Pitääkä häissä huomioida kasvissyöjät paremmin?

• Viestiketjun aloittaja miten sinä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti
miten sinä ajattelet
Pitääkö teidän mielestä kasvissyöjille hommata omat ruuat häihin? Jos on siis totaali vegaani ettei syö edes mitään munia, maitotuotteita kalaa tms.

mun mielestä vois hyvin tehdä salaattipöydän niin, et vegaani saa siitä myös annoksen (eli ei juustoja tms sekaan, vaan erikseen ne )
ja lämpimään pöytään voi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon jota voi sitten vegaani syödä.

ja tietty kahvipöytään esim jonkun leivonnaisen joka myös käy vegaanille.

Ei ole pakko, mutta jos jos erikoisruokavaliot on kutsun yhteydessä pyydetty ilmoittamaan niin silloin pitää myös kasvissyöjälle jotain suuhunpantavaa löytyä. Mutta jos mitään vegaanille sopivaa ei pöytään tule niin siitä olisi kiva saada tieto etukäteen että osaa varautua.

kysy rollolaiselta!
No ei todellakaan, vegaanius ei ole mikään erityisruokavalio - ellei lääkäri ole määrännyt kyseiselle dieetille-ei sen vegaani kuole jos se yhden kerran syö lihaa.

Kuten ei kuole karppaajakaan hiilareihin ja sokeriin, laihduttaja rasvaiseen ruokaan jne...jne....

No ei todellakaan, vegaanius ei ole mikään erityisruokavalio - ellei lääkäri ole määrännyt kyseiselle dieetille-ei sen vegaani kuole jos se yhden kerran syö lihaa.

Kuten ei kuole karppaajakaan hiilareihin ja sokeriin, laihduttaja rasvaiseen ruokaan jne...jne....
no ha ha ha.. NOT

jääkö useinkin levy päälle? tuntuuko ettei asioista pääse millään yli?

Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjä;24235631:
no mun mielestä pitää, edes jotenkin. On se tylsää mennä juhliin missä ei voi syödä itse mitään..
Olen samaa mieltä, että joo, pitää huomioida, jos vaan ne saakelin kasvissyöjät älyäis et se ON erikoisruokavalio josta olis hyvä ilmottaa kun kutsussa moista kysytään jos mielii jotain syötävää saada.. :kieh:

"aloittaja"
Samaa mietin itsekkin että salaateista löytyy hyvät vaihtoehdot meiltä, meillä on erikseen pikku kulhoissa tarjolla feta paloja ja aurajuustomurua. Kasvisgraniitinia on pääruuossa ja Uuniperunoita ja villiriisiä. Karjalanpiirakoita on myös mutta jäin miettimään sitä että onhan siinäkin käytetty maitoa riisipuurotäytteeseen.

Jälkiruoka on vaikeampi vaihtoehto kun meille on tulossa hääkakku ja parit pikkuleivät ja namit rinnalle. Yks häävieraista on tälläinen totaali vegaani.Kutsussa ei kysytty erityisruokavalioita.

[QUOTE="aloittaja";24235652]Samaa mietin itsekkin että salaateista löytyy hyvät vaihtoehdot meiltä, meillä on erikseen pikku kulhoissa tarjolla feta paloja ja aurajuustomurua. Kasvisgraniitinia on pääruuossa ja Uuniperunoita ja villiriisiä. Karjalanpiirakoita on myös mutta jäin miettimään sitä että onhan siinäkin käytetty maitoa riisipuurotäytteeseen.

Jälkiruoka on vaikeampi vaihtoehto kun meille on tulossa hääkakku ja parit pikkuleivät ja namit rinnalle. Yks häävieraista on tälläinen totaali vegaani.Kutsussa ei kysytty erityisruokavalioita.[/QUOTE]

Voisko toinen pikkuleivistä sitten olla vegaaninen? Ruuistahan vegaanille käy teidän menyystä salaatit, perunat ja riisi. Kasvisgratiinissahan on juustoa ja maitoa.

"vieras"
No eihän se mikään pakko ole, sen enempää kuin esim. vaivan näkeminen juhlavan pukeutumisen tai viihtyisän ja siistin juhlapaikan eteen. Tottakai omissa juhlissaan voi tarjota ihan mitä itse haluaa ja jaksaa laittaa, oli se sitten vaikka pakastepizzaa.

Mut kohteliasta ja huomaavaista tietysti olisi huomioida ja usein millä tahansa erityisruokavaliolla olevat ovat äärimmäisen otettuja siitä, jos heidänkin juhlaruokiinsa on panostettu. Nuo ovat oikeasti asioita, jotka muistaa pitkään! Olen itse vegaani ja useimmiten juhlissa mulle on tarjolla vain keitettyjä perunoita ja vihersalaattia (ellei sitäkin ole sitten pilattu laittamalla sekaan juustoa), mahdollisesti jotain leipää ilman mitään levitettä tai sit pahimmillaan ainoa mitä koko juhlan aikana saan, on kuppi teetä tai lasi mehua. Ymmärrettävästi tuollaisilla sapuskoilla ei kovin montaa tuntia nälkä pysy loitolla vaikka miten olisi syönyt kotona enkä ole kehdannut omia eväitäkään tuoda mukana, koska harvemmin kukaan ilmoittaa etukäteen että meillä ei muuten sitten ole sulle mitään tarjottavaa (mikä olisi mulle ihan ok sekin, jos tietäisin että on ihan korrektia ottaa omat eväät).

