Pitkään kotiäitinä olleiden koulutukset ja työpaikat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sori vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eittämättä syynä ei _aina_ ole se suuri äidinrakkaus ja "lapsen paras", vaan a) ei ole koulutusta ja/tai työpaikkaa, b) työ ei yhtään nappaa, c) työn ja perheen yhteensovittaminen olisi hyvin vaikeaa ja raskasta esim. työaikojen (vuorotyö esim) vuoksi ja d) vaikka töihin menisikin, se on taloudellisesti plusmiinusnolla kun ottaa tuet ja toisaalta työssäkäynnin kulut ja päivähoitomaksut huomioon.

[QUOTE="vieras";25936437]Opettajat eivät voi korottaa äitiysrahaansa tekemällä suurta määrää ylitöitä raskausaikana tai sitä ennen, opettajat eivät voi valita loma-aikojaan, opettajan palkka on JAETTU koko vuodelle, joten siinä tapauksessa ettei palaisi töihin tulisi maksettua kunnalle siitä ilosta, että saa olla opettaja.

Kannattaa ottaa selvää asioista.[/QUOTE]

Siis mitä? Kuinka monen kuvittelet voivan tehdä vain itse halutessaan ylitöitä, jotta äippäraha olisi mahdollisimman suur? Entä luuletko, että kaikki voivat valita loma-aikansa, osa työskentelee jopa joulut ja uudet vuodet?

Sympatiani ovat olleet opettajien puolella, mutta tuollaisilla teksteillä, ne kyllä katoavat!

Itse kyllä ilolla ottaisin 2,5 kk kesäloman, 2 päivän syysloman 10 päivän joululoman ja vielä viikon hiihtolomankin.

Itsellä lomia vuodessa on 6 viikkoa, eikä se koululaisten vanhempana riitä mitenkään.

Koulutus tradenomi, kotiäitinä olin putkeen 6 vuotta, työpaikkaa ei ollut odottamassa, nyt asiantuntijatehtävissä.

Todellakin tahdoin hoitaa lapseni itse ja olla kotiäiti pitkään VAIKKA minulla oli hyvä tutkinto ja ura tekemättä.

Minä olen yhteiskuntatieteiden maisteri, sossun täti. Mutta opiskelinkin tutkinnon kotonaolo aikana, lasketaanko sitä siis? Päivääkään ei ole kyllä lapset päiväkodissa ollut, eskarissa vasta..

Supersuppeaa olla sitä mieltä että kyseessä on laiskuus jos kokee itselleen ominaisimmaksi olla kotona hoitamassa omia lapsiaan kuin tehdä uraa.

Minä voin suoraan sanoa että koulutusta ei ole, ja näivetyn jo pelkästä ajatuksesta että minun pitäisi käydä kouluja ja "luoda uraa". Yäh. Kun lapset ovat kaikki tarpeeksi vanhoja, tarkoitukseni olisi hoitaa homma niin että voisin tehdä työtä kotona ja olla näin aina läsnä lapsille. Menneisyydessä pisin työsuhteeni oli vajaan kaksi vuotta koska mielenkiintoni lopahtaa todella nopeasti työhön kuin työhön (olen tehnyt töitä monen, ehkä seitsemän? eri ammattinimikkeen alla, ehkä viidessätoista eri firmassa). Mielenkiinto omaan kotiin ja omaan perheeseen ei lopu koskaan.

Sori vaan, mutta minusta tuo kuulostaa juurikin laiskuudelta. Ei jakseta käydä kouluja eikä tehdä töitä, sitten esitetään että kotona ollaan sen takia että se on lasten paras.

Aikoinaan opiskelijana oli töissä huoltoasemalla. Siellä oli yksi viiden lapsen äiti koulutukseltaan merkonomi ja 10-vuotta ollut kotona valmistumisen jälkeen . Joka päivä päivitteli miten ei hänen aivoillaan ja organisointikyvyillään päässytkään minnekkään taloushallintoon ja vastaavaan töihin vaan joutuu luuttuamaan pöytiä..

