Pitäisitkö 1,5-vuotiaan päiväkodissa pikkukakkosen syntyessä?

• Viestiketjun aloittaja alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen
[QUOTE="Höh";22036663]Mä en tajua miksi edes 10 kk on pistetty hoitoon alunperinkään. Saatika toista sitten ruvettu tekeen siihen. Jos en olisi saanut keskenmenoa meidän lapset olisivat olleet samalla ikäerolla, en tosiaan olisi silloin vienyt vanhempaa hoitoon. Nyt ikäeroa on lähes 2,5 v joten esikoinen jatkaa 2 pvää viikossa 6h/pvä päikyssä.[/QUOTE]

10kk ikäinen on viety hoitoon, koska äiti on palannut töihin. Toinen on tehty, koska vanhemmat haluavat kaksi lasta, ja ikääkin molemmilla alkaa ihan kohtalaisesti olla...

"vieras"
Mun mielestä ois ihan HEMMETIN noloa edes viedä jotain 1,5 vuotiasta hoitoon, jos olisin vauvan kanssa kotona... Mietippä, mitä siitä aatellaan siä tarhassa?? Olkoonkin niin, et tekevät siellä työtänsä, eikä niillä oo oikeutta puuttua siihen, kuka lapsensa mitenkäkin hoidatuttaa... Mutta silti se nyt vaan on suhteellisen ala-arvosta, jos perheessä on vauva ja sit joku 1,5v tuodaan hoitoon, kun äiti ei kykene hoitaan molempia yhtäaikaa. Siis jos kyseessä kuiteskin normaali äiti ilman mitään mielenterveys- tms. ongelmia...
Itseasiassa kyllä niillä hoitajilla n oikeus ja toisaalta ihan velvollisuuskin puuttua, jos huomaavat kotiasioissa epäkohtia ja esim. tuo että pieni lapsi tuodaan hoitoon kun äiti on kotona vauvan kanssa ona juurikin asia, joka pitäisi ottaa puheeksi. Hoitopaikkaa ei toki voida evätä, mutta vanhempia kyllä saa ja pitääkin ohjeistaa.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22036878:
10kk ikäinen on viety hoitoon, koska äiti on palannut töihin. Toinen on tehty, koska vanhemmat haluavat kaksi lasta, ja ikääkin molemmilla alkaa ihan kohtalaisesti olla...
Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa. Ei ole akateemista koulutusta ainakaan suomekielessä.

?
miksi haluta kaksi lasta jos niitä ei jaksa hoitaa?

"vieras"
Tää on niin loistava. :D Ap voi huomata äkkiä sitten, kun ne kaksi lasta on siinä, että niitä ideaalisia ihannetilanteita ei ole ihan joka päivä. :D

Ja akateemisuus on tässä keskustelussa läsnä (joku sitä kysyi), koska ap itse kertoi avauksessaan tämän. Toki se oli hyvä, koska tämä vain vahvistaa sitä, että kirjaviisaus ei todellakaan takaa, että pärjäisi normaalielämässä. Ap on ns. käytännön tyhmä. :D

Repeilen niin paljon tuolle vaippojen kireydelle. Olen itse kolmen lapsen äiti ja mielestäni pärjännyt erittäin hienosti, mutta enpä ole toisaalta kyllä vatupassi kainalossa vaihtanut vaippoja. :D

"Höh"
Haluavat kaksi lasta mutta eivät kuitenkaan olla heidän kanssaan ja hoitaa heitä? Lapset ei ole mikään statussymboli. Kun lapsia tekee niin ne pitää myös hoitaa ja kasvattaa. Yleisesti ottaen en hysterisoi minkään kotihoidon tms puolesta mutta tää on jo liian paksua. Sillä toivonkin että on vain surkea provo.

no en todellakaan pitäs päiväkodissa!! mun lapsien ikäeroksi tuli 1vuosi enkä ees miettiny mitään hoitoasioita,en edes vanhemman sisaruksenkohdalla joka oli jo 4 vuotias. kaikki oli kotona,esikoista kuskasin sit kerhoon.

mun mielestä ei noin pientä viedä hoitoon jos mahdollisuus on olla kotona! sitten kun se lapsi on jo eskari-ikäinen niin voi jo miettiä hoitoasioita,sen ikäinen jo tarvii. muuten voi kerhoissa harjotella sitä ryhmässä olemista.

"vieras"
Mun äidillä on kahdeksan lasta. Nuorimmat neljä syntyneet vuoden ikäerolla ja heidän lisäksi äitini luona asui silloin kaksi muuta lasta. "Nuorimmillaan" oli siis lapset 0v, 1v, 2v, 3v, 6v ja 12v. Me kaksi vanhinta asuimme isän luona tuolloin (neljällä nuorimmalla eri isä kuin neljällä vanhimmalla). Lapset olivat kaikki kotihoidossa siihen asti kunnes nuorin taisi mennä 5vuotiaana hoitoon.

