Nopea asuntolainan maksu (<10v)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tas koen asian niin että tuhlaaminen (asioiden hommaamista turhaan tai liian kalliilla) ei nosta elintasoa yhtään..

Miten esimerkiksi se että maksetaan vuosittain sahköstä 500€ ylimääräistä nostaa elintasoa, tai se että tungetaan kauppaan tuhat€/kk ja kipataan roskiin 300€ edestä ruokaa?

Minä taas sanoisin, että sähköstä on aika vaikea säästää kilpailutuksella vuosittain 500 euroa muuten kuin lankeamalla huijariyhtiöihin. Sen verran kovaa tuo kilpailu on.

Oma lukunsa sitten se, että haluaa valita vähän kalliimman sähkötuotteen ympäristösyistä.

Minä taas sanoisin, että sähköstä on aika vaikea säästää kilpailutuksella vuosittain 500 euroa muuten kuin lankeamalla huijariyhtiöihin. Sen verran kovaa tuo kilpailu on.

Oma lukunsa sitten se, että haluaa valita vähän kalliimman sähkötuotteen ympäristösyistä.

No eipä tuo kovin vaikeea ollut, jos sulla on tyyliin vanha sopimus vaikka 2v niin kilpailuttamalla saattappi summat tippua ihan hitokseen..

PS tämähän tietysti tarkoittaa että sitä sähköä kuluu, omassa okt.ssä vuosikulutus 20 000 ja säästöä tuli vaihtamalla fortum pois 500€ vuosi.

No eipä tuo kovin vaikeea ollut, jos sulla on tyyliin vanha sopimus vaikka 2v niin kilpailuttamalla saattappi summat tippua ihan hitokseen..

PS tämähän tietysti tarkoittaa että sitä sähköä kuluu, omassa okt.ssä vuosikulutus 20 000 ja säästöä tuli vaihtamalla fortum pois 500€ vuosi.

No jos kulutus on tosi massiivista, eikä kulutuksen pienentäminen ole vaihtoehto, tilanne voi olla toinen. Mihinkäs vaihdoit?

No jos kulutus on tosi massiivista, eikä kulutuksen pienentäminen ole vaihtoehto, tilanne voi olla toinen. Mihinkäs vaihdoit?

Vattenfalliin vaihtui oli paras tarjous vähän aikaa sitten.
Ja joo kulutus on aika hyvin ajettu alas, kuitenkin suora sähkölämmitys yhdistettynä 5 -7 asukkiin.

Moni ei muuten ymmärrä yhtään paljonko ihan tolla lämpimän veden käytöllä saadaan rahan menoa aikaan vuositasolla, eipä tarvitse olla kun pari asukkia talossa jotka nauttiivat 10-20min suihkuja niin vuositasolla on melkoisen kallista.

Mä tas koen asian niin että tuhlaaminen (asioiden hommaamista turhaan tai liian kalliilla) ei nosta elintasoa yhtään..

Miten esimerkiksi se että maksetaan vuosittain sahköstä 500€ ylimääräistä nostaa elintasoa, tai se että tungetaan kauppaan tuhat€/kk ja kipataan roskiin 300€ edestä ruokaa?

Emme kippaa ruokaa roskiin. Ja kyllä minulle elintasoa tuo hyvä ruoka. Kotimainen, luomu, maustamaton liha, kalaa viikottain, salaatti joka aterialla, kastikkeet.

En voisi edes kuvitella tilannetta jossa juoksen kaiken vapaa ajan punaisten lappujen perässä kaupassa ja lasken monta annosta tai palaa aterialla kärsii syödä vain siksi että maksamme äkkiä kodin ja senkin jälkeen pihistely jatkuu koska säästö sijoitetaan. Elin todella köyhän lapsuuden ja nuoruuden ja minulle hyvää oloa tuo kun voin ostaa juustoa ihan milloin vaan. Kyllä se syödään, eikä heitetä roskiin..

Tavaraa en tarvitse ylimääräistä. En hamstraa kippoja ja kuppeja huvikseen. Meillä on jotenkin kumma talous muihinverrattuna kun meidän pyyhkeet ja lakanat ja paistinpannut kuluu.. Kahvinkeitinki. Vetelee viimeisiään ja uusi maksaa yli satasen. Mielummin juon kuitenkin hyvää kahvia joka aamu kuin palanutta jotta sekin satanen voidaan säästää. Mitä varten? Pahaa päivää? Koen että jatkuva kituuttaminen on minulle se paha päivä. Miksi siis säästän pahaapäivää varten ja elän sitä kokoajan samalla kun säästän.

