Alkuperäinen kirjoittaja :):
Hei Meah, sulla kun on noita hevosia, niin haluaisitko antaa vinkkejä entiselle (ja uudestiherännelle) heppahöperölle, joka haaveilee oman hevosen ottamisesta. Muutettiin hiljakkoin maalle, joten tässä ois pihapiiriä ja vanhoja piharakennuksia, joten tilaakin ois. Maastot ympärillä ratsastamista varten. Olen ajatellut pientä hevosta tai suurta ponia (mulle ja vanhimmalle tyttärelle) ja sitten joku pienempi poni vielä kaveriksi (ja pienemmille lapsille ratsuksi). Tiedätkö jotain nettisivuja, joista sais vinkkejä, tai osaatko suositella jotain kirjallisuutta aiheesta?
Minkä verran laidunpinta-alaa pitäisi olla? Tuossa pihapiirissä ois semmoinen luonnonniitty, jonka vois hyvin rakentaa laitumeksi, on se melko isokin. Ja sitten vanhan navetan taakse saisi rakennettua laitumen, joka olisi mäntymetsää. Olisiko typerä idea?
No niin....
Jälkiviisaana:
Mä en ikinä ottaisi hevosta omaan pihaan niillä hatarilla muistitiedoilla ja -taidoilla, jotka mulla oli kun tuo oma tammani tänne roudattiin.
Mutta, mäkin selvisin
Maan käyttö, ja määrä, on kuntakohtaista. Täällä pitäisi olla vähintään 2 hehtaaria hevosen pitoon. Osan maasta voi kuitenkin vuokratakin. Tontti kuulostaa hyvältä, niityn koosta riippuen sen uskoisi kahdelle riittävän syötäväksi kesällä, ja metsälaidun on loistava olemassa.
Laidunkäyttöön sitä toki kannattaa vähän hoitaakin, maatalouskaupoista saa laidunnurmiseoksia, ja jos sen hyvin saa kylvettyä, niin ei ole jokavuotinen homma edes.
Talvea varten kannattaa miettiä, saatko johonkin pienemmän tarhan, vai käykö jompikumpi kesälaitumista myös talvikäyttöön. Siinä tapauksessa kannattaa myös miettiä, että hevoset rasittavat maapohjaa myös laidunkauden ulkopuolella, mikä taas vaikuttaa nurmen kasvuun kesällä.
Selvitä etukäteen, mistä saat heinää, kuiviketta (puru/turve/olki) kengittäjän, lähin eläinlääkäri.
Hevosten valintaan kannattaa kiinnittää huomiota sen verran, että on hevonen käytön mukaan. Ei kannata maksaa 5000? kouluponista, jos sillä mennään pääasiassa mastolenkkejä.
Terve, niin korvien välistä kuin muutenkin, on mun mielestä ykköskriteeri. Kaikelle muulle on jotain tehtävissä.
Etenkin lasten ponin luonteeseen kannattaa kiinnittää huomiota.
EU-säädökset on nykyään aika tiukat ja tiukkenee vaan, koitan katsoa onko mulla jossain sitä linkkiä, missä on säädöksiä mm. lannan käsittelystä, tallin ja karsinoiden koosta jne.
Kirjastosta ja netistä kannattaa kaivaa ja lukea ihan perustietoa, mitään varsinaista tiettyä kirjailijaa tms. en osaa suositella, mitä enemmän erilaisia lukee, sen helpompi on valita ne omaan tilanteeseen, itselle ja omille hevosille sopivat tavat toimia ja olla.
Mitähän muuta vielä.... Kysy, niin vastaan jos osaan