Pitäisikö suomessa olla käytössä koulupuvut?

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Kuulostaa se aika kaukaiselle ajatukselle Suomen oloissa.

Hyvää siinä olisi se, että ei todellakaan tarvitsisi miettiä mitä aamulla laittaa päälleen, vaan se olisi aina ihan itsestäänselvää.

Sinänsä minusta koulupuku voisi olla oikein hyväkin juttu, vaikka ei tietenkään täysin lapsia tasa-arvoistaisi. Mutta vanhempien elämää se helpottaisi kummasti. :)
Toisaalta, niitä koulupukukertoja pitäisi olla useampi, ainakin kaksi, siis kahdet housut tai hame, muutamat paidat jne, koska harva lapsi menee koko viikon samoilla vaatteilla,etenkin kun vaate voi likaantua. Sitä olisi sitten kiireempi pestä ja kenties silittää, että olisi taas aamuksi valmiina. =) En tiedä vaikuttaako se lapsen muutoin tarvimien vaatteiden määrään, tuskin paljon vähentää. PItääkin kysyä ystävältäni, jonka lapsilla koulupuku on arkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Kuulostaa se aika kaukaiselle ajatukselle Suomen oloissa.

Hyvää siinä olisi se, että ei todellakaan tarvitsisi miettiä mitä aamulla laittaa päälleen, vaan se olisi aina ihan itsestäänselvää.

Sinänsä minusta koulupuku voisi olla oikein hyväkin juttu, vaikka ei tietenkään täysin lapsia tasa-arvoistaisi. Mutta vanhempien elämää se helpottaisi kummasti. :)
Toisaalta, niitä koulupukukertoja pitäisi olla useampi, ainakin kaksi, siis kahdet housut tai hame, muutamat paidat jne, koska harva lapsi menee koko viikon samoilla vaatteilla,etenkin kun vaate voi likaantua. Sitä olisi sitten kiireempi pestä ja kenties silittää, että olisi taas aamuksi valmiina. =) En tiedä vaikuttaako se lapsen muutoin tarvimien vaatteiden määrään, tuskin paljon vähentää. PItääkin kysyä ystävältäni, jonka lapsilla koulupuku on arkea.
Niin, ilman muuta niitä pitäisi olla useampia, se on selvä. Mutta silti noin periaatteessa pukeutumisasia olisi minusta hyvin yksinkertainen tai ainakin yksinkertaisempi kuin nyt - jos kohta eivät nuo vaatteet niin kamalan suuri ongelma ole koululaisellemme olleet. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Niin, ilman muuta niitä pitäisi olla useampia, se on selvä. Mutta silti noin periaatteessa pukeutumisasia olisi minusta hyvin yksinkertainen tai ainakin yksinkertaisempi kuin nyt - jos kohta eivät nuo vaatteet niin kamalan suuri ongelma ole koululaisellemme olleet. :)
Siinäpä tullaan sitten jo taloudellisesti monessa perheessä kovan paikan eteen, jos lapsen muuten tarvitsemien vaatteiden lisäksi pitäisi vuosittain ostaa muutama kerta kouluvaatteita, olipa ne sitten niitä tarjoustalon tai Armanin pukuja.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Miten voi oppia sietämään ja hyväksymään erilaisuutta, jos kaikki tungetaan samaan muottiin?

Jos silloin huomio keskittyy oikeaan erilaisuuteen, ei vain siihen, mitä vaattein haluaa julkituoda?

Imagohan se on, miltä näyttää.
Kaksi puolta kolikossa... Oikea erilaisuus saattaa korostua liikaa, jos vaatteet upottavat massaan. Tietyssä iässä on tarve suojautua itse valitsemaansa haarniskaan ja olla samalla tavalla erilainen, kuin kaikki muutkin.