Elämä on nyt, ei sitten joskus. Kaikki kiva jää tekemättä. Voi vaikka hypätä junaan ja lähteä retkelle naapurikunnan sirkukseen. Tai voi säästää. Ja ehkä kuolla ennenkuin ehtii tehdä mitään..

• Tykkää
Reactions: Lau123
Tavaraa en tarvitse ylimääräistä. En hamstraa kippoja ja kuppeja huvikseen. Meillä on jotenkin kumma talous muihinverrattuna kun meidän pyyhkeet ja lakanat ja paistinpannut kuluu.. Kahvinkeitinki. Vetelee viimeisiään ja uusi maksaa yli satasen. Mielummin juon kuitenkin hyvää kahvia joka aamu kuin palanutta jotta sekin satanen voidaan säästää. Mitä varten? Pahaa päivää? Koen että jatkuva kituuttaminen on minulle se paha päivä. Miksi siis säästän pahaapäivää varten ja elän sitä kokoajan samalla kun säästän.

Elämä on nyt, ei sitten joskus. Kaikki kiva jää tekemättä. Voi vaikka hypätä junaan ja lähteä retkelle naapurikunnan sirkukseen. Tai voi säästää. Ja ehkä kuolla ennenkuin ehtii tehdä mitään..
Meillä on 2004 rempattu keittiö eli 10v vanhat aeg kalusteet jotka toimivat edelleen,
moccamasterkin kestää +10v.
Nyt on taas aikamoista höpötystä, jos palkoista 6000€/kk ja pakollisiin palaa 2500 jää 3500 käyttoon jos tosta nyt käydään kerran kuussa sirkuksessa ja hypitään junaan kerran kuussa vaikka suurperhehenä niin jää säästöön silti vielä iso summa.

Nyt sitten vielä viilataan niin 3500 jää käyttöön JOKA kk.

Otetaan sirkuskäyntien hinnaksi vuodessa 500€ Junareissuihin sama 500€ ja majoituksiin vielä 1000€ vuodessa.. Pistetään tuosta vielä se 1500 harrastusvälineisiin JOKA vuosi niin edelleen jää 11kk ajalta säästöön 3500€ eli 38500€ vuodessa.

No, tottakai jos ostaa edulliselta paikkakunnalta pienen, vanhan asunnon, niin sen voi maksaa nopeasti pois. Minä ja mieheni rakennamme uutta taloa suuressa kaupungissa, talon koko on 270 neliömetriä. Laina-ajaksi otimme 20 v., mutta pyrimme maksamaan varmaankin 15 vuodessa. Talo maksaa 650 000 euroa.

Siinä on taas yksi matematiikan tunnilla nukkuja! |O

Yksi prosentti 60 000 eurosta on 600e. Eli kolme prosenttia on 1800e. Vieläkö olet kartalla. No, viidessä vuodessa ehtii tulla jo koronkorkoa, mutta vaikka sitä ei edes huomioitaisi, tuo olisi viidessä vuodessa 9000e. Koronkorko huomioituna tietysti vielä enemmän.

Olen huomioinut siinä tonnissa myös säästön asuntolainan koroissa. Kun se on ollut 5v ajalla keskimäärin reilu 2% luokkaa, olisi sijoitusten tuotto vain prosentin enemmän kuin lainan lyhennyksellä olen säästänyt. Eli viidessä vuodessa, keskimäärin 30 tonnin sijoituksella (alussa 0e, lopussa 60 tonnia, huom) karkeasti arvioiden voitto siihen verrattuna että pistin rahat lyhennyksiin, olisi sen tonnin luokkaa, kun ottaa kaikki sijoittamisen kulutkin huomioon (verot, rahastopalkkiot, jne). Voi olla vaikka 1500 tai 2000e, ei muuta perusajatusta mitenkään. Kokoluokka kuitenkin tuota luokkaa.

Eli sinä puolestasi mokasit siinä että unohdit että a) se asuntolainakaan ei ole ilmaista ja b) alussa ei tietenkään ole ollut sijoitettavana 60 tonnia vaan 0e. Se 60 tonnia kun on lyhennetty ( = olisi ollut sijoitettavissa) viiden vuoden aikana. Vieläkö olet kartalla ;)?