Pitäisikö suomessa olla käytössä koulupuvut?

Ei missään nimessä. Ensinnäkin, niitähän pitäis olla aina kahdet kappaleet, ymmärtääkseni muksut sotkevat vaatteitaan. Sitten talveksi erit. Tytöillekö hameet talvella?
Englannissa tuli surku talviaamuina, kun mulla oli villainen takki, pipa ja tumput, niin ihan pikkaiset 5-7 vuotiaat oli minihameissa ja tosi lyhyissä sortseissa pihalla.
 
Keittiönoita
Itse asiassa koulupuku saattaisi jopa lisätä kiusaamista. Nyt lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus pukeutumisellaan peittää vartalonsa pieniä virheitä ja korostaa parhaimpia puoliaan, kun taas koulupuvun kanssa näin ei voisi tehdä.
 
snuupi
Käytännössä ei täällä toimisi, mut mulla on muutama argumentti, mitkä puoltais koulupukua... Nuortenvaatteiden hinnat on mun mielestä nousseet ihan älyttömiin sfääreihin! Merkkifarkut maksaa sen sata euroa, puserot 50 eurosta ylöspäin. Pidä siinä sitten keskituloisena lapsesi muodissa mukana... Huh.. BTW, mitä ne ysärihittihousut, leviksen 501:t silloin ysikytluvulla maksoivat? Onko ne missään suhteessa näihin nykyisiin hintoihin, vai kultaako aika mun muistot?

Ja kyllä tuo vaatetus on asia, mihin kiusaajat usein tarttuvat kiinni... Voishan se ainakin vähän vähentyä, jos kaikilla samanlaiset vaatteet (taitaa olla teoreettinen mahdollisuus...)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja snuupi:
Ja kyllä tuo vaatetus on asia, mihin kiusaajat usein tarttuvat kiinni... Voishan se ainakin vähän vähentyä, jos kaikilla samanlaiset vaatteet (taitaa olla teoreettinen mahdollisuus...)
Vaikka puku olisikin samanlainen, se näyttää eri ihmisten päällä erilaiselta. Eli kun ei kiusattaisi enää vaatteiden hinnasta, alettaisiin kiusaamaan siitä, miltä koulupuku näyttää päällä. Luulisin, että ulkonäöstä kiusaaminen olisi lapselle vielä ikävämpi asia kuin vaatteista kiusaaminen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja snuupi:
BTW, mitä ne ysärihittihousut, leviksen 501:t silloin ysikytluvulla maksoivat? Onko ne missään suhteessa näihin nykyisiin hintoihin, vai kultaako aika mun muistot?
501:t maksoi aika tasan 400 mk. En saanut, kun oli liian kalliit ja äidin mielestä malli ei sopinut minulle (en kyllä päässyt kokeilemaankaan...).

Monet muuten tuntuvat käsittävän koulupuvun sellaisena bleiseri+kauluspaita+solmio+housut tai minihame, ja kaikilla ehdottomasta samanlainen. Mutta eihän sen välttämättä tarvitse sellainen olla, mahdollisimman jäykkä brittikopio.

Ja kun British museumissa pari vuotta sitten vaeltelin, niin siellä oli paljon koululaisia erilaisissa koulupuvuissaan. Esim. yhdessä ryhmässä oli kaikilla paita joko valkoinen tai sininen tai sini-valko-ruudullinen, sen päällä oli muutamalla sininen collegepaita, osalla sininen ohut villatakki. Parilla pojalla taisi olla sellainen irtotakki, mutta eivät pitäneet niitä päällä. Solmioita ei ollut kenelläkään. Osalla tytöistä oli sininen hame tai sinivalkoruudullinen mekko. Osalla tytöistä oli samanlaiset housut kuin pojillakin. Kengät tuntui kaikilla olevan omasta takaa, mutta mustat tai ruskeat, ei tennareita. Vaatteissa oli selvästi yritetty miettiä vähän vaihtoehtoja, mutta silti näkymä oli yhtenänen. Oli muuten opaljon käytännöllisemmän näköistä, kuin erään toisen koululuokan jäykät solmiot ja takit...
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
tuo olis ihan hyvä juttu, ei ainakaan sen takia tulis koulukiusaamista, kun kaikki olis puettu samanlaisiin vaatteisiin.
Ei toimi. Sitten "kilpavarustellaan" muilla konstein.

