Poika itki, koska "sä olet vihainen mulle!" Purkausta. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika 7v. oli ottanut kyläpaikasta ilman lupaa pienen määrän minimaalisia koriste"kiviä", joita laitetaan esim. johonkin kulhoon pohjalle ja kynttilä sitten siihen päälle.

Löysin ne hänen taskustaan, kun pesin pyykkiä. Menin tyhmä sitten iltasadun jälkeen kysymään asiasta, että miksi teki niin ja että ei saa varastaa keneltäkään edes mitään pientä. Poika alkoi itkeä hervottomasti, ja ihan kuin olisi pelännyt minua. (Meillä ei todellakaan käytetä väkivaltaa, ei henkistä eikä fyysistä missään tilanteissa). Lopulta yritin rauhoitella ja lohduttaa poikaa, ja kysyin, miksi on paha mieli. Vastasi minkä itkultaan pystyi, että "koska sä olet vihainen mulle!" Yritin selittää, etten ole vihainen, vaan ihmeissäni hänen "varastelustaan" ja tarkensin, että varastaa ei saa, mutta rakastan häntä silti kovasti.

Lohduttelin aikani, ja poika rauhoittui ja suostui syliin. Nyt minulla on hirveän paha mieli siitä, että menin hänen yrittäessä nukkua, "pauhaamaan", miksen odottanut huomiseen?!!! :'( Toivottavasti nukahti kuitenkin paremmalla mielellä, rauhoittui kuitenkin ja luettiin ylimääräinen iltasatu ja yritin sitten höpötellä ja pelleillä muka. Minusta sinänsä tein oikein, että otin asian puheeksi jne., mutta että näin illalla!!! Oisin oottanut vaan huomiseen. itkettää.

Ei löytyis keltään mitään sanottavaa, mieluiten jotain fiksua ja sitä kautta jotenkin lohduttavaa.
Tosin taitaa olla liikaa vaadittu, eihän näin tee kukaan "hyvä" ihminen :( Voi kettu.

Hyvä kun otit asian esille.
Kyllä 7-vuotias jo ymmärtää, mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja jos ei vielä nukkumassa ollut, niin mun mielestä asiasta kuuluukin puhua.

Oliko poikasi "varastanut" ne kivet tänään? Jos oli niin varmasti oli ihan hyvä,et otit asian puheeksi jo nyt illalla, mä ainakin tulkitsisin poikasi reaktion niin et katui et oli ottanut kivet ja pelkäsi et olet vihainen ku oli tehny väärin (mistä saakin olla vihainen ja torua). Nyt ku asia on käsitelty voi poikasi nukkua rauhallisin mielin. Kannattaa ehkä viel huomen jutella asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hyviä unia:
Oliko poikasi "varastanut" ne kivet tänään? Jos oli niin varmasti oli ihan hyvä,et otit asian puheeksi jo nyt illalla, mä ainakin tulkitsisin poikasi reaktion niin et katui et oli ottanut kivet ja pelkäsi et olet vihainen ku oli tehny väärin (mistä saakin olla vihainen ja torua). Nyt ku asia on käsitelty voi poikasi nukkua rauhallisin mielin. Kannattaa ehkä viel huomen jutella asiasta.

Joo tänään oli ottanut. Sanoinkin, että pahoilla mielin ei saa mennä nukkumaan, että pitää kertoa mikä tuntuu pahalta ja omaa näkökulmaa jne., ja sen jälkeen karkotetaan se paha mieli pois, että saa nukutuksi.

No mutta asiallisestihan sä tuon hoisit. Meillä ainakin 7-vuotias on tällä hetkellä ihan superherkkä ja älyttömän kriittinen itse itselleen. On aika vaikeaa antaa kritiikkiä esim. huonosta käytöksestä kun poika alkaa heti soimaamaan itseään oikein urakalla.

Yks päivä kerroin poitsulle miten lauloin hänelle tiettyä laulua aina iltaisin silloin kun hän oli pieni. Kerroin vielä että rassuttelin hiljalleen hänen selkäänsä että hän rauhoittui. Pojalta tuli itku ja hän sanoi ettei koskaan halua kasvaa isoksi.

Mä luulen että tuo ikä on sellainen. Sunkin poikasi TIESI jo itsekin tehneensä väärin ja mietti mielessään varmaan että sä olisit tosi kiukkuinen kun saisit tietää. Nyt te kuitenkin saitte asian puhuttua selväksi ja pojalla varmaan kivi vierähti sydämeltään.

Et tehnyt kerrassaan mitään väärää, päinvastoin :hug:

Yhteistyössä