Pitäisikö isyystestin olla automaatio?

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
mitä mieltä?
Vauvasta näyte rutiinisti vaikka heti synnärillä isyystestiä varten? Eikös tuollainen nykyinen isyyden tunnistamismenettely tai se, että suoraan merkitään aviossa syntynyt lapsi aviopolison jälkeläiseksi ole vähän vanhanaikainen ja oikeusturvan kannalta vähän arvelluttava systeemi?
 
"jonna"
Ihan hyvä idea mun mielestä. Napaverinäytteestä kun sais heti kaikki kivuttomasti. Voisihan tämän perustella lapsen oikeusturvalla. Eikä tarttis sit mennä kuin 20-30 vuotta eteenpäin, nii kenenkään äidin ei tarttis sanoa ettei tiedä kuka isä on. Koska ne vauvoista otetut näytteet voitais säilyttää ja verrata tulevaisuudessa kenelle kuuluu tämän geenit.
 
Spencer Hastings
No en kyllä tiä onko muilla oikeus tulla "sotkeutumaan" toisten perhekuvioihin.
"Onneksi olkoon kauniista lapsesta, joka ei muuten ole teidän!"

Se olisi toki lapsen etu vaikka noiden perinnöllisten sairauksien kannalta. Ja toisaalta se olisi miehenkin kannalta reilua, jos ne luvut on totta, että Suomessakin joka kymmenes (?) kasvattaa toisen lasta omanaan.
 
No en kyllä tiä onko muilla oikeus tulla "sotkeutumaan" toisten perhekuvioihin.
"Onneksi olkoon kauniista lapsesta, joka ei muuten ole teidän!"

Se olisi toki lapsen etu vaikka noiden perinnöllisten sairauksien kannalta. Ja toisaalta se olisi miehenkin kannalta reilua, jos ne luvut on totta, että Suomessakin joka kymmenes (?) kasvattaa toisen lasta omanaan.
Mut jos se on jo etukäteen tiedossa, että dna-testi tehdään kaikille, niin kaipa sit mahdollliset harharetket on tullut jo kotioloissa puitua. -Ja samalla se kenties hillitsee sekä miesten että naisten syrjähyppyjä.

Mun mielestä rehellisyys on hyvästä. Kannatan, ehdottomasti!
 
vierass
No ei. Jokainen tehtailkoon niitä ihan omalla kustannuksella, jos kokee tarvetta.

Ja siis miten tuo liittyy perinnöllisiin sairauksiin? Meinaatteko kaikki sairaudet testauttaa vai? Eikös tässä nyt ollut vain isyyden testauttamisesta puhe? Ja missä miehen oikeusturva? liekö nyt ihan oikein sitten sekään, että kaikista miehistä pidetään jotain geenipankkia, mistä löytyy vielä kaikki henk.koht tiedot sairauksista jne. Jos joku nainen esim. päättää salaa jättää ehkäisyn pois, niin miehelle sitten pakolla pallo jalkaan niinkö..
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
"mmmm"
No ei. Jokainen tehtailkoon niitä ihan omalla kustannuksella, jos kokee tarvetta.

Ja siis miten tuo liittyy perinnöllisiin sairauksiin? Meinaatteko kaikki sairaudet testauttaa vai? Eikös tässä nyt ollut vain isyyden testauttamisesta puhe? Ja missä miehen oikeusturva? liekö nyt ihan oikein sitten sekään, että kaikista miehistä pidetään jotain geenipankkia, mistä löytyy vielä kaikki henk.koht tiedot sairauksista jne. Jos joku nainen esim. päättää salaa jättää ehkäisyn pois, niin miehelle sitten pakolla pallo jalkaan niinkö..
Sekö on sitten naisen ja lapsen oikeusturvaa, että mies saa panna ketä vaa, milloin vaan, ja sanoa, että ei ole pentu mun vastuulla, minähän vedin pois ennen laukeamista, luotin varmoihin päiviin, panin vaan väkisin puskassa ja salaa silloin kun se valehteleva ämmä oli sammuneena, eikä se edes sanonut ettei sitä oli steriloitu.
Ja miten niin se rekisteri olisi vain miehistä? Onhan niillä tyttölapsillakin oikeutensa, ja niistäkin otettais näytteet.

Ettei ny koira älähtäny sielä missä...
 
vierass
[QUOTE="mmmm";30698020]Sekö on sitten naisen ja lapsen oikeusturvaa, että mies saa panna ketä vaa, milloin vaan, ja sanoa, että ei ole pentu mun vastuulla, minähän vedin pois ennen laukeamista, luotin varmoihin päiviin, panin vaan väkisin puskassa ja salaa silloin kun se valehteleva ämmä oli sammuneena, eikä se edes sanonut ettei sitä oli steriloitu.
Ja miten niin se rekisteri olisi vain miehistä? Onhan niillä tyttölapsillakin oikeutensa, ja niistäkin otettais näytteet.

Ettei ny koira älähtäny sielä missä...[/QUOTE]

Minä en nyt vaan ymmärrä, miten meidän lasten oikeusturva parantuisi siitä mihinkään, jos heidät olisi testattu heti syntymässä ja kaikista pistetään tiedot viranomaisrekistereihin?

Ja kummallista vetää tähän nyt jotkut raiskaajat. Sen takia että maailmassa on raiskaajia, pitäisi pitää rekisterit KAIKISTA syyttömistäkin ihmisistä? Sen takia pitää lähtökohtaisesti epäillä jokaista isää ja äitiä?

