Pitäsikö hedelmöityshoidot kustantaa omasta pussista?

• Viestiketjun aloittaja yhdestoista hetki
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 2:
onko oikein saattaa maailmaan ihmisiä, jotka eivät pysty aikanaan saamaan lapsia ilman uusia, vielä monimutkaisempia hoitoja?
Onko jossain julkaistu tutkimus, että koeputkilapset tai inseminaatiolapset eivät ole kykeneväisiä lisääntymään?
Faktat kehiin! Linkkiä?!

huoh..
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mikä muu vietti tulee niin vahvana kuin lisääntymisen halu?
:xmas:
Jos siis ei oteta tavallisia tarpeita, kuten nukkuminen, syöminen jne huomioon
Kun miettii kuinka paljon myydään erinäköisiä ehkäisyvälineitä niin onkohan se varsinainen LISÄÄNTYMISEN halu kovinkaan vahvaa? Tekotapa saattaa houkutella enemmänkin eikä varsinainen lisääntyminen.
No seksi kuuluu niihin tavallisiin tarpeisiin.

Ja eihän niitä lapsia nyt sentää joka väliin tarvitse puskea. :D
Et vastannut kysymykseen. Sanoit, että LISÄÄNTYMINEN on vahvin tarve, erikseen sitten "tavalliset" tarpeet. Kuitenkin seksi ja lisääntyminen kulkevat normaalisti täysin käsikädessä.

Your logic is flawed. I suggest you think again.

vieras
Mulla on lapset saanut alkunsa ihan "luonnollisesti" ekasta yrityskierrosta, mutta olen todellakin sitä mieltä että lapsettomuushoidot kuuluu olla maksuttomia. Miettikääs omalle kohdalle, miten törkeää jos vain varakkailla olisi mahdollista saattaa lapsi aluille, monellakin se on kiinni niin pienestä "viasta" ja raskaus saadaan alkamaan kun vähän avitetaan, että olisi se aika karua ettei kaikilla olisi mahdollisuutta niihin. Jokaisella on oikeus haluta lapsia ja sellainen asia on pitkälti jo psyykkeeseen vaikuttava juttu, pienestä se voi olal kiinni. On Suomessa paljon typerämpiäkin hoitokuluja, joka viikonloppu päivystystä kuormittaa joukko itsensä teloneita juoppoja, joka päivä sairaaloissa hoidetaan tupakalla ja viinalla itsensä sairaaksi saaneita ihmisiä, tehdään kalliita leikkauksia ja heilläkin on oikeus hoidattaa itsensä terveeksi. Ihan sairasta olisi alkaasäästämään hedelmöityshoidoista.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh..:
Kun miettii kuinka paljon myydään erinäköisiä ehkäisyvälineitä niin onkohan se varsinainen LISÄÄNTYMISEN halu kovinkaan vahvaa? Tekotapa saattaa houkutella enemmänkin eikä varsinainen lisääntyminen.

Et vastannut kysymykseen. Sanoit, että LISÄÄNTYMINEN on vahvin tarve, erikseen sitten "tavalliset" tarpeet. Kuitenkin seksi ja lisääntyminen kulkevat normaalisti täysin käsikädessä.

En puhunut lisääntymisestä vahvimpana tarpeena, vaan se tulee yhtä lailla jossain vaiheessa mieleen, ihan niin kuin toisinaan tarvitsee käydä pissalla. Normaalille ihmiselle siis.

kakala
No eihän niitä nytkään makseta ainakaan kokonaan saa vain 3 kertaa julkisella käydä ja niistäkin maksetaan vain puolet ja jos ei onnistu loput saat korvata ite jos oikein oon ymmärtänyt niin 1200e/yritys.Plus matkat ja kaikki tämmöset kun tätä ei joka kaupungissa ole.Ei oo kivaa jos lapsen haluaa mutta ei muuten onnistu

