Pitäisikö isyystestin olla automaatio?

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
"xxx"
No mitäs sitten, jos automaattisesti kaikille tehtäisi isyystesti? Saisiko sen avulla ne miehet, joita ei kiinnosta, maksamaan elareita? Olisiko niiden isien, joita ei kiinnosta, pakko sitten kertoa mahdollisista perinnöllisistä sairauksistaan tai luovuttamaan tarvittaessa lapselle esim. joku elin?
 
"mmmm"
[QUOTE="xxx";30698217]No mitäs sitten, jos automaattisesti kaikille tehtäisi isyystesti? Saisiko sen avulla ne miehet, joita ei kiinnosta, maksamaan elareita? -- [/QUOTE]

Onko sulla joku käsitys ettei miehen tarvitse elatusmaksuja maksaa? Että se on jotenkin vapaaehtoista?
 
endis
Olisi erinomainen asia. Samalla saataisiin tietokantaa genotyypeistä ja voitaisiin kohdistaa hoidot/koulutus/lääkkeet oikein. Miettikääpä jos H1N1 (Pandemrix)-rokotetta ottavista olisi ollut tiedossa se, että tämän ja tämän genotyypin omaaville voi tulla narkolepsia? Tai esimerkiksi taipumus diabetes kakkoseen jos olisi tiedossa heti alusta, osaisi nutrigenomisesti säätää ruokavaliota oikein. Autosomitestit maksaa muutaman kympin (noin miljoona snippiä), eli kustannuskysymys se ei ole missään tapauksessa.
 
"miima"
itse olen törmännyt mm sellaiseen tapaukseen, missä nainen tuli raskaaksi yhden yön suhteesta jolloin ilmoitti miehelle käyttävänsä pillereitä. Otti myöhemmin mieheen yhteyttä täysin puskista ja kertoi olevansa raskaana tälle ja pitävänsä lapsen. Mies vastusti ja ilmaisi kantansa täysin selvästi. nainen vaati myöhemmin miestä isyystesteihin, mihin hän sitten joutuikin menemään ja lapsi todettiin olevan hänen. nyt maksaa elareita lapsesta jota ei koskaan edes halunnut, etenkään täysin tuntemattoman naisen kanssa. mun mielestä ihan törkeää naiselta. kyllä lpasen pitäisi olla yhteinen päätös ja jos siitä yksin päättää, pitäisi olla valmis myös yksin huolehtimaan.
 
kannatan
Mitäs, kun se lapsi ei ole äidin eikä isän niin mitäs sitten tehdään?
No varmaan tällaisissa tilanteissa ei kukaan yhtään tietäisi miten toimia….. :O Oltaisiin että voivoi nyt vaan sitten ja silleen. Isi ja äiti olisivat yhtä ihmeissään… Not.

Aloittaja tuskin ajatteli tällaista saivartelua (lahjasukusolut jne) tai geenipankkijuttuja vaan yritti liittää isyyden tunnustamista todistettavaan faktaan isyydestä.
 
näitäriittää
[QUOTE="miima";30698576]itse olen törmännyt mm sellaiseen tapaukseen, missä nainen tuli raskaaksi yhden yön suhteesta jolloin ilmoitti miehelle käyttävänsä pillereitä. Otti myöhemmin mieheen yhteyttä täysin puskista ja kertoi olevansa raskaana tälle ja pitävänsä lapsen. Mies vastusti ja ilmaisi kantansa täysin selvästi. nainen vaati myöhemmin miestä isyystesteihin, mihin hän sitten joutuikin menemään ja lapsi todettiin olevan hänen. nyt maksaa elareita lapsesta jota ei koskaan edes halunnut, etenkään täysin tuntemattoman naisen kanssa. mun mielestä ihan törkeää naiselta. kyllä lpasen pitäisi olla yhteinen päätös ja jos siitä yksin päättää, pitäisi olla valmis myös yksin huolehtimaan.[/QUOTE]

Tunnen myös tälläisen tapauksen. Harmittaa ystäväni puolesta varsinkin kun se nainen oli saanut vielä päähänsä, että heistä tulisi perhe vaikka miehellä oli tyttöystävä jonka tapasi aika pian sen pika panon jälkeen. Nyt he menevät naimisiin ja tuo nainen lähettelee heille koko ajan kirjeitä ja kuvia lapsesta jota mies ei koskaan halunutkaan.
 