Itsellä vankat kauhuskenaariot pitkästä kotiäitiydestä. Vaikka akateeminen tutkinto ja vakipaikka onkin niin en kyllä muutamaa vuotta pitempään uskalla olla pois. Näinkö sitä enää saisi motivoitua tämän jälkeen itseään päivittämään tietonsa ja taitonsa nykyisen työelämän tasolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25937235:
Sori vaan, mutta minusta tuo kuulostaa juurikin laiskuudelta. Ei jakseta käydä kouluja eikä tehdä töitä, sitten esitetään että kotona ollaan sen takia että se on lasten paras.

Peesi!
Ja kaikkeen löytyy aina perustelut. Ja seuraavaksi kommentoidaan: ihan sama mitä muut ajattelee, mä ajattelen vaan lapsiani. Lapsilla on hyvä perustella omaa laiskuutta.

Ja aikaisemmin joku kommentoi, että oma työ on arjen pyörittäminen kotona. Huh huh...

ihme otus puhui asiaa.

Mutta joo, peruskoulun jälkeen 1½vuotta lähihoitaja opintoja ja sen jälkeen sairasloman kautta äippälomalle. 2 lasta tein ja sitten 2kk työkkärin harjoittelussa, josta puolte meni hoitaessa kipeää lasta kotona. Sitten tuli tuplat. Sitten 4kk työttömyys ilman tukia ja nyt äippälomalla. Tän jälkeen tarkoitus olis lukea koulut loppuun.

Tärkeää on myös kasvattaa tulevia veronmaksajia. Lisäksi kotihoito on monin verroin edullisempaa kuin lapsen päivähoitoon laittaminen.

Aina pitkään kotonaolevat eivät ole niitä parhaita kasvattamaan veronmaksajia, jos asenne on se, että työt ei nappaa ja työntekoa vältellään aina kun se on mahdollista. Kasvatus- ja elämänhallinnantaidot eivät myöskään korreloi sen kanssa, että miten pitkään on kotona.

Toinen juttu, että kokonaisuutta katsoen päivähoitojärjestelmä tulee kyllä yhteiskunnalle kannattavammaksi kuin se, että kaikki naiset jäisivät kotiin lapsia hoitamaan. Yhtä kustannusriviä (päivähoidon kustannukset) tuijottamalla päädytään johtopäätökseesi, mutta kun ottaa huomioon seuraavat asiat, päästäänkin ph-järjestelmän avulla plussan puolelle:

- Työssäkäyvät kuormittavat vähemmän julkisia sote-palveluja, koska ovat työterveyshuollon piiriissä, ja koska työssäkäyvien kodit vaativat vähemmän sossutoimia ja toimeentulotuen maksamista -> säästöt sote-menoissa

- Työssäkäyvät maksavat veroja -> verotuloja

- Työssäkäyvillä on ostovoimaa -> yritysten menestystä ja elinvoimaisuutta kuntaan

- Päivähoitojärjestelmä työllistää valtavasti yrityksiä ja ihmisiä (siivous, kiinteistöt, ruuat, keittiöt, kuljetukset, energia jne.) -> työtä, verotuloja, ostovoimaa ja virkeyttä kuntaan

Itse olen ollut kotona kuusivuotta ja pari vuotta olis vielä tarkoitus olla. Lapsia hoidan kotona, koska minusta kotona on mukava olla ja lapset voivat paremmin kotona (moniallergisia astmaatikkoja). Olen sairaanhoitaja ja työpaikka on odottamassa kun sinne joskus palaan. Vähän joudun päivittämään tietoja, kun töihin palaan, mutta uskon et perusasiat on pysynyt ennallaan. Enkä koe eläväni yhteiskunnan rahoilla vaan pikemminkin säästän, kun lapsilla nyt vähemmän sairaalassa olo päiviä, kun jos olisiva päiväkodissa.

Mikä lasketaan pitkään kotiäitinä olemiseksi? Itse olin 4 vuotta kotona lasten kanssa, mikä oli mulle ja kollegoideni mielestä myös tosi pitkään. Mulla on AMK-koulutus ja vakituinen työpaikka oli odottamassa. Kieltämättä jännitti töihin paluu, tiesin, että ala kehittyy jatkuvasti ja mulla on huimasti uutta opeteltavaa ja vanhan kertaamista edessä. Motivaatio oli kuitenkin suuri palata töihin, ja hyvin on mennyt vaikka opeteltavaa riittää edelleen.