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä oon tullu helposti raskaaksi enkä ole tarvinnut mitään hoitoja. SILTI olen sitä mieltä, että todellakin kaikilla on oikeus halutessaan yrittää omaa biologista lasta, vaikkei hoitoja olisi varaa itsellä kustantaa.
No siitä kai nyt olemme ainakin yhtä mieltä, että kaikilla on oikeus halutessaan yrittää sitä biologista lasta. Ikävä kyllä niilläkin, jotka eivät lapsesta kykene huolehtimaan.
Joo ikävä kyllä asia on näinkin, mutta epäilen vahvasti, että rankkoihin hedelmöityshoitoihin lähtevät ovat valmiita lapsen saamaan ja hänestä huolehtimaan.

vieras
No ihan samalla logiikalla pitäis kaikki äitiys- ja vanhempainpäivärahat, lapsilisät, kunnalliset päiväkodit ja neuvolat lopettaa. Maksakoot ne, jotka lapsia tekevät!

kahden äiti luomusti
lapsettomuushoidot eivät koskaan ole täysin maksuttomia, kaikki lääkkeet, hormonit ym. maksaa aivan järkyttävästi ja julkisella puolella hoitoja ei tehdä kuin korkeintaan 3kertaa, sitten ohjataan yksityiselle.ja julkisella puolellakin maksetaan aina se poliklinikka maksukin myös. joten tämän perusteella kaikki gynetutkimukset pitäisi siis laittaa maksullisiksi?!

Ei pitäisi!
Lisääntyminen kuuluu ihmisten 'perusoikeuksiin' ja halu lisääntyä on rakentunut niin vahvasti ihmisten geeneihin, että olisi hieman epäreilua, ettei sitä tavallisille, normaalipalkkaisille, ihmisille suotaisi.
Tämä perutelu pitää laittaa muistiin jos joskus sattuu käymään "vahinko" muualla kuin kotona... :whistle:
Peesi.
Se on jännä mitenkä lisääntymishalu ja geenit toimivat argumentteina silloin kuin se palvelee naisen haluamia asioita.

Mutta kun miehistä on kyse niin ne on vain pillua ajattelevia sikoja. :D

3e
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Miettikäääs samalla nyt sitten antibioottien, sektion jne luonnonmukaisuutta. Pitäiskö ne samalla periaatteella kieltää?
Lapsettomuus ei ole mikään sairaus joka vaatisi hoitoa välttämättä, tai muuten siihen kuolee. Öh? Sektio on usein välttämätön tai vauva kuolee. Lapsettomuuteen ei kai kukaan ole vielä kuollut?
Joskus.
Mutta sen mukaan sektiot äidin toivomuksesta (synnytyspleko) pitäisi kyllä itse maksaa!

gj
Mulla on lapset saanut alkunsa ihan "luonnollisesti" ekasta yrityskierrosta, mutta olen todellakin sitä mieltä että lapsettomuushoidot kuuluu olla maksuttomia. Miettikääs omalle kohdalle, miten törkeää jos vain varakkailla olisi mahdollista saattaa lapsi aluille, monellakin se on kiinni niin pienestä "viasta" ja raskaus saadaan alkamaan kun vähän avitetaan, että olisi se aika karua ettei kaikilla olisi mahdollisuutta niihin. Jokaisella on oikeus haluta lapsia ja sellainen asia on pitkälti jo psyykkeeseen vaikuttava juttu, pienestä se voi olal kiinni. On Suomessa paljon typerämpiäkin hoitokuluja, joka viikonloppu päivystystä kuormittaa joukko itsensä teloneita juoppoja, joka päivä sairaaloissa hoidetaan tupakalla ja viinalla itsensä sairaaksi saaneita ihmisiä, tehdään kalliita leikkauksia ja heilläkin on oikeus hoidattaa itsensä terveeksi. Ihan sairasta olisi alkaasäästämään hedelmöityshoidoista.
samaa mieltä. Jos säästetään lapsettomuushoidoista, säästetään kaikki muutkin lapsiin ja niiden hoitoon liittyvistä kuluista, sitten ollaan tasoissa, kun vain rikkailla on rahaa lapsiin ja niiden aiheuttamiin kustannuksiin. lapsettomuushoidot omasta pussista ja jo olemassaolevien lasten kaikki kulut omasta pussista kokonaisuudessaan - monellakohan meillä sitten olis lapsia?