Ikävä sikäli, että joskus juhlista on ihan pakko lähteä "kesken" pois vaan koska on niin järkyttävä nälkä että alkaa jo heikottaa, vaikka olisi seuran puolesta mielellään jäänytkin. Lisäksi jos juhlat ovat vielä suht alkoholittomat ja ohjelmattomat niin että syöminen on käytännössä se ainoa sisältö eikä itselle ole mitään muuta kuin joku kuppi teetä, niin aika orpo olo siellä on istua katsomassa kun muut syö.

[QUOTE="just";24235644]Joo kaikki muut ruokavaliot pitää ehdottomasti huomioida paitsi vhh.[/QUOTE]

Nimenomaan- karppaus nyt vaan on niin ärsyttävää :D

Ei kai, jos on pyydetty erityisvaliot ilmoittamaan ja ne ilmoitetaan, silloin ne pitää myös huomioida.
On syynä allergia tai muuten erityisruokavalio.
Jos tietää vaikkapa siitä ystävän/tuttavan vegaaniudesta, on taas kohteliasta varata hänelle jotain eikä piruuttaan vain odottaa että hah haa- mitähän se aikoo meidän juhlissamme syödä...

Tässä on juuri se ongelma, että kaikki eivät ilmoita ellei kyse tosiaan ole yliherkkyydestä. Eivät joko kehtaa tai sitten ajattelevat että poimivat pöydästä oman omantuntonsa mukaan mitä kykenevät syömään sen kummempaa numeroa tekemättä. JA sitten on aina sekin osa joukkoa, joka ei ilmoita ja sitten nyrpistelee nenäänsä äänekkäästi voivotellen....

pier
Jos kutsut häihin vegaanin niin kyllä sun täytyy sille hommata ruoka. Hän ostaa teille lahjan ja ostaa itselleen puvun ja varmaan käy kampaajalla teidän suurta päivää varten. Mua v*****i suuresti kun ystäväni häissä sain syötäväkseni kasvisgratiinia ja perunoita. Ja gratiini vielä oli kamalaa. Edes jälkkärit ei mulle käyneet kun olen laktoosi-intolerantikko :/ Siinä kohtaa kihisin kun olin heidän lahjaansa varten nähnyt mielettömästi vaivaa ja se oli todella tyyris.

"sirkka"
Jos kutsut häihin vegaanin niin kyllä sun täytyy sille hommata ruoka. Hän ostaa teille lahjan ja ostaa itselleen puvun ja varmaan käy kampaajalla teidän suurta päivää varten. Mua v*****i suuresti kun ystäväni häissä sain syötäväkseni kasvisgratiinia ja perunoita. Ja gratiini vielä oli kamalaa. Edes jälkkärit ei mulle käyneet kun olen laktoosi-intolerantikko :/ Siinä kohtaa kihisin kun olin heidän lahjaansa varten nähnyt mielettömästi vaivaa ja se oli todella tyyris.
Ei millään pahalla mutta miten ihmeessä näissä häissä se ruoka oli tärkeimässä roolissa sulla? Etkös ollut menossa juhlimaan ystäväsi suurta rakkaus juhlaa? Kyllä ne kaikki muutki on panostaneet pukuun ja muuhun

--
Mielestäni on kohteliasta huomioida jos tietää jonkun ruokavaliosta etukäteen. Muutaman pikkuleivän ja esim. leivoksen hakeminen (haetuttaminen) leipomosta on aika helppo vaihtoehto, ne voi laittaa omalle lautaselle erikseen, koristella vaikka kukkasella ja lätkäistä nätti lappu päälle jossa on kyseisen ihmisen nimi. Itselle moinen huomaavaisuus vastaisi hyvin lämmintä halausta ja muistaisin varmasti lämmöllä todella pitkään.

Monelle on ylitsepääsemättömän vaikeaa jättää esim. kinkunsiivut (kuka niistä edes oikeasti tykkää? ) pois salaatista vaikka tietää lähisukulaisen lihasta kieltäytyvän. Pidän itse sitä suorana kettuiluna kun tarpeeksi monta kertaa toistuu.

Itselleni on jo hiljalleen muotoutunut sellainen kuva ettei minua kaivata tiettyjen henkilöiden juhliin koska tarjoiluissa ei koskaan huomioida mitenkään sitä etten lihaa syö enkä pidä kohtuuttoman vaikeana sitä voileiväntekoa ilman lihaa tai salaattiannoksen erottamista muusta kulhollisesta ennen sen iki-ihanan kinkun lisäämistä. En siis odota omia erikois-ruokia vaan ihan ne samat kelpaisivat lihasta riisuttuna versiona.

Ai niin, leikkeleen maku ja liharasva jää muihin leivänpäälisiin vaikka sen makkaran siitä riipisi poiskin eli se ei oikein ole vaihtoehto, en vaan saa syötyä.