suurin ongelma koulupuvuissa on mielestäni elitismin vaara, koulujen jako hyviin ja huonoihin ja oppilaiden jako univormunsa mukaan. Sillä tauulla koulut haluavat mainostaa itseään ja onhan se helpompi Korkeasaaressa etsiä oman koulun logoja, kuin 800 samannäköistä asua. ;) *olet nähnyt minut ja ymmärtänet pointtini, joltain olisi henki lähtenyt minulle koulupukua pukiessa*
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Miten voi oppia sietämään ja hyväksymään erilaisuutta, jos kaikki tungetaan samaan muottiin?
Eiköhän se ihminen ole se mikä ratkaisee, ei vaatteet, joiden sisällä se lapsi lymyilee. :)
Näinhän sen pitäisi olla, liian usein vain ei toteudu.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Luulen että ne vanhemmat joilla ei juurikaan ole rahaa, kannattavat koulupukua ja rikkaammat eivät kannata.
Mä näen asian vähän toisin. Jos on koulupukupakko, niin silloin se koulupuku on oltava. Lapset kasvavat, joten koulupukuja menee. Lapset myös sotkevat, joten yhdellä koulupuvulla et pärjää, pitää olla useampia. Lapset myös rikkovat vaatteitaan, joten uusi ehjä koulupuku on oltava huomiseksi, jos lapsi tänään sen hajottaa. Sun on siis jostain sellainen tempaistava tai parsittava lapsen rikkinäinen puku ("BUAHHHAAHHAA...tolla on paikattu koulupuku"
:( ) LISÄKSI sun pitää hankkia lapsellesi ne normaalit vaatteet, mitä se muuten käyttää. Mun laskuoppini mukaisesti koulupukupakosta tulisi enemmän kustannuksia kuin nykyisestä systeemistä. Sinällään mulle on koulupukuasia ihan yhdentekevä, mulla kun ei ole enää peruskouluikäisiä. Mutta noin periaatteesta en oikein kannata koulupukuja, koska en ymmärrä sitä hyötyä, mikä siitä olisi. Ja niin, en usko, että koulupukupakko juurikaan vaikuttaisi koulukiusaamiseen.
 
Josa
Musta se olis jotenkin niin helppoa ettei tarttis joka ilta miettiä mitä lapselle pukee seuraavana päivänä kouluun. Tietty niitä pukuja pitäis olla vähintään 2 mielummin enemmän.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kiusaaminen ei ikinä poistu sillä et karsitaan kiusaamisen aiheita pois, vaan sillä, et opetetaan ne lapset kohtelemaan muita kunnolla.
Ugh! Olen puhunut! *siinä kiteytyi kantani, jota laveasti selitin*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Josa:
Musta se olis jotenkin niin helppoa ettei tarttis joka ilta miettiä mitä lapselle pukee seuraavana päivänä kouluun. Tietty niitä pukuja pitäis olla vähintään 2 mielummin enemmän.
Ja kaikki väh.3x sen montako lasta on. :kieh: että kolmelle lapselle kolme pukua ainakin, kaikki ostat ensin syksyllä, sitten ainakin vanhimmalle talvella ja keväällä kaikille taas kerran uudestaan.
Tuo kierrätyshän tulikin jo puheeksi aiemmin(BUAH tolla on käytetty/parsittu paita)

Ei kiitos koulupukuja, olen tyytyväinen poikieni saamaan ilmaiseen opetukseen(?) ja ilmaiseen kouluruokaan(?).
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja JeLLuNaS:
jos koulu puku maksaa niin ei,ajatellen perheitä joilla ei ole ylimääräiseen rahaa..muuten vois olla iha okei,jäis koululaisilta yks huoli vähemmäks et mitä pistän päälle aamulla et oon in :D B)
Ai meinaat, että kunnilla on varaa vaatettaa kuntalaisten peruskouluikäiset lapset? :whistle:
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja JeLLuNaS:
jos koulu puku maksaa niin ei,ajatellen perheitä joilla ei ole ylimääräiseen rahaa..muuten vois olla iha okei,jäis koululaisilta yks huoli vähemmäks et mitä pistän päälle aamulla et oon in :D B)
Ai meinaat, että kunnilla on varaa vaatettaa kuntalaisten peruskouluikäiset lapset? :whistle:
Ja entä jos lapset eivät käy kunnallista koulua? Kuuluvatko hekin pukudirektiivin piiriin? Ja jos, mikä kunta maksaisi, koti- vai koulukunta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja JeLLuNaS:
jos koulu puku maksaa niin ei,ajatellen perheitä joilla ei ole ylimääräiseen rahaa..muuten vois olla iha okei,jäis koululaisilta yks huoli vähemmäks et mitä pistän päälle aamulla et oon in :D B)
Ai meinaat, että kunnilla on varaa vaatettaa kuntalaisten peruskouluikäiset lapset? :whistle:
täällä ei varmaan oo mihinkään tommoseen varaa..ajatellen mihin tää valtio tunkee rahat mitkä vois laittaa kouluihin yms..valtio miehiltä/naisilta palkat puolitettas niin kummasti silläkin tehtäs paljon koulujen ja terveydenhuollon eteen..voisin minäki mennä eduskuntaa paineleen nappia kyllä/ei siihen rahaan ja ajella pirssillä ees takasin :D ..*avaan valmiiksi sateenvarjon* taide avustukset vois jättää pois,koska suurin osa joutuu tekemään rahansa eteen,ei ymmärrä miksi taiteilijoille tungetaan
avustus juttuja sun muita,eikö he ole tietoisesti valinneet sen ammatin itselleen..
nämä nyt ei kuulu tähän mutta kuhan pähkäilin kun mieleen nyt tulivat.. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Niin juu ja jos kunnat/valtio puvut kustantaisi, luonnollisestihan se summa otettaisiin kouluikäisten lapsilisistä :whistle:
lapsilisät niihin ja sit tietenkin kengät tarvii olla ja ne otetaankin sitten vanhempien pussista ja sit tietty vois tulla puvun käyttö vero ja sen päälle veron vero.. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Miten voi oppia sietämään ja hyväksymään erilaisuutta, jos kaikki tungetaan samaan muottiin?

