poika valitsi itselleen vaaleanpunaiset syyskengät..

Ei kai tämä ollut mikään "vuoden paskin mutsi" -kisa?
Itseäni vaan usein pännii aikuisten ajattelumaailman jämähtyneisyys ja tiukka jako "tyttömäisiin" ja "poikamaisiin" vaatteisiin. Tytöille hello kittya ja pojille autoja, yöks sentään. Lapset kun eivät yleensä ole itse niin rajoittuneita ellei heitä siihen opeta.
Ei ollut ei, mutta tämän ketjun idea on nyt hehkuttaa sitä, miten "minä puen pojalle punaista ja tytölle sinistä" ja sitten iso joukko tulee peesaameen että "niin minäkin, koska mun mielestäni on typerää jakaa tyttöjen ja poikien värit" jne.

Jos (ja kun) joku tulee kertomaan poikkisanan, niin sitä pidetään typeränä käytöksenä, sillä kyllähän nyt 2000-luvulla pitää olla jo sellainen ajattelumalli, ettei ole tyttöjen ja poikien värejä/leluja/nimiä tms.

On totta, että poika saattaisi valita itselleen (kuten ap:n lapsi) selvästi tyttömäiset kengät ja tyttö saattaisi valita itselleen selvästi poikamaiset kengät, jos lapselle ei anneta ennakkoaseteita sille, mikä on ns. poikamaista ja mikä ns. tyttömäistä. Ja se on ihan ok, siitä ei koidu kellekään pahaa.

Mutta mun mielestäni on ihan yhtä ok antaa lapselle ennakkoasenteita ja ohjeistaa lasta tyttöjen-, ja poikien jutulla, sillä siitäkään ei koidu kenellekään mitään pahaa.

Mä en ole MILLOINKAAN nähnyt kaupassa, kaupungilla, päiväkodissa tms. paikassa poikaa, jolle olisi puettu mekko päälle. Palsta on kuitenkin täynnä niitä ihmisiä, joiden lapset saavat valita mitä vaatteita kaupasta haluavat, ovat ne sitten ns. tyttöjen tai poikien vaatteita. Missä hitossa nmä kaikki palstalaiset asuvat (ja liikkuvat), kun en ole tosiaan yhteenkään mekkoa käyttävään poikaan törmännyt julkisilla paikoilla.

Tai moniko pukee tyttönsä juhliin siten, että hällä on puku ja kraka? Kyllä mä olen pelkkiä prinsessahepeneitä aina tytöillä nähnyt.

Vai onko tilanne kuitenkin siis se, että vanhemmat antavat josakin määrin lapsen valita, mutta eivät sitten kuitenkaan kokonaan, eli hekin sortuvat rajoittamaan lapsiaan ennakkoasenteilla?!?

Mun mielestäni vaatteet on HYVIN pieni osa lapsen kasvatusta. Tuskin tukahdutan lasteni luovutta, enkä usko rajoittavani heidän ajatusmaailmaa järin suuresti, jos ostan heille pääsääntöisesti vain tyttömäisiä vaatteita.

Meillä ei ole vielä yksikään lapsi mennyt piloille siitä, että jouluna lapsia odottaa useampi jätesäkillinen lahjoja (vaikka mulle on jo sen 9 v toitotettu miten mun lapset menee piloille siksi) enkä usko että lapset menee piloille heidän vaatteidensakaan takia.

Lähinnä tän ketjun idea oli kyllä kysyä, kokeeko monet ahdistavaksi pukea poikaa pinkkiin tai tyttöä siniseen, eikä kiillottaa sädekehää. Harmi et sulta meni se pointti ohi :)

En tosiaa teidä miten pitkään noi on pinkit, varmaan ruskeat kuhan menee ekaan rapakkoon :--D mutta no, käyttöönhän ne on tehty.

On hällä kuitenkin sininen salama- syystakki niin ei tytöksi luulla, herranjestas ;)

kumminkin päin
Ei ollut ei, mutta tämän ketjun idea on nyt hehkuttaa sitä, miten "minä puen pojalle punaista ja tytölle sinistä" ja sitten iso joukko tulee peesaameen että "niin minäkin, koska mun mielestäni on typerää jakaa tyttöjen ja poikien värit" jne.

