Pitäisikö eutanasia laillistaa?

...
Alkuperäinen kirjoittaja jepp:
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Passiivinen eutanasia on jo laillista, mutta tarkoitit varmaankin aktiivista eutanasiaa? Periaatteessa kannatan, valvonta vaan saattaa olla aika vaikeaa.
Mitäs tässä turhia niuhottamaan ja valvomaan - tapetaan vaan kaikki!

Sikiöthän jo onkin laillista tappaa, ja vielä kun saadaan lupa tappaa kaikki muutkin kalliiksi tulevat ihmisoliot niin jo on hyvin asiat. Eipä sitten enää lääkärilläkään ole päivystyksessä paineita että onnistuuko elvytys. Aina onnistuu, jos ei muu niin eutanasia onnistuu!
sutkin ois pitäny päästää kärsimyksistä jo aikaa sitten, naurettava elukka
...näköjään se on tuo jeppkin jäänyt jossain vaiheessa lahtaamatta...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Sitäpä ei sitten koskaan saisi tietää, kun se asianomainen tuppaa siinä vaiheessa olemaan jo aika kylmä ja hiljainen kaveri.
Tämä onkin se aktiivisen eutanasian vaikeus. Mä en edes odota, että joku lääkäri tai hoitaja aikanaan tarvittaessa auttaisi omia vanhempiani kuolemaan. Teen sen tarvittaessa itse, sillä tiedän erinomaisen hyvin, milloin vanhempani haluavat lähteä. Niin monet kerrat ollaan aiheesta puhuttu.

 
Ehdottomasti pitäisi olla laillista. Tiukat säädökset ja mahdollisimman hyvä valvonta, enempää ei voi pyytää. Itse en ainakaan haluaisi joutua kitumaan pahimmassa tapauksessa vuosia turhaan muiden armoilla jos en itse pysty päiviäni päättämään.
 
Kyllä
Kyllä eutanasia pitäisi sallia, jos itse on selväpäisenä tuonut asian esille ja tehnyt sen itselleen selväksi. Nykyisin moni vakavasti kuolemansairas ihminen tekee itsemurhan kaamealla tavalla. Miksi ei voisi olla laillista ottaa pilleri, joka päättäisi päivät "kauniilla tavalla"?

Eutanasia pitäisi sallia niille, joilla kuolema on sairauden takia vääjäämättä edessä ja ehkä kivuliaskin sellainen. Miksi tuskaa pitäisi tietentahtoen tuottaa ja pidentää?
 
"vieras"
Pitäsi. Kun olen nähnyt niin paljon kärsiviä ihmisiä sairaalan osastoilla, niin mielestäni pitäisi. Sairas ihminen, jolla ei ole toivoakaan paranemisesta, haluaa kuolla eikä kitua.
 
"Minä"
On muuten jännä juttu, että eutanasiasta on aina keskustelemassa terveet ihmiset. En ole koskaan missään nähnyt sairaan tai vanhemman ihmisen tekevän aloitusta tai edes vastaavan näihin.
Nämä aloitukset olisi hyvä tehdä myös eri sairauksiin erikoistuneitten foorumien keskustelupalstoilla.
 
"vieras"
[QUOTE="Minä";23329584]On muuten jännä juttu, että eutanasiasta on aina keskustelemassa terveet ihmiset. En ole koskaan missään nähnyt sairaan tai vanhemman ihmisen tekevän aloitusta tai edes vastaavan näihin.
Nämä aloitukset olisi hyvä tehdä myös eri sairauksiin erikoistuneitten foorumien keskustelupalstoilla.[/QUOTE]

No minä olen terve ihminen, mutta olen nähnyt paljon kipua, tuskaa, epätoivoa jne. vakavan sairauden edessä. Ei kukaan halua kitua ja kärsiä vuodepotilaana, kun mitään toivoa ei ole ja hoidot on lopetettu. Kyllä täällä ihan varmasti on ammattilaisiakin keskustelemassa asiasta.
 
"Minä"
[QUOTE="vieras";23329625]No minä olen terve ihminen, mutta olen nähnyt paljon kipua, tuskaa, epätoivoa jne. vakavan sairauden edessä. Ei kukaan halua kitua ja kärsiä vuodepotilaana, kun mitään toivoa ei ole ja hoidot on lopetettu. Kyllä täällä ihan varmasti on ammattilaisiakin keskustelemassa asiasta.[/QUOTE]

Varmaankin ammattilaisia sitä en epäile ollenkaan, mutta onko sairaita ym. sellaisia joita tämä asia voisi akuutisti koskettaa omalla kohdallaan?
 
