Pitäsikö hedelmöityshoidot kustantaa omasta pussista?

• Viestiketjun aloittaja yhdestoista hetki
  • Ensimmäinen viesti
yhden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja gj:
olisko sulla ajatus muuttunut, jos ne helpommathoidot ei oliskaan tehonneet? Monella muuttuu, vaikka alkuun ajattelee, että jos tää ei näin onnistu, niin olkoon, mutta se toive on yllättävän kova ja hyvin varva pystyy päättämään, että nyt loppuu yritys.
Ei, koska olemme nytkin adoptiojonossa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jup:
ap olet itsekäs ääliö. Ei muuta.
PEESI! Ja lisään vielä, että tyhmäkin lienet, paistaa tuosta tekstistä, että etpä juuri tiedä lapsettomuudesta, sen seurauksista ja hedelmöityshoidoista.
Jaahas, ketju eteni siihen pisteeseen, että pitää jo mennä henkilökohtaisuuksiin. :snotty:
No kyllä nuo ap:n luonnonvastaisuus- ym. puheet kertonevat jo paljon...

eräs äiti, hoidoilla autettu
En ota kantaa asiaan enempää vaikka kaksi lasta olemme hoidoilla saaneetkin.

Mietin vain olemmeko voimmeko vielä 3 kerran saada hoitoa julkisella puolella vai pitääkö mennä jo yksityiselle? Tietäneekö joku asiasta paremmin?

gj
Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:

Mietin vain olemmeko voimmeko vielä 3 kerran saada hoitoa julkisella puolella vai pitääkö mennä jo yksityiselle? Tietäneekö joku asiasta paremmin?
mun käsittääkseni pitää mennä yksityiselle... eiks se kaksi (elävää ) lasta ole jonkumoinen raja julkisella? En nyt ihan varma ole, mutta se käsitys mulla on. Sitten jatko yksityisellä.

mun käsittääkseni pitää mennä yksityiselle... eiks se kaksi (elävää ) lasta ole jonkumoinen raja julkisella? En nyt ihan varma ole, mutta se käsitys mulla on. Sitten jatko yksityisellä.
Näin se on.
Sitä paitsi, tämä nykyinen hoitosysteemi on mielestäni tosi hyvin suunniteltu ja toteutettu. En itse huutaisi minkään muutoksen perään.

gj

Näin se on.
Sitä paitsi, tämä nykyinen hoitosysteemi on mielestäni tosi hyvin suunniteltu ja toteutettu. En itse huutaisi minkään muutoksen perään.
samaa mieltä, se antaa jokaiselle mahdollisuuden kohtuuden rajoissa edes yrittää - jos haluaa enemmän hoitoja/lapsia, niin sitten on jo mentävä yksityiselle, ei ole sentään yhteiskunnan velvollisuus mahdottomia maksaa, mutta 3 yritystä/ hoito ja/tai kaksi lasta on mielestäni ihan riittävä määrä mahdollisuuksia.

Mun mielestä pitäisi olla maksullista! Ja muutenkin mielestäni lapsettomille pareille pitäisi ensisijaisesti suosittaa adoptiota (jonka saamisen kriteerejä pitäis alentaa, koska eihän hedelmöityshoitoihinkaan menijältä kysytä pystytkö elättämään lapsen tai oletko nyt henkisesti tasaipainoinen saamaan lapsen jne..)!

Lapsettomuus lisääntyy koko ajan. Onko nyt n. joka kuudes pari, joka tarvitsee apua lasten hankkimiseen. Syitä on monia, ja mm. sperman laatu heikkenee meillä Suomalaisillakin huimaa vauhtia. Kemikaalit ym. muut myrkyt vaikuttaa asiaan myös.

se on hyvä sanoa, jos ei ole omakohtaista kokemusta. Se ongelma voi tulla kohdalle sitten, kun ne teidän luomulapset jossain vaiheessa elämää eivät saakaan omia luomulapsia. Muistakaapa sitten kieltää heitä menemästä hoitoon.