Se, että vanhemmat osaavat kasvattaa lapsensa niin, etteivät liiaksi kiinnitä huomiota siihen, onko jollain viimeisintä muotia vaatteet tai ei, auttaa paremmin.

Ja jos jollain on sisarusten vanha koulupuku, siitä saisi kuulla, jos on kulunut. Aina jotain keksitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ja jos jollain on sisarusten vanha koulupuku, siitä saisi kuulla, jos on kulunut. Aina jotain keksitään.
Onko toi vanhemmilta sisaruksilta periminen nykyään joku häpeän aihe? Minä olen vanhin, niin en ole koskaan sisaruksilta perinyt, mutta minun vaatteet kiersi aina pikkusiskolle ja itse sain usein pari vuotta vanhemman serkun vaatteita, ja se oli oikeastaan vaan kivaa minusta... Toki sekä sisko että minä saatiin myös uusia vaatteita, niin että ei aina tarvinnut vanhoissa kulkea, mutta... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja prööt:
kyllä mun mielestä olisi hyvä juttu, ei tosissaan ois kiusaamista ja jos miettii sitä että ne hankittais kaikki samasta paikasta niin ei tulis kallis/halpa asettelua :) ehkäpä sitten lapset näyttäis lapsilta eikä muotinukeilta :eek:)
Meinaat, että valtiolla olisi koulupukumonopoli? Tuskin onnistuisi. Koulupukupakko jos tulisi, siinä olisi bisnesrako monelle yritykselle ja pukuja - vaikkakin samalla perusmallilla tehtyjä ja saman värisiä, niin materiaalissa ja istuvuudessa silti eroja. Puhumattakaan siitä valmistajan tuotemerkistä, mikä koulupuvun takin kauluskäänteessä olisi.
Ai vähänks niin ko armeijassa? Nii siellähän sitä on kaikki tasapäistetty ikävävästi samaan kuosiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Itse asiassa koulupuku saattaisi jopa lisätä kiusaamista. Nyt lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus pukeutumisellaan peittää vartalonsa pieniä virheitä ja korostaa parhaimpia puoliaan, kun taas koulupuvun kanssa näin ei voisi tehdä.
Juuri näin
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ja jos jollain on sisarusten vanha koulupuku, siitä saisi kuulla, jos on kulunut. Aina jotain keksitään.
Onko toi vanhemmilta sisaruksilta periminen nykyään joku häpeän aihe? Minä olen vanhin, niin en ole koskaan sisaruksilta perinyt, mutta minun vaatteet kiersi aina pikkusiskolle ja itse sain usein pari vuotta vanhemman serkun vaatteita, ja se oli oikeastaan vaan kivaa minusta... Toki sekä sisko että minä saatiin myös uusia vaatteita, niin että ei aina tarvinnut vanhoissa kulkea, mutta... :)
Eeei, vaan sitä, että aina löytyy joku ilkkumisen aihe.

Ja jos ette ole huomanneet, lähes kaikki teinit kulkevat univormussa :saint: :D

Kyllä persoonallisuus saa vaatteissakin näkyä.
 
Kuulostaa se aika kaukaiselle ajatukselle Suomen oloissa.

Hyvää siinä olisi se, että ei todellakaan tarvitsisi miettiä mitä aamulla laittaa päälleen, vaan se olisi aina ihan itsestäänselvää.

Sinänsä minusta koulupuku voisi olla oikein hyväkin juttu, vaikka ei tietenkään täysin lapsia tasa-arvoistaisi. Mutta vanhempien elämää se helpottaisi kummasti. :)
 
JONSERED Karhunkantaja
seuraavaksi pukuihin laitettaisiin koulun logo, ja nirppanokat katselisivat, kuka käy "hyvää" koulua ja kuka "vain jotain lähiökoulua".

Ja miten, jos ei käy peruskoulua, vaan esim. erityiskoulua tai eri pedagogiikkaan perustuvaa laitosta? Lähes sama asia olisi laittaa kaikille otsaan poltinmerkki, josta oma koulu selviää. *kevyttä kärjistystä*
 

Yhteistyössä