Pliiiiis,valakaa muhun vähän uskoa! (asuntolainasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kukaan ei ole vastannut,että mikä olisi sit se ideaalitilanne hakea lainaa? Tai siis kenelle sen omistusasunnon soisitte hyvillä mielin?

Mä en kiellä etteikö kämppää voisi ostaa. Teillä on yksi palkansaaja talossa. Mä mitoittaisin vain lainan hänen tulojensa mukaan.

Itse otin 2200e nettotuloilla 90000e lainaa. Se mahdollisti nopemman maksuaikataulun ja paremman likviditeetin. Mielummin sitten edukkaampi asunto kuin talous viulunkielenä. Mutta mä olen porukkaan nähden erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Kukaan ei ole vastannut,että mikä olisi sit se ideaalitilanne hakea lainaa? Tai siis kenelle sen omistusasunnon soisitte hyvillä mielin?

Mä en kiellä etteikö kämppää voisi ostaa. Teillä on yksi palkansaaja talossa. Mä mitoittaisin vain lainan hänen tulojensa mukaan.

Itse otin 2200e nettotuloilla 90000e lainaa. Se mahdollisti nopemman maksuaikataulun ja paremman likviditeetin. Mielummin sitten edukkaampi asunto kuin talous viulunkielenä. Mutta mä olen porukkaan nähden erilainen.

Joo,en mäkään käsitä sitä että ihmiset ottaa lainaa satoja tuhansia euroja keskisuurilla tuloilla. Mun mielestä toi 80 000e on aika kohtuullinen summa asuntolainaan,varsinkin kun kohta meitä on kaksi työssäkäyvää ihmistä.

Joo,en mäkään käsitä sitä että ihmiset ottaa lainaa satoja tuhansia euroja keskisuurilla tuloilla. Mun mielestä toi 80 000e on aika kohtuullinen summa asuntolainaan,varsinkin kun kohta meitä on kaksi työssäkäyvää ihmistä.

Mä kyllä uskaltaisin teinä ottaa ton lainan, tosin tarvitsette varmaan takaajan. Ei tietenkään ole varmuutta, että pääset töihin heti valmistuttuasi, mutta joskus sekin kuitenkin tapahtuu. Siihen asti voitte maksella pelkkiä korkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja leppis:

Mä kyllä uskaltaisin teinä ottaa ton lainan, tosin tarvitsette varmaan takaajan. Ei tietenkään ole varmuutta, että pääset töihin heti valmistuttuasi, mutta joskus sekin kuitenkin tapahtuu. Siihen asti voitte maksella pelkkiä korkoja.

Niin paitsi mulla on se takaportti vakiduuniin,joskaan en kuollaksenikaan haluis sitä käyttää.

Tottahan tuon summan saatte.
Sehän on pieni ! 40 000/ nokka.
Itse otin ja sain 1000 0000 2000:n nettotuloilla ja olen selviytynyt "taakasta" loistavasti. Vaikka on lapsikin ruokittavana.

Alkuperäinen kirjoittaja Jöö:
Itse otin ja sain 1000 0000 2000:n nettotuloilla ja olen selviytynyt "taakasta" loistavasti. Vaikka on lapsikin ruokittavana.

Eipäs isotella kuitenkaan...100 000 oli mun velka tietenkin !
Anteeksi.

Anteeks nyt mä en ihan ymmärtäny? Mikä toi lainasumma on? Vai...hetkinen! yrititkö sää olla hauska? HAHHAH,no nyt mää tajusin :D

mun mies saisi yksinään tuon 80 000 ja tulot kuukaudessa ennen veroja noin 1600?. Omasta pankistaan myönsivät, ilman takaajia, hoitanut pankkiasiansa hyvin. Nyt minäkin olen siirtymässä työelämään niin täytyisi käydä kohta kyseleen mitä myöntäisivät meille kahdelle.....

op:n laskurin mukaan meille myönnettäisi jopa yli 150 000 mutta nehän nyt ei kerro oikeestaan mitään eikä niitä sillai kannata tuijotella :) se täytyy vaan itse laskea mihin on varaa (kaikki yllätykset huomioonottaen) ja mistä kaikesta on mahdollisesti luopumaan jotta saa sen oman tönön.

