Pk:n työntekijä, häiritseekö jos sinua kutsutaan "tarhantädiksi"?

Lto
Joissain kunnissa lastentarhanopettajan työnimike on päiväkodin opettaja ja lastenhoitajan päiväkodin hoitaja. Emme siis ole tätejä :) kyllä se aina kuulostaa vähän haasulta kun itseä vanhemmat vanhemmat tädittelevät...

Lto (koulutukseltani myöskin kasvatustieteen maisteri)

pahoittelen kaiutin, mutta en alennu riitelemään aiheesta kanssasi, vaikka kuinka yritit provosoida :)
En edes valitettavasti provosoi, kerroi kokemukseni kahdesta päiväkodista. Parasta hoivaa ovat tarjonneet muut paitsi lastentarhanopettajat. Riitelyyn ei ole syytä. Mistä pitäisi riidellä?

Mä olen ajatellut, että kandinpapereilla saa lastentarhanopettajan pätevyyden, mutta sitä en ole tiennyt, että maisteritkin tekevät lastentarhanopettajan hommia. Enkä ole tiennyt, että kukaan lukee viittä vuotta kandiksi, paitsi tietysti ne, jotka eivät saa opinnoissaan mitään aikaiseksi voivat opiskella vaikka kymmenen vuotta.=)

Viimeksi muokattu:
Joo, en minäkään opiskellut lääkikisessä kuutta vuotta tullakseni tädiksi. Ei kuitenkaan millään muotoa syö itsetuntoani tai vähennä ammattitaitoani, jos joku haluaa kutsua lääkäritädiksi. Lapsille tädittelen jopa joskus itse itseäni. Big deal?
Näin sen pitäisikin olla. Jännä ammattiryhmä vaan tuo lastentarhanopettajaporukka, kun heille tämä asia on tärkeä. Johtuu varmaankin siitä, että sairaalamaailmassa lääkärit tektvät selkeästi erilaista työtä kuin muu hoitohenkilökunta, ja heidän asemansa hierarkiassa on selvä. Lastentarhoissa taas kaikki tädit pukeutuvat samalla tavalla ja joillekin vahemmille saattaa olla epäselvää (=merkityksetöntä) kuka on käynyt yliopistoa ja kuka ei. Mutta näille lastentarhanopettajille itselleen se on iso asia, ja sitä on korostettava ja valitettavan usein myös lytättävä muuta henkilökuntaa osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan. Ja sellainen käytös ainakin minussa saa aikaan sen, että toivon ihan jonkun muun hoitavan lastani.:whistle: Mutta tätä empiriaa on kertynyt tosiaan vain kahdesta päiväkodista ja räikeintä se oli eskarissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28972116]Meidän lapsen päiväkodissa ei saanut täditellä, siellä piti sanoa tädin sijaan aikuiseksi.[/QUOTE]

Onko se sellainen sukupuolineutraali ilmaisu päiväkodin työntekijä henkilölle?

Mä en ole koskaan ajatellut tuota tarhantäti-nimitystä mitenkään negatiivisena, ja meillä käytetään tarha-nimitystä varmaan ihan vanhasta muistista. Tampereen seudulla se taitaa olla melko juurtunut sana arkikieleen noin muutenkin. Kyllä hankalaksi elämänsä saa, jos valitsee työpaikkansa piväkodista ja vetää herneet nenäänsä aina, jos joku sanoo päiväkotia tarhaksi. Ei mun lapset mitään eläimiä koskaan ole olleet, mutta käyneet silti tarhassa päivisin. Itseäni näin tarkemmin ajatellen nyppii päiväkoti-sana, koska ne laitokset eivät ole kyllä lähelläkään kotia. Ja vaikka lapset ovat tarhassa, heillä on yksi koti, jossa he eivät valitettavasti ole aina voineet päiviään viettää. Eli näinkin päin voisi asiasta riemastua, tosin en nyt ihan vakavissani kyllä ole näiden termien kanssa.

