Poika, taitoluistimet ja koululiikunta?

• Viestiketjun aloittaja "Äiti hukassa"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti hukassa"
Nykyään on jo kai ihan tavallista, että tyttölapsen jalasta löytyy luistelujäällä hokkarit kaunoluistinten sijaan.

Mutta miten käy pojalle, joka osallistuu koulun liikuntatunnille taitoluistimissa? Kokemuksia?

Pitäisikö olla harrastusta varten taitoluistimet ja koululiikuntaa varten hokkarit? Olisi kiva kuulla, miten muut taitoluistelijapojat ovat asian kokeneet?

Näennäisen tasa-arvon maa
Mutta miksi ulkonäölle hokkarit, miksi ei pojalle ulkojäille toisia taitoluistimia?
Tai miksi ei taitoluistelija tyttö käytä ulkojäillä koulun liikuntatunnilla hokkareita?

....
Alkuperäinen kirjoittaja Näennäisen tasa-arvon maa;30562927:
Mutta miksi ulkonäölle hokkarit, miksi ei pojalle ulkojäille toisia taitoluistimia?
Tai miksi ei taitoluistelija tyttö käytä ulkojäillä koulun liikuntatunnilla hokkareita?
Taidat nyt sekoittaa kaunoluistimet taitoluistimiin ;)

Mitäs aloittaja jos kysyisit siltä pojaltasi. Koululaisen jo luulisi osaavan vastata noinkin helppoon kysymykseen.

Luistelevatko ulkojäällä? Silloin pitää tietenkin olla eri luistimet kuin taitoluistelussa. Mutta oli miten oli niin kysy siltä luistelijalta kummat haluaa koulun liikkatunnille. Ilmeisesti on vielä pieni koululainen niin voithan kertoa että koulussa useimmilla pojilla on hokkarit ettei tule yllätyksenä. Ja oishan se hyvä harjotella niilläkin luistelemaan. Mun tyttö harrastaa taitoluistelua eikä varmaan osais hokkareilla luistella, mutta näin päin se on tietenkin ihan ok kaikille.

"poikia3"
Jos taitoluistimilla osaa luistella, ne eivät jäätä pilaa pelkässä luistelussa. Hypyt ovatkin sitten jo toinen juttu, mutta luistellessa ja pirueteissa ei piikkejä käytetä.

viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30563311:
Miten sekaryhmät liittyvät liikuntatunnilla pelaamiseen tai oikeammin estävät sen? Omat koulumuistosi taitavat olla kansakouluajoilta...
Minun kouluaikoinani 80- ja 90-luvuilla ei kyllä sen enempää pojat kuin tytötkään pelanneet jääkiekkoa koulussa. Jääpalloa pelattiin, tytöt joskus myös ringetteä.

Ei kai jääkiekkoa voi turvallisuussyistä pelata ilman kunnon suojavarusteita ja kaukaloa. Tuskinpa noita on nykyäänkään joka koulussa tarjolla, ja nykyään ollaan vielä paljon turvallisuustietoisempia, joten epäilen minäkin, että muka oikeasti jääkiekkoa pelattaisiin. Enkä kyllä itse asiassa tiedä, miten kauno-/taitoluistimet pelaamisen estäisi. Ei ne ainakaan jääpallossa mitään haittaa, samalla tavallahan niillä luistellaan.

Ö ö ö
Samalla logiikalla kaikilla tytöillä pitäisi olla ne kaunoluistimet sitten.
Jos pojilla kerran hokkarit jääkiekkoa varten, niin tyypithän ovat perinteisesti tehneet koulun liikuntatunnilla varsahyppyjä ja kolmosia...

"Juupas"
Minun kouluaikoinani 80- ja 90-luvuilla ei kyllä sen enempää pojat kuin tytötkään pelanneet jääkiekkoa koulussa. Jääpalloa pelattiin, tytöt joskus myös ringetteä.

Ei kai jääkiekkoa voi turvallisuussyistä pelata ilman kunnon suojavarusteita ja kaukaloa. Tuskinpa noita on nykyäänkään joka koulussa tarjolla, ja nykyään ollaan vielä paljon turvallisuustietoisempia, joten epäilen minäkin, että muka oikeasti jääkiekkoa pelattaisiin. Enkä kyllä itse asiassa tiedä, miten kauno-/taitoluistimet pelaamisen estäisi. Ei ne ainakaan jääpallossa mitään haittaa, samalla tavallahan niillä luistellaan.
Mä olen aloittanut koulunkäynnin 1989. Ja muistan kyllä kuinka ala-asteen(kin) liikuntatunneilla pojat pelasivat jääkiekkoa. Sitä sai välituntisinkin pelata mikäli millään luokalla ei ollut silloin liikuntatuntia. Eikä ollut mitään kaukaloa.
Mutta kypärä piti olla päässä.

Sun periaatteella ei jääkiekkoa sitten saisi vapaa-ajallakaan pelata..