yök olet oksettava feger
Alkuperäinen kirjoittaja nuppu:
Ottakaa huomioon myös se, että adoptio ja hed. hoidot on täysin eri asia keskenään.
Moni lapseton ei pääse edes adoptiojonoon, saatika, että edes haluaisi jonkun vieraan hylkäämän lapsen.
Adoptiolapsena on aina niin mukava nähdä ja kuulla näitä tällaisia kommentteja. Kiitos taas todella paljon :(
:/
Toisia loukkaa ihan varmasti nuo 'maho lehmä'-kommentit
Joten haluat sitten loukata takaisin, vai? Kosto elää, ja sitä rataa, vai kuinka?

Teeskentelet ymmärtäväsi lapsettomia, mutta sitten puhut todella ilkeään ja loukkaavaan sävyyn adoptiolapsista: "Jonkun vieraan hylkäämä.."

Alkuperäinen kirjoittaja yök olet oksettava feger:
Ottakaa huomioon myös se, että adoptio ja hed. hoidot on täysin eri asia keskenään.
Moni lapseton ei pääse edes adoptiojonoon, saatika, että edes haluaisi jonkun vieraan hylkäämän lapsen.
Adoptiolapsena on aina niin mukava nähdä ja kuulla näitä tällaisia kommentteja. Kiitos taas todella paljon :(
Joten haluat sitten loukata takaisin, vai? Kosto elää, ja sitä rataa, vai kuinka?

Teeskentelet ymmärtäväsi lapsettomia, mutta sitten puhut todella ilkeään ja loukkaavaan sävyyn adoptiolapsista: "Jonkun vieraan hylkäämä.."
No en halunnut loukata. En ajatellut loppuun asti tuota loppukaneettia. Anteeksi! :ashamed: :|

gj
Alkuperäinen kirjoittaja yök olet oksettava feger:

No en halunnut loukata. En ajatellut loppuun asti tuota loppukaneettia. Anteeksi! :ashamed: :|
kantaa ottamatta tuohon loukkaavuuteen, niin eikö ne adoptiolapset sitten juuri ole jonkun vieraan hylkäämiä - siksihän niitä adoptoitavaksi on ja harvoin sitä tutun lapsia saa adoptoida... Adoptiokin kysyy aikamoista lunteen lujuutta uusilta vanhemmilta ja heille adoptoitu lapsi on ihan takuulla ihan yhtä rakas, kuin biologinen lapsi on niille, kellä siihen on mahdollisuus. Adoptio ei ole huonompi vaihtoehto, se on erilainen vaihtoehto, joka yleensä tulee kysymykseen vasta, kun biologinen lapsettomuus on koitettu hoitaa ja siinä ei ole onnistuttu.

gj
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Hetero pariskunnilla jonka lapsettomuuden takana selkeä syy/ sairaus pitäsi maksaa julkisen puolen hoidot, ikärajana joku 40 vee.

Lesbot, homot, jne saa maksaa omasta pussistaan. Ja "ilman syytä" lapsettomat.
näinhän se onkin, joskin selittämätön lapsettomuus on ihan riittävä syy.

yöh
Alkuperäinen kirjoittaja huoh..:

En puhunut lisääntymisestä vahvimpana tarpeena, vaan se tulee yhtä lailla jossain vaiheessa mieleen, ihan niin kuin toisinaan tarvitsee käydä pissalla. Normaalille ihmiselle siis.
Ah jaa, nyt sinä siis määrittelet jo normaaliuden ja normit tässä maailmassa? Aika rohkeaa ja kunnianhimoista. Ihminen voi olla täysin normaali, vaikkei se lapsia koskaan haluaisikaan, eikä kokisi luonnon ja maapallon sietokyvyn rajen koettelemista täysin pakolliseksi asiaksi. Juuei.

