Pitääkä häissä huomioida kasvissyöjät paremmin?

• Viestiketjun aloittaja miten sinä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti
minmin
Mulla on erityisruokavalio, ja jos se pyydetään ilmoittamaan, ilmoitan sen tietysti. Jos ei pyydetä ilmoittamaan, kysyn huomioidaanko erityisruokavalioni vai syönkö etukäteen tai otan omat eväät mukaan. Ärsyttävää on se, että vaikka on pyydetty ilmoittamaan, sitä ei kuitenkaan huomioitu. Oli kerran pitkät häät pelkällä perunalla ja salaatilla.

"vieras"
Tässä se sitten nähtiin, että kasvisruoan tarjoaminen on monelle kovin vaikeaa ja se tehdään pitkin hampain, mutta auta armias, kun itse ollaan vieraina häissä, joissa ei tarjoilla alkoholia - ovat todennäköisesti samat ihmiset huutamassa kuin linnunpoikaset kurkku suorana miten kuivaa oli.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"vieras"
Aika yksikertainen pitää olla, jos ei pysty erottamaan ihmisen ja eläimen eroa. Äly taitaa olla samaa tasoa kuin niillä perusjunttipuolueen tai kristillishihhuleiden puolueen jäsenillä, joiden mielestä homoliittojen salliminen on sama kuin sen salliminen, että menee lehmän kanssa naimisiin.
Ja montakos vasikkaa muka kuolee Suomassa maidon puutteeseen vuosittain? Tyypillistä vegaani-idiootin kaupunkilaisen argumentointia. Sehän on sen syötävän eläimen elämän _tarkoitus_, että tulee syödyksi. Ei sitä eläintä muuten olisi ollut edes olemassa.
Sori vaan, mutta mä oon maalta kotoisin...ja varmaan aika monta sataa vasikkaa vuodessa tapetaan ennenaikaisesti koska jos lehmät poikisivat tarpeeksi usein tuottaakseen niin paljon maitoa, että se riittäisi nykyiseen kulutukseen ja vasikat saisivat kuitenkin elää luonnollisen pituisen elämän, niin suomessa ei kohta muuta enää oliskaan kun lehmiä. Ei ne nälkään kuole, mutta lahdataan muuten vaan jo nuorina. Maidontuotanto ja lihantuotanto ovat niin kytköksissä toisiinsa, että musta on aivan naurettavaa että joku eettisistä syistä kasvissyöjä voi hyvällä omallatunnollla juoda maitoa.

Kyllähän madot syövät ihmisenkin sitten joskus, mutta ei minusta voi silti sanoa, että ihmisen elämän tarkoitus on päätyä hautaan madon ruoaksi. Kyllä se tarkoitus on jokaiselle eläimellekin ensisijaisesti elää ihan sitä omaa elämäänsä. Ihminen on vain yksi eläimistä. Pohjimmiltaan eläimiin kohdistuva riisto ei eroa mitenkään siitä orjuuttamisesta, mitä ihmiset ovat harjoittaneet toisiaan kohtaan. Joskus joistain ihmisistäkin on sanottu, että sen elämän tarkoitus on olla orja muille ja tuottaa näille hyötyä - vain koska he ovat olleet toista rotua. Joskus aikanaan orjanaiset ovat synnyttäneet vauvoja, joiden elämässä ainoaksi tavoitteeksi on määriteltyä päätyä raatamaan muiden orjana ja jonnekin orjatorille myytäväksi kun mihinkään työhön vaan kykenevät. Se, että niin on "aina" tehty ei tarkoita että se olisi oikein, ja sama koskee nykymuotoista maataloutta. Orjakauppakin on joskus ollut laillinen ja hyväksytty elinkeino, erittäin kannattavakin vielä.