Näihin keskusteluihin nyt aina tunkee joku ikuinen pessimisti, joka yrittää murskata muiden realistisetkin haaveet omasta kodista, kai se muitten onni syö niin pahasti.

Eipäs isotella kuitenkaan...100 000 oli mun velka tietenkin !
Anteeksi.

Sori :D Luulin ett tää oli joku hieno provoiluyritys :D Anteeks!

tuskin pankit myöntää ainakaa 25v laina-aikaa. se on niin törkeen pitkä aika että korotkin voi olla mitä vaan.. Ja ehkä tuo 400e/kk lyhennys ei riitäkään edes korkoihin. Me otettiin laina kun korot oli 6% ja laina lyheni tyyliin 50e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ette saa lainaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Toivottavasti ette saa, ihan tiedän itsenne takia.
Sitten vasta kun valmistut.

Aha. No kiitoksia. Sulla ei ilmeisesti ole käytännön tietoa tästä,kunhan tulit vaan paskat haistattamaan?

yhdyn tuohon ylempään eikä se ole edes paskan haistattelua vaikka ap tietenkin niin haluaa olettaa. jos nyt teistä vain toinen on töissä ja toinen opiskelee niin miten käy kun toisesta tulee työtön? tai korot nousee. mistä rahat lainanmaksuun? ja ennen kuin alat väittämään mitään: varmaa työpaikkaa EI ole!

KUN toisesta tulee työtön? Vai jos? Eikö kuka tahansa voi jäädä työttömäksi milloin vain? Vai koskeeko se vain meitä? Näillä leveysasteilla ei taida yhtään työtöntä sairaanhoitajaa tällä hetkellä olla. Voi toki olla että mies saa vakipaikastaan potkut nyt heti ja hoitoalan työntekijät tuplaantuvat jouluun mennessä. Eli ei kannata koskaan ikinä hakea lainaa,kun voi joutua työttömäksi tai vaikka vammautua ja joutua eläkkeelle? Sitäkö halusit sanoa?

aika lämpöisenä tunnut käyvän. älä täällä raivoa jos eivät pankista anna teille lainaa. ei se meidän syy ole. lue vielä uudestaan: vakipaikkaa ei nykyään ole millään alalla! aika äkkiä se ovi heilahtaa miehesikin perseelle jos sen joku näkee tarpeelliseksi.

Emmä raivoa,mut ihmettelen kovin. Jos mä kysyn täällä,että saako näillä X tuloilla summan Y asuntolainaa,niin vastaus on että no älä oleta että töitä saat ja kyllä se mieheskin kohta saa potkut töistä ja hellas hajoaa ja joudutte kadulle. Siis mitä ihmettä? :D Ihan asiallinenkin vastaus olisi riittänyt,mutta TOISTAN,eikö KELLÄ TAHANSA ole vaara joutua työttömäksi? Eikö JOKAINEN valmistunut joudu sen työpaikkansa etsimään? Mutta millä oletuksella juuri mun mies jää työttömäksi ja mä en valmistuttuani löydä töitä,varsinkin kun on kyse alasta jolla on huutava pula pätevistä työntekijöistä? Miksi tämä sama kauhuskenaario ei koske naapurin mattia tai miehen työkaveria,joilla sitä asuntolainaa ihan samalla tavalla on. Alkaa pikkuhiljaa tuntua,että täällä joku katkera huutelee,joka jostain kumman syystä toivoo,että hänelle tuntemattomat ihmiset eivät tosiaan sitä lainaa saa.

No enemmän sinun perusteilla mättää, se, että oletat että teillä on vain väliaikaisesti rahaa Xe/kk. Ja sitten saat rahaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan :D Joskus tekee hyvää miettiä, mitä jos se olisikin tilanne seuraavat 10 vuotta. Kai sinäkin lapsia hankit, kun tällä palstalla pyörit.

No jos mä nyt sanoisin tässä,että mun työpaikka on varma. Mun äidillä on yksityinen kotipalveluyritys johon kuuluu myös sairaanhoitajan palvelut. Mutta se ei ole mulle ensisijainen vaihtoehto,että menisin töihin omalle äidille :D Sen tähden uskallan ajatella työnäkymiä melko positiivisesti. Kyllä mä näkisin realistisempana sen,että mä olen työelämässä,kuin työttömänä seuraavat kymmenen vuotta. Kukaan ei ole vastannut,että mikä olisi sit se ideaalitilanne hakea lainaa? Tai siis kenelle sen omistusasunnon soisitte hyvillä mielin?

