pitäisitkö/piditkö lapsella pk-paikan, kun vauva syntyy ja ikäeroa reilu 2v.?

  • Viestiketjun aloittaja kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti
kummastuttaa
Olen ajatellut ottaa esikoisen kotihoitoon syksyllä, kun pikkusisarus syntyy. Nyt on päiväkodissa 3 pv viikossa. Nyt on alkanut mietityttää oikeestaan se, että oonko mä jotenkin outo kun teen näin, sillä lähes kaikki joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat ihmetelleet miksi otan lapsen kotihoitoon, kun hänellä kerran on hyvä päiväkotipaikka! Kaverini ovat pitäneet lapsensa päivähoidossa (ei yleensä täyttä viikkoa, mutta esim. 3-4pv), kun toinen lapsi syntynyt ja ikäeroa ollut yleensä 2-3v.

Mites palstailijat; mitä tekisitte tai olette tehneet päivähoitopaikan suhteen tällaisessa tilanteessa?
 
Kotiin:)
Ikäeroa 2v4kk. Ei tullut mieleenkään pitää hoidossa! Enkä kyllä tunne ketään, joka niin tekis. Asun pienellä paikkakunnalka pohjoisessa. Täällä virikehoito on hyvin harvinaista, vaikka noita kerhoja ja harrastuksia on kaupunkeja vähemmän.
 
eq
Olin aika ehdoton tuon kotihoitoon ottamisen suhteen. Ajattelin asian jokseenkin niin, etten halunnut esikoisen kuvittelevan, että hänet hylätään kun tulee vauva taloon. Mutta meillä on kerho tässä vieressä ja paljon lapsia pihalla, joten kavereista ei ole pulaa vaikka ei hoidossa olisikaan. Plus, että olen virikehoitoa vastaan jos siihen ei ole hyvää syytä.
 
määä
Olen ajatellut ottaa esikoisen kotihoitoon syksyllä, kun pikkusisarus syntyy. Nyt on päiväkodissa 3 pv viikossa. Nyt on alkanut mietityttää oikeestaan se, että oonko mä jotenkin outo kun teen näin, sillä lähes kaikki joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat ihmetelleet miksi otan lapsen kotihoitoon, kun hänellä kerran on hyvä päiväkotipaikka! Kaverini ovat pitäneet lapsensa päivähoidossa (ei yleensä täyttä viikkoa, mutta esim. 3-4pv), kun toinen lapsi syntynyt ja ikäeroa ollut yleensä 2-3v.

Mites palstailijat; mitä tekisitte tai olette tehneet päivähoitopaikan suhteen tällaisessa tilanteessa?
Tää on jo niin vanha aihe! nyt voit kiillottaa sädekehääs.....
 
"minna"
En todellakaan pitäisi noin pientä tarhassa. Kerhoon laitoin noin kolmevuotiaana 2 pv. viikossa ja se opetti lapselle oikein hyvin miten ryhmässä ollaan. Päiväkotipaikat kuuluu työssäkäyvien lapsille, ne niitä tarvitsee.
 
Hepjep
Otan esikoisen kotiin hoitotakuun turvin. Eli paikka samassa pk:ssa säilyy vaikka lapsi kotona onkin. En tosin ymmärrä, miten hänet voidaan sinne ottaa viikon varoajalla takaisin kun paikat täytetään aina kun vapautuu, mutta luotan nyt kun kunta näin lupaa järjestää.
 
"a p"
meillä täällä pk-seudulla toi virikehoito tuntuu olevan yleistä. Täällä on aika huono päivähoitotilanne, enkä halua viedä sellaisen lapsen paikkaa päiväkodissa, joka sen oikeasti tarvitsee. Monet ovat minulle kuitenkin toitottaneet, että teillä on kyllä oikeus siihen paikkaan kun olette sen saaneet. Ajattelin kuitenkin, että 2-vuotias on vielä aika pieni, eikä kaipaa päiväkotia. Täällä on lähellä kiva asukaspuisto ja avoimia päiväkoteja ja ajattelin, että yritettän käydä sellaisissa, niin näkee sitten enemmän muita lapsia.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;28436776:
Tää on jo niin vanha aihe! nyt voit kiillottaa sädekehääs.....
Mulle tää on kyllä ihan uusi aihe. En oo tällases tilantees ennen ollut enkä varmaan siksi aiheeseen liittyviä keskusteluita lukenut. :)

Enkä siis koe olevani mitenkään erikoisen hyvä äiti, kun otan lapsen kotihoitoon. Varmaan jos lapseni olisi vaikka 4v., niin ratkaisuni saattaisi olla toinen. Ihmetytti se kun ihmiset ovat tästä ratkaisustani 2-vuotiaan kohdalla niin kummissaan.
 
