Pitäisittekö vajaa 3v esikoisen päivähoidossa kun sisarus syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valintoja valintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me pidettiin 3pv vko ja n 6 h/pv meidän 2-vuotiasta. Tähän oli useita syitä. Ensinnäkään silloin ei ollut hoitopaikkatakuuta. Toiseksi minusta lapsen oli kivampi jatkaa samassa paikassa, jossa oli tutut lapset kuin vaihtaa kerhoon vieraiden lasten keskelle. Kolmanneksi perheemme on kaksikielinen ja oli todella hyvä, että ruotsi ei jäänyt tosi vähälle, kun olisin puhunut kotona suomea ja miehellä oli silloin paljon työmatkoja. Neljäs ja tärkeä tekijä tuli esiin vasta vauvan synnyttyä. Vauva oli erittäin huono nukkumaan. Vähintään 20 herätystä/yö ja päikkärit max. puoli tuntia. Ei olisi ekana talvena päästy esikoisen kanssa ulos monina päivinä ollenkaan, ellei hän olisi ulkoillut hoidossa ja olisin myös niin väsynyt, että oli helpotus, kun joinakin päivinä sain hiukan huilata. Olin todella tyytyväinen ratkaisuun.

[QUOTE="vieras";28321482]Päivähoitohenkilöstö (johon kuulun) kyllä toivoo, että alle 3-vuotiaat pidetään himassa ja virikelapset pistetään kerhoihin tai puistoon, eli erotetaan se touhu kokonaan päivähoidosta. Ainakin täälläpäin.[/QUOTE]

Meillä ei ole kerhoa eikä puistoa (tai siis puistoja on, mutta niissä ei ole puistotätejä :D) joten tuo ei meidän kohdalla ollut vaihtoehto. Ja tosiaan, tahdottiin säilyttää nimenomaan se päiväkotipaikka eikä keksiä jotain hätäratkaisua toiselta puolelta kaupunkia noin puoleksitoista vuodeksi. Meillä oli siis yli 3-vuotias esikoinen, joka oli 2krt/vk n. 6h päivän päiväkodissa. Joku voisi tulla perustelemaan miten tämä on lapsen kannalta huonompi vaihtoehto kuin vaikkapa kerho 2krt viikossa?

Itse hoidin esikoisen ja keskimmäisen kotona kun he olivat pieniä.Esikoinen kävi kuitenkin yhden kevätlukukauden kerhoa kolme vuotta täytettyään.Kolmannen syntyessä vanhemmat lapset olivat jo olleet päiväkodissa jo 3v ja viihtyivät siellä hyvin.Halusin pitää heidän elämänsä samanlaisena ,enkä mullistaa sitä entisestään vauvan tulon myötä.

[QUOTE="vieras";28321482]Päivähoitohenkilöstö (johon kuulun) kyllä toivoo, että alle 3-vuotiaat pidetään himassa ja virikelapset pistetään kerhoihin tai puistoon, eli erotetaan se touhu kokonaan päivähoidosta. Ainakin täälläpäin.[/QUOTE]

Niinpä. Harmi, jos tuollaiset järjestelyt jäävät vain toiveeksi. Päättäjien olisi tehtävä oikeat ratkaisut ja uusi laki, että virikehoidosta päästäisiin.

Senkin olen huomannut että tarvittaisiin uskomattoman paljon valistamista ja ties mitä, että vanhemmat rohkenisivat uudelleen ottaa vanhemman roolin lastensa elämässä.

Mielestäni kumpikin vaihtoehto on ok. 2pvä/vko on aika kohtuullista, mutta voisiko lapsi olla esim kahtena tai kolmena päivänä puolipäiväisenä hoidossa? Mites joku kerho päivähoidon sijaan?

[QUOTE="balleriina";28321520]Täysin samaa mieltä!! Anteeksi vain,mutta nämä itsekkäät äidit eivät tajua päivähoidon päätarkoitusta...se EI OLE isompien sisarusten sijoituspaikka,vaan kyllä se on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat on töissä/koulussa ja jotka TODELLA tarvitsevat hoitoa päivisin. Kotiäitien (joihin itsekkin kuulun) lapset viedään kerhoihin/pikkukouluihin/avoimiin päiväkoteihin ym.eikä päiväkotiin viemään toisten lasten hoitopaikkoja. Miksi tehdä toinen jos se vanhempi nakataan päivähoidon henkilökunnan kasvatettavaksi??? nyt on kilometrin kokoinen sateenvarjo aukaistu että antaa tulla vaan! :)[/QUOTE]

No mitäs jos se on yksityinen päiväkoti, eikä lapsi vie kenenkään paikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja miettimistä;28321867:
Senkin olen huomannut että tarvittaisiin uskomattoman paljon valistamista ja ties mitä, että vanhemmat rohkenisivat uudelleen ottaa vanhemman roolin lastensa elämässä.