Jos (ja kun) joku tulee kertomaan poikkisanan, niin sitä pidetään typeränä käytöksenä, sillä kyllähän nyt 2000-luvulla pitää olla jo sellainen ajattelumalli, ettei ole tyttöjen ja poikien värejä/leluja/nimiä tms.

On totta, että poika saattaisi valita itselleen (kuten ap:n lapsi) selvästi tyttömäiset kengät ja tyttö saattaisi valita itselleen selvästi poikamaiset kengät, jos lapselle ei anneta ennakkoaseteita sille, mikä on ns. poikamaista ja mikä ns. tyttömäistä. Ja se on ihan ok, siitä ei koidu kellekään pahaa.

Mutta mun mielestäni on ihan yhtä ok antaa lapselle ennakkoasenteita ja ohjeistaa lasta tyttöjen-, ja poikien jutulla, sillä siitäkään ei koidu kenellekään mitään pahaa.

Mä en ole MILLOINKAAN nähnyt kaupassa, kaupungilla, päiväkodissa tms. paikassa poikaa, jolle olisi puettu mekko päälle. Palsta on kuitenkin täynnä niitä ihmisiä, joiden lapset saavat valita mitä vaatteita kaupasta haluavat, ovat ne sitten ns. tyttöjen tai poikien vaatteita. Missä hitossa nmä kaikki palstalaiset asuvat (ja liikkuvat), kun en ole tosiaan yhteenkään mekkoa käyttävään poikaan törmännyt julkisilla paikoilla.

Tai moniko pukee tyttönsä juhliin siten, että hällä on puku ja kraka? Kyllä mä olen pelkkiä prinsessahepeneitä aina tytöillä nähnyt.

Vai onko tilanne kuitenkin siis se, että vanhemmat antavat josakin määrin lapsen valita, mutta eivät sitten kuitenkaan kokonaan, eli hekin sortuvat rajoittamaan lapsiaan ennakkoasenteilla?!?

Mun mielestäni vaatteet on HYVIN pieni osa lapsen kasvatusta. Tuskin tukahdutan lasteni luovutta, enkä usko rajoittavani heidän ajatusmaailmaa järin suuresti, jos ostan heille pääsääntöisesti vain tyttömäisiä vaatteita.

Meillä ei ole vielä yksikään lapsi mennyt piloille siitä, että jouluna lapsia odottaa useampi jätesäkillinen lahjoja (vaikka mulle on jo sen 9 v toitotettu miten mun lapset menee piloille siksi) enkä usko että lapset menee piloille heidän vaatteidensakaan takia.
Niin, kyllä se lapsen valinnanvapaus ainakin meillä on vähän rajattua kuitenkin, kuten chef niin hyvin asian ilmaisi. Itselläni on tyttö, enkä ole halunnut pukea ns. tyttöjen väreihin, pelkästään siksi että musta vaaleanpunainen, -keltainen ja valkoinen on jumalattoman rumia värejä vaatteissa. Mutta tämä on siis vain mun mielipide. Mä puen lapsen kaikenvärisiin ja -kuvioisiin, kirkkaisiin vaatteihin, kun nyt vielä saan itse päättää. 2-vuotias tosin ihailee hoitokaverinsa Hello Kitty -vaatteita, mutta koska ei käy mun kanssa vaatekaupassa vielä, ei hänellä sellaisia ole.

Mulle itse asiassa oli yllätys (ja ehkä vähän pettymyskin, myönnän), että kun lapsi saa valita nyt värin, hän valitsee mieluiten kirkkaan pinkin. Siis jos saa esim. kaupassa valita jonkun värisen tavaran. Meillä ei ole paljoa pinkkiä, mutta siitä on silti oppinut tykkäämään. Ja mikäpä siinä, mennään sitten niin. :) Mun tyttö nyt vaan tykkää pinkistä, ja ehkä isompana sillä on sitten vaan pinkkejä vaatteita, mutta ehkä mäkin sitten vaikka opin niistä tykkäämään.

Minä ainakin muute myönnän, että mekkoa ei pojat kuitenkaan saa julkiselle paikalle laittaa, tosin kotona pukuleikeissä mennään äidin rintaliivit hattuna jne hameet päällä.
Sen verran rajoittunut olen, tosin ei oo pojat koskaan hametta julkisesti pyytäneetkään :)

Harmittaa joskus kun löytää jonkun ihanan keltaisen tms paidan niin johan se on niin hörsyä täynnä etten kuitenkaan viitsi ostaa- niinkun aiemmin sanoinkin, ihanhörhelöä meille ei kaappiin tule, vaikak tyttöjen mallistosta ostankin paljon.