NO SINULLE! oletko nyt tyytyväinen kuulemaasi ja lopetat sen jankkaamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja mene sinne pankkiin!:
Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti ette saa lainaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Toivottavasti ette saa, ihan tiedän itsenne takia.
Sitten vasta kun valmistut.

Aha. No kiitoksia. Sulla ei ilmeisesti ole käytännön tietoa tästä,kunhan tulit vaan paskat haistattamaan?

yhdyn tuohon ylempään eikä se ole edes paskan haistattelua vaikka ap tietenkin niin haluaa olettaa. jos nyt teistä vain toinen on töissä ja toinen opiskelee niin miten käy kun toisesta tulee työtön? tai korot nousee. mistä rahat lainanmaksuun? ja ennen kuin alat väittämään mitään: varmaa työpaikkaa EI ole!

KUN toisesta tulee työtön? Vai jos? Eikö kuka tahansa voi jäädä työttömäksi milloin vain? Vai koskeeko se vain meitä? Näillä leveysasteilla ei taida yhtään työtöntä sairaanhoitajaa tällä hetkellä olla. Voi toki olla että mies saa vakipaikastaan potkut nyt heti ja hoitoalan työntekijät tuplaantuvat jouluun mennessä. Eli ei kannata koskaan ikinä hakea lainaa,kun voi joutua työttömäksi tai vaikka vammautua ja joutua eläkkeelle? Sitäkö halusit sanoa?

aika lämpöisenä tunnut käyvän. älä täällä raivoa jos eivät pankista anna teille lainaa. ei se meidän syy ole. lue vielä uudestaan: vakipaikkaa ei nykyään ole millään alalla! aika äkkiä se ovi heilahtaa miehesikin perseelle jos sen joku näkee tarpeelliseksi.

Emmä raivoa,mut ihmettelen kovin. Jos mä kysyn täällä,että saako näillä X tuloilla summan Y asuntolainaa,niin vastaus on että no älä oleta että töitä saat ja kyllä se mieheskin kohta saa potkut töistä ja hellas hajoaa ja joudutte kadulle. Siis mitä ihmettä? :D Ihan asiallinenkin vastaus olisi riittänyt,mutta TOISTAN,eikö KELLÄ TAHANSA ole vaara joutua työttömäksi? Eikö JOKAINEN valmistunut joudu sen työpaikkansa etsimään? Mutta millä oletuksella juuri mun mies jää työttömäksi ja mä en valmistuttuani löydä töitä,varsinkin kun on kyse alasta jolla on huutava pula pätevistä työntekijöistä? Miksi tämä sama kauhuskenaario ei koske naapurin mattia tai miehen työkaveria,joilla sitä asuntolainaa ihan samalla tavalla on. Alkaa pikkuhiljaa tuntua,että täällä joku katkera huutelee,joka jostain kumman syystä toivoo,että hänelle tuntemattomat ihmiset eivät tosiaan sitä lainaa saa.

No enemmän sinun perusteilla mättää, se, että oletat että teillä on vain väliaikaisesti rahaa Xe/kk. Ja sitten saat rahaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan :D Joskus tekee hyvää miettiä, mitä jos se olisikin tilanne seuraavat 10 vuotta. Kai sinäkin lapsia hankit, kun tällä palstalla pyörit.

No jos mä nyt sanoisin tässä,että mun työpaikka on varma. Mun äidillä on yksityinen kotipalveluyritys johon kuuluu myös sairaanhoitajan palvelut. Mutta se ei ole mulle ensisijainen vaihtoehto,että menisin töihin omalle äidille :D Sen tähden uskallan ajatella työnäkymiä melko positiivisesti. Kyllä mä näkisin realistisempana sen,että mä olen työelämässä,kuin työttömänä seuraavat kymmenen vuotta. Kukaan ei ole vastannut,että mikä olisi sit se ideaalitilanne hakea lainaa? Tai siis kenelle sen omistusasunnon soisitte hyvillä mielin?

NO SINULLE! oletko nyt tyytyväinen kuulemaasi ja lopetat sen jankkaamisen.