"minna"
[QUOTE="a p";28436849]Ihmetytti se kun ihmiset ovat tästä ratkaisustani 2-vuotiaan kohdalla niin kummissaan.[/QUOTE]

Niin ihmetyttää muakin, sillä meilläpäin ei juuri virikehoitoa käytetä. Omista tutuistani en tiedä ketään, joka näin toimisi, vaan ihan itse ne lapset hoidetaan. Pk-seudulla minäkin asun, joten kerhotilanne on hyvä, vaikka päiväkodit ovatkin täynnä.
 
[QUOTE="a p";28436849]Mulle tää on kyllä ihan uusi aihe. En oo tällases tilantees ennen ollut enkä varmaan siksi aiheeseen liittyviä keskusteluita lukenut. :)

Enkä siis koe olevani mitenkään erikoisen hyvä äiti, kun otan lapsen kotihoitoon. Varmaan jos lapseni olisi vaikka 4v., niin ratkaisuni saattaisi olla toinen. Ihmetytti se kun ihmiset ovat tästä ratkaisustani 2-vuotiaan kohdalla niin kummissaan.[/QUOTE]

No ehkä se johtuu siitä, että yleensähän joka asiassa ollaan sitä mieltä, että lapsen rutiineja ei saisi rikkoa jne. Voihan se lapsesta tuntuakin oudolta, että yht'äkkiä pitää luopua päiväkodin tutuista kavereista ja tutuista leikeistä ja sitten ollaan vähän aikaa kotona, sitten taas aloitetaan päiväkoti uudestaan - ja vaikka olisi samakin päiväkoti, niin siellä kuitenkin on kaikki muuttunut.
 
[QUOTE="minna";28436883]Niin ihmetyttää muakin, sillä meilläpäin ei juuri virikehoitoa käytetä. Omista tutuistani en tiedä ketään, joka näin toimisi, vaan ihan itse ne lapset hoidetaan. Pk-seudulla minäkin asun, joten kerhotilanne on hyvä, vaikka päiväkodit ovatkin täynnä.[/QUOTE]

Jotenkin hassua, että kerhossa oleminen on kotona olemista toisin kuin päiväkodissa oleminen. Päiväkoti on virikehoitoa, kerho ilmeisesti ei ole viriketoimintaa?
 
"rrrr"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28437308:
Jotenkin hassua, että kerhossa oleminen on kotona olemista toisin kuin päiväkodissa oleminen. Päiväkoti on virikehoitoa, kerho ilmeisesti ei ole viriketoimintaa?
Kerhot ovat yleensä muutaman tunnin pari kertaa viikossa, kun taas hoidossa pidetään enemmän. Ja jos on kerhoja, niin miksi pitää viedä päivähoitopaikka, koska töissä käyviä ja opiskelijoita varten hoitopaikat yleensä ovat.

Ja vaikka niitä virikelapsia sieltä vähennettäisiin, niin kyllä niitä ihan oikeita tarvitsijoitakin sinne löytyisi, eli ei siis heti oltaisi päiväkoteja lopettamassa.. Koska nythän on se tilanne, ettei paikkoja ole kaikille..
 
"vieras"
Otan esikoisen kotiin hoitotakuun turvin. Eli paikka samassa pk:ssa säilyy vaikka lapsi kotona onkin. En tosin ymmärrä, miten hänet voidaan sinne ottaa viikon varoajalla takaisin kun paikat täytetään aina kun vapautuu, mutta luotan nyt kun kunta näin lupaa järjestää.
Teillä on aika hyvä hoitotakuu. Täälläkin on, mutta sen paikan saa satavarmasti vain elokuun alussa takaisin. Eli jos olis esim helmikuussa palaamassa töihin, ei olis niin varmaa, että hoitopaikan sais takaisin
 
meillä näin
Vauva syntyy viimeistään kahden viikon sisällä ja vuodenajasta johtuen esikoinen (2v3kk) jäi nyt neljän kuukauden lomalle tarhasta. Syyskuun alusta on varattuna paikka tutusta pk:sta, missä on jo vuoden viettänyt. 2pvää viikossa 5h kerrallaan.

Kerhoja täällä ei ole, eikä niitä pyhiä puistojakaan.
 
meillä näin
[QUOTE="rrrr";28437537]
Ja vaikka niitä virikelapsia sieltä vähennettäisiin, niin kyllä niitä ihan oikeita tarvitsijoitakin sinne löytyisi, eli ei siis heti oltaisi päiväkoteja lopettamassa.. Koska nythän on se tilanne, ettei paikkoja ole kaikille..[/QUOTE]

Täällä ollaan sitten ilmeisen onnekkaita, kun paikkoja löytyy ja osassa tarhasta on vielä tilaakin.

Kerhoja täällä sensijaan ei ole, joten en aio potea huonoa omatuntoa siitä, että lapseni tulee olemaan syksyllä 5h pk:ssa kahtena päivänä viikossa.
 
"kasvattaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28437297:
No ehkä se johtuu siitä, että yleensähän joka asiassa ollaan sitä mieltä, että lapsen rutiineja ei saisi rikkoa jne. Voihan se lapsesta tuntuakin oudolta, että yht'äkkiä pitää luopua päiväkodin tutuista kavereista ja tutuista leikeistä ja sitten ollaan vähän aikaa kotona, sitten taas aloitetaan päiväkoti uudestaan - ja vaikka olisi samakin päiväkoti, niin siellä kuitenkin on kaikki muuttunut.
Tutuista kavereista ei tarvitse luopua, kun vähän järjestelee elämää. Kotona hoidettavat lapset eivät ole vankilassa neljän seinän sisällä, vaan heillä on oikeus ja velvollisuus pitää yllä ihmissuhteita. Päiväkotirutiinit ovat myös raskaita, joista luopuminen tekee kaikille normaalien vanhempien 2v lapsielle hyvää.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"rrrr"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;28437608:
Täällä ollaan sitten ilmeisen onnekkaita, kun paikkoja löytyy ja osassa tarhasta on vielä tilaakin.

Kerhoja täällä sensijaan ei ole, joten en aio potea huonoa omatuntoa siitä, että lapseni tulee olemaan syksyllä 5h pk:ssa kahtena päivänä viikossa.
No ilmeisen onnekkaita olette, täällä on kuulemma todella kortilla päivähoitopaikat.
Tosin en koe sitä omaksi onnettomuudekseni, koska vaikka paikkoja olisi, niin en veisi esikoistani hoitoon. Ja koen sen onnekseni, ettei tarvitsekaan. :)
Ja siis kantanihan voisi olla eri, jos täällä ei olisi kerhoja ja lapsellani piha täynnä kavereita. Esikoiseni on kuitenkin jo melkein viisi vuotias, joten seuraa pitää olla muutakin kuin vauva ja äiti.
 
me asutaan vantaalla, meillä poika nyt 2v4kk ja ollut kokopvhoidossa elokuusta 2012 alkaen, sisar syntyy heinäkuussa ja pojan päiväkotipaikka sanottu irti toukokuun lopusta alkaen ja haettu kerhopaikkaa syksyksi niin että kävis siellä n. 2x viikossa muutaman tunnin ajan leikkimässä. meidän päiväkotiin sai hoitopaikkatakuun eli kun mä jatkan opiskeluja niin poika pääsee samaan päiväkotiin takaisin mistä nyt lähtee.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
lkj
me asutaan vantaalla, meillä poika nyt 2v4kk ja ollut kokopvhoidossa elokuusta 2012 alkaen, sisar syntyy heinäkuussa ja pojan päiväkotipaikka sanottu irti toukokuun lopusta alkaen ja haettu kerhopaikkaa syksyksi niin että kävis siellä n. 2x viikossa muutaman tunnin ajan leikkimässä. meidän päiväkotiin sai hoitopaikkatakuun eli kun mä jatkan opiskeluja niin poika pääsee samaan päiväkotiin takaisin mistä nyt lähtee.
Onkohan tuo käytäntö muuallakin? Kuulostaa hyvältä järjestelyltä..
 
"Muuan"
En missään tapauksessa noin pientä päiväkotiin uuden vauvan tieltä, jos ei ole mitään erityissyytä.

Kotiolot saavat olla tosi huonot, että päiväkoti voittaa ne. Lastensuojelullisista ja kuntoutuksellisista syistä ymmärrän päivähoidon myös siinä tilanteessa kun toinen vanhemmista on kotona.

Mä epäilen, että näiden vuosien laskua kerätään tulevaisuudessa terveydenhuoltokustannuksina todella paljon.
Pieni lapsi kokee jokapäivä pettymyksen siitä, että hän ei kelpaa vanhemmille, kun uusi vauva tuli taloon. Sisarussuhde ei kehity lainkaan, kun lapset eivät saa viettää arkeaan yhdessä. jne jne...

Äitien itsekkyys on mennyt aivan käsittämättömäksi nykyisin. 16v sitten, kun minun vanhimmat lapseni syntyivät, ei kukaan vienyt isompaa pois tieltä.
 
"..."
Itse asiassa 2 vuotias ei tarvitse vielä minkäänlaista ohjattua toimintaa, eikä edes päivittäisiä kaverisuhteita. Saatikka mitään ryhmässä toimimisen oppimista. Tutut ihmiset, sisarukset, vanhemmat ja joku samanikäinen kaveri silloin tällöin riittää. Eikä 2 vuotias tarvitse mitään ns. ulkoa luotuja virikkeitä. Kodin ja lähimaaston virikkeet riittävät. Lapselle voi antaa kotonakin kynät käteen, eikä mitään ns askarteluohjausta tarvita. Parhaiten se luovuus kehittyy siitä ettei joku aina ohjaa.

Huom, hän on todellakin VASTA 2. Vuoden päästä asia on jo erilainen, saati sitten jos on neljä tai viisi.

Jos jotain ohjattua kuitenkin mielit, niin mites vaikka muskari kerran viikossa, vaikka iltasella niin isäkin voi viedä.

Jos oman jaksamisen takia sitä hoitopaikkaa mietit, se on sitten eri juttu.
 

Yhteistyössä