Pitääkö morsiuspuvun olla valkoinen? Miksi muka?

valkoinen oli mulla
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja valkoinen oli mulla:
Mun mielestä on edes jossain asioissa kiva noudattaa perinteitä, kun tää elämä on muuten aika härdelliä.
Mutta jos ei tunne oloaan mukavaksi siinä valkoisessa puvussa, niin miksi pitäisi väkisin sellainen laittaa päälle? Vaikka elämä kuinka olis härdelliä, niin ei mun mieltä ainakaan auttaisi se valkoinen puku
"Mun mielestä". Muut saa pukea ihan mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Mä oon kans vanhanaikanen ja oon sitä mieltä ettei täysvalkoseen saa pukeutua jos ei oo neitsyt.Mulla oli kaksvärinen puku.. :snotty:

Samaa mietin. En siis tästä syystä itsekään olisi valkoiseen pukeutunut. Ja jotenki tekopyhältä tuo valkoisen kermakakkupuvun käyttäminen vaikuttaa, kun monilla avioituvilla on jo lapsiakin...

Toinen mikä mua huvittaa, on se kun morsiamen isä luovuttaa jo monta vuotta avoliitossa sulhasen kanssa asuneen morsiamen alttarilla sulhaselle, ennen vanhaan mun mielestä erittäin kiva ele kun morsiamet oikeesti asuivat vanhempiensa kanssa avioliittoon asti, mutta nykyään aika naurettavaa...

Mutta siis jokainen tyylillään tietenkin! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Mä oon kans vanhanaikanen ja oon sitä mieltä ettei täysvalkoseen saa pukeutua jos ei oo neitsyt.Mulla oli kaksvärinen puku.. :snotty:

Samaa mietin. En siis tästä syystä itsekään olisi valkoiseen pukeutunut. Ja jotenki tekopyhältä tuo valkoisen kermakakkupuvun käyttäminen vaikuttaa, kun moniööa avioituvilla on jo lapsiakin...

Toinen mikä mua huvittaa, on se kun morsiamen isä luovuttaa jo monta vuotta avoliitossa sulhasen kanssa asuneen morsiamen alttarilla sulhaselle, ennen vanhaan mun mielestä erittäin kiva ele kun morsiamet oikeesti asuivat vanhempiensa kanssa avioliittoon asti, mutta nykyään aika naurettavaa...

Mutta siis jokainen tyylillään tietenkin! =)
Mulle ei tuu valkoista mekkoa...

Enkä kyl haluais saattajaakaan, en vaan tiiä oisko toi isukille kuin iso loukkaus, jos ei pääsis saattamaan.

Mulla oli luonnonvalkoinen. Mua kiehtoi kamalasti ostaa häämekko missä oli tummanpunaista mukana, mutta päädyin kuitenkin valkoiseen.

Minusta valkoiseen pukeudutaan silloin, kun mennään ekan kerran naimisiin ei enää toisella kerralla. Jokainen toki saa pukeutua omaan juhlaansa mikä itseä miellyttää.

Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:

Meillä tilannetta ja luonnetta kuvaa, että vihkimme itse itsemme lähimpien läsnäollessa juhlallisesti omalla tavalla ;) Paperit kirjoitettiin myöhemmin arkisesti maistraatissa farkuissa.

Plootu
Muistaakseni valkoinen ohitti mustan kansan parissa hääpuvun värinä vasta 1900-luvun puolella. Oma mummonikin meni vielä mustassa puvussa vihille, ja itsellänikin oli 1850-luvun mallin mukaan tehty musta hääpuku. Säätyläiset olivat alkaneet suosia valkoista jo ainakin 1800-luvulla, mutta sitä ennen hekin menivät vihille juhlapuvuissaan, jotka saattoivat olla hyvinkin värikkäitä (katselkaapa vaikka renessanssin tai keskiajan hääkuvia). Trendin loi kuningatar Victoria 1840-luvulla mennessään naimisiin Albertinsa kanssa valkoisessa puvussa. Alunperin neitsyyttä symboloi itse asiassa sininen väri (joka on Neitsyt Marian väri!)

Muinaisessa Roomassa morsian käytti liekinväristä huntua, Kiinassa ja Intiassa suositaan punaista tai vihreää, beduiinimorsian avioitui perinteisesti runsaasti kirjaillussa mustassa puvussa... On hauskaa ja mielenkiintoista perehtyä laajemmin perinteisiin sekä ajallisesti että paikallisesti. Usein huomaa, miten monet "itsestäänselvät" perinteet ovatkin itse asiassa varsin nuoria ja pienen kulttuurialueen käytössä...

AAM
työkaverilla oli omissa häissää semmoinen vedenvihreänsininen, pitkänmallinen mekko. Oli punatukkainen ja kampaajansa/"stylistinsa" sanoi jo alusta alkaen että ei kannata valkoista mekkoa hankkia.. kun tämä oli suunnitellut. Hankki tämä vedenvihreän ja päivääkään ei ole katunut.. ja oli muuten UPEA !!!! punanen tulla ja vihreä mekko WAU.

itse olin klassikko, omatehty puku tutulla ompelijalla :) tuli tosi selkeä, A-linjainen ja klassisen simppeli, just niinko minäki :D sinistä oli pitsissä ja helminauha.. oonks tylsä
:LOL: ?

oma syyni
Mä laitoin valkoisen ihan sen takia, että se on mun mielestä ainoa tilaisuus elämässä, jolloin sellaista pitkää valkoista pukua + huntua voi käyttää, joten nautin koko rahan edestä. Ekaa ja toistaiseksi ainoaa kertaa siis menin naimisiin, jos joskus toinen kerta tulisi niin en kyllä enää valkoista laittaisi. Mutta tämäkin on tietysti mielipidekysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja oma syyni:
Mä laitoin valkoisen ihan sen takia, että se on mun mielestä ainoa tilaisuus elämässä, jolloin sellaista pitkää valkoista pukua + huntua voi käyttää, joten nautin koko rahan edestä. Ekaa ja toistaiseksi ainoaa kertaa siis menin naimisiin, jos joskus toinen kerta tulisi niin en kyllä enää valkoista laittaisi. Mutta tämäkin on tietysti mielipidekysymys.
No mä taas en nauttisi siinä valkoisessa puvussa. Ja voihan hunnun laittaa muunkin värisen puvun kanssa :whistle:

Jos mulla olisi ollut jo lapsia kun menin naimisiin, tai jos liitto olisi ollut toinen (tai kolmas, neljäs...) niin en olisi kehdannut laittaa valkoista morsiuspukua. Mutta koska ei ollut lapsia, ja liitto oli eka, niin puku oli kermanvaalea ja siinä oli muutama ruskea yksityiskohta. En halunnut mitään punavalkoista, harmaavalkoista tms pukua, niitä on ollut joka ikisissä häissä missä olen viime vuosina käynyt.
Huntu ei ainakaan kuulu naiselle, jolla on jo lapsia....

Alkuperäinen kirjoittaja valkoinen oli mulla:
Mun mielestä on edes jossain asioissa kiva noudattaa perinteitä, kun tää elämä on muuten aika härdelliä.

Kiva että voi itte valikoida mitä perinteitä haluaa noudattaa.
Miks ihmeessä häämekon tartteis olla valkonen jos morsian haluaa mielummin muun värin?

Keittiönoita
Eikös valkoinen morsiuspuku huntuineen kuvasta viattomuutta ja puhtautta? Nykyisin vaan aniharva on enää neitsyt mennessään vihille, joten valkoista pukua ei tosiaankaan tarvitse olla. Varsinkin, jos on jo lapsia hankittuna.

Yhteistyössä