Kyllä sulla on niin ahdistavat mielipiteet, että onneksi on toisenlaisia ihmisiä, kuin sinä, Muuten olisi kaikki "epänormaalit" polttouuneissa.... Ihan niinkuin ennenvanhaan, hyvään aikaan :)

yhden äiti
Mietin asiaa pitkään ja tulin ehkä siihen tulokseen että ns "rankemmat hoidot" IVF ja ICSI voisi maksaa omasta pussista jo alusta lähtien, hormonihoitoja ja inseminaatioita vois tehdä nykyiseen malliin tietyn määrän julkisen systeemin mukaan. Ennen kun minulla oli lasta olin jo päättänyt etten lähtisi koeputkihoitoihin jos en lasta saisi ja kun lasta ei alkanut kuulua yrityksestä huolimatta ajattelin että korkeintaan noita "lievempiä" hoitoja voisin kokeilla, mutta uskon että kaikkia ihmisiä ei ole tarkoitettu lisääntymään biologisesti.
Adoptio olisi ehdottomasti suositeltavampi vaihtoehto lapsettomille ja ne, ketkä eivät "vierasta lasta" pystyisi rakastamaan, voisivat elää lapsettomina minun puolesta. Tiedän kuitenkin äärimmäisen hyvin adoptiotaipaleen mahdolliset hankaluudet ja vaikka ymmärrän että niissä ajatellaan lapsen parasta niin en silti allekirjoittaisi niitä kaikkia itse.
Joten, minun ratkaisumallini olisi: Rankemmat hoidot omasta pussista ja adoptiota tulisi kehittää suuntaan, missä useammilla olisi mahdollisuus adoptoida ulkomailta (uusia kontaktimaita etsittävä, kriteerejä pitäisi löysentää) ja kotimaan sijoituslapsia pitäisi vapauttaa adoptioon enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja yöh:
Kyllä sulla on niin ahdistavat mielipiteet, että onneksi on toisenlaisia ihmisiä, kuin sinä, Muuten olisi kaikki "epänormaalit" polttouuneissa.... Ihan niinkuin ennenvanhaan, hyvään aikaan :)
Höpö höpö! :LOL:

gj
Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti:
Mietin asiaa pitkään ja tulin ehkä siihen tulokseen että ns "rankemmat hoidot" IVF ja ICSI voisi maksaa omasta pussista jo alusta lähtien, hormonihoitoja ja inseminaatioita vois tehdä nykyiseen malliin tietyn määrän julkisen systeemin mukaan. Ennen kun minulla oli lasta olin jo päättänyt etten lähtisi koeputkihoitoihin jos en lasta saisi ja kun lasta ei alkanut kuulua yrityksestä huolimatta ajattelin että korkeintaan noita "lievempiä" hoitoja voisin kokeilla, mutta uskon että kaikkia ihmisiä ei ole tarkoitettu lisääntymään biologisesti.
Adoptio olisi ehdottomasti suositeltavampi vaihtoehto lapsettomille ja ne, ketkä eivät "vierasta lasta" pystyisi rakastamaan, voisivat elää lapsettomina minun puolesta. Tiedän kuitenkin äärimmäisen hyvin adoptiotaipaleen mahdolliset hankaluudet ja vaikka ymmärrän että niissä ajatellaan lapsen parasta niin en silti allekirjoittaisi niitä kaikkia itse.
Joten, minun ratkaisumallini olisi: Rankemmat hoidot omasta pussista ja adoptiota tulisi kehittää suuntaan, missä useammilla olisi mahdollisuus adoptoida ulkomailta (uusia kontaktimaita etsittävä, kriteerejä pitäisi löysentää) ja kotimaan sijoituslapsia pitäisi vapauttaa adoptioon enemmän.
olisko sulla ajatus muuttunut, jos ne helpommathoidot ei oliskaan tehonneet? Monella muuttuu, vaikka alkuun ajattelee, että jos tää ei näin onnistu, niin olkoon, mutta se toive on yllättävän kova ja hyvin varva pystyy päättämään, että nyt loppuu yritys.

Alkuperäinen kirjoittaja jup:
ap olet itsekäs ääliö. Ei muuta.
PEESI! Ja lisään vielä, että tyhmäkin lienet, paistaa tuosta tekstistä, että etpä juuri tiedä lapsettomuudesta, sen seurauksista ja hedelmöityshoidoista.
Jaahas, ketju eteni siihen pisteeseen, että pitää jo mennä henkilökohtaisuuksiin. :snotty:

Yhteistyössä