Ei ole realistinen ajatus, että isyystesti tehtäisiin rutiininomaisesti kaikille. Ette ilmeisesti tajua sitä, ettei se ole vain se nopea näytteenotti hoitajan työajalla, vaan ne testit oikeasti maksaisivat aika paljon. Yhteiskuntaa ei oikeasti kiinnosta, onko se syntyvä lapsi vanhempiensa biologinen/geneettinen eikä yhteiskuntaa kiinnosta lähteä ratkomaan ihmisten parisuhdeasioita. Meidän yhteiskunnassa toisaalta parisuhdekin perustuu luottamukseen.

Mutta te, joita asia kaivelee - älkää menkö naimisiin, niin pääsette ilmaiseksi noihin testeihin. Avioliitossa oleva tosiaan joutuu ne itse maksamaan, mikä johtuu siitä, että lain mukaan isyys ei määrity sen mukaan kuka lapsen biologinen isä on, vaan isyys määrittyy sen mukaan, kenen kanssa lapsen äiti on naimisissa.
 
on se kumma
[QUOTE="miima";30698576]itse olen törmännyt mm sellaiseen tapaukseen, missä nainen tuli raskaaksi yhden yön suhteesta jolloin ilmoitti miehelle käyttävänsä pillereitä. Otti myöhemmin mieheen yhteyttä täysin puskista ja kertoi olevansa raskaana tälle ja pitävänsä lapsen. Mies vastusti ja ilmaisi kantansa täysin selvästi. nainen vaati myöhemmin miestä isyystesteihin, mihin hän sitten joutuikin menemään ja lapsi todettiin olevan hänen. nyt maksaa elareita lapsesta jota ei koskaan edes halunnut, etenkään täysin tuntemattoman naisen kanssa. mun mielestä ihan törkeää naiselta. kyllä lpasen pitäisi olla yhteinen päätös ja jos siitä yksin päättää, pitäisi olla valmis myös yksin huolehtimaan.[/QUOTE]

Tässä mies maksaa ihan omasta tyhmyydestään. Ehkäisy. Älä luota pillereillä olijoihin, voit saada myös tauteja. Tässä sitten maksaa vielä lapsikin miehen tyhmyydestä ja osa vielä säälii näitä nuijia.
 
"miima"
Tässä mies maksaa ihan omasta tyhmyydestään. Ehkäisy. Älä luota pillereillä olijoihin, voit saada myös tauteja. Tässä sitten maksaa vielä lapsikin miehen tyhmyydestä ja osa vielä säälii näitä nuijia.[/QU
mikä on se oikea aika jolloin toiseen voi luottaa ettei toinen käy vieraissa, syö pillereitä kuten on sovittu, hankkiudu raskaaksi toiselle miehelle tms?? Kerropas mulle se? tätä tapahtuu täsmälleen samaa niin avioliitossa kuin muutenkin, jokatapauksessa se on väärin. mielestäni se on naiselta idioottimainen pohjanoteeraus, että lähtökohtaisesti hankkii isättömän lapsen jota ei pysty yksin edes kasvattamaan. onhan se nainenkin siinä ollut yhtälailla ehkäisyttömässä suhteessa niin missä on naisen vastuu jos mies laitetaan vastentahtoisesti maksamaan!? voi hyvänen aika sentään teitä, voivoi...
 
?=?=
No varmaan tällaisissa tilanteissa ei kukaan yhtään tietäisi miten toimia….. :O Oltaisiin että voivoi nyt vaan sitten ja silleen. Isi ja äiti olisivat yhtä ihmeissään… Not.

Aloittaja tuskin ajatteli tällaista saivartelua (lahjasukusolut jne) tai geenipankkijuttuja vaan yritti liittää isyyden tunnustamista todistettavaan faktaan isyydestä.
Jos se kerran on rutiininomainen toimenpide joka tehdään aina niin mitäs tässä tilanteessa sitten tehdään.
 