Hei,jos sun on vaikea keskustella asiallisesti,niin poistuisitko häiriköimästä :) Mä esitin yksinkertaisen kysymyksen,johon sulla ilmeisesti ei ole perusteltua vastausta,mutta ei siitä tarvitse suuttua :) Se on ihan ok että välillä kiukuttaa.

Meille jää käteen pankin laskujen mukaan kuussa 2000?. Autolainakin on, maksetaan 380? kuussa. Takaajien kanssa oltais saatu 130000 - 140000 lainaa, pankista riippuen. Joten eiköhän ap:llakin onnistu.

Anteeks nyt mä en ihan ymmärtäny? Mikä toi lainasumma on? Vai...hetkinen! yrititkö sää olla hauska? HAHHAH,no nyt mää tajusin :D

En hauska vaan kannustava! Teillä velkaa VÄHÄN. Kun maksajia on 2 on se 40 000/ nokka. Eihän se ole oikeen mitään...vrt minä yh:na maksan 100 000 velkaaihan yksin. Ja hienosti lyhenee = )
Onnea OMAAN kotiin.

Näihin keskusteluihin nyt aina tunkee joku ikuinen pessimisti, joka yrittää murskata muiden realistisetkin haaveet omasta kodista, kai se muitten onni syö niin pahasti.

No niin, nyt se ikuinen pessimisti sitten tunkee tähänkin ketjuun.
Minusta fiksumpaa olisi odottaa että valmistuu ja mennä vasta sitten hakemaan sitä lainaa. Mutta kun nykyään sen ensiasunnon pitää olla rivitaloNELIÖ ja kaikki hetimullenyt. Odottaa ei vaan ymmärretä eikä jakseta.

Rivitalot on siitä kurjia asuinpaikkoina, että niissä tulee väistämättä remppaa, jotka pitää sitten myös rahoittaa jollain. Lainaa lainan päälle. Ja osuudet per asunto voivat olla hyvinkin isoja. Ja ne kattojen uusimiset sun muut kalliit rempat menevät enemmistäpäätöksellä.

Vaikka siihen uuteen hellaan olisi varaa, niin kun laitetaan siihen sitten vielä se kattoremppa 'a 7-10 000 euroa per huoneisto, niin keskustellaan jo ihan eri summista.

Voisin sanoa tähän, että fiksu pankki ei myönnä sitä lainaa. Kyse ei ole kiusanteosta (kuten joku aiemmin epäili) vaan ihan silkasta matematiikasta.

En hauska vaan kannustava! Teillä velkaa VÄHÄN. Kun maksajia on 2 on se 40 000/ nokka. Eihän se ole oikeen mitään...vrt minä yh:na maksan 100 000 velkaaihan yksin. Ja hienosti lyhenee = )
Onnea OMAAN kotiin.

Joo mä hokasin tossa kun korjasit sen nollavirheen :) Mut on kyllä iso skaala noissa asuntolainojen myöntämisperusteissa. Tai siis että kun näitä kommentteja lukee,niin sä oot saanu yksin isohkon lainan ja jotkut ei saa kahdestaan pienempää summaa. Sehän se just kun on niin vaikee ennustaa että miten ne näkee tilanteen just meidän kohdalla.

40 kEur on valtava summa jos ei ole juurikaan tuloja.

Onnea OMAAN kotiin.

HAhahahaha! OMA se koti on vasta kun viimeinenkin lainanlyhennys on pankille tehty, eli joskus 20-25 vuoden kuluttua lainan ottamisesta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Minusta fiksumpaa olisi odottaa että valmistuu ja mennä vasta sitten hakemaan sitä lainaa. Mutta kun nykyään sen ensiasunnon pitää olla rivitaloNELIÖ ja kaikki hetimullenyt. Odottaa ei vaan ymmärretä eikä jakseta.

Rivitalot on siitä kurjia asuinpaikkoina, että niissä tulee väistämättä remppaa, jotka pitää sitten myös rahoittaa jollain. Lainaa lainan päälle. Ja osuudet per asunto voivat olla hyvinkin isoja. Ja ne kattojen uusimiset sun muut kalliit rempat menevät enemmistäpäätöksellä.

Vaikka siihen uuteen hellaan olisi varaa, niin kun laitetaan siihen sitten vielä se kattoremppa 'a 7-10 000 euroa per huoneisto, niin keskustellaan jo ihan eri summista.