:D Kerrotko miten vanhemman roolini häviää jos lapsi on 2krt/vko päiväkodissa, mutta ei häviä, jos lapsi on 2krt/vko kerhossa?

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="Jenis";28321885]:D Kerrotko miten vanhemman roolini häviää jos lapsi on 2krt/vko päiväkodissa, mutta ei häviä, jos lapsi on 2krt/vko kerhossa?[/QUOTE]

Kerhoihin ei oteta käsittääkseni alle kolmevuotiaita, mikä on erittäin hyvä. Epävarmat vanhemmat nimittäin eivät uskalla ottaa esikoistaan pois päivähoidosta, vaikka nämä ovat alle kolmevuotiaita :/

Päiväkodissa päivä on yleensä pidempi kuin kerho, ja siellä on paljon ylirasittuneita lapsia. Niitä, jotka ovat aamusta iltaan, joka päivä.

No en todellakaan pitäisi. Jokainen kumminkin tekee omat päätöksensä. Olisin kumminkin aika huolissani,jos lapseni olisi mieluummin päiväkodissa kuin kotona. Toisekseen en edes jaksaisi lähteä kuljettelemaan toista,jos vaihtoehtona on kiireetön oleskelu kotona. Lapsi ehtii kyllä niitä virikkeitä saamaan myöhemminkin. Sitä paitsi eihän lapselle tarvi koko ajan olla ohjelmaa kehittämässä ja aivoille on hyväksi,että välillä on vähän tylsääkin.

Minä tekisin näin:Lapseni kävisi 2 krt/vkossa päiväkodissa(ainakin ensi alkuun),kun täyttää kolme aloittaisi päiväkerhon ja jos siinä vaiheessa tuntuu,että hänelle riittäisi kerho kerran viikossa irtisanoisitte päivähoitopaikan.

Niinpä. Harmi, jos tuollaiset järjestelyt jäävät vain toiveeksi. Päättäjien olisi tehtävä oikeat ratkaisut ja uusi laki, että virikehoidosta päästäisiin.

Senkin olen huomannut että tarvittaisiin uskomattoman paljon valistamista ja ties mitä, että vanhemmat rohkenisivat uudelleen ottaa vanhemman roolin lastensa elämässä .

Ja se rooli katoaa jos lapsi käy KAHTENA PÄIVÄNÄ VIIKOSTA hoidossa? Juu, niin varmaan... :)

Alkuperäinen kirjoittaja miettimistä;28321914:
Kerhoihin ei oteta käsittääkseni alle kolmevuotiaita, mikä on erittäin hyvä. Epävarmat vanhemmat nimittäin eivät uskalla ottaa esikoistaan pois päivähoidosta, vaikka nämä ovat alle kolmevuotiaita :/

Päiväkodissa päivä on yleensä pidempi kuin kerho, ja siellä on paljon ylirasittuneita lapsia. Niitä, jotka ovat aamusta iltaan, joka päivä.

Joo, mutta miten se vanhemman rooli häviää jos lapsi menee päiväkotiin kahtena päivänä viikossa, mutta ei häviä jos sama lapsi menee kahtena päivänä viikossa kerhoon?

[QUOTE="emma";28321962]Minä tekisin näin:Lapseni kävisi 2 krt/vkossa päiväkodissa(ainakin ensi alkuun),kun täyttää kolme aloittaisi päiväkerhon ja jos siinä vaiheessa tuntuu,että hänelle riittäisi kerho kerran viikossa irtisanoisitte päivähoitopaikan.[/QUOTE]

No meillä nimenomaan halutaan pitää se paikka. Sen takia esikko jatkaa 2pv/vko siellä käymistä. Pärjäisin kyllä lapseni kanssa jopa sen 7pv/vko kotonakin... :)

En koskaan ole oikeen ymmärtänyt teitä. Miksi teitä niin paljon haittaa tuo, että monet pitävät lapsensa virikehoidossa parina päivänä viikossa? Monella ei ole edes mahdollisuutta mihinkään 3h kerhoihin tai ainakaan niin, että niihin olisi järkevää viedä . Täällä olisi melkein tunnin matka / suunta jos veisin lapsen kerhoon. Tässä lähellä ei siis ole mitään muita kun päiväkoteja.

Lapset tuntuvat olevan onnellisia siellä hoidossa. Eri asia, jos kokopäivähoitoon lykkää lapsen, jonka ei siellä tarvitisisi olla. Miksei äiti saisi päästä nykyaikana helpommalla?

