vastaavalto
Ei minua ainakaan haittaa tädiksi kutsuminen. Aikuisetkin saa sanoa tädiksi, kun puhuvat lapsilleen.
Minä ainakin olisin mieluummin tarhantäti kuin mikään "varhaiskasvattaja" tai muu moderni kotkotus.
Joo, en minäkään opiskellut lääkikisessä kuutta vuotta tullakseni tädiksi. Ei kuitenkaan millään muotoa syö itsetuntoani tai vähennä ammattitaitoani, jos joku haluaa kutsua lääkäritädiksi. Lapsille tädittelen jopa joskus itse itseäni. Big deal?Minä en opiskellut 5 vuotta tullakseni tädiksi. Eli haittaa.
En edes valitettavasti provosoi, kerroi kokemukseni kahdesta päiväkodista. Parasta hoivaa ovat tarjonneet muut paitsi lastentarhanopettajat. Riitelyyn ei ole syytä. Mistä pitäisi riidellä?pahoittelen kaiutin, mutta en alennu riitelemään aiheesta kanssasi, vaikka kuinka yritit provosoida
Näin sen pitäisikin olla. Jännä ammattiryhmä vaan tuo lastentarhanopettajaporukka, kun heille tämä asia on tärkeä. Johtuu varmaankin siitä, että sairaalamaailmassa lääkärit tektvät selkeästi erilaista työtä kuin muu hoitohenkilökunta, ja heidän asemansa hierarkiassa on selvä. Lastentarhoissa taas kaikki tädit pukeutuvat samalla tavalla ja joillekin vahemmille saattaa olla epäselvää (=merkityksetöntä) kuka on käynyt yliopistoa ja kuka ei. Mutta näille lastentarhanopettajille itselleen se on iso asia, ja sitä on korostettava ja valitettavan usein myös lytättävä muuta henkilökuntaa osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan. Ja sellainen käytös ainakin minussa saa aikaan sen, että toivon ihan jonkun muun hoitavan lastani. Mutta tätä empiriaa on kertynyt tosiaan vain kahdesta päiväkodista ja räikeintä se oli eskarissa.Joo, en minäkään opiskellut lääkikisessä kuutta vuotta tullakseni tädiksi. Ei kuitenkaan millään muotoa syö itsetuntoani tai vähennä ammattitaitoani, jos joku haluaa kutsua lääkäritädiksi. Lapsille tädittelen jopa joskus itse itseäni. Big deal?
Asiassa on sekin puoli, että ihan pakostakin työnkuva lto:illa ja lh:illa on luokkaa 80-prosenttisesti sama. Ne jäljelle jäävät 20 prosenttia eroavaisuuksiakin nyhdetään lto:iden toimesta kokoon usein isolta osin aika teennäisistä asioista. Esim. siitä, että "korkeasti koulutettu" lto ruokailun aikana annostelee ruokaa, kun taas "amis"-lh kaataa vain maitoa. Tai että päikkäreillä "haastava" sadun lukeminen kirjasta on varattu lto:ille.Näin sen pitäisikin olla. Jännä ammattiryhmä vaan tuo lastentarhanopettajaporukka, kun heille tämä asia on tärkeä. Johtuu varmaankin siitä, että sairaalamaailmassa lääkärit tektvät selkeästi erilaista työtä kuin muu hoitohenkilökunta, ja heidän asemansa hierarkiassa on selvä. Lastentarhoissa taas kaikki tädit pukeutuvat samalla tavalla ja joillekin vahemmille saattaa olla epäselvää (=merkityksetöntä) kuka on käynyt yliopistoa ja kuka ei. Mutta näille lastentarhanopettajille itselleen se on iso asia, ja sitä on korostettava ja valitettavan usein myös lytättävä muuta henkilökuntaa osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan. Ja sellainen käytös ainakin minussa saa aikaan sen, että toivon ihan jonkun muun hoitavan lastani. Mutta tätä empiriaa on kertynyt tosiaan vain kahdesta päiväkodista ja räikeintä se oli eskarissa.