"enni"
Kyllä, aktiivinen eutanasia pitää sallia. Eiköhän kuitenkin ole inhimillisempää antaa iso annos lääkettä joka vie tajun ja sitten hengen, kuin esimerkiksi näännyttää nälkään.

Itse seuraan läheltä dementoituneen isoäitini kuolemaa, ja sen lisäksi toisen isoäitini fyysistä rappeumaa aivojen toimiessa hyvin. En tiedä kumpi on julmempaa. Itselleni en tahdo kumpaakaan kohtaloa. Siskoni kanssa olemme keskustelleet, ja jahka pikkuveljellekin tulee ikää (hän on nyt vasta 18-vuotias) puhumme hänellekin. Jos siis joudumme vanhuudessa tai sairauden tai vammautumisen takia tiukkaan paikkaan, niin tiedämme mitä haluamme.

Yksi kelpo tapa viedä henki on ottaa yliannostus paracetamolia, eli ihan tavis panadolia yms. Pitää vaan ottaa tarpeeksi suuri annos ettei tarvitse kitua kauaa. Paracetamol on maksatoksista ja 10-20g annoksilla vie jo hengen. Muutama rauhoittava tai nukahtamislääke siihen kyytiläiseksi niin avot.
 
"enni"
[QUOTE="Minä";23329700]Varmaankin ammattilaisia sitä en epäile ollenkaan, mutta onko sairaita ym. sellaisia joita tämä asia voisi akuutisti koskettaa omalla kohdallaan?[/QUOTE]

Itse en tunne ketään joka syövän terminaalivaiheessa tai dementoituneena tulisi kaksplussalle tai monelle muullekaan foorumille keskustelemaan mistään aiheesta.

Sen sijaan suomessa 200 vanhusta tekee itsemurhan joka vuosi. Tunsin henk kohtaisesti myös yhden keuhkosairaan henkilön joka kerran saatuaan vakavan kohtauksen meni piiloon, jotta saisi kuolla rauhassa. Hän taisteli tuskissaan puoli päivää, lopuksi kuoli hengitettyään omaa oksennustaan. Hän oli pyytänyt kuolinapua aikaisemmin mutta kukaan ei suostunut auttamaan.
 
kyllä
[QUOTE="enni";23329709]
Yksi kelpo tapa viedä henki on ottaa yliannostus paracetamolia, eli ihan tavis panadolia yms. Pitää vaan ottaa tarpeeksi suuri annos ettei tarvitse kitua kauaa. Paracetamol on maksatoksista ja 10-20g annoksilla vie jo hengen. Muutama rauhoittava tai nukahtamislääke siihen kyytiläiseksi niin avot.[/QUOTE]

Ainoa helppous tuossa on se tabujen ottaminen. Tuo on kuule kivulias tapa lähteä (parasetamolit) ja henki ei todellakaan lähde heti vaan vasta vuorokausien päästä, maksavaurion seurauksena.
 
"enni"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23329898:
Ainoa helppous tuossa on se tabujen ottaminen. Tuo on kuule kivulias tapa lähteä (parasetamolit) ja henki ei todellakaan lähde heti vaan vasta vuorokausien päästä, maksavaurion seurauksena.
Sen takia kannattaakin pitää niitä muita lääkkeitä siinä vieressä. Että jos ei lähdekään vuorokauden sisällä niin ottaa lisää rauhoittavia/nukahtamislääkettä.

Toisaalta voihan siinä vaiheessa pirauttaa sairaalaan ja ilmoittaa haluavansa kipulääkettä =) Mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä, itseaiheutettu letaalinen maksavaurio kun poissulkee kiireellisen maksasiirron aika tehokkaasti.
 
"Minä"
[QUOTE="enni";23329730]Itse en tunne ketään joka syövän terminaalivaiheessa tai dementoituneena tulisi kaksplussalle tai monelle muullekaan foorumille keskustelemaan mistään aiheesta.

Sen sijaan suomessa 200 vanhusta tekee itsemurhan joka vuosi. Tunsin henk kohtaisesti myös yhden keuhkosairaan henkilön joka kerran saatuaan vakavan kohtauksen meni piiloon, jotta saisi kuolla rauhassa. Hän taisteli tuskissaan puoli päivää, lopuksi kuoli hengitettyään omaa oksennustaan. Hän oli pyytänyt kuolinapua aikaisemmin mutta kukaan ei suostunut auttamaan.[/QUOTE]

Vanhukset tekevät itsemurhia yksinäisyyden, merkityksettömyyden vuoksi, juurikin paljolti sen vuoksi, miten heidät koetaan taakaksi ja yritetään siivota pois näkymästä. Koen että osin tämä eutanasiakeskustelu kumpuaa myös samasta tarkoitusperästä.
 

Yhteistyössä