Pitkään kotiäitinä olleiden koulutukset ja työpaikat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sori vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sori vaan

Vieras
Moni vuosia kotona ollut perustelee kotona oloaan lasten parhaalla. Itse väitän, että suurimassa osassa (ei kaikissa) tapauksissa se on vaan tekosyy omalle laiskuudelle ja työn teon karttelulle. Tässä minun tuntemani kotiäidit:

- Koulutus: ei koulusta peruskoulun (vai mikä lie kansakoulu oli tuolloin) jälkeen. Työkokemus: pätkähommaa kahvilassa ja kioskilla parikymmentä vuotta sitten. Lapsia neljä ja ikää lähemmäs 50. Ja on siis edelleen kotiäitinä vaikka nuorinkin on jo koulussa.

- Koulutus: peruskoulun jälkeen 1 vuosi lähihoitajaopintoja, jotka keskeytyivät. Työkokemus: varamiespalvelun kautta erittäin satunaista kauppatyötä.

- Koulutus: Peruskoulun jälkeen keskenjääneet lukio-opinnot. Työkokemus: työkkärin kursseja.

- Koulutus: kansakoulun jälkeen joku emäntä- tms. koulu. Työkokemus: pätkähommaa ravintolassa, vuosien työttömyys.

- Koulutus: parturi-kampaaja. Työkokemus: päivääkään ei ole töitä tehnyt, kun jäi heti valmistuttuaan kotiin.

Ja nämä ihmiset sitten ovat niitä, joiden mielestä lasten kotihoito on ehdottoman tärkeää. Yleensä kyllä kiikuttavat isomman lapsensa virikehoitoon sitten kun uusi tekosyy on syntynyt.

Kotiäiti ja alla opistotasoinen ruokapuolen tutkinto eli ravitsemusteknikko, vakityöstä sanouduin irti ja nyt lastenhoidon ohessa nostan tutkintoni nykypäivään eli restonomi.

Hehee =)

Tässäpä omaa kotiäitiyttäni: kotiäitinä esikoisen syntymästä saakka, lapsia neljä. Koulutus graafinen suunnittelija, oman alan töitä olen tehnyt yrittäjänä kotiäitiyden ohessa vuodesta 2000 lähtien sen verran paljon, että se on perheemme pääasiallinen tulonlähde.

Tästäpä tulikin mieleeni päivähoitoehdotus: työpaikoille voitaisiin järjestää lasten leikkihuone ja vanhemmat voisivat ottaa lapsiaan töihin mukaan. Säästettäisiin hurjasti päivähoitokuluissa armaassa kotomaassamme. ;)

• Tykkää
Reactions: Rubia
En ole ollut vielä kauan kotiäitinä, mutta aion olla useita vuosia. Koulutustausta yhteensä 6 vuotta, opisto- ja amk-tutkinnot. Vakituinen keskituloinen työ on. Mutta töitä teen myös kotoa käsin, minulla on sivutoiminen toiminimi.

En ole fanaattinen sitä-taikka-tätä. Minulle pitkä kotonaolo on mahdollista toiminimen tuoman tulojen turvin. Ymmärrän hyvin niitä, joiden täytyy taloudellisista syistä viedä lapsi aikaisin päivähoitoon.

Olen ollut lasten kanssa kotiäitinä kunnes ovat 1,5 v:nä menneet päivähoitoon. Olisin halunnut olla lasten kanssa kotona paljon pidempään, mutta se ei ole ollut taloudellisesti mahdollista. AMK koulutus ja vakityöpaikka. Ja miksi pitäisi väheksyä jos joku on tehnyt uran kotiäitinä? Jos se on se mitä pääasiassa haluaa tehdä niin miksi mussuttaa siitä? Ja mielestäni jos aikoo kotiäitinä olla usean lapsen kanssa niin se ei todellakaan sovi millekään laiskoille ihmisille :D

AP tarkoitti varmaan sellaisia kotiäitejä, jotka ovat kotona ainakin 15 vuotta tai kotiäitejä, joilla ei ole aikomustakaan palata töihin... Nyt tähän on tunkenut paljon sellaisia vastaamaan, jotka laskevat itsensä kotiäidiksi kolmen vuoden kotiäitiydestä.