vieras
Meillä koeputkilapsi ja lisäksi vielä lahjoitetusta sukusolusta ja maksettiin itse kyllä hoidot, ei meillä ollut edes ajatusta että lähdettäis jossain kunnallisella tahkoamaan vuosikausia jossa tulsisi joku katto että montako kertaa saa yrittää ja sitten potkastaan pois.

gj
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Mun mielestä pitäisi olla maksullista! Ja muutenkin mielestäni lapsettomille pareille pitäisi ensisijaisesti suosittaa adoptiota (jonka saamisen kriteerejä pitäis alentaa, koska eihän hedelmöityshoitoihinkaan menijältä kysytä pystytkö elättämään lapsen tai oletko nyt henkisesti tasaipainoinen saamaan lapsen jne..)!
kyllä niihin hoitoihin usein kuuluu psykologikäyntejä, pakollisia ne on silloin, kun käytetään luovutettuja sukusoluja.

gj
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä koeputkilapsi ja lisäksi vielä lahjoitetusta sukusolusta ja maksettiin itse kyllä hoidot, ei meillä ollut edes ajatusta että lähdettäis jossain kunnallisella tahkoamaan vuosikausia jossa tulsisi joku katto että montako kertaa saa yrittää ja sitten potkastaan pois.
me saatiin tosi hyvää ja melko nopeaa palvelua julkisella ja luovutetuilla sukusoluilla mennään (syystä, jolla ei tässä ketjussa ole merkitystä).

gj
No niin, oliko se hedelmättömyys perinnöllistä vai ei?! :attn:
osa on, osa ei. Syynä voi olla myös vaikka saasteet, onnettomuus, sairastuminen (sikotauti, tulehdukset jne). Voi se olla tietty myös "itseaiheutettuakin", kun on nuorena pelannut salilla hormoonien kanssa. Syitä on monia. Mutta ilmetessään se on mielestäni aina sairaus, oli perinnöllinen tai ei. Toki myös alttius voi periytyä.

humanity is overrated
en selannut ketjua läpi. oman kommenttini annan vain.

minä olen henkilökohtaisesti hedelmöityshoitoja vastaan. ja ne pitäisi mielestäni maksaa omasta pussista.

Mun mielestä ette saa enää hoitoja, kun olette saaneet kaksi.

yhden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
kyllä niihin hoitoihin usein kuuluu psykologikäyntejä, pakollisia ne on silloin, kun käytetään luovutettuja sukusoluja.
Mutta ei pakollista vuoden neuvontaa, asunnon arvoa, brutto- ja nettotuloja, työsuhteen kestoa ja vakinaisuutta, yksityiskohtaisia terveystietoja (asioista jotka eivät liity lapsen saamiseen mitenkään), turvaverkkoja, suhteita sukulaisiin, uskonnollista vakaumusta, jne jne jne.
Peesi Vicylle!

eräs äiti, hoidoilla autettu
Me saatiin julkisella puolella erittäin hyvää hoitoa. Aluksi tutkittiin isoimmat jutut ja mitään ei löytynyt niin aloitettiin "kevyt" lääkitys ja kokeiltiin inssiä. Heti onnistui ja saimme lapsen. Hoitojaksomme kesti vajaa 2 kuukautta.
Toisella kerralla otin yhteyttä ja samoin tein sovittiin lääkityksestä ja taas inssiin. Onnistui taas heti. Tämäkin hoitojakso käsitti vain muutaman käynnin.

Olen todella tyytyväinen saamaamme palveluun, meidät on otettu vatsaan samoin tein kun olen ottanut yhteyttä poliklinikalle. Ei ole tarvinnut jonottaa ollenkaan. Palkään päin vastoin että ykistyisellä puolella saamme jopa huonompaa hoitoa mutta valmis olen yrittämään.
Musta on ihan oikeus ja kohtuus että jokin kiintiö on kuitenkin olemassa. Mutta muistakaa sekin että ne jotka käy rankemmissa hoidoissa ei saa montaa hoitokertaa vuoteen joten sekään jos sanotaan olleen hoidoissa vaikka 7 vuotta ei kerro sitä hoitokertojen lukumäärää. Se saattaa olla jopa vain kerran pari per vuosi.