9 vuotta kotona lapsia hoitanut, jatko-opiskellut tässä samalla, tehnyt muutamalle firmalle kirjanpitäjänhommia yms sen tapaisia, ja vielä olen kotona ainakin 5 vuotta että nuorinkin on ekalla tai tokalla. Ja kyllä näistä vuosista lasten kanssa kotona en koskaan luopuisi, ikinä ei olla ylähuulta jouduttu syömään ja kaikki on nätisti puettu. Nämä ovat olleet parhaat vuoteni varmasti koskaan <3 ! Hetkeäkään en ole katunut valintaani hoitaa lapset kotona kiireettömästi.

Lapset ovat vain kerran pieniä, ja vain sen ajan elämästään todennäköisesti elävät kiireetöntä ja stressitöntä aikaa. Minulla ei olisi ollut sydäntä viedä lapsiani päiväkotiin, herätä aikasin aamulla, kiire kiire kiire, lapset päiväkodissa pitkät päivät ja illalla vain hetki yhdessä kunnes nukkumaan jo. Minä halusin olla äiti ja minulla oli siihen mahdollisuus ja tein/teen siitä mahdollista itse tekemällä paljon.

En siis allekirjoita tota sinun väitettäsi. Kerkesin ennen lapsia opiskelemaan ammatin ja olemaan työssä 5 vuotta. Minun työni oli kuitenkin kasvattaa lapsiani ja sen toki mahdollisti/mahdollistaa ihana aviomieheni jonka kanssa olemme olleet yhtä mieltä päätöksestä hoitaa ja kasvattaa lapset itse ja kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25937235:

Niin..

Mä taas näen sen tilanteena jossa kaikki voittaa :whistle: Mä en ole kuitenkaan mikään marttyyrimamma, enkä tosiaan vetoa asioissa siihen että kaikki päätökseni ovat lasten parhaaksi.

Tämä päätös esimerkiksi on kaikkien parhaaksi minun nähdäkseni :) Ja kyse ei edelleenkään ole laiskuudesta.

Jos joku haluaa työntekijän joka kyllästyy työhönsä tai työpaikkaansa kahdessa kuukaudessa, tai sitten tylsistyy ja alkaa tekemään virheitä, on kireä ja levoton.. Niin käsi ylös! Valitettavaa mutta totta...

Jos taas perustan oman toiminimen tmv. ja alan tekemään töitä kotona niin ketään ei pitäisi minun työpanokseni haitata ja vastaan itse itselleni.. Voin myös kotona tehdä paljon useampaa hommaa kuin jossain yhdessä työssä.

En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat pitkään kotona ololla? Onko 3 vuotta per lapsi pitkä kotiäitiys? Sellaisia mä tunnen, ja koulutus on jokaisella maisteri. FM tai VTM ja muutamalla on ihan vakityöpaikatkin odottelemassa. Mutta lapsille halutaan antaa aikaa, niin toivoisin voivani tehdä itsekin.

Kotiäitinä ollut alle 2 vuotta. 1 ammattitutkinto on. Oon ollut töissä , eli työmarkkinatuella en vielä kertaakaan joutunut olemaan. Ja aijon vielä opiskella uuden ammatin. JA olen nuori äiti. :)

[QUOTE="poikia3";25937165]Siis mitä? Kuinka monen kuvittelet voivan tehdä vain itse halutessaan ylitöitä, jotta äippäraha olisi mahdollisimman suur? Entä luuletko, että kaikki voivat valita loma-aikansa, osa työskentelee jopa joulut ja uudet vuodet?

Sympatiani ovat olleet opettajien puolella, mutta tuollaisilla teksteillä, ne kyllä katoavat!

Itse kyllä ilolla ottaisin 2,5 kk kesäloman, 2 päivän syysloman 10 päivän joululoman ja vielä viikon hiihtolomankin.