"kirva"
Eipä se tosiaan olisi taloudellisesti katsoen realistista. Sen testin saa teetettyä, jos on jonkinlaista epäilyä lapsen isyydestä. Henk. koht. tuntuisi siltä, kuin olisi syytetyn penkillä, jos noista lapsista otettaisiin dna-näytteet kaiken varalta vaikka isyydestä ei ole mitään epäilystä. En usko, että mieskään moista kovin imartelevana kokisi.

Jos haluaa olla satavarma biologisesta isyydestään, teettää sitten dna-testit ennen kuin lapsen isyyttä tunnustaa.
 
Tässä mies maksaa ihan omasta tyhmyydestään. Ehkäisy. Älä luota pillereillä olijoihin, voit saada myös tauteja. Tässä sitten maksaa vielä lapsikin miehen tyhmyydestä ja osa vielä säälii näitä nuijia.[/QU
mikä on se oikea aika jolloin toiseen voi luottaa ettei toinen käy vieraissa, syö pillereitä kuten on sovittu, hankkiudu raskaaksi toiselle miehelle tms?? Kerropas mulle se? tätä tapahtuu täsmälleen samaa niin avioliitossa kuin muutenkin, jokatapauksessa se on väärin. mielestäni se on naiselta idioottimainen pohjanoteeraus, että lähtökohtaisesti hankkii isättömän lapsen jota ei pysty yksin edes kasvattamaan. onhan se nainenkin siinä ollut yhtälailla ehkäisyttömässä suhteessa niin missä on naisen vastuu jos mies laitetaan vastentahtoisesti maksamaan!? voi hyvänen aika sentään teitä, voivoi...
Palstan mukaan vastuu on vain miehellä.
+lain mukaan myös.
 
endis
[QUOTE="kirva";30698691]Eipä se tosiaan olisi taloudellisesti katsoen realistista. Sen testin saa teetettyä, jos on jonkinlaista epäilyä lapsen isyydestä. Henk. koht. tuntuisi siltä, kuin olisi syytetyn penkillä, jos noista lapsista otettaisiin dna-näytteet kaiken varalta vaikka isyydestä ei ole mitään epäilystä. En usko, että mieskään moista kovin imartelevana kokisi.

Jos haluaa olla satavarma biologisesta isyydestään, teettää sitten dna-testit ennen kuin lapsen isyyttä tunnustaa.[/QUOTE]

DNA-testi maksaa muutaman kympin ja halpenisi entisestään jos niitä tehtäisiin bulkkina. Eli kustannuskysymys se ei missään tapauksessa ole.
 
on se kumma
Tässä mies maksaa ihan omasta tyhmyydestään. Ehkäisy. Älä luota pillereillä olijoihin, voit saada myös tauteja. Tässä sitten maksaa vielä lapsikin miehen tyhmyydestä ja osa vielä säälii näitä nuijia.[/QU
mikä on se oikea aika jolloin toiseen voi luottaa ettei toinen käy vieraissa, syö pillereitä kuten on sovittu, hankkiudu raskaaksi toiselle miehelle tms?? Kerropas mulle se? tätä tapahtuu täsmälleen samaa niin avioliitossa kuin muutenkin, jokatapauksessa se on väärin. mielestäni se on naiselta idioottimainen pohjanoteeraus, että lähtökohtaisesti hankkii isättömän lapsen jota ei pysty yksin edes kasvattamaan. onhan se nainenkin siinä ollut yhtälailla ehkäisyttömässä suhteessa niin missä on naisen vastuu jos mies laitetaan vastentahtoisesti maksamaan!? voi hyvänen aika sentään teitä, voivoi...
Niin ei se yksin naisenkaan vika ole, mutta jokainen seuransa valitkoon. Pakko abortteja kun tässä maassa ei jaeta joten vastuu menee kahdelle henkilölle ja molemmat maksaa samasta. Ei pitäs olla niin vaikeeta varmistaa ihan itse sillä kondomilla. Luottamus on vaan juuri luottamusta. Sen voi pettää ja kun tiedätte kerran miten paskoja ihmisiä on niin miksi ottaa sellainen riski?
 

Yhteistyössä