Ja jos mietitte rahaa, niin tuo hoito-oikeus on vain pieni rahareikä ja olisi paljon parempiakin asioita, joista voisi säästää. Päiväkoteja lakkautettaisiin, jos virikelapset poistettaisiin, työpaikkoja lähtisi. Lapsia ei todellakaan saisi helpommin päiväkotiin tai pienempiin ryhmiin, eihän muuten silloin säästettäisi mistään. Että ihan omaa kuoppaa kaivatta jos yritätte subjektiivista hoito-oikeutta pois. Sitä lähipäiväkotia ei välttämättä sitten enään ole, jos hoitolapsia on vähemmän.

[QUOTE="vieras";28321239]En veisi hoitoon kun ei ole pakko, ehtii siellä riittävästi olla sittenkin, kun palaat töihin. Keksi muuta tekemistä ja lapsiseuraa esikoiselle esim. puistoista, kerhoista, muskarista jne.[/QUOTE]

En tiedä teistä muista, mutta minusta ainakin olisi aika hankala vauvan kanssa viedä esikoista milloin minnekin harrastuksiin, ainakaan ajallaan ja jatkuvasti. Aika lailla vauvan ehdoilla joutuu noita siirtymisiä tekemään, varsinkin kylmänä vuodenaikana kun ei voi esim. imettää puistossa.

Itse luulisin myös, että esikoiselle ei olisi kiva vaihtoehto joutua eroamaan tutuista kavereista, vaikka sitten yrittäisikin etsiä uusia tilalle. Itse mieluummin pitäisin päiväkodissa parina päivänä viikossa. Outoa ajatella, että se jotenkin estäisi esikoista tutustumasta vauvaan ja elämästä vauvaperhe-elämää, kuten joku tuolla aiemmin arveli.

• Tykkää
Reactions: pandamamma
Alkuperäinen kirjoittaja miettimistä;28321914:

Päiväkotipäivä on juuri niin pitkä tai lyhyt kuin halutaan. Se voi olla vaikka vain pelkkä aamupäivä.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28321340:
Ottaisin kotihoitoon.
Meillä lapset ovat oikeasti viihtyneet tarhassa yms, mutta vanhempien ollessa kotona ovat halunneet olla kotona, eli tarhassa hyvä, mutta kotona paras.
(tosin ovatkin olleet tarhassa vasta 3-5v alkaen)

Näin meilläkin. Ja otin lapsen kotiin.

Kannatti. Mun vauvanhoitoapulaiseni oli hullaantunut vauvan, auttoi mielellään ja nyt mulla on sisarukset, jotka rakastaa toisiaan tosi paljon. Koululaisia ovat jo ja eri sukupuolta, mutta tuo side, joka tuli tuolloin alussa, on säilynyt vahvana. Ei puhettakaan mistään mustasukkaisuudesta.

[QUOTE="Vieras";28322062]Näin meilläkin. Ja otin lapsen kotiin.

Kannatti. Mun vauvanhoitoapulaiseni oli hullaantunut vauvan, auttoi mielellään ja nyt mulla on sisarukset, jotka rakastaa toisiaan tosi paljon. Koululaisia ovat jo ja eri sukupuolta, mutta tuo side, joka tuli tuolloin alussa, on säilynyt vahvana. Ei puhettakaan mistään mustasukkaisuudesta.[/QUOTE]

No eipä meilläkään mitään mustasukkaisuutta ole ollut, vaikka esikoinen on ollut hoidossa ja mä vauvan kanssa kotona. Ihanasti hoitaa ja auttaa pikkusisaren hoidossa ja ylpeänä tätä aina esittelee <3

[QUOTE="Vieras";28322062]Näin meilläkin. Ja otin lapsen kotiin.

Kannatti. Mun vauvanhoitoapulaiseni oli hullaantunut vauvan, auttoi mielellään ja nyt mulla on sisarukset, jotka rakastaa toisiaan tosi paljon. Koululaisia ovat jo ja eri sukupuolta, mutta tuo side, joka tuli tuolloin alussa, on säilynyt vahvana. Ei puhettakaan mistään mustasukkaisuudesta.[/QUOTE]

Mielenkiintoista. Teillä ei siis ilmennyt MITÄÄN mustasukkaisuutta? Se onkin aika poikkeuksellista, nimittäin yleensä sitä kyllä ilmenee. Eikä se mustasukkaisuus ole oire lapsen pahoinvoinnista tai siitä, että hän on liikaa päiväkodissa - myös kotona hoidetut lapset ovat mustasukkaisia uuden sisaruksen synnyttyä. Se on ihan normaali reaktio, joka menee kyllä ohi. Toki vanhemmat voivat myös auttaa lasta mustasukkaisuuden käsittelyssä ja siitä yli pääsemisessä, mutta se edellyttäisi kyllä, että tunnistaisi ja tiedostaisi asian.

