[QUOTE="vieras";24236541]Mm. siksi, että jokainen normaali ihminen tietää mitä vegaanit syö tai ei syö. Ei eläinperäisiä ainesosia, siinä se. Sensijaan vhh:ta jokainen noudattaa ihan omalla tavallaan ja se mikä sopii yhdelle itseään karppaajaksi kutsutulle, ei välttämättä käykään jollekin toiselle, koska se paljonko ihmiset ovat valmiita syömään hiilareita vaihtelee niin paljon. Vegaaneilla mitään tämmöistä tulkinnanvaraa ei ole, ruoka joko on vegaanista tai ei ole. Vaikka lihaa olis ihan pikkuisen vaan, vegaani ei syö ruokaa. Sensijaan karppaaja syö ruokaa, jossa on ihan vain pikkuisen hiilaria vaikka hiilareita välttelisikin. Ja toisaalta voi olla, että karppaaja on kaikilla muilla päivän aterioilla säästellyt hiilareita ja voisikin sitten juhlissa syödä niitä pikkaisen enemmän karppaamisen mitenkään kärsivän siitä. En mä juhlaemäntänä osaisi alkaa myöskään laskemaan diabeetikon sokereita ja kehittämään hälle sen mukaan tarjottavaa.
Itse kyllä yrittäisin silti jollain tavalla huomioida karppaajiakin, jos tietäisin että heitä on tulossa, esim. laittamalla ruoka-aineksia erikseen niin että siitä on helppo valikoida haluamansalainen annos. Mut en todellakaan tiedä miten hyvin onnistuisin tekemään mitään vhh-ruokaa, kun karppaus on mulle aika vieras asia ja tosiaan sitä sovelletaan niin monin tavoin.
Sitten ehkä sekin vaikuttaa, että monille (ei ehkä kaikille, mutta kaikille tuntemilleni) karppaus on ensisijaisesti laihdutusruokavalio. Ja juhlissa harvemmin huomioidaan laihduttajia muutenkaan vaan oletetaan, että he joko joustavat kuuristaan vähän juhlien takia, syövät samaa ruokaa kuin muutkin mutta vaan vähemmän, tai sitten jättävät kokonaan ottamatta. Koska heidänhän on kuitenkin tarkoitus laihtua, niin se ettei laihduttajalle ole mitään, vaan tukee hänen laihtumistaan, kai ajatellaan. Itse vegaanina taas en todellakaan ole laihdutuksen tarpeessa, joten aterian korvautuminen pelkällä salaatilla tai kokonaan väliin jääminen vähän harmittaa.[/QUOTE]
No tässä sepostuksessa ei ollut kyllä mitään perää. Tärkeämpi se on kyllä huolehtia siitä laihduttajasta, kuin jostain vegaanista, sillä ylipaino on epäterveellistä ja siihen voi kuolla, mutta lihansyöntiin ei!