Mutta minun äidilläni ei olekaan akateemista tutkintoa....

alkuperäinen
[QUOTE="vieras";22037119]Mun äidillä on kahdeksan lasta. Nuorimmat neljä syntyneet vuoden ikäerolla ja heidän lisäksi äitini luona asui silloin kaksi muuta lasta. "Nuorimmillaan" oli siis lapset 0v, 1v, 2v, 3v, 6v ja 12v. Me kaksi vanhinta asuimme isän luona tuolloin (neljällä nuorimmalla eri isä kuin neljällä vanhimmalla). Lapset olivat kaikki kotihoidossa siihen asti kunnes nuorin taisi mennä 5vuotiaana hoitoon.

Mutta minun äidilläni ei olekaan akateemista tutkintoa....[/QUOTE]

Tässä ei ollut edelleenkään kyse tuosta. Tämä esikoinen ei ole ollut kotihoidossa ennen kuopuksen syntymää. Ei taida olla akateemista loppututkintoa sinullakaan...

En pitäisi hoidossa enkä olisi laittanut 10 kk:n ikäistä hoitoon. Oma lapsenikin on tuttujen mielestä "sosiaalinen" 1v3kk, mutta eipä vaan leiki muiden samanikäisten kanssa yhtään. Isompien lasten kanssa leikkii lähinnä niin, että isommat tekee hiekkakakkuja ja pienempi rikkoo =)

Itse päiväkodissa työskennelleenä en edes ymmärrä noin pienenä hoitoon laittamista.

Itsellä tulee aina näistä haikea olo. Haluaisin toisen, mutta rahallisesti se ei ole mahdollista ainakaan nyt koska haluan olla kotona lapsen kanssa. Akateemista loppututkintoa ei ole, mutta silläpä ei ole mitään väliä kun elämä heittelee ja tekee odottamattomia ratkaisuja meidän puolesta :(

"Etana Elli"
Mitä sillä on väliä, onko jo ehtinyt olemaan hoidossa? Ajatteletko, että sun pieni lapsi muistaisi tai osaisi ikävöidä tätejä ja leikkikavereita silloin kun on äidin ja uuden sisaruksen kanssa kotona?

"Hip"
Itse en todellakaan pitäisi. Tiedän kuitenkin tällaisen perfektionistiäidin, joka masentui, ettei pystynyt kotona saamaan kaikkia palikoita toimimaan täydellisesti eikä kyllä ollut kovin hyvä äiti.

Säälittää pikkuinen kyllä, jos joutuu hoitoon.

En jatkais pienellä hoitoa ku vauva syntyis.. en todellakaa pystyis..hyi hemmetti mikä tilanne olis jos veisin pienen aina hoitoon ja vauvan kans kotia... ei mun luonnolla... mitenkä mä pystyisin edes nauttia siitä kotona olemisesta jos toinen on hoidos.. en mitenkää

Ikäeroa meille 1v9kk
[QUOTE="mii";22035456]En enkä alunpitäenkään laittais tuon ikäistä päiväkotiin tai muuallekaan perheen ulkopuoliseen hoitoon.[/QUOTE]

Peesi!! 1,5v ikäinen kotiin päiväkodista, oli suorittajaäiti tai ei! Omasta mielestäni päiväkoti on alle 2-vuotiaalle pahimmillaan helvetistä seuraava metelin jne. vuoksi ja mieletöntä eriarvoistamista jos äiti vauvan kanssa kotona ilman pahoja mielenterveysongelmia ja PIENI esikoinen päiväkodissa.

"mie"
En todellakaan pitäisi esikoista enään hoidossa. Meillä esikoinen aloitti yksityisellä pph:lla (jolla oli silloin vaan yksi samanikäinen lapsi) 1v1kk ikäisenä, kun itse palasin töihin. Tosin, kaksi viikkoa sena jälkeen, kun olin pomolle ilmoittanut töihin paluustani, tein positiivisen raskaustesti. Esikoisen ja toisen ikäeroksi tuli 1v7kk ja todellakin esikoinen jäi pois hoidosta, kun itse jäin äitiyslomalle. Ei tullut mielekään pitää esikoista hoidossa, ei sen ikäinen tarvitsee muuta kun rauhallista kotona olemista. Ja vaikka esikoinen menevä tapaus onkin, niin en kyllä huomannut, että hän olisi kotona tylisistynyt.... Ja meillä ei ikinä lapset nukkuneet saman aikaan, koska kuopus oli todella huono nukkuja muutenkin. Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että alle 3-4v ei saa pk:sta mitään sellaista, mitä hän ei saisi kotoota. Ihan samat pukemiset, syömiset, vaipanvaihdot ja nukkumiset siellä päiväkodissakin on, vähämällä huomiolla ja sylillä..... Tilanne olisi eri, jos ap:llakin esikoinen olisi vaikka 4v, niin silloin pitäisin todennäköiseti osa-aikaisessa hoidossa edelleen.

Ja monen muun tavalla, minuakin jaksoi naurattaa toi "ideaalitilanne ideaalipäivänä" ja jos kaikki ei menee niin kun äiti on suunnitellut, niin sitten pukkaa ressiä :D Noh, kannattaa varauta siihen, että todennäköisesti mikään ei menee kahden pienen kanssa niin kun olet suunnitellut, että treena vaan sitä stressisietokykyäsi :D Sellaista se arki vaan parin lapsen kanssa on, sitä olisi pitäinyt ajatella ENNEN toisen lapsen alulle panemista.

Yhteistyössä