Nopea asuntolainan maksu (<10v)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suhteellisen hauskoja nämä ketjut joissa hehkutetaan ympäripyöreästi, että uudehko rivitalo, isohkon kaupungin lähiössä, hienohkot autot ja kulutettukin on. Miksi ei voi laittaa suoraan lukuarvoja näkyviin?
palkka, nettopalkka, kodin arvo ja millainen koti on.

Ainakin omalla paikkakunnalla omilla tuloillamme on suht killeriä maksaa nykyisen tasoista kämppää esim. 8 vuodessa. Tekisi noin 50% netosta lainaan. Toki voisi muuttaa kauemmas hirveään kerrostaloboksiin, mutta se ei nyt just kiinnosta.

Niin, onko niillä lukuarvoilla jotain väliä? Vaikuttaako ne jotenkin keskustelunaiheeseen? Minusta kun vain olisi kiva kuulla että miten harvinainen/epäharvinainen oma maksuaikataulu on, ja mitä muut nopeasti maksaneet tekee ns. ylijäämärahoilla sitten kun laina on maksettu. Kummallista kun tuntuu, että ainoastaan rahan puutteesta saisi keskustella, ei siitä, että sitä on ihan tarpeeksi.

Palkkaa saan nykyään noin 4400e, nettoa jää reilu 2700e, nykyinen kämppä maksoi noin 130 tonnia. Ensimmäiseen oli säästöjä noin 15 tonnia. Myin sen samalla hinnalla kun ostin, täällä päin ei oo asunnon hinnat muuttuneet viimeiseen 7 vuoteen mihinkään. Siinäpä niitä lukuarvoja, jos ne jotain kiinnostaa. Ja siis suunnilleen 50% netosta on siis lainan maksuun mullakin mennyt, mutta ihan hyvin minä elän sillä noin 1300 eurolla joka sen jälkeen jää (+lomarahat + välillä ollut paljon työreissuja joista matkapäivärahat).

Mutta en usko että ihmisten on vaikea uskoa että esim. hyvätuloinen sinkku maksaa (ehkä pienemmän) asuntolainansa halutessaan nopeammin kuin pieni- tai keskituloinen lapsiperhe, joista toinen elää usein vielä kotihoidontuen varassa ja kotikin luonnollisesti lainoineen on suurempi. 20 vuoden laina-aika on varmaan niitä yleisimpiä, ei se silti tarkoita etteikö sellaisen omaava voi uskoa, että joku maksaa oman lainansa lyhyemmässä ajassa.
Yleensä meitä nopeasti maksavia ei vaan mainita edes sivulauseessa, vaan on ihan selvä oletus että (jokainen) asuntolainanmaksu vie sen 20 vuotta. Itseasiassa mullekin sitä on suoraan oletettu, vaikka sekä lapsettomuus että alani (suht hyväpalkkaiseksi tiedetty) on kyllä tiedossa. Eli useimmilla tuo oletus kyllä koskee ihan kaikkia, ei vain lapsiperheitä. Siksi halusin aloitta keskustelun meille, jotka ei kuuluta tuohon normiin.

Kuinka moni ostaa perheasunnon ensiasunnoksi? Mun tuttavapiirissä kaikilla on omistusasuntoja ollut heti kun on muutamia vuosia työelämässä oltu ja tähän ikään mennessä (yli 30v ollaan) on jo toinen tai kolmas omistusasunto menossa. Itse en ole tehnyt mitään "keikkaa" hoitovapaan aikana. Jokaisella on ihan samanlaiset mahdollisuudet säästää jos ei vaan törsää kaikkia rahojansa. Itse en ole mikään huipputuloinen ollut tosiaankaan ja silti ostin kaksion Helsingistä ja matkustelin. Juu, lapsia ei tuolloin vielä ollut mutta nyt kun on, on omistusasuminen tehnyt talouteemme pelivaraa. Valintoja valintoja.

Aloittaja puhui käsittääkseni kokonaislaina-ajasta alkaen siitä kun se eka asunto on ostettu siihen kun siitä isommasta asunnosta on viimeinen lyhennys maksettu. Olihan se aapeekin vaihtanut asuntoa kesken lainanmaksun.

No aloittaja voisi kertoa, miten iso se asuntolaina oli? Ja mikä on talon arvo?

