..
Me asuimme 3 vuotta eri paikkakunnilla. Minä kävin töissä ja hoidin 4 lasta. Mies tuli viikonlopuksi kotiin. Hyvin selvisi lapset ja me. Tietysti oli välillä rankkaa.
enääItse en enään ikinä tekisi noin.
Samaa mieltä. Se työnsä pitävä osapuoli toimii aika ikävästi, jos asettaa miehelle vaihtoehdoiksi joko maata työttömänä tai asua jossain yksiössä arjen kaukana lapsistaan ja puolisostaan (palkasta tietysti maksettaisiin sen vaimon unelmakämppää, jossa mies saa jopa käydä viikonloppuisin?), kunhan ei vaan itse joudu muuttamaan ja poistumaan mukavuusalueeltaan. Toivottavasti muitakin vaihtoehtoja on, meillä mietittäisiin, olisiko todennäköistä, että tulevaisuudessa työmahdollisuudet paranisivat, ja voisiko sitä odotellessa esimerkiksi parantaa työnsaantimahdollisuuksia opiskelemalla lisää, tai olisiko jollain muulla, miestä kiinnostavalla alalla niin hyvä tilanne sillä paikkakunnalla, että voisi harkita uuden alan opiskelua. Mun puolison ammatissa yrittäjyyskin olisi realistinen vaihtoehto.Sitä minä en ymmärrä että miten tuossa muka on "perheenisä jättämässä perhettään pulaan" kun kerran on valmis juoksemaan ympäri maata työn perässä?
Ai, miks se tulis niin väsyneenä? Mun isä asui työn takia eri paikkakunnalla ja se oikein odotti viikonloppuja. Viikolla sai lepäillä illat ja nukkua yöt ja viikonloppuna olla lasten kanssa. Ei kannata väittää turhaan tuollaista.Minusta on, jos isä ei ole arjessa läsnä, vaan tulee vain viikonlopuiksi väsyneenä kotiin. Ja äitihän on tuolloin käytännössä yksinhuoltaja suuren osan viikosta. Ja etääntyyhän tuossa väistämättä puolisotkin toisistaan.
Ei ole miehelle unelmatyö. Minä taas olen harvinaisessa työssä.tilanteeseen vaikuttaa hyvin suurelti se, miten mies kokee työnsä. Onko se unelmatyö ja nykyisellä paikkakunnalla ei vastaavaa löydy.
Samoin vaikuttaa onko vaimon nykyinen työ hänen unelmapestinsä vai voisiko hän löytää vastaavaa uudelta paikkakunnalta.
Nykyisellä paikkakunnalla ei ollut tukijoukkoja eli ilmeisesti muutto uudelle paikkakunnalle ei sen puolesta olisi mahdotonta?
Näistä lähtökohdista sitten pitäisi punnita se perheen paras; palsta ei sitä pysty kertomaan
Ei ole mitenkään varmaan. Eiköhän sekin paikka lopeteta viimeistään vuoden-parin päästä, kuten tällä firmalla on ollut viimeisten vuosien aikana tapana tehdä.Kuinka varmaa sen miehen uuden työpisteen säilyminen on?
Ei pamahda mitään karesseja, kun kerran työpaikkaa ei ole tarjottu oman työvoima-alueen sisältä.Mitähän työkkärikin sanoisi tuohon mikäli saavat tiedon, että miehellesi on tarjottu työpaikkaa muttei ota sitä vastaan. Karenssi, kun pamahtaa niin tiukilla olisitta. Antaa miehen ottaa työpaikka vastaan, kyllä te selviätte. Verotuksen kauttahan saatte takaisin sitten toisesta asunnosta mikäli naimisissa oletta
On totutettukin, mutta minkäs sille voin, että lapsi pelkää olla yksikseen kotona edelleen.Olisi ehkä ollut syytä jo pari vuotta sitten totuttaa sitä tokaluokkalaista olemaan itekseen kotona, ettei tuollaista ongelmaa olisi päässyt syntymään!