Itsellä lomia vuodessa on 6 viikkoa, eikä se koululaisten vanhempana riitä mitenkään.[/QUOTE]

En väitä, että kaikilla on tällaisia mahdollisuuksia- se on oma tulkintasi. Kerron vain, että opettajilla ei ole sitä mahdollisuutta. Lomat eivät myöskään ole opettajia varten vaan lapsia varten eikä opettaja voi vaikuttaa niihin mitenkään, eli ei ole mahdollisuutta esim. saada enemmän palkkaa tekemällä enemmän töitä. Kun koulu on kiinni, se on kiinni.

Jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa ja niiden kanssa eletään. Kyllähän jokainen ottaisi toisen työstä sen mitä kokee eduksi, mutta kun se ei välttämättä ole se koko totuus. Pahoittelen toki, jos et enää pidä opettajista, koska totesin palstalla ettei opettajat voi vaikuttaa työaikoihinsa ja muissa (huom muissa, ei kaikissa) töissä voi.

[QUOTE="poikia3";25937165]Siis mitä? Kuinka monen kuvittelet voivan tehdä vain itse halutessaan ylitöitä, jotta äippäraha olisi mahdollisimman suur? Entä luuletko, että kaikki voivat valita loma-aikansa, osa työskentelee jopa joulut ja uudet vuodet?

Itsellä lomia vuodessa on 6 viikkoa, eikä se koululaisten vanhempana riitä mitenkään.[/QUOTE]

Ja sitten ihmetellään miks opettajat siirtyy muille aloille töihin...No, kun niillä on lomaa niin paljon, niin niitten pitää olla tyytyväisiä kaikkeen ja muitten antaa väittää vaikka mitä. Yks haukkuu lomalusmuksi ja kun se korjataan niin toinen haukkuu siitäkin.

Niinkun mä olen jo tosi monta kertaa kirjoitellut, niin kukaan muu ei näe sinne perheen sisälle ja tiedä, että mikä on kenellekin se paras ratkaisu. Jokainen voisi olla onnellinen omasta päätöksestään, eikä arvostella muiden päätöksiä!

Meillä on lapsia monta ja kaikilla pitkäaikaissairauksia. Kuntoutuksiin pitää kuljettaa, hammaslääkäreitä meillä on usein (koska hampaiden kanssa isoja oikomisongelmia), lääkärissä käydään 200 kilometrin päässä kotoa (lähempää ei löydy näin hankalissa tapauksissa osaavaa lääkäriä), fysioterapia käyntejä, astmaatikkoja (joka pahenee ihan joka nuhasta ja koulusta poissaoloja tosi paljon tämän takia. Ei siis ole mitään pientä flunssaa meidän perheessä), silmälääkäri+silmäpolikäyntejä, korvalääkärikäyntejä vähintään 5 kuukaudessa (useimmat hyvät lääkärit ottaa vastaan vaan päiväaikaan) ym. Tästä koostuu minun arkeni! Sit joka lapsella on laajat ruoka-aineallergiat, jotka vaatii vähintään kaksi eri ruokaa joka ruualle. Eli ruuanlaittoon menee aikaa paljon enempi, kun "normaali" perheissä. Hengitysteillä reagoi yksi lapsista, joten täytyy olla todella tarkkana. Mitään valmisruokia ei pystytä käyttää, vaan kaikki pitää tehdä alusta saakka itse. Kaikkia ruokia ei saa meidän kaupungista, vaan joudun ajamaan toiseen kaupunkiin hakemaan lapsille ruokia, joskus useammankin kerran kuukaudessa. Lasten kaverit ovat useimmiten meillä, ettei kukaan syö mitään väärää ruokaa. Joka aamu meillä on sellaiset kasat lääkkeitä pöydällä, mitä yleensä on vanhuksilla. Meille se on ihan normaalia arkea. Kuukauden sisään laskin, että mä olisin ehtinyt olla työpaikalla 4 päivää. Muut päivät joku sairasti tai rampattiin lääkärissä. Ensiavun hoitajat tervehtii kaupassa, joten siellä on jokunen tunti tullut istuttua. Sairaalan käytävillä lastenpolin hoitajat tervehtii ja kyselee kuinka teillä jaksellaan, vaikka oltais vaan polikäynnillä. Ollaan siis sielläkin jo tulleet tunnetuiksi.

