Ei ollut ei, mutta tämän ketjun idea on nyt hehkuttaa sitä, miten "minä puen pojalle punaista ja tytölle sinistä" ja sitten iso joukko tulee peesaameen että "niin minäkin, koska mun mielestäni on typerää jakaa tyttöjen ja poikien värit" jne.Ei kai tämä ollut mikään "vuoden paskin mutsi" -kisa?
Itseäni vaan usein pännii aikuisten ajattelumaailman jämähtyneisyys ja tiukka jako "tyttömäisiin" ja "poikamaisiin" vaatteisiin. Tytöille hello kittya ja pojille autoja, yöks sentään. Lapset kun eivät yleensä ole itse niin rajoittuneita ellei heitä siihen opeta.
Jos (ja kun) joku tulee kertomaan poikkisanan, niin sitä pidetään typeränä käytöksenä, sillä kyllähän nyt 2000-luvulla pitää olla jo sellainen ajattelumalli, ettei ole tyttöjen ja poikien värejä/leluja/nimiä tms.
On totta, että poika saattaisi valita itselleen (kuten ap:n lapsi) selvästi tyttömäiset kengät ja tyttö saattaisi valita itselleen selvästi poikamaiset kengät, jos lapselle ei anneta ennakkoaseteita sille, mikä on ns. poikamaista ja mikä ns. tyttömäistä. Ja se on ihan ok, siitä ei koidu kellekään pahaa.
Mutta mun mielestäni on ihan yhtä ok antaa lapselle ennakkoasenteita ja ohjeistaa lasta tyttöjen-, ja poikien jutulla, sillä siitäkään ei koidu kenellekään mitään pahaa.
Mä en ole MILLOINKAAN nähnyt kaupassa, kaupungilla, päiväkodissa tms. paikassa poikaa, jolle olisi puettu mekko päälle. Palsta on kuitenkin täynnä niitä ihmisiä, joiden lapset saavat valita mitä vaatteita kaupasta haluavat, ovat ne sitten ns. tyttöjen tai poikien vaatteita. Missä hitossa nmä kaikki palstalaiset asuvat (ja liikkuvat), kun en ole tosiaan yhteenkään mekkoa käyttävään poikaan törmännyt julkisilla paikoilla.
Tai moniko pukee tyttönsä juhliin siten, että hällä on puku ja kraka? Kyllä mä olen pelkkiä prinsessahepeneitä aina tytöillä nähnyt.
Vai onko tilanne kuitenkin siis se, että vanhemmat antavat josakin määrin lapsen valita, mutta eivät sitten kuitenkaan kokonaan, eli hekin sortuvat rajoittamaan lapsiaan ennakkoasenteilla?!?
Mun mielestäni vaatteet on HYVIN pieni osa lapsen kasvatusta. Tuskin tukahdutan lasteni luovutta, enkä usko rajoittavani heidän ajatusmaailmaa järin suuresti, jos ostan heille pääsääntöisesti vain tyttömäisiä vaatteita.
Meillä ei ole vielä yksikään lapsi mennyt piloille siitä, että jouluna lapsia odottaa useampi jätesäkillinen lahjoja (vaikka mulle on jo sen 9 v toitotettu miten mun lapset menee piloille siksi) enkä usko että lapset menee piloille heidän vaatteidensakaan takia.