Sinusta siis kotona hoidettu lapsi hullaantuu vauvaan ja haluaa auttaa ja kotona hoidetuille syntyy rakastava sisaruussuhde. Ilmeisesti näin ei käy, jos esikoinen on päiväkodissa? Kiinnostaisi, että onko myös kerhossa, puistotädillä tai mummon luona hoidossa olevan lapsen kohdalla samoin kuin päiväkodissa olevan - entä, jos lapsi käy välillä naapurissa leikkimässä? Meneekö sisaruussuhde pilalle, jos aina ei olla samassa paikassa?

Ihanaa, miten näissä keskusteluissa aina se pyhä kerho tuodaan ratkaisuksi kaikkeen :D
Koittakaa ymmärtää, että kaikilla ei ole lähimainkaan yhtään kerhoa tai yhtään leikkipuistoa, avointa päiväkotia tai mitä näitä nyt kuuluu olevan.

Mun lapsi on ollut pian vuoden hoidossa 13pvää kuukaudessa, koska olen itse ollut töissä. Nyt jäin äitiyslomalle ja lapsi jatkaa satunnaisesti 2-3 pvää viikossa puolta päivää tai koko päivää tilanteesta riippuen. Vauva syntyy kohta ja lapsi jää hoidosta kokonaan pois toukokuu-elokuun loppu väliseksi ajaksi. Syyskuun alusta lähtien hain tuolta nykyisestä päiväkodista 2pvää/vko 5h kerrallaan paikkaa. Sitä ei pidetä, jos lapsi näyttää viihtyvän paremmin kotona, mutta koska tykkää olla tarhassa, niin hain sen paikan (tai siis jatkoin vanhaa paikkaa vähemmillä hoitopäivillä ja tunneilla) varmuuden vuoksi. Lapsi on syksyllä 2v7kk.

Itse en myöskään tajua tuota argumenttia, että vanhemmat muka laistavat kasvatusvastuusta, jos lapsi on 5h viikossa enemmän tarhassa kuin mitä olisi siellä Pyhässä Kerhossa. Pienestäpä on sitten kiinni..

Kun tälle syyllistyslinjalle lähdetään, niin miksei samantien syyllistetä niitä vanhempia, jotka ovat kouluttautuneet ja valinneet itselleen ma-pe 8-16 työn? Lapsiparat joutuvat olemaan tarhassa pitkiä päiviä 5 päivää viikossa, voi kamalaa. Sehän on vain valinta ja jos niin arvostaa sitä kotihoitoa, niin miksei mene vaikka mäkkärin kassalle vuorotöihin (ei tartte pahemmin koulutusta) ja lapsi pääsee vähemmillä hoitopäivillä?

[QUOTE="balleriina";28321520]Täysin samaa mieltä!! Anteeksi vain,mutta nämä itsekkäät äidit eivät tajua päivähoidon päätarkoitusta...se EI OLE isompien sisarusten sijoituspaikka,vaan kyllä se on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat on töissä/koulussa ja jotka TODELLA tarvitsevat hoitoa päivisin. Kotiäitien (joihin itsekkin kuulun) lapset viedään kerhoihin/pikkukouluihin/avoimiin päiväkoteihin ym.eikä päiväkotiin viemään toisten lasten hoitopaikkoja. Miksi tehdä toinen jos se vanhempi nakataan päivähoidon henkilökunnan kasvatettavaksi??? nyt on kilometrin kokoinen sateenvarjo aukaistu että antaa tulla vaan! :)[/QUOTE]

Että kaksi kertaa viikossa 6 tuntia tarkoittaa sitä, että lapsi on nyt päivähoidon kasvatettavana :D Et ole tosissasi. Kyllä minäkin kokopäivähoitoa virikelapsilla vastustan, mutta tuollainen pari kertaa viikossa menee kyllä ihan kerhosta. Yli 3 vuotiaan tulee oppia sosiaalisia taitoja ja jos lähellä ei ole kerhoja, puistot tyhjiä tai muuta, niin kyllä on hyvä, että lapsi on virikehoidossa. Jos lapsi viihtyy, niin eikö se oli ihan lapsenkin kannalta hyvä? Lapset saavat usein päiväkodissa ystäviä, jotka saattavat säilyä läpi koko elämän. Kaikilla ei ole niitä leikkikavereita suoraan naapurista tai tuttavilta.

Onko se sinulta pois, jos naapurin lapsi käy pari kertaa viikossa päiväkodissa? Pahimmillaan päiväkoteja lakkautettaisiin ja yhdistettäisiin entisestään.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä