pk-seudulla yleisillä kulkuneuvoilla pienten kanssa liikkuvat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasten kanssa
Bussinkuljettajan on vaikea havaita pientä lasta vaunussa olevista peileistä, koska ne eivät aina näytä lapsen korkeudelle saakka. Myös ovien sähkösilmät sijaitsevat noin metrin korkeudella, jolloin leikki-ikäiset lapset saattavat jäädä näkymättömiin. Turvallisinta on ohjata lapsi ulos liikennevälineestä ennen kuin aikuinen astuu ulos.

Lastenvaunut
Henkilö, joka kuljettaa 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saa matkustaa HSL-alueen joukkoliikennevälineissä ilman lippua eräin poikkeuksin. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa. Vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvan on huolehdittava siitä, etteivät ne pääse matkan aikana liikkumaan tai kaatumaan. Useissa busseissa ja ratikoissa on vaunutilassa tangosta roikkuvia kiinnityskoukkuja, joilla vaunut pysyvät tukevasti paikoillaan.

Oikeus kulkea ilman matkalippua, kun kuljettaa 0-6-vuotiasta lasta rattaissa tai vaunuissa, ei koske U-linjojen busseja. Poikkeavasti linjalla U874 pätevät HSL:n taksa- ja lippujärjestelmän säännöt eli lasta rattaissa tai vaunuissa kuljettava henkilö ei tarvitse matkalippua.

U-linjoilla lastenvaunuja ei yleensä oteta kyytiin maksutta. Niitä ei myöskään voi ottaa bussiin sisälle, sillä busseissa ei ole niitä varten varattua tilaa. U-liikenteessä noudatetaan lastenvaunujen osalta liikenteenharjoittajan omia määräyksiä.

Bussi- tai raitiovaununkuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu. Busseihin voidaan yleensä ottaa vain kahdet lastenvaunut. Keravan sisäisillä linjoilla 5 ja 8 lastenvaunuja voidaan ottaa bussiin kuljettajan harkinnan mukaan.

Matalalattiaisessa raitiovaunussa on tilaa rattaille kahden etummaisen oven kohdalla, muissa paikka löytyy keskiovilta. Bussiin rattaat menevät keskiovesta. Metrossa paras paikka on ovia vastapäätä - uusissa metrojunissa väljintä on vaunuparin keskiosassa. Lastenvaunuja saa kuljettaa myös lähiliikenteen junissa.

Korkealattiaisten bussien tai raitiovaunujen ovissa rattaat nostetaan aina niin, että kädensijat ovat vaunuun päin. Matalalattiaisesta bussista vaunut saa turvallisesti ulos vetämällä ne perässään kädensijat edellä. Metroasemalla lastenvaunut ja -rattaat kuljetetaan hissillä, sillä liukuportaat eivät ole niille turvallinen paikka.

Lastenvaununappi
Busseissa ja raitiovaunuissa on lastenvaununappi, jota painamalla ovet pysyvät pidempään auki. Lastenvaununapin käyttö on suositeltavaa kaikille matkustajille, joiden liikkuminen ovissa on tavallista hitaampaa. Nappi sijaitsee oven läheisyydessä.

teksti kopioitu suoraan HSL:n sivuilta

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
selvä, eli olen varmaan nähnyt unta taijotain :D alan varmaan säästösyistä kulkemaan sittenkin vaunujen kanssa...

Tai sitten otat vaunut vain mukaan, ja vauva liinaan. =)

no en mä oikeen ymmärrä mikä ilo tässäkään sitten olis? :ashamed:
veisin ensinnäkin bussissa turhaan vaunujen paikan ja toisekseen joutuisin sitten kaupungilla työntelemään turhaan tyhjiä rattaita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja apua-papua:
Miksi ihmeessä kantoliinan kanssa pitäisi päästä ilmaiseksi kyytiin?!

Niinpä. Sääntöhän on siksi, että et pääse maksamaan, koska et voi jättää rattaita. Lisäksi liinan kanssa on vaarallistakin mennä. Pitäisikö kukaan henkilöautossa vauvaa liinassa?

No pitäisikö kukaan vauvaa henkilöautossa vaunuissa?