Sitten tämän kaiken keskellä ihmiset arvostelee, että oot niin laiska, kun oot VAAN kotona!!!!! Kyllä välillä tekis mieli sanoa, että tulkaa elämään meidän arkea ja puhukaa sitten, että kuinka laiska äiti olen. Joskus on vaan tehtävä päätöksiä, joita muut eivät ymmärrä. Ärsyttää vaan ihan suunnattoman paljon, kun arvostellaan, eikä tiedetä, mitä siellä arjen keskellä tapahtuu. Voi kuinka oliskaan helppoa, kun olis terveet lapset, itse olisin terve ja mieheni. Voitas elää ihan normaalia ja tavallista arkea. Ehkä mekin vielä joskus, tällä hetkellä ei. Aina ei jaksaisi selittää koko litanniaa ihmisille, jotka kysyy, miksi et ole töissä. KUKAAN ei ymmärrä mitä tämä on, paitsi ne, joilla itsellään on pitkäaikaissairaita lapsia ja tarpoo allergiasuossa. Mä en todellakaan shoppaile ja istuskele sohvalla kaiket päivät, vaan mun aikani kuluu ihan muissa asioissa.

"Parasta" tässä hommassa on vielä se, että vaikka lääkäri onkin sitä mieltä, että tarttisin kotiin jo omaishoitajan tuen, niin Kela ei katso sitä tarpeelliseksi!! Eli meidän tulot on todella pienet. Yhden viikon aikana laskin ihan huvikseni, että kuinka paljon meni rahaa YHDEN lapsen lääkkeisiin, lääkäriin, labroihin ym., niin summa oli 1000€. Pakkohan sekin raha oli kaivaa ja siirtää laskuja, että saatiin lapsi hoidettua. Onneksi vakuutus korvaa, mutta ennenkun ne saadaan, niin aikaa siinäkin kuluu.

Älkää oikeesti kaikkia kotiäitejä arvostelko laiskoiksi!!! Tuntuu toisista tosi pahalta. Mä itse pystyn asian kanssa elämään, koska mä tiedän, että en pysty töissä käymään. Mun mielestä oli reilumpaa irtisanoa itsensä ja antaa vakipaikka jollekin muulle, kun se, että mä olisin kerran kuukaudessa sen yhden päivän ollut töissä. Kyllä siitäkään ei työkaverit olis kauheesti tykännyt. Kaikilla ei ole edes niitä voimavaroja sanoa takaisin, että miksi näin on!! Ja mä tiedän muitakin, kun itseni tämmöisessä tilanteessa olevan. Onneksi mulla on vertaistukea ympärilläni, ei tätä muuten jaksaisi! Yhdessä miehen kanssa tämä päätös on tehty, ei tämmöstä asiaa itse yksinään tekisi. Mulla oli vakituinen työpaikka, josta vuosi sitten sanoin itseni irti. Mä meen töihin, kun pystyn. Kaikille en edes halua tätä meidän tilannetta selittää, koska en mä mitään säälipisteitä hae! Ymmärrystä toivois toisilta, eikä haukkumista ja arvostelua.

Sepitin pitkän tarinan, mutta harmittaa vaan toisten äitien puolesta, jotka saa vääränlaista arvostelua osakseen. Tähän ketjuun jo aiemminkin kirjoitin, mutta siitä sain ihmettelyä osakseni! Tässä meidän tarina kokonaisuudessaan, niin ei tartte ihmetellä, miksi mun työni on ison perheen kotihommien tekeminen ja kaiken tämän muun pyörittäminen.

Aurinkoista kevättä kaikille ja toivottavasti jokainen pystyy olemaan tyytyväinen ihan siihen omaan päätökseensä ilman, että tarttee muiden päätösiä haukkua ja arvostella!!

• Tykkää
Reactions: maximillianna
ammattikoulun käynyt ja työ uraa yli 20 vuotta,lapsia 2 isolla ikäerolla,esikoisen kanssa kotona melkein 2v. ja kuopuksen kanssa melkein 3v. Myönnän että oli ihanaa olla välillä kotona (laiskottelemassa... :D) työn raskaasta oravanpyörästä,mutta uskon että oli myös lapsille hyväksi saada olla ekat vuodet kotona.

