pitäisitkö/piditkö lapsella pk-paikan, kun vauva syntyy ja ikäeroa reilu 2v.?

  • Viestiketjun aloittaja kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti
???
Mun 5v käy 3krt viikossa 5h kerralla päiväkodissa. Siinä tutussa ja turvallisessa. Nytkö hänen pitäisi tuntea itsensä hylätyksi ku äiti on vauvan kanssa kotona, mutta jos veisin hänet hänelle uuteen kerhoon niin kaikki olisi ok ilman hylkäämisen tunnetta?
 
"Vieras"
Ottaisin pois hoidosta. Moni kuvittelee, että alle kolme vuotiaalle päiväkoti on jokin paikka missä lapsi on kuin lomalla. Pk seudulta varmasti löytyy kavereita muualtakin kuin päiväkodista. Tosin poikkeuksia on ja jos tuntimäärät pysyvät pieninä niin ei varmaan ongelmaa. Meidän alueella päiväkoti paikat ovat niin kiven alla, että niitä ei ole. Työssäkäyvät vanhemmat joutuvat kuljettamaan lapsiaan hoitoon toiselle puolelle kaupunkia kun tarha täynnä virikelapsia.

"Samoin on ilmeistä, että joutuminen liian varhain suureen ja meluisaan päiväkotiryhmään kuormittaa lasta. Sen sijaan, että saisi aikuiselta riittävää yksilöllistä tukea itsehallintaan, lapsi joutuukin puolustamaan reviiriään ja paikkaansa ryhmässä." Lainaus Duadecimin sivuilta.
 
"Muuan"
Mun 5v käy 3krt viikossa 5h kerralla päiväkodissa. Siinä tutussa ja turvallisessa. Nytkö hänen pitäisi tuntea itsensä hylätyksi ku äiti on vauvan kanssa kotona, mutta jos veisin hänet hänelle uuteen kerhoon niin kaikki olisi ok ilman hylkäämisen tunnetta?
Mun tekstissä ainakin luki PIENTÄ, 5v on jo ihan eri asia. Kerhomainen toiminta, muutamia tunteja kerrallaan muutamia kertoja viikossa on ihan ok yli 3v ikäiselle. Mutta ei kokopäivähoitoa jos toinen vanhemmista on kotona.
 
"Vieras"
Otin 4v.n pois päiväkodista kun jäin äitiyslomalle. Pääkaupunkiseudulla asutaan, joten minun oli mahdollista laittaa lapsen päiväkotipaikka tauolle. 2-vuotiaan ottaisin ehdottomasti kotiinsa ja laittaisin hoitopaikan tauolle. Kavereita löytyy muualtakin kuin päiväkodista.
 
[QUOTE="rrrr";28437537]Kerhot ovat yleensä muutaman tunnin pari kertaa viikossa, kun taas hoidossa pidetään enemmän. Ja jos on kerhoja, niin miksi pitää viedä päivähoitopaikka, koska töissä käyviä ja opiskelijoita varten hoitopaikat yleensä ovat.
[/QUOTE]

Kerhojen suhteen tilanne varmaan vaihtelee. Mekin mietimme jopa kerhoa vaihtoehdoksi, mutta täällä olisi saanut kerhopaikan kerran viikossa pari tuntia... se olisi ollut ihan liian vähän, varsinkin, kun tarvitsimme hoitopaikkaa paitsi lapsen takia, myös siksi, että itse voisin tehdä töitä. Ja kerhoonkin oli kamala jono. Eli kerhoja ei kauheasti ole tarjolla!

Ja päiväkodissahan ollaan juuri niin monta tuntia kuin sovitaan, ei siellä yleensä kotona olevan vanhemman lapset mitään täyttä päivää olekaan.
 