Kyl ne pelaavat lätkää tossakin vastapäisessä koulussa ja jo aikanaan pojat. Mutta siis ap,
kätettyjä edullisia hokkareita on markkinoilla jos ei haluakaan jatkaa taitoluistimilla. Anna ottaa haluamansa mukaan jos ne on sallittu käyttää muuallakin kun treenipaikassa ja semmosella jäällä.

viera.s
[QUOTE="Juupas";30563522]Mä olen aloittanut koulunkäynnin 1989. Ja muistan kyllä kuinka ala-asteen(kin) liikuntatunneilla pojat pelasivat jääkiekkoa. Sitä sai välituntisinkin pelata mikäli millään luokalla ei ollut silloin liikuntatuntia. Eikä ollut mitään kaukaloa.
Mutta kypärä piti olla päässä.

Sun periaatteella ei jääkiekkoa sitten saisi vapaa-ajallakaan pelata..[/QUOTE]

Niin, no ei minusta jääkiekkoa voikaan pelata kuin asianmukaisissa suojavarusteissa ja samantasoisessa ryhmässä. Ainakaan oikeasti. Ajattele nyt, mitä siitä tulisi, että hyvin erikokoiset ja -tasoiset (jotkut oikeasti harrastaa jääkiekkoja, jotkut ei) lapset taklailisivat toisiaan ilman suojavarusteita? Entäs se lapsiparka, joka laitetaan maalivahdiksi ilman mitään suojia? Jotkut jääkiekkoa aktiivisesti vapaa-ajalla harrastavat lapset lämisivät kiekkoa päin, onpa tosi turvallista ja mukavaa... Että jos nyt koulussa "jääkiekkoa" pelataan, niin varmasti lähinnä jääpallon säännöillä eli ilman fyysistä kontaktia. Enkä tiedä miten maalivahdin turvallisuus ratkaistaisiin, pitäisi varmaan ainakin kieltää kiekon nostattaminen laukauksissa. Maalivahdin suojavarusteet on normaalisti tosi jämerät ja syystä. Mutta ne on myös kalliit, joten epäilen ettei sellaisia koulussa ole tarjolla eikä ainakaan voi olettaa vanhempien niitä ostavan koulun liikuntatunteja varten.

Minun lapsuudessani kellään ei tosin ollut edes kypäriä luistelussa eikä muistaakseni koulustakaan lainattavissa. Mutta vaikka nykyään kypärät useimmilla lapsilla taitaa olla ihan omasta takaa, niin silti jääpallo on minusta kyllä sopivampi laji kouluun kuin jääkiekko. Ainakaan normaalia miesten jääkiekkoa ei voi koulussa pelata.

Aloittajan kysymykseen vielä vastatakseni. Minusta asia riippuu ennen kaikkea lapsen henkisestä vahvuudesta. On ennakoitavissa, että jotain huomautuksia taitoluistimista voi tulla. Joku lapsi kestää ja kuittaa ne pää pystyssä, toinen suree pitkään ja koittaa sopeutua ryhmän odotuksiin. Meillä jollain tapaa vastaava tilanne oli, kun 5-vuotias poika halusi viedä päiväkodin lelupäivänä hoitoon pehmolelun, jossa on vaaleanpunaisia sydämiä. Mietin pitkään pitääkö se estää, mutta itse tulin siihen tulokseen että lapseni ei ole herkkä loukkaantumaan, vaan itsetunnoltaan vahva, joten kyllä hän selviäisi traumoitta vaikka joku lelusta jotain negatiivista kommentoisikin. Oli jo yhden kaverinsa kanssa hoitanut sellaisen tilanteen hyvin ja loukkaantumatta. Lopulta kuitenkin mies lelupäivän aamuna suostutteli lapsen ottamaan toisen lelun hoitoon. Kun lapsi siihen suuremmitta vastalauseitta suostui, en puuttunut tilanteeseen kuitenkaan ja saattoihan se olla hyväkin niin. Pehmolelun vei kuitenkin, vaikka eihän se ole kovin "poikamaista" ilman sydämiä ja pinkkiä väriäkään, mutta siitä ei ainakaan mitään negatiivista ollut tullut, vaan kivat leikit oli kuulemma ollut. Negatiivista huomiota jo alkujaan estää se, jos lapsi suhtautuu luistin- tai leluvalintaansa luontevasti ja jopa tietynlaisella ylpeydellä. Varoittelu muiden suhtautumisesta voi olla siinä mielessä huonokin asia, jos lapsi on sitten jo valmiiksi epävarma.

Miuski harmailee
Jos poika itse haluaa mennä koululiikkatunnille taitoluistimissa, niin siitä vaan. Hänen taitonsa on varmasti sellaiset, että jäävät hokkaripojat ihmettelemään. En laittaisi pojalle hokkareita, koskapa luistelutekniikka niiden kanssa on niin erilainen.