Mun mielestä nääkin on niitä jutuja joita on mietittävä aika tapauskohtaisesti. En jaksa uskoa hetkeäkään että kukaan näissä hoidoissa huvikseen käy.
Todella suuri ylipaino (bmi yli 40) on ehkä ainut asia joka mun mielestä on sellainen että tälläiselle ihmiselle ei hoitoja voitaisi antaa.

äiti myös
Me ollaan saatu 2 lasta, hoidettu julkisella puolella. Ja menemme julkiselle puolelle hoitoihin vielä kolmannesta lapsesta. Eli ei meillä ainakaan ole mitään kahden lapsen rajaa julkisessa sairaalassa....Meillä on siellä alkioita pakkasessakin valmiina.

Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Me ollaan saatu 2 lasta, hoidettu julkisella puolella. Ja menemme julkiselle puolelle hoitoihin vielä kolmannesta lapsesta. Eli ei meillä ainakaan ole mitään kahden lapsen rajaa julkisessa sairaalassa....Meillä on siellä alkioita pakkasessakin valmiina.
Valmiiksi pakkasessa olevat alkiot saa käyttää vaikka ois 2 lasta (tai useampi), mutta jos niillä ei onnistu niin uuteen IVF:ään tai ICSIin ei pääse.

Paitsi siis tietty yksityisellä.

minä
No tottakai pitäisi!!!!!! Aivan samoin, kun jokaisen tupakoivan, bmi yli 25 olevan, vammaisen, etc tulisi maksaa itse tupakkaan, ylipainoon, vammaansa, etc liittyvät sairaudenhoitonsa, ellei ne ole välittömästi kuolemaksi. Niin ja sitten mitään yhteiskunnan tukia ei lapsiperheille saa antaa missään tapauksessa, sillä lapsia tehkööt vain ne jotka siihen ilman apuja pystyvät ja myös pystyvät ilman apuja lapsensa kasvattamaan itse. Periaatteessa köyhien, mutta sikiävien lapset pitäisi pakkosijoittaa ja adoptoida rikkaille lapsettomille pariskunnille. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa lapsettomien hoitoja, köyhien lastenkasvatusta, ym. ym....

Ja jos joku ei nyt tajunnut, niin tämä oli sarkasmia...

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
En uskalla vastata kyllä kun en tiedä miltä lapsettomuus tuntuu.
Mutta hedelmöityshoidot ovat liian halpoja vs adoptio..tai adoptio liian kallista.
No ei tod oo halpoja! Ihan järkyn hintaisia ovat, monta tuhatta euroa ilman mitään takeita onnistumisesta.

En lähtis kieltämään hedelmöityshoitoja, seuraavaksi alettais sitten kuitenkin miettiä, mitkä sairaudet on itseaiheutettuja -> ei tarvi korvata... Kyllä hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa oikein Herra Pääministeri kehoittaa kansalaisia lisimään, voidaan jonkin verran niitä avittaa joillei homma muuten onnistu. Ilmaisiahan ne hedelmöityshoidot ei niitä saaville ole nytkään, päinvastoin. Siis kunnallisella puolellakaan.

Näin
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Ottakaa huomioon myös se, että adoptio ja hed. hoidot on täysin eri asia keskenään.
Moni lapseton ei pääse edes adoptiojonoon, saatika, että edes haluaisi jonkun vieraan hylkäämän lapsen.
Aika kylmä kommentti toi jonkun vieraan hylkäämä lapsi. Jos ei pääse edes adoptiojonoon niin mikähän siinä on taustalla?
Ensin täytyy olla lapsettomuushoidot hoidettu! Monestakaan maasta ei saa adoptiolasta "ensisijaisena lapsettomuushoitona".

vierailija

Kaikki ihmiset eivät kykene saamaan keskenään jälkeläisiä, niin kuin eivät kaikki eläimetkään. Aina ei kyse ole edes sairaudesta, luonto vain toimii kuten toimii.

Jos lisääntyminen kerran kuuluu ihmisten "perusoikeuksiin", onko oikein saattaa maailmaan ihmisiä, jotka eivät pysty aikanaan saamaan lapsia ilman uusia, vielä monimutkaisempia hoitoja?

Yhteistyössä