Tokihan minilainan maksaa helposti, mutta tässä ei todellakaan sit asuta PK-suedulla.

Niin, minähän mainitsinkin ettei onnistu varmaan niin helposti esim. pk-seudulla... Suurin osa suomalaisista kuitenkin asuu täällä muualla.

Edellisessä kommentissa sanoinkin, että noin 130 tonnia on asunnon (ei ole talo) ostohinta sekä nykyarvo, ja ekaan lainaan oli noin 15 tonnia säästöjä. Eli sellainen 115 tuhatta on ollut yhteensä lainaa maksettavana.

No ei tällä hetkellä ole kovin fiksua maksaa nopeasti lainaa pois, eritoten jos se tarkoittaa että elintaso laskee hiukankin.

Me tehtiin sama idea, mutta toisinpäin. Säästettiin etukäteen niin paljon, että saatiin lainasumma tosi pieneksi ja sitä sitten maksetaan pitkään, olisiko 12-13v laitettiin ajaksi?

Summa on niin pieni, että laina-aika ei korkoja paljon lisää ja kuukausittain menevä summa niin pieni ettei vaikuta mihinkään. Ja sitten kun joskus korot nousee niin meillä on säästössä iso summa, koska pienestä kk-maksusta tulevat säästöt on sijoitettu,

No ei tällä hetkellä ole kovin fiksua maksaa nopeasti lainaa pois, eritoten jos se tarkoittaa että elintaso laskee hiukankin.
Niin no, kuten tuossa edellä laskin niin suht riskittömästi sijoittamalla olisin voittanut ehkä noin tonnin jos olisin laittanut extralyhennykset sijoituksiin. En näe sitä niin merkittävänä summana, että se olisi ollut kokonaisuutena parempi vaihtoehto.

Niin no, kuten tuossa edellä laskin niin suht riskittömästi sijoittamalla olisin voittanut ehkä noin tonnin jos olisin laittanut extralyhennykset sijoituksiin. En näe sitä niin merkittävänä summana, että se olisi ollut kokonaisuutena parempi vaihtoehto.

No mutta tuohan on ihan sijoittajasta kiinni. ;)

Mies teki ainakin ihan hyvän tilin tuossa vuosia sitten juurikin vastaavankaltaisessa tilanteessa, suhteellisen riskittömillä sijoituksilla. Asuntovelallinen, joka pohti että minne laittaa ylimääräiset tilillä makaavat rahat, kun ei pienen koron vuoksi kannata lyhentää ekstraa.

Mutta onhan siinä muuttujia, rahasumma, aika, kohteet,pankki. jne.

No mutta tuohan on ihan sijoittajasta kiinni. ;)

Mies teki ainakin ihan hyvän tilin tuossa vuosia sitten juurikin vastaavankaltaisessa tilanteessa, suhteellisen riskittömillä sijoituksilla.
Eli millä lailla, jaa toki tietosi ;). Itse en asuntorahoilla halunnut alkaa pelaamaan, eli riskiä pääoman menetyksestä en halunnut ottaa. Silloin 3% nettotuotto lienee aika lailla maksimi, ja sekin yläkanttiin arvioitu. Ja sillä olisin tällä hetkellä sen noin tonnin rikkaampi...

Tietääkseni en ole arviossani mitenkään liian varovainen, vaan on ihan tiedetty fakta, ettei lähivuosina ole _riskittömästi_ tuota isompaa tuottoa ollut mahdollista saada.

Riskillä ja tuurilla sitten voi saada mitä hyvänsä, mutta kuten sanottu, mulle turvallisuus oli se ykköskriteerit. Eikä sitä mielestäni voi sanoa "tyhmäksi", eli ettei se olisi fiksua. Jos sunkin mies olisi hävinnyt ne rahansa niin voisit olla eri mieltä, ja etukäteen kun ei voi tietää.

Ja jos vielä spekuloidaan sijoitustuotoilla näin lyhyellä aikajänteellä, niin tuplatuotolla (6% nettona) olisin 2000e rikkaampi, ja triplallakin vasta 3000 euroa. Saadakseen 9% nettotuoton joutuukin ottamaan jo todella suuren riskin pääoman menettämisestä, ja vieläkin tuo mahdollisesti voitettu summa on niin pieni, ettei sillä olisi ollut mitään käytännön merkitystä elämääni (vastaa kahden kuukauden lainan maksua).

Eli millä lailla olisi fiksua vaarantaa iso summa rahaa, vain että voi hyvin pienellä todennäköisyydellä voittaa muutaman tonnin? En näe sitä ollenkaan fiksuna.

Pitkän ajan sijoittaminen onkin sitten eri asia, ja siihen pitää vuoden päästä itsekin paneutua.

Eli millä lailla, jaa toki tietosi ;). Itse en asuntorahoilla halunnut alkaa pelaamaan, eli riskiä pääoman menetyksestä en halunnut ottaa. Silloin 3% nettotuotto lienee aika lailla maksimi, ja sekin yläkanttiin arvioitu. Ja sillä olisin tällä hetkellä sen noin tonnin rikkaampi...

Tietääkseni en ole arviossani mitenkään liian varovainen, vaan on ihan tiedetty fakta, ettei lähivuosina ole _riskittömästi_ tuota isompaa tuottoa ollut mahdollista saada.

Riskillä ja tuurilla sitten voi saada mitä hyvänsä, mutta kuten sanottu, mulle turvallisuus oli se ykköskriteerit. Eikä sitä mielestäni voi sanoa "tyhmäksi", eli ettei se olisi fiksua. Jos sunkin mies olisi hävinnyt ne rahansa niin voisit olla eri mieltä, ja etukäteen kun ei voi tietää.

Meidän perheessä mies on se sijoittaja, joka tietää näistä paljon, kertoisin mieluusti lisää mutta en tiedä ja muista tarkkoja yksityiskohtia miehen sijoituksista, joten todennäköisesti sanoisin jotain väärin.

Puhuin vain siitä miten se oikeasti meni elämässä, koska mieheni tilanne oli melko samanlainen, hän vain ratkaisi sen toisin.

Asuntovelallinen, piti lainan matalan korkotason vuoksi pienenä, sijoitti säästyneet tulot ja teki melko hyvän tilin ihan kohtuullisella riskillä.
Voi olla että onnikin suosi.

Mutta olen äärettömän iloinen että silloin valitsi noin, koska yhdessä pohdittiin että pitäisikö sittenkin vain maksaa laina pois.

Aloittaja puhui käsittääkseni kokonaislaina-ajasta alkaen siitä kun se eka asunto on ostettu siihen kun siitä isommasta asunnosta on viimeinen lyhennys maksettu.

Näin ymmärsin. Jos 20-vuotiaana ostaa ekan sinkkukämpän ja sen maksuun menee 5 vuotta, vaihtaa isompaan ja sen maksuun menee toiset 5 vuotta (tämäkin aika positiivisesti ajateltuna), ja sit vasta se kolmas asunto on se iso perhe-asunto jota maksetaan se 10 vuotta, niin lainaa tuossa on sitten jo yhteensä makseltu se 20 vuotta, ei likimainkaan suoriuduttu asuntolainasta 10 vuoteen tai vielä alle.

Me ostettiin eka kämppä kun oltiin 22v. Lainaa on nyt maksettu yhteensä 8 vuotta, eka tosin aika pieniä eriä kun opiskelin. Välissä on vaihdettu omakotitaloon, tehty kaksi lasta, valmistuttu, oltu kotona, mies on tienannut hyvin, jäänyt työttömäksi, opiskellut... Nyt ollaan tilanteessa että Okt arvosta enää puolet on lainaa ja säästöjäkin on, ollaan kolmekymppisiä.

Monella mun ikäisellä ei edes vielä ole ekaa asuntoa ostettuna, olen tosi tyytyväinen että itselläni on jo omaisuutta kertynyt (vaikka maksettavaakin on yhä). Moni on maksanu vuokraa saman mitä me omaa pois, joten vaikka niitä maksuvuosia vielä onkin niin oon tosi tyytyväinen!