[QUOTE="kasvattaja";28437613]Tutuista kavereista ei tarvitse luopua, kun vähän järjestelee elämää. Kotona hoidettavat lapset eivät ole vankilassa neljän seinän sisällä, vaan heillä on oikeus ja velvollisuus pitää yllä ihmissuhteita. Päiväkotirutiinit ovat myös raskaita, joista luopuminen tekee kaikille normaalien vanhempien 2v lapsielle hyvää.[/QUOTE]

"Kun itse järjestelee elämää" - kerrotko, miten? Vaikka sitä olisi itse valmis kuskailemaan ja kutsumaan kavereita äiteineen kylään,niin näillä toisilla perheillä ei välttämättä olekaan aikaa järjestellä omaa elämäänsä sen kotona hoidetun lapsen tarpeiden mukaisesti. Työpäivän jälkeen perheet haluavat viettää aikaa yhdessä eikä mennä kyläilemään kotiäitien ja kotilapsien luokse. Viikonloppuisin voi onnistua, mutta eivät he silloinkaan kaikkia viikonloppujaan pyhitä välttämättä muille perheille, joiden aikuisia eivät edes tunne. Ihmisillä on muitakin tuttuja ja sukulaisia, matkoja ja joskus halutaan olla ihan vaan oman perheen kesken.

Itse koin ainakin tosi hankalaksi järjestää leikkiseuraa omalle 3-vuotiaalleni, kun tämä oli kotihoidossa. Täällä Helsingissä ovat välimatkat pitkiä ja autottomalle varsinkin ajallisesti. Meillä on joitain tuttuja perheitä, joilla on samanikäisiä lapsia. Heidän kanssaan tapaaminen onnistui tosi harvoin, koska arki-iltoina ei ehtinyt (jo senkin vuoksi, että piti olla aika aikaisin kotona iltapuuhissa) ja viikonloppuisin onnistui vain satunnaisesti. Olimme juuri muuttaneet uudelle alueelle, emmekä tunteneet ketään. Yritin löytää lapselle leikkiseuraa perhekerhosta, ja käytiinkin siellä apri kertaa leikkimässä helistimillä taaperoiden kanssa - lopetimme sen, kun lapsi ei saanut niistä käynneistä (ymmärrettävästi!) mitään irti.

Leikkipuistoissa käytiin ja mielessäni olikin joku romantisoitu mielikuva, että siellä tutustuisi ihmisiin ja kohta lapsi voisi kutsua kavereita kyläänkin... no, ne kohtaamiset jäivät aika satunnaisiksi, mitään pysyviä kaverisuhteita ei syntynyt eikä mitään jatkuvuutta leikkeihin.

Vasta päiväkodissa lapselle muodostui pysyviä ja oikeita kaverisuhteita. Jos nyt olisin vauvan syntymän jälkeen ottanut hänet pois sieltä ja vienyt taas sinne perhekerhoon leikkimään helistimillä, ei siinä olisi ollut mitään järkeä. (Toki en itse olekaan kotiäiti, joten myös palstan mukaan olen "oikeutettu" pitämään lapsen päiväkodissa.)
 
Pitäisin. Kun kolmas lapsi syntyi jatkoivat 4,5v ja 5,5v päiväkodissa. Kun neljäs lapsi syntyi haettiin hoitopaikkaa silloiselle 2v:lle mutta koska ei saatu sitä toivomastamme päiväkodista jäätiin odottamaan. Syksyllä tuo silloin 2v9kk aloittaa virikehoidon vaikka pikkusiskonsa jää vielä vuodeksi kotiin.

Syitä on monia mutta nyt kun ajattelen niin minulle riittää jo se että täällä tuo on yleinen tapa joka katsotaan olevan lapsen parhaaksi. Oma suhtautumiseni pidempään kotihoitoon on muuttunut siitä kun tuo kolmonen oli vauva ja tein järjestelyjä jotta pystyttäisiin hoitamaan häntä mahdollisimman pitkään kotona. :D Kuopuskin tulee aloittamaan päiväkodin 1,5v iässä vaikka olisi mahdollista hoitaa hänet kotona 2v tai 2,5v ikään asti.


Muoks. Luonnollisestikaan tämä ei tarkoita sitä että lapsen tarvisi olla hoidossa pitkää päivää viidesti viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28437916]Itse pitaisin pk-paikan. Mutta asunkin toisessa pohjoismaassa ja taalla esikoinen jatkaa lahes aina hoidossa. Yli 1-vuotiaita ei siis arkisin puistoissa nay.[/QUOTE]

Tämä yksi syy itsellänikin. :)
 
"vieras"
Meillä pidettiin paikka kun hoitotakuuta ei tuossa päikyssä ole. Lapsi piti vauvan syntymän jälkeen reilun kahden kuukauden "loman" ja sen jälkeen on jatkanut 1-2pv viikossa päikyssä käyntiä. Paras ratkaisu meille, lapsella ikää 2,5v ja ollut hoidossa vuoden ikäisestä asti osa-aikaisena.

Jos olisin ollut kokoajan kotona eikä esikoinen olisi käynyt hoidossa missään vaiheessa, niin en veisi hoitoon kun pikkukakkonen syntyy. Mutta jos ollut jo pitkään hoidossa, niin mieluummin pidän hoitopaikan kuin vien kerhoon, helpottaa kyytien ja muidenkin kanssa kun mies voi hoitaa kuljetukset.
 
meillä näin
[QUOTE="Muuan";28437658]EnPieni lapsi kokee jokapäivä pettymyksen siitä, että hän ei kelpaa vanhemmille, kun uusi vauva tuli taloon. Sisarussuhde ei kehity lainkaan, kun lapset eivät saa viettää arkeaan yhdessä. jne jne...[/QUOTE]

Eipä se kauaa kestänyt tälläkään kertaa, että päästiin siihen, että virikehoito= 5 päivää viikossa klo 7-16 :D
Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole, eihän.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;28438366:
Eipä se kauaa kestänyt tälläkään kertaa, että päästiin siihen, että virikehoito= 5 päivää viikossa klo 7-16 :D
Mitään muita vaihtoehtojahan ei ole, eihän.
Minä odotan ensimmäistä "miksi teit lapsia, kun et niitä jaksa hoitaa" -kommenttia.. :D

Mutta rehellisesti puhuen en tunne yhtäkään äitiä, joka pitäisi lasta täyspäiväisesti hoidossa vaikka olis itse kotona toisten lasten kanssa. Enkä usko, että heitä kovin montaa edes on. Eri juttu, jos kyseessä todella jaksamisongelmainen äiti tai sitten lapsi, joka erityistarpeiden vuoksi hyötyy selvästi hoidosta.

Mutta joo, palstalla on tosiaan huomannut että se on joko tai; täydet päivät tai eskariin asti kotona... :D
 
me asutaan vantaalla, meillä poika nyt 2v4kk ja ollut kokopvhoidossa elokuusta 2012 alkaen, sisar syntyy heinäkuussa ja pojan päiväkotipaikka sanottu irti toukokuun lopusta alkaen ja haettu kerhopaikkaa syksyksi niin että kävis siellä n. 2x viikossa muutaman tunnin ajan leikkimässä. meidän päiväkotiin sai hoitopaikkatakuun eli kun mä jatkan opiskeluja niin poika pääsee samaan päiväkotiin takaisin mistä nyt lähtee.
Saanko kysyä mistä päin Vantaata olet? :)

Mä olen noiden kerhoasioiden kanssa ihan pihalla, myös sen, minkä ikäiselle niitä ylipäätään Vantaalla on tarjolla. Meillä on siis esikoinen 2v1kk, kun vauva syntyy ja olen miettinyt, missä vaiheessa sitä kerhoilua voisi/pitäisi alkaa ajatella. Esikoinen on ollut kotihoidossa, joten päiväkotipaikkojakaan ei ole tarvinnut miestiskellä :D