Ja ei älähtänyt, et sitten muuta keksinyt niin piti käydä henk.kohtasesti kimppuun? Lapsellista.
 
vierass
Turhaa rahanhukkaa vaan. Ei se pelkkä vauvan näytteenotto riitä vai meinasitko, että siitä tehdään samantien rekisteri, että kyseisen vauvan jälkeläiset saadaan analysoitua sitten vuosikymmenten päästä siitä samaisesta näytteestä. Tarvitaan vielä isän näyte ja itse analyysikin.

Entä jos kyseessä onkin keinohedelmöitetty lapsi ja käytetty luovutettuja sukusoluja? Juu, ette ole tämän vauvan isä ettekä äiti :LOL:

Testit vain niille, jotka sitä vaativat, avioliitossa olevillekin, jos sitä haluaa. Isyyden tunnustus pitäisi saada entistä helpommaksi prosessiksi kuin nykyisellään on.
 
mmmmmmm
Minä en nyt vaan ymmärrä, miten meidän lasten oikeusturva parantuisi siitä mihinkään, jos heidät olisi testattu heti syntymässä ja kaikista pistetään tiedot viranomaisrekistereihin?

Ja kummallista vetää tähän nyt jotkut raiskaajat. Sen takia että maailmassa on raiskaajia, pitäisi pitää rekisterit KAIKISTA syyttömistäkin ihmisistä? Sen takia pitää lähtökohtaisesti epäillä jokaista isää ja äitiä?

Ja ei älähtänyt, et sitten muuta keksinyt niin piti käydä henk.kohtasesti kimppuun? Lapsellista.
Se on oikeusturva ja vastuu. Kaikille osapuolille. Henkilökohtaista siinä mielessä(?), että sinun puheesta saa sen käsityksen, että sinun vastuu loppuu siinä vaiheessa kun panet paljaalla.

Ja miksei tähän niitä raiskauksia saa ottaa mukaan? Onhan mahdollista että tekijä jäisi tulevaisuudessa kiinni näytteen perusteella, joutuisi vastaamaan teostaan ja maksamaan elatusmaksut ( ei tarvitsisi valtion maksaa tätäkin). Ja jos vastuun pelko saa edes jonkun raiskaajan käyttämää kortsua, nii onhan se naisen etu, toki kurjaa sille miehelle.

Hei haloo
 
No ei
Ihan hömppä ajatus. Dnatestaus ei todellakaan ole halvimmasta päästä tutkimuksia, näin nettomaksajana en todellakaan haluaisi rahaa tuollaiseen syytää. Tarveharkintaiset testit yhteiskunnan kustantamana kuten nykyäänkin. No problem. Mieluummin niitä verovaroja vanhustenhoitoon, opetustoimeen, sairaaloille, tutkimukseen ym oikeasti hyödyllisen.
 
Baabuska
Ei. Ja se on mun mielipiteeni enkä sitä miksikään muuta. Mun mielestä todella loukkaavaa kuvitella jokaisen naisen pettävän kun on pieni vähemmistö jonka lasten isä ei ole se jonka nimi papereissa lukee. Mä tiedän 100 prosentin varmuudella, että mieheni on lapsen isä ja kyllä v*tuttaisi jos sitä joku tulisi kyseenalaistamaan.
 
Pertti Perusjätkä
PITÄISI! Minulla on lähipiirissä kaksi ystävää (siis miehiä), joiden lapsi on paljastunut toisen miehen siittämäksi. Suomalaiset naiset osaavat olla vähintään yhtä sikoja kuin miehetkin....
 
No ei
Kyllähän ne epäilyt tutkitaan tätäkin nykyä tarvittaessa. Onhan nuo Pertin kaveritkin asiaan saanu selvyyden. Ei siinä koko lisääntymisikäistä väestöä ja kaikkia vauvoja ole mitään järkeä lähteä testaamaan. Mutta tämähän ei taida ollakaan järkikeskustelu vaan tunne...
 
"Joku vaan"
Olisi myös huonoja puolia tuolla käytännöllä. Sitten myös ne mielipuoliset sekopäät olisivat oikeutettuja hakemaan lapsen (yksin) huoltajuutta, vaikka äiti olisi jo eronnut miehestä lasta suojellakseen. Aina se sekopäisyys ei näy muiden silmiin, vain kotona. Sen takia en automaatioksi halua tuota isyyden selvittämistä. Joillekin lapsille on turvallisempaa, ettei isää ole vahvistettu.
 
[QUOTE="Joku vaan";30698129]Olisi myös huonoja puolia tuolla käytännöllä. Sitten myös ne mielipuoliset sekopäät olisivat oikeutettuja hakemaan lapsen (yksin) huoltajuutta, vaikka äiti olisi jo eronnut miehestä lasta suojellakseen. Aina se sekopäisyys ei näy muiden silmiin, vain kotona. Sen takia en automaatioksi halua tuota isyyden selvittämistä. Joillekin lapsille on turvallisempaa, ettei isää ole vahvistettu.[/QUOTE]

Entäs toisinpäin. Jos se ÄITI onkin se sekopää ja tarkoituksella jättänyt miehelle kertomatta että tästä tulee isä. Sit äiti pääseekin hoitoon (tai huonolla tuurilla linnaan) ja lapsi huostaanotetuksi
 
.vieras.
Tämmöinen automaatti lisäisi aborttien määrää aika rapsakasti - miksi, sen saatte ihan itse pienissä päissänne päätellä - mutta mikäs siinä, lapsen etu edellä mennään.
 

Yhteistyössä