittiin kesällä 18-vuotiaan passi. Entinen passi oli vanhentunut eikä se ollut mukana. Virkailija teki tunnistuksen koneella olevan vanhan passin perusteella. Pojalla oli mopokortti mukana, mutta siitä ei ollut apua. Mitään kuulustelua ei ollut tai jos oli, niin kysymykset olivat niin tavanomaisia etten huomanut kyseessä olevan kuulustelun.

Toinen aikuinen lapsi uusi myös vanhentuneen passinsa kesällä. Vanha passi oli mukana. Hänkään ei maininnut, että olisi ollut mitään kuulustelua.

Olisiko teille sattunut turhan innokas virkailija? Uskoisin, että saatte passin ilman sen kummempaa. Mutta ota varalta lääkärintodistus mukaan, koska loppujen lopuksi virkailija päättää, mikä on riittävä tunnistus ja mikä ei.

Siis tuo tunnistus tehtiin minulle, minulla oli vanhaksi mennyt oma passi ja kun piti saada uusi passi niin kyllä minulta kysyttiin tarkkaan jopa avioerovuosi kuin milloin olen asunut missäkin osoitteessa ja jopa omien vanhempieni syntymävuodet olisi pitänyt tietää :D

Samanlainen kuulustelu pidettiin myös nykyiselle miehelleni kun hänelläkään ei ollut voimassa olevaa passia tai henkilökorttia ja ajokortti ei kelvannut.
Joten sillähän minä nyt pelkäsin että minkälainen tunnistus tulee tuolle meidän kehitysvammaiselle (18v) lapselle :/
Mutta eiköhän me nyt selvitä kun otan kaikki dokumentit mukaan ja oman voimassa olevani passin jolla todistan olevan minä ja minä voin todistaa lapsen olevan minun :)

No jo on ollut kyselyt ????
Me asioittin kahdella eri poliisilaitoksella. Toinen pikkukaupungin laitos ja toinen oli Helsingin seudulla ja selvittiin ilman kuulusteluja molemmissa.

Mikäs ihme tämä tämmöinen henkilötunnistus on? Ei ole kyllä itseni koskaan tarvinnut tuollaiseen ryhtyä. Virkatodistuksella on joskus passit ja ajokortit hommattu eikä niitä uusiessakaan ole mitään sen kummempia tunnistuksia tarvittu. Tosin on kyllä kai ollut aina joku muu todistus ollut olemassa, paitsi tietty niitä ensimmäisen kerran hakiessa.

Onhan se nyt kuitenkin selvä, että ei passi jää siksi saamatta, että henkilö itse ei osaisi heti vastata joiihinkin kysymyksiin sujuvasti. Nuo kysymykset ovat ilmeisesti vain pikavarmistuskeino normaalitapauksiin, mutta kyllähän se henkilöys saadaan muutenkin todennettua. Alle 18 vuotiaan henkilöllisyys voidaan todentaa huoltajan avulla, joten eiköhän vastaava menettely tässäkin toimi.

Ja neuvontapuhelin Poliisiltakin tosiaan löytyy.

Kyllä mun ja miehen piti kerran muistella kaikki vanhat osoitteet ja vanhempien syntymäajat kun passeja haettiin! Vanhat olivat siis menneet vanhaksi ja mulla ei muuta hlötodistusts silloin ollut, miehellä ajokortti.
Ihan lapsuudesta asti osoitteet piti muistaa :D ja jäi yhtä vaille kun en "muistanut" ;) että olin muuttanut 4 kk ikäisenä!!

Turhan innokas virkailija ei ollut, teki ihan ohjeistuksen mukaan:D Ja kyllähän kysymyksiä oli esitetty, "kuulustelu" on vähän eri asia kuin tunnistaminen :D.

[QUOTE="nuuh";30326575]Kyllä mun ja miehen piti kerran muistella kaikki vanhat osoitteet ja vanhempien syntymäajat kun passeja haettiin! Vanhat olivat siis menneet vanhaksi ja mulla ei muuta hlötodistusts silloin ollut, miehellä ajokortti.
Ihan lapsuudesta asti osoitteet piti muistaa :D ja jäi yhtä vaille kun en "muistanut" ;) että olin muuttanut 4 kk ikäisenä!![/QUOTE]

No, jäikö passi saamatta sitten kun et tuota yhtä osoitetta muistanut?