Pitäisikö kukaan henkilöautossa vauvaa liinassa?

pitääkö kukaan henkilöautossa vauvaa vaunuissa? niimpä, tuskin.
mutta en minä silti raahaa turvakaukaloa bussissa johon sitä ei saa edes kiinni mitenkään, vaikka omassa autossa vauvaa kaukalossa pidänkin.

selvä, eli olen varmaan nähnyt unta taijotain :D alan varmaan säästösyistä kulkemaan sittenkin vaunujen kanssa...

veisin ensinnäkin bussissa turhaan vaunujen paikan ja toisekseen joutuisin sitten kaupungilla työntelemään turhaan tyhjiä rattaita.

Mut kato SÄÄSTYY se pari euroo :D Se on sen arvoista...

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Muistaakseni lapsen ei pidä istua kärryissä.Sitten näkeekin junissa melkein 6v lapsia ja mukana käyttökelvottomat räkkärisattarit.

Kyl jotkut bussikuskit nykyisin katsoo että lapsi on niissä rattaissa matkan ajan tai matka katkeaa siihen. Monesti olen ollut kyydissä kun matka on jäänyt kesken kyydissä juurikin tuollaisilta...

Eihän niillä ole oikeutta ulos heittää! Aikataulukirjassakin on aina lukenut, että "lapsen ei tarvitse istua kyydissä, voit mennä istumaan lapsen kanssa". Saisi tullakin joku roti tuohon toimintaan. Oon kyllä nähnyt myös rattaat joissa oli ompelukone ja se oli peitetty harsolla :D Olikohan lippua?

Ei hitsi nyt putoan tuolilta :laugh: Kyllähän tuo ompelukone lapsesta käy :whistle:

Joo, se kurkki ja vilahteli sieltä harson peittämästä rattaiden suuaukosta. Varmaan joku huutonet-noutoreissu :D No, en viittiny alkaa lipun perään kysellä, mutta melkein voisin vannoa, että ei ollut. Tai jos se suojeli vaan sitä vempainta auringolta...

Kurkkaakohan muuten lipuntarkastajat vaunuihin koskaan? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Runko:
Mitens muuten, lähijunathan eivät kuulu tuohon ilmaissääntöön, vai..? Ovathan toki ihan eri "palvelun"tarjoajan kyytejäkin. Osaako kukaan kertoa varmaksi?

Matkustin toissapäivänä A-junassa vaunujen kanssa liputta ja vasta matkan varrella mieleeni tuli että kaipa se lippu olisi kuitenkin junassa pitänyt ostaa. Ongelmana vaan oli se, että ainoa junavaunu johon vaunuineni mahduin ei ollut lipunmyyntivaunu, joten ois mulla selitys ainakin ollut valmiina tarkastajalle :)

Kyllä junat on ilmaisia. Keravalle ja kirkkonummelle asti ei, mutta Espoo, Vantaa, Hki alueet kyllä :)

Kyllä Keravalle asti pääsee junassa rattaiden kanssa ilmaiseksi.

Mut kato SÄÄSTYY se pari euroo :D Se on sen arvoista...

:laugh: selvä :D mut ei ehkä mun juttu kuitenkaan :D

Pitäisikö kukaan henkilöautossa vauvaa liinassa?

pitääkö kukaan henkilöautossa vauvaa vaunuissa? niimpä, tuskin.
mutta en minä silti raahaa turvakaukaloa bussissa johon sitä ei saa edes kiinni mitenkään, vaikka omassa autossa vauvaa kaukalossa pidänkin.

No tuota noin... Jos ajatellaan nyt äkkijarrutustilannetta tai pientä kolaria. Miten aattelet, että käy lapsen, kun sinkoat seinälle tai mahallesi tai vasten jotakin putkea, jos istut? Entäs, jos rattaat sinkoaa? Uskon, että vähän parempi vaihtoehto kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Runko:
Mitens muuten, lähijunathan eivät kuulu tuohon ilmaissääntöön, vai..? Ovathan toki ihan eri "palvelun"tarjoajan kyytejäkin. Osaako kukaan kertoa varmaksi?

Matkustin toissapäivänä A-junassa vaunujen kanssa liputta ja vasta matkan varrella mieleeni tuli että kaipa se lippu olisi kuitenkin junassa pitänyt ostaa. Ongelmana vaan oli se, että ainoa junavaunu johon vaunuineni mahduin ei ollut lipunmyyntivaunu, joten ois mulla selitys ainakin ollut valmiina tarkastajalle :)

Kyllä junat on ilmaisia. Keravalle ja kirkkonummelle asti ei, mutta Espoo, Vantaa, Hki alueet kyllä :)

Kyllä Keravalle asti pääsee junassa rattaiden kanssa ilmaiseksi.

No hyvä, että korjasit :)

Yhteistyössä