69 lisää vielä, että kahdella todettiin krooninen poskiontelontulehdus, jotka vaativat leikkauksia. Myös useampia leikkauksia on perheessä takana ja niiden toipumisessa kestää aina oma aikansa.

[QUOTE="Vieras";25937767]Itse olen ollut kotona kuusivuotta ja pari vuotta olis vielä tarkoitus olla. Lapsia hoidan kotona, koska minusta kotona on mukava olla ja lapset voivat paremmin kotona (moniallergisia astmaatikkoja). Olen sairaanhoitaja ja työpaikka on odottamassa kun sinne joskus palaan. Vähän joudun päivittämään tietoja, kun töihin palaan, mutta uskon et perusasiat on pysynyt ennallaan. Enkä koe eläväni yhteiskunnan rahoilla vaan pikemminkin säästän, kun lapsilla nyt vähemmän sairaalassa olo päiviä, kun jos olisiva päiväkodissa.[/QUOTE]

LAPSILLA VÄHEMMÄN SAIRAALASSA OLO PÄIVIÄ, KUN JOS OLISIVAT PÄIVÄKODISSA.

Täh? iso iso täh? Todellista säätö voi juutas sentään. Kannattaskohan nyt ihan ensin päivittää ne kotona sumentuneet aivot josta tälläinenkin sammakko lipsuu

vieras numero 69. Jos kaikki lapset on noin sairaita niin paljonko niitä tarvii maailmaan tehdä sairastamaan - ihan noin kysyn vaan. Sulla on kova duuni, mutta itse olette kai tienne vallineet. Ei niillä lapsilla tartte maailmaa täyttää - mieluummin keskittyä muutamaan jos oikeasti ovat sairaita. Olen kai julma ihminen, mutta mitä teidän lapsetkaan nauttii sun kotona olemisesta kun olet jatkuvasti kiinni jossain sairaassa... Nostan hattua jaksamiselle, mutta älä kruunua odota tilanteesta mihin ihan itse olette itsenne ajaneet. Ok, ette voi tietää lapsien sairauksista etukäteen, mutta vois kuvitella (et tainnut mainita lasten määrää) että jossain kohtaa kun päätitte taas lisääntyä osa sairauksista oli jo tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja mei¨;25938450:
vieras numero 69. Jos kaikki lapset on noin sairaita niin paljonko niitä tarvii maailmaan tehdä sairastamaan - ihan noin kysyn vaan. Sulla on kova duuni, mutta itse olette kai tienne vallineet. Ei niillä lapsilla tartte maailmaa täyttää - mieluummin keskittyä muutamaan jos oikeasti ovat sairaita. Olen kai julma ihminen, mutta mitä teidän lapsetkaan nauttii sun kotona olemisesta kun olet jatkuvasti kiinni jossain sairaassa... Nostan hattua jaksamiselle, mutta älä kruunua odota tilanteesta mihin ihan itse olette itsenne ajaneet. Ok, ette voi tietää lapsien sairauksista etukäteen, mutta vois kuvitella (et tainnut mainita lasten määrää) että jossain kohtaa kun päätitte taas lisääntyä osa sairauksista oli jo tiedossa.

Mä en todellakaan odota mitään kruunua, vaan sitä, että ihmiset tajuais sen, että joku joutuu siinä olosuhteissa tehdä ne päätökset, mitä sillä hetkellä on.

Meillä kaikki alkoi, kun nuorimmainen syntyi!! Eli en todellakaan ole osannut ajatellakaan ennen sitä, että elämä muuttuu ja paljon. Ihan turhaa siis sanoa, että itse voi lastenkin sairastelut tietää, enkä olis ikinä osannut kuvitella kuinka monta kertaa mun tarttee soittaa ambulanssia meille. Ja tilanne paheni muutaman lapsen kohdalla pari vuotta sitten, juu en osannut niitäkään ennakkoon tietää. Yhden lapsen kohdalla sairaudet räjähti käsiin viime syksynä. Eli en, en ole osannutkaan aavistaa, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan!