Tulipa aamun avautuminen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24235570:
mun mielestä vois hyvin tehdä salaattipöydän niin, et vegaani saa siitä myös annoksen (eli ei juustoja tms sekaan, vaan erikseen ne )
ja lämpimään pöytään voi tehdä jonkun kasvisvaihtoehdon jota voi sitten vegaani syödä.

ja tietty kahvipöytään esim jonkun leivonnaisen joka myös käy vegaanille.
Tästä olen samaa mieltä :)
Mun mielestä on ainakin vain positiivista,että kaikki vieraat viihtyy ja jokaiselle on jotain.
Enpä haluis että häissäni joku joutuis omia eväitä mukanaan kantamaan.

Ja nyt innoittuneena karppauksesta ( en itse karppaa ) häissämme tarjotaan karppaajille sopivia ruokia varmasti myös...Tosin sellaisia jotka maistuvat sitten muillekkin :)
Ei toisten ihmisten huomioon ottaminen ole niin kamalaa...

Kyllä minä varmasti huomioisin jos tiedän etukäteen. Toisaalta osa ihmistä ei edes pidä siitä että oma ruokavalio korostuu juhlissa, eivätkä halua erikseen heidän toiveitaan otettavan huomioon eli vähän tapaus kohtaisesti harkitsisin.

Melko usein kasvissyöjät osaavat arvata etukäteen ettei juhlapöydästä löydy muuta kuin korkeintaan sitä vihersalaattia syötäväksi. Minulla ainakin kulkee käsilaukussa pähkinäpatukka tms.. siltä varalta että nälkä iskee kesken juhlien, sen nyt voi pikaisesti ja huomaamatta syökäistä vaikka vessassa (ettei kenellekään tule paha mieli omien eväiden syömisestä).

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24235805:
Ei toisten ihmisten huomioon ottaminen ole niin kamalaa...
Aivan.

Joskus tosin käy mielessä kun avauksia aiheesta täältäkin lukee, että pitäisi mahdollisimman vähällä päästä hyötymään vieraistaan mahdollisimman paljon..... eli saada hyvät lahjat ja tarpeeksi rahaa, ilman vastavuoroisuutta. Koska eihän MEIDÄN juhliin tarvitse mitään erityistoiveita omaavia, nehän maksaa omaisuuden jotkut gluteenittomatkin tarjoilut, herrajee, juhlathan ovat MEIDÄN ja MEIDÄN näköiset ja tapaiset..... vieraitten on turha mitään vaatimuksia ladata! Nih! *Bridezilla polkee jalkaa*

"vieras"
Riippuu häistä ja ruokajärjestelyistä. Jos on valmiit annokset ja ruoka tarjoillaan pöytiin, niin olisi ikävää, jos kasvissyöjälle tuotaisiin pihvi eteen. Jos on noutopöytä, niin silloin kasvissyöjä voi helposti poimia itselleen sopivat ruuat. Jonkinlaista mietintää tarjoiluihin, niin niistä saa pienellä vaivalla suht sopivia kaikille.

Miehen kanssa karpataan, mutta ei iljetty ilmoittaa sitä, kun erityisruokavalioita kysyttiin häihin ilmoittautuessa. Hyvin voidaan yhtenä päivänä poiketa ruokavaliosta. Toki voidaan vähän valita mitä syödään ja mitä ei, mutta mitään ohjelmanumeroa siitä ei tehdä.

"vieras"
Melko usein kasvissyöjät osaavat arvata etukäteen ettei juhlapöydästä löydy muuta kuin korkeintaan sitä vihersalaattia syötäväksi. Minulla ainakin kulkee käsilaukussa pähkinäpatukka tms.. siltä varalta että nälkä iskee kesken juhlien, sen nyt voi pikaisesti ja huomaamatta syökäistä vaikka vessassa (ettei kenellekään tule paha mieli omien eväiden syömisestä).
Miks vegaaneiden pitäisi syödä eväänsä vessassa piilossa, jos kerran vessassa (tai missä tahansa muualla suojassa) imettämistä pidetään sitten vauvan kannalta ihan kammottavana vaatimuksena kun eihän siellä syö kukaan muukaan? Vaikkei se vauva varmaan paljoa siitä välitä oikeasti missä se ruokaa saa.

[QUOTE="vieras";24235898]Miks vegaaneiden pitäisi syödä eväänsä vessassa piilossa, jos kerran vessassa (tai missä tahansa muualla suojassa) imettämistä pidetään sitten vauvan kannalta ihan kammottavana vaatimuksena kun eihän siellä syö kukaan muukaan? Vaikkei se vauva varmaan paljoa siitä välitä oikeasti missä se ruokaa saa.[/QUOTE]

Ei kai se pakko ole, mutta itse voin sen pikaisen välipalapatukan syödä piilossa ettei isäntäväelle tule nolo olo siitä kun en saanut vatsaani täyteen pöydän antimista. Vauvaa taas en mene vessaan imettämään eikä imettämisellä ole mitään tekemistä noutopöydän antimien kanssa.

Yhteistyössä