Tuntemani kotiäidit ovat suht matalasti koulutettuja. Yhdellä on lukion jälkeen kesken jääneet opinnot (ei aio edes jatkaa niitä) ja työkokemusta kaupan kassana. Toinen kotiäiti on ollut lastenhoitajana päiväkodissa ja puskee nyt itse niin paljon lapsia, ettei varmaan palaa työelämään ollenkaan.

[QUOTE="vieras";25935831]Lääkäri. Nyt 4 vuotta kotiäitinä. Ja aivan takuulla varma pääsy takaisin työmarkkinoille. Nyt annan lapsille aikaa.[/QUOTE]

Mitä luulet ammattitaidollesi käyvän neljässä vuodessa...

Lyhyelläkin matikalla laskettuna jos on vaikka 4 lasta ja jokaisesta 3 vuotta kotona niin kotiäitiyttä kertyy jo pyöreät 12 vuotta. Ja yhteiskuntahan säästää merkittävästi kustannuksia kun nämä "laiskat" kotiäidit hoitavat lapsensa kotona sen sijaan että kuormittaisivat muutenkin liian kireälle vedettyä päivähoitojärjestelmää. En ymmärrä tarvetta kotiäitien kurmuuttamiseen, äitiys on kuitenkin oikeasti tärkeä "työ" vaikkei siitä kunnolla palkkaa maksetakaan, kodinhoidontuki on varsin mitätön kannustin.

Toisekseen mikäli äiti on huonosti koulutettu/matalapalkka- tai osa-aikatyössä ja on vaikka 3 lasta parin vuoden välein. Isä on normaalissa keskipalkkaisessa työssä täysiaikaisena. Äiti menee töihin esim osa-aikaisena kauppaan tai siivousalalle, käteen jää palkasta pahimmillaan 600-800 euroa kuukaudessa, varsinkin jos työtunteja on vähän. Mikäli isän palkka on niin suuri, että rajat ylittyvät, päivähoidosta voi joutua maksamaan 150-250 e lapselta. Lisäksi menee kodinhoidontuki sekä mahdollinen kuntalisä, lisäksi lisäkulua tulee myös äidin työmatkoista. Siis jos äidin työssäkäynti on kannattamatonta muutenkin, niin miksei silloin olisi kotona ja keskittyisi siihen tärkeimpään, eli lapsiin? Ei kai sitä työtä kukaan pelkän työn teon vuoksi tee, vaan pitäisi siitä nyt edes jotian muuta saada kuin se kuuluisa plus miinus nolla. Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin miltä päällisin puolin näyttää.

oma äiti: kansakoulu, sen jälkeen 30v maatilalla töissä aamuin illoin.
anoppi: kansakoulu, töistä jäi pois kokonaan kun eka lapsi syntyi, kotona 15v, uudelleenkoulutus metallialalle ja 10v sitten sai vakipaikan.

omalta kohdaltani voin sanoa olevan totta, että palkka on merkittävä vaikutin kotiin jäämättömyydessä. On muitakin aspekteja mutta rehellisesti sanoen iso palkka on isoin syy minkä takia olen töihin palannut, täytyy ajatella perheen tilannetta ja toimeentuloa kokonaisuutena. Joskus kirjoitinkin johonkin muuhun ketjuun, että ITSENI takia ajottain kaipaisin kotiäitiyttä. Lapsilla menee hoidossa hyvin yms ja niillä on myös isä...

3 koulutusta/ammattia.kotona ollut vuoden.olen pätkätyöläinen ja tykkään siitä,kyllästyn helposti.syksyllä olis aika taas palata työelämään.vakipaikkoja on aikoinaan tarjottu ja varmaan tarjotaan tulevaisuudessa viellä,mutta kun tykkää kierellä niin tä määräaikaisuus eri työpaikoilla on mulle paras...

Oma äiti: korkeakoulututkinto, kotona 15 vuotta, nyt taas työelämässä ja vakituinen työpaikka.

