Mä en yleensä ikinä jaksa näihin hoitoonviemiskeskusteluihin ottaa kantaa juurikin siksi, että ne kulkee aina samaa rataa. Samat kommentit, samat perustelut, samat syytökset, haukkumiset, henkilökohtaisuuksiin menemiset.. Jotenkin aina pisteenä i:n päälle tuo ikuinen "mikset huolehtinut ehkäisystä". Huoh..
Mä en itse laittaisi lapsia noin pienenä hoitoon. Enlkä ap:n tapauksessa jatkaisi esikoisen hoidossapitoa. Mutta mulla ei ainakaan ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että joku tekee tällaisen ratkaisun. Mä tunnen yhden ap:n kaltaisen ihmisen, hän on todellinen perfektionisti, eikä lainkaan kotiäiti-tyyppinen. Hän oli aikeissa olla pidempään kotona, mutta masentui kotona olemisesta. Hän vei lapsen 9-kuisena hoitoon ja palasi töihin. Olen keskustellut tämän ihminen kanssa monesti asiasta, ja hän on edelleen täysin vakuuttunut siitä, että teki tuolloin oikean ratkasun ja oli sen myötä parempi äiti lapselleen. Toista lasta hän ei sitten tehnyt, erotuksena ap:n tilanteeseen.
Mutta mä ymmärrän täysin senkin, että ap halusi sisaruksen lapselleen silläkin "uhalla", että vie aikaisin hoitoon. Tämä esimerkkitapaukseni lapsi on mielestäni vähän yksinäinen, ja nyt eskarilaisena kyselee usein, miksei hänellä ole siskoa tai veljeä. Näin ei käy ap:n lapselle. Eli mä nään asiat niin, että elämä on valintoja. Ap halusi mieluummin kaksi lasta, esikoiselle kaverin, joka kuitenkin tuli yllättävän pian, kuten hän kertoi (ja tämä tuntui monelta menevän ohi). Koska lapsi siis tuli pian, täytyi miettiä jaksamista. Jos ap katsoo olevansa parempi äiti ja jaksavansa merkittävästi paremmin pitämällä esikoisen hoidossa, niin minusta se on varsin järkevää. Huolimatta siitä, että kaikki eivät sitä ymmärrä tai hyväksy. Enkä ole ainakaan tästä keskustelusta löytänyt aikoja ja hoitopäivien määrää, mikä on erityisen ratkaisevaa näin pienen kohdalla, joten sen osalta en voi sanoa mitään. Mutta jos kyseessä on puolipäivähotio (niin kuin olettaa sopii) tai muutama hoitopäivä viikossa, en jaksa uskoa, että hoidossa olemisesta olisi 1,5-vuotiaalle ainakaan haittaa.