"Lilli"
[QUOTE="vieras";28972185]Jos päiväkotia ei saa sanoa tarhaksi, niin miksi siellä työskentelee lastenTARHAopettajia, eikä esimerkiksi päiväkodinopettajia?[/QUOTE]

Mä oon kans ihmetellyt samaa, että miksi ammattinimikettä ei ole päivitetty. Meidän päiväkodin tätejä kutsutaan nimellä, mutta jos puhun heistä yhteisesti, puhun tädeistä.

"vieras"
Näin sen pitäisikin olla. Jännä ammattiryhmä vaan tuo lastentarhanopettajaporukka, kun heille tämä asia on tärkeä. Johtuu varmaankin siitä, että sairaalamaailmassa lääkärit tektvät selkeästi erilaista työtä kuin muu hoitohenkilökunta, ja heidän asemansa hierarkiassa on selvä. Lastentarhoissa taas kaikki tädit pukeutuvat samalla tavalla ja joillekin vahemmille saattaa olla epäselvää (=merkityksetöntä) kuka on käynyt yliopistoa ja kuka ei. Mutta näille lastentarhanopettajille itselleen se on iso asia, ja sitä on korostettava ja valitettavan usein myös lytättävä muuta henkilökuntaa osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan. Ja sellainen käytös ainakin minussa saa aikaan sen, että toivon ihan jonkun muun hoitavan lastani.:whistle: Mutta tätä empiriaa on kertynyt tosiaan vain kahdesta päiväkodista ja räikeintä se oli eskarissa.
Asiassa on sekin puoli, että ihan pakostakin työnkuva lto:illa ja lh:illa on luokkaa 80-prosenttisesti sama. Ne jäljelle jäävät 20 prosenttia eroavaisuuksiakin nyhdetään lto:iden toimesta kokoon usein isolta osin aika teennäisistä asioista. Esim. siitä, että "korkeasti koulutettu" lto ruokailun aikana annostelee ruokaa, kun taas "amis"-lh kaataa vain maitoa. Tai että päikkäreillä "haastava" sadun lukeminen kirjasta on varattu lto:ille.

Niitäkin paikkoja löytyy, missä lh:t tekevät suunnittelua ja vasuja (varhaiskasvatussuunnitelma) ihan samoissa määrin kuin lto:t. Tai jopa enemmän, jos lto:n paikalle sattunut henkilö omaa puutteellisen työmoraalin.

Täältä löytyy muuten ihan osuva kuvaus päiväkotien työntekijöiden nokkimisjärjestyksestä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2285807-paivakotien-tyontekijakategoriat/

Lapset puhuu opesta, me aikuiset keskenämme varmaan hoitotädistä tjsp. en ole edes ajatellut asiaa.

Tarha-sana ei mielestäni ole mitenkään hirveä, mutta ei ole omaan käyttöön vakiutunut.

Olen minäkin kirjastotäti, vaikka se ei ammattinimikkeeni ole, ja kaveri on kassatäti. Sellaista se on.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28972698]Onko se sellainen sukupuolineutraali ilmaisu päiväkodin työntekijä henkilölle?[/QUOTE]

En tiedä, tuolla ei muuten ollut yhtään miestä töissä, jos ei talkkaria lasketa mukaan.

Toisessa päiväkodissa, missä muuten on useampi mieskin hoitamassa, sai ihan rauhassa puhua sedistä ja tädeistä.

"vieras"
Lapset sanovat minua nimeltä tai sitten kutsuvat opettajaksi. Toivoisin vanhempienkin kutsuvan minua nimeltä, mutta heidän suustaan joskus kuulee nimityksen "täti". Se on minusta hieman omituista tai huvittavaa, mutta en ota sitä henkilökohtaisesti, enkä loukkaannu.

"sasa"
Kuitenkin he kutsuvat itse itseään tarhantädeiksi/opeiksi.
Mulla on käyntikortti missä lukee "erityislastentarhanopettaja"
Itse inhoan tarha sanaa. Eläimet ovat tarhassa.
Mä puhun aina päiväkodista, ja opetan asian lapsillekkin niin :)

Yhteistyössä