Voisin sanoa tähän, että fiksu pankki ei myönnä sitä lainaa. Kyse ei ole kiusanteosta (kuten joku aiemmin epäili) vaan ihan silkasta matematiikasta.

Mä taas ajattelen sen niin,että mielummin ostaa kerralla sellaisen asunnon,johon mahtuu perheen perustamaan ja maksaa sitä samaa asuntoa sit pois. Mä en nää mitään hyötyä siinä,että ensin ostetaan joku kaksio,sit myydään pois,ostetaan kolmio,myydään pois ja sit kun tulee lapsia niin ostetaan se neliö tai omakotitalo. Kun meidän tulot tuskin radikaalisti muuttuu,ellei päätetä yhtäkkiä kouluttaa itseämme joksikin ihan muuksi. Ja 80 000e on aika kohtuullinen summa hyväkuntoisesta rivarineliöstä,Etelä-Suomesta sillä ei saisi edes kerrostaloyksiötä. Remontteja ei ole tulossa. Ja musta on jotenkin turvatumpaa asua rivarissa,jos omakotitalossa jotain sattuu niin siitä on vastuussa ihan yksin. Vaikka sit se kattoremppa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

mun mielestä ap:n tilanteessa on ihan hyvä sauma ottaa lainaa kun kerta puolisolla on vakityö, lainasumma on melko pieni loppujen lopuksi ja ap:lla ilmeisesti tuloillaan jotkin hoitajan (?) paperit millä hyvin suurella tod. näköisyydellä töitä riittää vaikka joka sormelle tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.

En lukenut koko keskustelua että en tiedä millasta asuntoa ap miehineen on ostamassa, en ota siihen kantaa. Tuo mitä sinä kuvailit on nyt kumminkin sitä pessimistisyyttä parhaimmillaan. Tiedän monia jotka asuu omassa rivitalossa, jos asunto on hyvin valittu ja syynätty ennen ostoa niin ei siihen heti kattoremontit pamahda. (tai tod.näk. ap ehtii valmistua ennen)

Lainakeskusteluissa jaksan aina ihmetellä sitä, että onko suurin osa keskustelijoista pieniltä paikkakunnilta? Yli sadantonnin lainoja ihmetellään ja kauhistellaan. Tervetuloa esimerkiksi Tampereelle, aika pienen ja vaatimattoman tai vaihtoehtoisesti huonomaiseiselta alueelta ehkä hintsun isomman (pieni kolmio, ei missään nimessä enempää ) saa alle satasella. Mä olen nyt "harrastanut" useamman vuoden asuntotarjonnan seuraamista, olen itsekin ihmetellyt, miten kalliita asuntoja on ja miten hyvin ne käyvät kaupaksi loppupeleissä. Hyväkuntoinen isohko kaksio ihan ok alueelta hintaan 80 000 on unelmaa vain. Ihmiset käyvät töissä, ottavat lainaa, opiskelevat ja jotenkin kaikki pärjäävät. Palstan mukaan pitäisi olla vähintään 5000? kuukausitulot, että "edes jotenkin pärjäisi".

Onnea OMAAN kotiin.

Luuletko että ap:n talous pyörii noin pienillä maailman tappiin ? Tottahan se kohenee !! Ja aina kannattaa asumiseen panostaa, sehän muuttuu koko ajan omaisuudeksi.
Ja kuka muu 25 vuoden maksuajasta höpäjää kuin sinä !!
Uskon ja toivon että ap on rohkea ja tekee hyvän päätöksen ostaessaan asunnon=omaisuutta !
Minunpa koti on 3 vuoden päästä ihan OMA. Häijyile siihenkin jos haluat.
Rohkea ja tomera vaan olla pitää !

HAhahahaha! OMA se koti on vasta kun viimeinenkin lainanlyhennys on pankille tehty, eli joskus 20-25 vuoden kuluttua lainan ottamisesta. :D

Onnea OMAAN kotiin.

Totta. Mut siinä maksaa siitä asumisesta itselleen,ei jollekin random-vuokranantajalle. Vuokrarahat on menny ja niitä ei tuu enää koskaan näkemään,PANKIN asunnossa voi sentään jäädä nollille,ei miinukselle. Aika harvassa taitaa ne ihmiset olla joilla se asunto on kertalaakista ihan OMA ;)

Yhteistyössä