Mutta mun mielestäni on ihan yhtä ok antaa lapselle ennakkoasenteita ja ohjeistaa lasta tyttöjen-, ja poikien jutulla, .
Minä ajattelen tästä niin että sitä ei tarvitse edes erityisesti tehdä, sillä yhteiskunta kyllä hoitaa tätä asiaa jo ihan liiallisuuksiinkin saakka. Sen verran jyrkkä on jako siitä mitä eri sukupuolten katsotaan olevan sopivaa tehdä ettei vaan aiheuta pahennusta tai ole erilainen kuin muut.

Muistan hyvin kun poika oli pienempi ja omasta toiveestaan sai nuken ja nukenrattaat ja voi sitä ihmetyksen ja voivotuksen määrää mitä siitä seurasi. ja kun totean että poikaa ei ole koskaan voinut autot ja muut koneet vähempää kiinnostaa, todetaan että "kyllä pojan KUULUU olla kiinnostunut autoista, kaikki pienet pojat ovat".
I rest my case.

Käytättekö itse selkeästi miehille suunnattuja vaatteita? Eikö? Miksi?
Jos kysymys on siitä että käytänkö "miesten värejä" niin kyllä, käytän mustaa, ruskeaa, sinistä jne. Miesten mitoitus ei oikein käy kropalleni, joten housut tms. tuskin tulisivat edes kyseeseen.
Mitä selkeästi tytöille suunnattua on vaikkapa vaaleanpunaisessa trikoopaidassa ilman printtejä tai punaisissa lenkkareissa?

"vieras"
Mun 5v tyttö selkästi tykkää "poikien väreistä" ja muistakin jutuista, valitsi esim. ittelleen puuha-pete lippiksen ja on kyllä sitä käyttänyt ihan tuolla julkisilla paikoilla. Lempivärikseen sanoo mustan! Kun sai itte valita kurikset, valitsi tummansiniset. PÄiväkodin valokuvaan annoin vaatevaihtoehdot ja niistä valitsi farkut ja paidan.
Pikkusisko 3v taas on niin vampan päälle prinsessa, mitä enemmän pinkkiä ja vaaleanpunaista, sen parempi, ei todellakaan suostu pukemaan ruskeaa, sinistä tms.

Molemmat ovat kyllä tietoisia "tyttöjen ja poikien väreistä".

Itte käytän kyllä esim. miehen t-paitoja ja ns. miesten värejä ja on mun miehelläkin muutaman vaaleanpunainen paita :)

Eikö alkuperäinen keskustelu ollut väreistä? Lapset kuitenkaan tulevat saamaan ennakkoasenteita kodin ulkopuoleltakin rutkasti, tarvitseeko niitä viljellä erityisemmin kotona. "Et saa laittaa tuon väristä paitaa, koska äidin mielestä se ei kuulu sinun sukupuolellesi." Miten perustella tytölle, että kyllä, äiti käyttää mustaa, harmaata, ruskeaa, vihreää ja sinistä, mutta sinä et niitä käytä, koska ne ovat poikien värejä. Tai että isä saa käyttää punaista ja violettia, mutta pienelle pojalle ne värit ei kuulu.

Jos mennään vaatekappaleisiin, ei omasta vaatekaapista kovin montaa ns. miesten vaatetta löydy, ne kun tuppaavat olemaan vääriä mitoitukseltaan. Väreissä en ole tietoisesti ajatellut sukupuolta, enemmän omaa mieltymystä.

EnKäytäPinkkiäVaatteissa
[QUOTE="vieras";24640317]poikien värit ovat äärettömän tylsiä, lenkkaritkin aina jotain mustia tai harmaita.
Tästä olen NIIIIIIN samaa mieltä. Synkkiä ja ankeita värejä ja rumia printtejä. Onneksi ns. retrovaatteissa tyyliin Po.P, Ej Sikke Lej, Nanoou jne on värikkäitä pojallekin sopivia printtejä ilman glittereitä.[/QUOTE]
olen 15v poika ja en käytä mitään tyttöjen vaatteita eli useimmat vaatteiden värit minulla on mm. musta, harmaa, semmone armeijan vihreä ja suurinosa vaatteistani ovat tummia

Yhteistyössä