Ja todellakin ollaan itse ihan jokainen rakas lapsemme maailmaan haluttu ja itse tehty omat päätöksemme ja kantaneet vastuun kaikesta tästä, mitä elämä on tuonut tullessaan. Nää asiat ymmärtää, kun ne sattuu omalle kohdalleen. Ruoka-aineallergiat toki tietää jo pienestä pitäen, mutta niiden kanssa pärjää. Kunnes sitten odottamatta jonkun kurkku rupeaa turpoamaan, vaikka koskaan aiemmin sitä ei olisi tehnytkään. Ikääkin jo 6-v. Enhän mä tämmösiin osaa varautua. Siksi on päätös tehtävä siihen hetkeen, missä eletään eikä minnekään tulevaisuuteen. Valitettavasti tästä elämästä et voi koskaan tietää, että mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Yksi yö voi muuttaa kaiken, niin teki meilläkin!

Onneksi me osataan nauttia elämän pienistä asioista!! Meidän perheelle on tosi hieno juttu, jos päästään metsäretkelle koko porukan voimin. Tässä kohtaa osaa arvostaa erilaisia asioita, kun aiemmin. Oon kyllä iloinen, että oon saanu tän kaiken kokea, vaikka en sano tätä kaikista helpoimmaksi tieksi! :)

Aurinkoista kevättä myös sulle!!

[QUOTE="Vieras";25938394]Niinkun mä olen jo tosi monta kertaa kirjoitellut, niin kukaan muu ei näe sinne perheen sisälle ja tiedä, että mikä on kenellekin se paras ratkaisu. Jokainen voisi olla onnellinen omasta päätöksestään, eikä arvostella muiden päätöksiä!

Meillä on lapsia monta ja kaikilla pitkäaikaissairauksia. Kuntoutuksiin pitää kuljettaa, hammaslääkäreitä meillä on usein (koska hampaiden kanssa isoja oikomisongelmia), lääkärissä käydään 200 kilometrin päässä kotoa (lähempää ei löydy näin hankalissa tapauksissa osaavaa lääkäriä), fysioterapia käyntejä, astmaatikkoja (joka pahenee ihan joka nuhasta ja koulusta poissaoloja tosi paljon tämän takia. Ei siis ole mitään pientä flunssaa meidän perheessä), silmälääkäri+silmäpolikäyntejä, korvalääkärikäyntejä vähintään 5 kuukaudessa (useimmat hyvät lääkärit ottaa vastaan vaan päiväaikaan) ym. Tästä koostuu minun arkeni! Sit joka lapsella on laajat ruoka-aineallergiat, jotka vaatii vähintään kaksi eri ruokaa joka ruualle. Eli ruuanlaittoon menee aikaa paljon enempi, kun "normaali" perheissä. Hengitysteillä reagoi yksi lapsista, joten täytyy olla todella tarkkana. Mitään valmisruokia ei pystytä käyttää, vaan kaikki pitää tehdä alusta saakka itse. Kaikkia ruokia ei saa meidän kaupungista, vaan joudun ajamaan toiseen kaupunkiin hakemaan lapsille ruokia, joskus useammankin kerran kuukaudessa. Lasten kaverit ovat useimmiten meillä, ettei kukaan syö mitään väärää ruokaa. Joka aamu meillä on sellaiset kasat lääkkeitä pöydällä, mitä yleensä on vanhuksilla. Meille se on ihan normaalia arkea. Kuukauden sisään laskin, että mä olisin ehtinyt olla työpaikalla 4 päivää. Muut päivät joku sairasti tai rampattiin lääkärissä. Ensiavun hoitajat tervehtii kaupassa, joten siellä on jokunen tunti tullut istuttua. Sairaalan käytävillä lastenpolin hoitajat tervehtii ja kyselee kuinka teillä jaksellaan, vaikka oltais vaan polikäynnillä. Ollaan siis sielläkin jo tulleet tunnetuiksi.