Siis asut kaupungissa, jossa perherivarin saa 130k ja kuitenkin palkka on yli neljä tonnia. Ei voi kuin kateellisena kuunnella. Itsellä akateeminen koulutus, palkka reilu kolme tonnia ja asunto (70-luvun perherivari) maksanut tuplana tuon. Laina-aika säädetty 13 vuoteen ja olin siitäkin todella ylpeä. Tosin maksamista on vielä kymmenen vuotta jäljellä. Mun ala on vielä sellainen, että ihan turha haaveilla muutosta halvempiin ei-yliopistokaupunkeihin, mitään työmahdollisuuksia ei ole.

Meillä lainaa (aluperin 200 000 rakennettii uusi iso ok-talo) josta lyhennettiin heti 70 000 kun saatiin vanha myytyä. Nyt 7 vuoden jälkeen lainaa enää 70 000, joka oltais voitu maksaa jo pois, MUTTA
innostuttiin ostamaan kesämökki 4 vuotta sitten (160 000) ja rempattiin sitä ja lyhenneltiin joten lainaa enää 120 000.
Summarum talo olis velaton ellei oltais ostetty kesämökkiä, mutta hyvä näinkin, molemmat lyhenee. Aina kun on ylimääräistä lyhennetään mökkilainaa koska korko on korkeempi eikä korkoja voi vähentää verotuksessa.
Silti 10v sisään tästä on molemmat maksettu, varmaan jo aiemminkin, koska nytkin on säästössä 10 000, mutta se on sellaista "jemmaa" pahapäivän varalle.

Siis asut kaupungissa, jossa perherivarin saa 130k ja kuitenkin palkka on yli neljä tonnia. Ei voi kuin kateellisena kuunnella. Itsellä akateeminen koulutus, palkka reilu kolme tonnia ja asunto (70-luvun perherivari) maksanut tuplana tuon. Laina-aika säädetty 13 vuoteen ja olin siitäkin todella ylpeä. Tosin maksamista on vielä kymmenen vuotta jäljellä. Mun ala on vielä sellainen, että ihan turha haaveilla muutosta halvempiin ei-yliopistokaupunkeihin, mitään työmahdollisuuksia ei ole.

Joo tää kaupunki on hyvä, JOS sattuu olemaan töitä. Eli palkat on suht hyvät ja asuminen erittäinkin edullista kaupungin kokoon nähden, mutta sitten miinupuolella työtilanne nykyään huono. Uutta paikkaa voisi olla vaikea saada enää tällä palkalla, mutta itse työllistyin juuri viimeisen nousuvuoden 2007 aikana ja siltä ajalta "perintönä" hyvähkö palkka. Siinäkin on yksi syy miksi en ole esim. alkanut sijoittelemaan, sillä tässä työmarkkinatilanteessa ei voi olla varma onko töitä enää esim. 5 vuoden päästä.

[QUOTE="hillla";29955776]Näin ymmärsin. Jos 20-vuotiaana ostaa ekan sinkkukämpän ja sen maksuun menee 5 vuotta.[/QUOTE]

Yksiöt maksaa PK-seudulla jo sen väh 150 000e. Miten sen maksaa sinkkuna 5 vuodessa?

Ostin ensimmäisen asunnon (pieni kaksio) 2001 ja toisen asunnon (lähes uusi rivarineliö) muutamaa vuotta myöhemmin. Molemmat isosta kaupungista pääkaupungin ulkopuolelta. 30+ vuotiaana minulla oli kolmen vuoden lainan maksun jälkeen jo perheasunto. Halusimme kuitenkin uuden omakotitalon. Talon laina-ajaksi tulee 17 vuotta (pl. mahdolliset lisälyhennykset) ja yhteislaina-ajaksi yllätyksettömästi se 20 vuotta. Tämä siitäkin huolimatta, että omakotitaloon oli jo omaa rahoitusta yli 50%. Kokonaislaina-aikaa on järkevä laskea vasta, kun se omalle, lopulliselle perhekoolle sopiva perheasunto on ostettu.