Tiedätkö meneekö ne paikat salamana? Olettaisin, että poika jää ilman, jos en ole ajoissa apajilla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28437849:
Leikkipuistoissa käytiin ja mielessäni olikin joku romantisoitu mielikuva, että siellä tutustuisi ihmisiin ja kohta lapsi voisi kutsua kavereita kyläänkin... no, ne kohtaamiset jäivät aika satunnaisiksi, mitään pysyviä kaverisuhteita ei syntynyt eikä mitään jatkuvuutta leikkeihin.
No niinpä! Asumme myös pk-seudulla ja meidän lähellä olevissa leikkipuistoissa ei ole päivisin lapsia ylipäätään ollenkaan. Ei siis seuraa tuolle 1v8kk ikäiselle, puhumattakaan mistään kolmevuotiaasta. On aina kovin voittajafiilis, kun saa itsensä (ja lapsensa) raahattua sinne puistoon leikkimään, ja on ehkä mainostanut lapselle, että siellä on sulle kavereita, ja puisto ammottaa tyhjyyttään.

Perhekerhoissa on vähän sama homma. Siellä viihtymättömyys on tosin ihan puhtaasti minun vikani, ei sen etteikö muita lapsia olisi seuraksi. Kauhun sekaisin tuntein mietin millaista tästä kotona olemisesta tulee, jos puistojen lapsitilanne ei yhtään parane, kun toinen lapsi syntyy lokakuussa.

Reilu 3-vuotiaan minäkin laittaisin ehdottomasti joko hoitoon tai kerhoon, tilanteesta riippuen. Pelkkien puistojen yms. varassa on kyllä aika heikkoa tämä toisten lasten näkeminen :D
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksia
Sisaruksilla on tasan kaksi vuotta ikäeroa, eikä vanhempi ole vielä hoidossa ollut. Vauva on nyt reilun kuukauden ikäinen.

Ajattelisin ehkä eri tavalla, jos lapsi olisi ollut aiemmin hoidossa tai jos hän olisi ylipäätään erilainen persoona. Mutta tässä ja nyt minusta tuntuu, että jokainen tunti minun, isänsä ja mummin kanssa on hänelle tarpeen. Hän on kasvanut ihan pikku hetkessä uskomattoman paljon, hän puhuu kuin papupata, oppii, rakastaa ja koettelee rajoja sellaisella intensiivisyydellä, etten ole sellaista koskaan ennen häneltä nähnyt. Vuorotellen hän kertoo olevansa "iko poika" tai "pikku vaava". Ihan äidinvaistolla sanon, että juuri tässä elämänmuutoksessa minun tulee olla vahvasti saatavilla.

Omaa jaksamista ei ole tarvinnut miettiä, vauva kun on onneksi helppo. Joten lasten parhaaksi näin.
 
"vieras"
Sisaruksilla on tasan kaksi vuotta ikäeroa, eikä vanhempi ole vielä hoidossa ollut. Vauva on nyt reilun kuukauden ikäinen.

Ajattelisin ehkä eri tavalla, jos lapsi olisi ollut aiemmin hoidossa tai jos hän olisi ylipäätään erilainen persoona. Mutta tässä ja nyt minusta tuntuu, että jokainen tunti minun, isänsä ja mummin kanssa on hänelle tarpeen. Hän on kasvanut ihan pikku hetkessä uskomattoman paljon, hän puhuu kuin papupata, oppii, rakastaa ja koettelee rajoja sellaisella intensiivisyydellä, etten ole sellaista koskaan ennen häneltä nähnyt. Vuorotellen hän kertoo olevansa "iko poika" tai "pikku vaava". Ihan äidinvaistolla sanon, että juuri tässä elämänmuutoksessa minun tulee olla vahvasti saatavilla.