Sitten tämän kaiken keskellä ihmiset arvostelee, että oot niin laiska, kun oot VAAN kotona!!!!! Kyllä välillä tekis mieli sanoa, että tulkaa elämään meidän arkea ja puhukaa sitten, että kuinka laiska äiti olen. Joskus on vaan tehtävä päätöksiä, joita muut eivät ymmärrä. Ärsyttää vaan ihan suunnattoman paljon, kun arvostellaan, eikä tiedetä, mitä siellä arjen keskellä tapahtuu. Voi kuinka oliskaan helppoa, kun olis terveet lapset, itse olisin terve ja mieheni. Voitas elää ihan normaalia ja tavallista arkea. Ehkä mekin vielä joskus, tällä hetkellä ei. Aina ei jaksaisi selittää koko litanniaa ihmisille, jotka kysyy, miksi et ole töissä. KUKAAN ei ymmärrä mitä tämä on, paitsi ne, joilla itsellään on pitkäaikaissairaita lapsia ja tarpoo allergiasuossa. Mä en todellakaan shoppaile ja istuskele sohvalla kaiket päivät, vaan mun aikani kuluu ihan muissa asioissa.

"Parasta" tässä hommassa on vielä se, että vaikka lääkäri onkin sitä mieltä, että tarttisin kotiin jo omaishoitajan tuen, niin Kela ei katso sitä tarpeelliseksi!! Eli meidän tulot on todella pienet. Yhden viikon aikana laskin ihan huvikseni, että kuinka paljon meni rahaa YHDEN lapsen lääkkeisiin, lääkäriin, labroihin ym., niin summa oli 1000€. Pakkohan sekin raha oli kaivaa ja siirtää laskuja, että saatiin lapsi hoidettua. Onneksi vakuutus korvaa, mutta ennenkun ne saadaan, niin aikaa siinäkin kuluu.

Älkää oikeesti kaikkia kotiäitejä arvostelko laiskoiksi!!! Tuntuu toisista tosi pahalta. Mä itse pystyn asian kanssa elämään, koska mä tiedän, että en pysty töissä käymään. Mun mielestä oli reilumpaa irtisanoa itsensä ja antaa vakipaikka jollekin muulle, kun se, että mä olisin kerran kuukaudessa sen yhden päivän ollut töissä. Kyllä siitäkään ei työkaverit olis kauheesti tykännyt. Kaikilla ei ole edes niitä voimavaroja sanoa takaisin, että miksi näin on!! Ja mä tiedän muitakin, kun itseni tämmöisessä tilanteessa olevan. Onneksi mulla on vertaistukea ympärilläni, ei tätä muuten jaksaisi! Yhdessä miehen kanssa tämä päätös on tehty, ei tämmöstä asiaa itse yksinään tekisi. Mulla oli vakituinen työpaikka, josta vuosi sitten sanoin itseni irti. Mä meen töihin, kun pystyn. Kaikille en edes halua tätä meidän tilannetta selittää, koska en mä mitään säälipisteitä hae! Ymmärrystä toivois toisilta, eikä haukkumista ja arvostelua.

Sepitin pitkän tarinan, mutta harmittaa vaan toisten äitien puolesta, jotka saa vääränlaista arvostelua osakseen. Tähän ketjuun jo aiemminkin kirjoitin, mutta siitä sain ihmettelyä osakseni! Tässä meidän tarina kokonaisuudessaan, niin ei tartte ihmetellä, miksi mun työni on ison perheen kotihommien tekeminen ja kaiken tämän muun pyörittäminen.

Aurinkoista kevättä kaikille ja toivottavasti jokainen pystyy olemaan tyytyväinen ihan siihen omaan päätökseensä ilman, että tarttee muiden päätösiä haukkua ja arvostella!![/QUOTE]

Henkkoht valinta tehdä suurperhe? Turha kai silloin jeesustella kuinka paljon joutuu tekemään ja kuinka paljon maksamaan. Ei yhteiskunnakaan tehtävä kai kaikkea ole kustantaa, kuitenkin te olette tehneet sen valinnan että lapsia on tehty niin paljon että taloudellisesti tekee tiukkaa ja kaikki on miehen tienestin varassa. Jos ja kun sen ison perheen haluaa, pitänee kai muistaa että kaikki meistä voi sairastua vakavastikin. Ja vaikka hoito suomessa on puoli ilmaista, maksaa se silti.

Teet kovan työn, mutta tässä ketjussa sympatia pisteet ei nouse. Kaikki on kuitenkin ollut teidän, sinun ja miehesi valintoja.

Yhteistyössä