Jos silloin huomio keskittyy oikeaan erilaisuuteen, ei vain siihen, mitä vaattein haluaa julkituoda?

Imagohan se on, miltä näyttää.
Kaksi puolta kolikossa... Oikea erilaisuus saattaa korostua liikaa, jos vaatteet upottavat massaan. Tietyssä iässä on tarve suojautua itse valitsemaansa haarniskaan ja olla samalla tavalla erilainen, kuin kaikki muutkin.

suurin ongelma koulupuvuissa on mielestäni elitismin vaara, koulujen jako hyviin ja huonoihin ja oppilaiden jako univormunsa mukaan. Sillä tauulla koulut haluavat mainostaa itseään ja onhan se helpompi Korkeasaaressa etsiä oman koulun logoja, kuin 800 samannäköistä asua. ;) *olet nähnyt minut ja ymmärtänet pointtini, joltain olisi henki lähtenyt minulle koulupukua pukiessa*

No joo, noin perustellen voin puoltaa koulupuvuttomuutta, mulle kun sillä ei ole oikeasti mitään väliä.

Ja suahan on ilo katsella. =)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No joo, noin perustellen voin puoltaa koulupuvuttomuutta, mulle kun sillä ei ole oikeasti mitään väliä.

Ja suahan on ilo katsella. =)
Sinä olet aina yhtä ihana! :heart:

Ja oikeasti en ole asiasta kovin kiivaasti mitään mieltä. Kunhan vaatteet toimivat.
 
Keittiönoita
Ja ajatelkaapa vielä tällaista tilannetta....lapselle on hankittu ne 2 koulupukua (epäilen kyllä, että 2 vaatekertaa riittäisi lapselle). Maanantaina lapsi sotkee koulupukunsa jollain, joka ei lä'hde pesussa pois. Okei, nou hätä...onhan vielä se toinen. Tiistaina lapsi hyppää keinusta ja koulupuvun housunpolvet puhki. Noh, sitten odotellaan iltaan asti, että iskä tulee töistä, jotta päästään 20 kilometrin päähän Prismaan (oletetaan, että koulupukuja myydään myös Prismassa, Citymarketissa jne). Perhe surauttaa autolla sinne (tai iskä ja koululainen voivat mennä kaksisteen), mutta juuri tämä koko koulupuvuissa on loppu. Saako lapsi silloin vapaapäiviä koulusta siihen asti, kunnes on saanut uuden koulupuvun? Perheellä pitää myös aina olla sen verran rahaa, että voi milloin tahansa investoida koulupukuun.

Kun koulussa ei pukeutumista ole rajoitettu, kyllä sieltä Prismasta jotkut sopivan kokoiset housut ihan varmasti löytyvät, jos kaikki kotona olevat housut menisivät parissa päivässä käyttökelvottomiksi.
 

Yhteistyössä