Meillä taas mies ei luo mitään uraa, vaan on ihan tavallisissa duunarihommissa. Eikä mies edes ole viihtynyt nykyisessä työpaikassaan. Se ei vastaa ihan hänen koulutustaan, mutta kun muutakaan ei ollut tarjolla viimeisen työttömyyden jälkeen, niin hän jämähti siihen.Me ajatellaan hyvin erilailla.
Mä taas ajattelen, että perheen paras on se kun kaikilla on hyvä olla, jokainen joutuu ehkä jostain tinkimään ja jossain joustamaan. Mun miehelle työ on niin iso asia, että ilman sitä, hän ei voisi olla onnellinen. Tai hyvinvoiva. Eli jos meillä toisessa vaakakupissa on minun täydellinen onnellisuuteni ja miehen masentuminen kotona "nyhjäämiseen" tai toisessa vaakakupissa se että me muutamme perheenä jonnekin jossa kummallakin on "jotain kivaa" .. niin jälkimmäinen painaisi enemmän. Meillä koko perhe voisi paljon paremmin jos otamme miehenkin voinnin huomioon.
Mutta mun on varmaankin helppo täältä huudella, kun asutaan siellä missä suurin osa suomen työpaikoistakin. Ollaan kummatkin työllistytty aina tarpeen mukaan siedettävässä ajassa.
Luulen, ettei mieheni edes tosissaan harkitse muuttoa työn perässä. Ihmettelenkin, kuka tällaisessa tilanteessa harkitsisi. Mies pelkää, ettei löydä nopeasti uutta työtä. Hän tarvitsee rahaa, koska ei halua elää kituuttamalla. Ihan hyvin hän voisi vaihtaa työnantajaa ja siirtyä vaikka eri alalle, jos vaan taidot riittävät. Koulun penkille hän ei kuitenkaan enää halua, ainakaan pitkäksi aikaa.Onhan se tietysti tärkeää, että on työtä, mutta minusta työ ei kuitenkaan saisi olla se tekijä, joka määrittää, missä ihminen asuu elämänsä ja minkä perusteella tehdään päätökset. On se niin iso projekti siirtää koko elämä satojen kilometrien päähän ja aloittaa kaikki alusta, sittenhän ap olisi siinä tilanteessa, että pitäisi etsiä uusi työ. Tosi rankkaa on myös sellainen etäsuhde. Pelkääkö sun mies sitä, että ei saa uutta työtä vai pelkääkö uuden työnantajan palveluksessa aloittamista? Liiton rahoilla pärjää ihan hyvin hetken aikaa.
Mies (ja lapset) kärsii jo nyt, kun ei näe lapsia välillä viikkoon vuorotyönsä takia. Muullekin perheelle se on ikävää. Toiselle paikkakunnalle muutto ei siis ole vaihtoehto meidän perheessä.Alkuperäinen kirjoittaja höö.ö;28968415:Höpö höpö. Ei työkkäri vaadi ketään muuttamaan usean sadan kilometrin päähän työn perässä. Mutta toisin päin karenssi toimii. Jos mies ottaa työn vastaan ja huomaa myöhemmin, ettei perheen luota poissaolo toimi, ja irtisanoutuu uudesta paikasta, niin silloin työkkäri voi laittaa pitkän karenssin.
Jos molemmat tykkäätte asua erillään, niin homma voisi toimia hyvinkin. Mutta jos mies kaipaa perhe-elämää, niin työskentely usean sadan kilometrin päässä ei ole toimiva ratkaisu. Joko muutatte koko perhe miehen uudelle työpaikkakunnalle tai jäätte nykyiselle paikkakunnalle, sillä riskillä ettei miehelle tule löytymään töitä myöhemminkään. Jos mies ei ota työtä vastaan (mikä on minusta järkevin ja ainut mahdollinen päätös), niin kannattaa heti tehdä suunnitelmat miehen jatkosta. Mitä pitempään on ilman työtä, sitä vaikeampi on myöhemmin työllistyä. Eli aktiivista työnhakua tai kouluttautumista heti eikä joskus tulevaisuudessa.