Mulle tuli ihan puskista tommonen kysely, täti alkoi vaan luukulla kyselemään ensin olenko ollu tekemisissä poliisin kanssa jne. Luulin, että se on ihan normitoiminto jokaiselle, en tajunnut että siinä nyt tunnistetaan mua. Sitten tuli kysymys jostain isän syntymäajasta niin huikkasin aulassa istuvalle siskolle, että hei mikä sen isän syntymäaika olikaan. :D Täti äkkiä huus, että ei kun kysyn sinulta sitä :D Nolotti tuokin tapahtuma ja jotenkin jäädyin, seuraavaksi kun kysyttiin mikä on mun mummon koko nimi niin menin ihan lukkoon :D Mietin ja mietin, ei tullut mitään mieleen :D Totesin, että mummoksi me sitä aina sanotaan. :D No kyllä se nimi sieltä lopulta mieleen tuli kun hetken mietin..... HÄVETTI!

Taas hienosti rönsyilemään lähti porukoilla ajatus. Normaalisti kyllä riittää kun lapsen vanhempi on lapsen kanssa sitä passia hakemassa jne mutta aloittajan tapauksessahan tuo lapsi oli jo 18v eli täysikäinen.

Kylläpä käytännöt sitten vaihtelee. Minulla ei ollut kuin tuhoutunut ajokortti kun hain uutta ja samalla henkkareita. Multa kyseltiin vain vanhempien etunimet, ei mitään esimerkiksi sisaruksista tai lapsistani, ei syntymäaikoja ei mitään.
Osoitteista kysyttiin pari viimeisintä, enkä tiedä edes vieläkään muistinko niitä kokonaan vai vain sinne päin.
Ihanko tosiaan joltain on jopa isovanhempiin asti tentattu kaikki?

Kylläpä käytännöt sitten vaihtelee. Minulla ei ollut kuin tuhoutunut ajokortti kun hain uutta ja samalla henkkareita. Multa kyseltiin vain vanhempien etunimet, ei mitään esimerkiksi sisaruksista tai lapsistani, ei syntymäaikoja ei mitään.
Osoitteista kysyttiin pari viimeisintä, enkä tiedä edes vieläkään muistinko niitä kokonaan vai vain sinne päin.
Ihanko tosiaan joltain on jopa isovanhempiin asti tentattu kaikki?

On totta. Oliko virkaintoinen?:D

[QUOTE="fakta";30326798]Taas hienosti rönsyilemään lähti porukoilla ajatus. Normaalisti kyllä riittää kun lapsen vanhempi on lapsen kanssa sitä passia hakemassa jne mutta aloittajan tapauksessahan tuo lapsi oli jo 18v eli täysikäinen.[/QUOTE]

Joo, mutta jos kehitysvammainen, niin liekö mahdollisesti silti holhouksen alainen vaikka oliskin täysi-ikäinen? Joka tapauksessa, ei homma niin mene, että kehitysvammainen laitettasi yksinään johonkin nimi-, syntymäaika- ja osoitetenttiin, ja jos ei sitä läpäisisi, niin sitten ei passia ikinä myönnettäisi. Kysehän on siitä että henkilöys varmistetaan, eikä muistitestistä. Tuo tietokysely on siihen vain yksi pikakeino, jolla voidaan seuloa selkeimmät huijausyritykset.

[QUOTE="nuuh";30326690]Ei jäänyt saamatta. Mutta täti tiukkasi monta kertaa että yksi osoite vielä, vielä on yksi :D[/QUOTE]

Noh, siellä taitaa olla virkailijoinakin ilmeisen yksinkertaisia ihmisiä, jotka käsittävät tuon tunnistusmenetelmän joksikin trivialpursuitiksi, jonka asiakkaan pitää läpäistä ennen passin myöntämistä.

Yhteistyössä