Me ostettiin 2006 paritalon puolikas (keskikokoisen kaupungin keskustan tuntumassa) ja lainaa otettiin siinä vaiheessa 100 000, eli noin 80% asunnon arvosta.
Nyt justiinsa viime kuussa katsottiin, että lainaa on jäljellä tasan 50 000 ja saman verran on säästötilillä/sijoituksissa rahaa.
Siitä huolimatta, että säästötilin korko on pienempi kuin asuntolainan korko, päädyttiiin siihen, että annetaan lainan olla, eli maksellaan normaaleja lyhennyksiä vielä toistaiseksi. Korot on vaan noin 50eur/kk ja mieluummin pidetään säästöt jemmassa, jos vaikka tulisi jotain yllättävää tarvetta. Joo taloudellisesti ei järkevää, mutta katellaan tässä nyt jokin aika miten korot kehittyy ja katsotaan sitten uudelleen. Jotenkin on levollisempi mieli kun tietää että tilillä on ylimääräistä rahaa jos vaikka tulisi jotain yllättävää tarvetta...

[QUOTE="Miu";29956638]Me ostettiin 2006 paritalon puolikas (keskikokoisen kaupungin keskustan tuntumassa) ja lainaa otettiin siinä vaiheessa 100 000, eli noin 80% asunnon arvosta.
Nyt justiinsa viime kuussa katsottiin, että lainaa on jäljellä tasan 50 000 ja saman verran on säästötilillä/sijoituksissa rahaa.
Siitä huolimatta, että säästötilin korko on pienempi kuin asuntolainan korko, päädyttiiin siihen, että annetaan lainan olla, eli maksellaan normaaleja lyhennyksiä vielä toistaiseksi. Korot on vaan noin 50eur/kk ja mieluummin pidetään säästöt jemmassa, jos vaikka tulisi jotain yllättävää tarvetta. Joo taloudellisesti ei järkevää, mutta katellaan tässä nyt jokin aika miten korot kehittyy ja katsotaan sitten uudelleen. Jotenkin on levollisempi mieli kun tietää että tilillä on ylimääräistä rahaa jos vaikka tulisi jotain yllättävää tarvetta...[/QUOTE]

Minä kyllä teidän tilanteessanne maksaisin lainan pois säästöillä tai ainakin hyvin suuren osan siitä. Minusta 50€/kk on aika paljon pelkistä koroista, sehän on jo vuodessa 600€. Itsekin kartan isoja riskejä taloudenhoidossani, mutta jos nyt realistisesti ajatellaan, niin mitä niin järisyttävää voi tapahtua, että yhtäkkiä tarvittaisiin 50 000€?

Me otettiin pieni riski ja käytettiin nyt kaikki säästömme asuntolainan ja remonttilainan poismaksuun, viimeiset erät menevät tässä kesällä. Kun lainanlyhennyksiä ei enää mene, säästöt ja hätävarapuskuri karttuu hyvin nopeasti, ja käytämme sitten vaikka luottokorttia hetkellisesti hätäpuskurina jos jotain isompia menoja tulisi eteen. Normaalisti emme koskaan osta mitääön visalla, mutta se olkoon nyt hetkisen meidän puskurimme...

[QUOTE="ompus";29955484]Riippuu varmaan tosi paljon asunnon koostaki. Meillä on isolle omakotitalolle + autotallille 15 vuoden laina-aika ja siinä myös helposti pysytään tai hieman alitetaan.[/QUOTE]

Uusi omakotitalo + autotalli maksettiin asuntolaina hieman vajaassa 8 vuodessa. Ensiasunto.

[QUOTE="Loviisa";29955527]Ei ne lapset mikään este ole nopeampitahtiselle lyhentämiselle. Meilläkin on 3 alle kouluikäistä lasta ja koko tämän 6 vuotta olen ollut hoitovapaalla, mutta silti saatu nopeasti lainat maksettua.[/QUOTE]

Me ollaan saatu maksettua...tarkoitat siis että miehesi on saanut maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyöreä pallo;29956866:
Me ollaan saatu maksettua...tarkoitat siis että miehesi on saanut maksettua.

Ei kun ME... Luitko muut viestini tässä ketjussa? Mä olen tähän asuntoon lykännyt tuhansia ja tuhansia euroja, vaikka kotona olenkin ollut. Ehkä sekin pitäisi huomioida, että joku se täällä on toiminut tarjoushaukkana, on vaatettanut edullisesti perheen, leiponut ja suunnitellut edulliset muonitukset, on leikannut hiukset, kuskannut bussilla ja pyörällä paikasta toiseen, on myynyt roppakaupalla vanhoja tavaroita ja vaatteita, sun muuta nuukailukikkailua monen monen vuoden ajan...