Omaa jaksamista ei ole tarvinnut miettiä, vauva kun on onneksi helppo. Joten lasten parhaaksi näin.
Siis sinäkö tämän aloituksen teit? Saanko kysyä, että miksi? Ja itse en ole kuullut kenenkään kummastelevan sellaista tilannetta, että kotihoidettu esikoinen saa jatkaa kotonaoloaan kun pikkusisarus syntyy, varsinkin jos esikoisella ikää vasta 2 vuotta.

Jotenkin tuo aloitus taas oikein huokuu sädekehää päällensä...
 
allia
Tuo 1,5v jatkaa kotona kun vauva syntyy hetkenä minä hyvänsä. Jos olisi ehtinyt päikkyyn, olisin ottanut kotiin kanssa. Täällä on perhekerho sekä perhekahvila molemmat kerran viikossa joissa aiomme jatkaa syksyllä. Lisäksi lähileikkipuistossa käy pph:t joten seuraa löytyy. Ainoa mitä minäkin mietin on se, että isompi jos olisi niin voisi olla vaikeaa löytää pysyvää kaverisuhdetta kun ei niitä nytkään ole löytynyt vaikka ollaan asuttu täällä uudella paikkakunnalla jo yli puoli vuotta.
 
"Vieras"
Nelivuotias "jäi kotiin" hoitotakuulla ja jatkoi saman päiväkodin kerhossa kolmena päivän viikossa. Edelleen minusta tuntuu että 3 x 3h on melkoisen paljon nykyään viisivuotiaalle lapselle ja ihan oman jaksamisenikin takia mietin josko jätettäisiin yksi päivä pois.
 
Ajatuksia
[QUOTE="vieras";28439826]Siis sinäkö tämän aloituksen teit? Saanko kysyä, että miksi? Ja itse en ole kuullut kenenkään kummastelevan sellaista tilannetta, että kotihoidettu esikoinen saa jatkaa kotonaoloaan kun pikkusisarus syntyy, varsinkin jos esikoisella ikää vasta 2 vuotta.

Jotenkin tuo aloitus taas oikein huokuu sädekehää päällensä...[/QUOTE]

Jos olet oikein tarkkaavainen, huomaat että minulla ja aloittajalla on eri nikki, eri ikäiset lapset ja erilainen tilanne tähänastisen päivähoidon suhteen.

Ja jos luet vielä kerran oikein tarkasti kirjoitukseni, huomaat sieltä muun muassa kohdan "ajattelisin ehkä toisin, jos lapseni olisi ollut hoidossa".

Ja siltä varalta, että tarkkaavaisuus alkaa hiipua, väännetään vielä rautalangasta pointtini: sisaruksen saava kaksivuotias elää tosi myrskyisää kehityskautta. Ainakin itse koen tosi tärkeänä pitää lasta lähelläni juuri nyt. Varmaan ajattelisin siitäkin asiasta toisin, jos asuisin vaikka jossakin toisessa maassa.

Jos vielä haluat aiheeseen palata, toivottavasti jaksat skarpata niin että keksit jotakin rakentavaa sanottavaa.
 
miauh harmaana
Saanko kysyä mistä päin Vantaata olet? :)

Mä olen noiden kerhoasioiden kanssa ihan pihalla, myös sen, minkä ikäiselle niitä ylipäätään Vantaalla on tarjolla. Meillä on siis esikoinen 2v1kk, kun vauva syntyy ja olen miettinyt, missä vaiheessa sitä kerhoilua voisi/pitäisi alkaa ajatella. Esikoinen on ollut kotihoidossa, joten päiväkotipaikkojakaan ei ole tarvinnut miestiskellä :D

Tiedätkö meneekö ne paikat salamana? Olettaisin, että poika jää ilman, jos en ole ajoissa apajilla :)

itä-vantaalla asutaan, muistaakseni syksyn paikkoihin hakuaika päättyi 26.4
 

Yhteistyössä