Itsellä myös korkeakoulututkinto (KTM), vakituinen työpaikka, kotona kohta 6 vuotta. Ei kiirettä takaisin töihin, nyt nautin lapsistani, töihin kyllä ehdin.

hahah oikeasti! no täältä pesee. tai en tiedä.

peruskoulun jälkeen 3 erikoulua yrittäneenä (mikään ei tuntunut omalta)
eli ei mitään tutkintoa. 4vuotta kaupan alalla eri hommissä töissä, jokaisessa työpaikkassa ollut ihan vakipaikka. ja tää itketti sua siks että? alkaaks se sama itku että "minun verorahoistani", no niistä maksetaan muutakin kun mun kotona oleminen. poika 1v4kk ja toinen kakru syntyy tossa elokuussa että vielä tovin joudut sietämään sitä että mä olen kotona ilman tutkintoa :laugh:

musta aika epäreilua mennä arvostelemaan noin ronskisti niin monen elämää joista et tiedä mitään. on monenlaisia motiiveja ja asioita miksi äidit haluaa olla pitempään kotona ja toiset taas ei. esim meidän perheessä on mun lisäks neljä lasta, ja musta oli ihanaa pienenä kun äiti oli kotona eikä sellanen uraohjus jolla ei olis ollut aikaa meille. sitten oltais poissa oloja paikkailtu lahjoilla ym. mutta mulle on ihan yks lysti mitä muut tekee, laittaako lapsensa millon hoitoon ja millä perustein, ihan oikeasti ketä kiinnostaa? jos yhtään oon kartalla niin 2000 luvun alussa suljettiin ainaki pk-seudulla monia kouluja ja päiväkoteja siks koska ei ollut tarpeeks lapsia niitä käymään, nyt sitten kas kummaa tilanne kääntyny toisin ja päiväkodeista esim on ihan järkyttävä huutava pula ! vaikka kuinka yrittäisin niin en sais tota poikaa mitenkään hoitoon mihinkään :D että mielelläni otan sen n.500e joka kuukaus kelalta kotihoidon tukea ja hoidan itse oman lapseni, eipä sitten tarvi ihmisten tulla vinkumaan että on julmasti tehty laittaa lapsi muiden kasvatettavaks/huollettavaks! voi ristus näitä aloituksia välillä.

Aika pitkälle samaa mieltä ap:n kanssa. Toki on myös korkeasti koulutettuja kotiäitejä, jotka eivät parhaimmillaan ole olleet päivääkään työelämässä eivätkä aio töihin mennä. Siinäpä on taas hyvin käytetty näitä kuuluisia veronmaksajien rahoja, maisterin tutkinnolla istutaan kotona.

Omassa tuttavapiirissä pisimpään kotiäiteinä ovat olleet yhteiskuntatieteiden maisteri (henkilöstöpäällikkönä ja viestintätehtävissä toiminut, nyt myös hr-tehtävissä, 3-lasta) ja sairaanhoitaja-AMK (4lasta, odottaa 5:ttä)

Eli en allekirjoita että kaikki olisivat kouluttamattomia.

[QUOTE="vieras";25935632]Luokanopettaja. Vuosia kotona ja nyt luokanopettajana. Vakituinen paikka aivan ihanalta koululta.[/QUOTE]

Opettajat muuten ovat kans yksiä porsaanreiän rassaajia. Palaavat aina kesäksi "töihin" ja jatkavat sitten kotiäiteilyä.

Kotona nyt kuusi vuotta (en tiedä onko tarpeeksi kaikkien kriteereillä). On ylempi korkeakoulututkinto, siihen lisäpätevyyden antava asiantuntijakoulutus sekä vielä toisen, tosin läheltä liipaavan, alan erityistutkinto. Syksyllä työhön, jos paikka löytyy, tällä hetkellä teen asiantuntijana keikkaa 0-7 tuntia viikossa ihan vaan mielenkiinnon vuoksi.

Mielestäni on silti ikävä arvostella kotiäitiyttä, jos kotiäiti on kouluttamaton/amistutkinnolla. Monet tällaiset äidit ovat nuoria ja ehtivät vielä ( vuosi - pari koutusta ja töihin, ei mitenkään hirveää) ja he, joilla on alempi koulutus menevät töihin, kun sen aika koittaa. Miksi heillä pitäisi olla erityisvelvollisuus pysyä töissä?

[QUOTE="vieras";25936407]Opettajat muuten ovat kans yksiä porsaanreiän rassaajia. Palaavat aina kesäksi "töihin" ja jatkavat sitten kotiäiteilyä.[/QUOTE]

Opettajat eivät voi korottaa äitiysrahaansa tekemällä suurta määrää ylitöitä raskausaikana tai sitä ennen, opettajat eivät voi valita loma-aikojaan, opettajan palkka on JAETTU koko vuodelle, joten siinä tapauksessa ettei palaisi töihin tulisi maksettua kunnalle siitä ilosta, että saa olla opettaja.

Kannattaa ottaa selvää asioista.

Yhteistyössä