Koulun liikan luisteluissa tehdään varmasti enemmän ns. tekniikkaharjoitteita kuin varsinaista pelaamista. Ainakin, jos on yhteiset tunnit tytöillä ja pojilla. Toki, voidaan lopuksi pistää jääkiekkopelit pystyyn, mutta silloin kyseessä ei ole "oikeaa" peliä. Suojia ei ole kenelläkään eikä lasten kiekossa muutenkaan saa vielä taklata. Kunhan on kypärä päässä, niin se riittää.

Niin, no ei minusta jääkiekkoa voikaan pelata kuin asianmukaisissa suojavarusteissa ja samantasoisessa ryhmässä. Ainakaan oikeasti. Ajattele nyt, mitä siitä tulisi, että hyvin erikokoiset ja -tasoiset (jotkut oikeasti harrastaa jääkiekkoja, jotkut ei) lapset taklailisivat toisiaan ilman suojavarusteita? Entäs se lapsiparka, joka laitetaan maalivahdiksi ilman mitään suojia? Jotkut jääkiekkoa aktiivisesti vapaa-ajalla harrastavat lapset lämisivät kiekkoa päin, onpa tosi turvallista ja mukavaa... Että jos nyt koulussa "jääkiekkoa" pelataan, niin varmasti lähinnä jääpallon säännöillä eli ilman fyysistä kontaktia. Enkä tiedä miten maalivahdin turvallisuus ratkaistaisiin, pitäisi varmaan ainakin kieltää kiekon nostattaminen laukauksissa. Maalivahdin suojavarusteet on normaalisti tosi jämerät ja syystä. Mutta ne on myös kalliit, joten epäilen ettei sellaisia koulussa ole tarjolla eikä ainakaan voi olettaa vanhempien niitä ostavan koulun liikuntatunteja varten.

Minun lapsuudessani kellään ei tosin ollut edes kypäriä luistelussa eikä muistaakseni koulustakaan lainattavissa. Mutta vaikka nykyään kypärät useimmilla lapsilla taitaa olla ihan omasta takaa, niin silti jääpallo on minusta kyllä sopivampi laji kouluun kuin jääkiekko. Ainakaan normaalia miesten jääkiekkoa ei voi koulussa pelata.
Vittu että joku jaksaa nähdä vaivaa. Vaikka pelaisivat ringetteä, niin en silti laittaisi lapselle muita kuin hokkareita.

Ihmisille taitaa tulla yllätyksenä, että koulussa kokeillaan eri lajeja.

prut
[QUOTE="poikia3";30563393]Jos taitoluistimilla osaa luistella, ne eivät jäätä pilaa pelkässä luistelussa. Hypyt ovatkin sitten jo toinen juttu, mutta luistellessa ja pirueteissa ei piikkejä käytetä.[/QUOTE]

Ei luistimet jäätä pilaa mutta hiekkainen ulkojää pilaa luistimien terät.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30563311:
Miten sekaryhmät liittyvät liikuntatunnilla pelaamiseen tai oikeammin estävät sen? Omat koulumuistosi taitavat olla kansakouluajoilta...
Itsellä vaan sattuu olemaan noita koululaisia ja ei sielllä koulussa juurikaan jääkiekkoa pelailla, ainakaan liikuntatunnilla. Sitäpaitsi ei nykyään pelata jääkiekkoa edes silloin kuin pelataan jäällä, yläkoulussakin pelaavat jotain tossupalloa (siellä on erilliset ryhmät sukupuolen mukaan), kun jääkiekko on liian vaarallista, kun joukossa on aina muutama jääkiekkoa oikeasti harrastanut. Kunnon lämärillä saa pahaa jälkeä osuessan. Tyttövaltaisessa sekaryhmässä ei ensimmäiseksi ehdotella jääkiekon peluuta ;) Opetussuunnitelmaan kuuluu lisäksi tietynlainen luisteluopetus.

Eli kummallakohan on ajankohtaisemmat tiedot nyky koululaisten liikunnasta?

Eli kummallakohan on ajankohtaisemmat tiedot nyky koululaisten liikunnasta?
Jos meriittisi on se, että sinulla on kouluikäisiä lapsia, niin minulla sitten varmaan. Minä sentään satun jakamaan työpöytäni liikunnanopettajan kanssa. :LOL: :LOL: Ja toki minunkin lapseni koulua käy.

Kerro muuten vielä lisää siitä, mitä ops sanoikaan tästä "tietynlaisesta luisteluopetuksesta", jota ei hokkareilla pysty suorittamaan? Minä kun muistelisin että siellä sanotaan vain, että 4. luokan päättyessä hyvään osaamiseen kuuluu, että oppilas osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen, sekä 9. luokan päättyessä "osaa luistella sujuvasti". Voi toki olla, että minulla on vanhentunutta tietoa, kun tietoni ovat peräisin kymmenen vuoden takaa. Elän tosin siinä luulossa, ettei opsia ole liikunnan osalta muutettu vuoden 2004 jälkeen :D

Yhteistyössä