Todellakin
Mihin sä vedät rajan? Miksi juuri sinun ruokavaliosi pitäisi huomioida, mutta ei ZONE-dieettiläisen tai vaikkapa South beach - dieettiä? Aikamoisia paineita asetetaan nykyään juhlien järjestäjille, ja mielestäni itsekästä olettaa, että juuri se sinun ruokavaliosi huomioidaan, koska kaikkihan näin olettavat
En odota kenenkään huomioivan minun ruokavaliotani (olen siis kasvissyöjä). Mutta en myöskään mene sellaisiin juhliin, joissa kasvissyöntiäni ei ole huomioitu. Miksi menisin? Ei se ole itsekkyyttä, vaan en halua

Mielestäni on myös outoa, jos uskonnolliset syyt (uskonnon, siis ulkopuolisen auktoriteetin sanelemat sännöt) huomioidaan ja hyväksytään, mutta ei ihmisen OMAA eettistä vakaumusta. Mielestäni eettiset syyt ovat myös jollain lailla "painavampi" syy kuin joku laihdutusruokavalio, mutta itse kyllä pyrkisin jollain lailla huomiomaan myös laihduttajat. Minusta hyvä ratkaisu olisi se, mitä moni on ehdottanutkin, että eri ruoka-aineksia voisi olla mahdollisuuksien mukaan erikseen omissa astioissa niin, että jokainen voi sieltä poimia itselleen sopivat.

Kannattaa muuten muistaa, että sellainen "palvelee" usein muitakin ihmisryhmiä, esim. raskaana oleva saattaa haluta välttää salaatin, jossa on jotain tuorejuustoa seassa tms, jolloin hänkin voisi koota mieluummin itselleen vegaanisen vaihtoehdon.

Todellakin
En odota kenenkään huomioivan minun ruokavaliotani (olen siis kasvissyöjä). Mutta en myöskään mene sellaisiin juhliin, joissa kasvissyöntiäni ei ole huomioitu. Miksi menisin? Ei se ole itsekkyyttä, vaan en halua
Sori,jäi äsken lause kesken. Piti kirjoittaa, että ei se ole itsekkyyttä, vaan en halua osallistua tilaisuuteen, jossa koen, ettei minua ja vakaumustani arvosteta ollenkaan.

Sen sijaan, jos vain vättelen sokeria vaikka laihdutuksen tai raskauden takia, en koe asiaa niin merkittävänä. Tällöin voin joko ottaa vähän sokeria sisältäviä tarjottavia tai sitten koota ruokani niistä muista. Omalla kohdallani eettiset ja omantunnon syyt ovat painavammat kuin erilaiset mieltymykset yms.

"Eräs"
Mietin vaan, että te, jotka ETTE periaatteesta huomioi esim. allergisia tai vaikka vegaaneja, niin miksi kuitenkin oletatte heidän tulevan juhliinne? Selvästi asenteenne kuvastaa sitä, että ette arvosta vieraitanne ettekö välitä heidän viihtyvyydestään - ette siis halua olla heille yhtä vieraanvaraisia kuin toisille. Itse en ikinä kehtaisi olla niin huono emäntä/isäntä, mutta kukin tavallaan...

Ttppii
[QUOTE="vieras";24241540]Sori vaan, mutta mä oon maalta kotoisin...ja varmaan aika monta sataa vasikkaa vuodessa tapetaan ennenaikaisest[/QUOTE]

Niin olen minäkin maalta kotoisin, ja hölynpölyä. Ja jos noin olisi, miksi Suomesssa ei saa mistään vasikanlihaa, joka on todella hyvää?

Mun mielestä kohteliasta huomioida kaikki vieraat ruokailussa, varsinkin jos kutsussa pyydetään ilmoittamaan erityisruokavalio. Eikös tarkoitus ole, että kaikki viihtyvät ja saavat hyvää ruokaa sekä juomaa ? Harmi jos joku (vegaani yms.) ei saa olla yhtä arvostettu, toivottu vieras kuin valtaosa väestä...

Meillä on poikkeuksetta synttäreillä yms.. Aina kasvisvoileipäkakku tms.. Löysin aikoinani hyvän reseptin tomaatti-basilikavoileipäkakulle ja siitä sitten on etitty eri variaatioita :)
Meillä on suvussa myös vanhempia ihmisiä, jotka ei tykkää syödä luhaa ja kavereissa taas kasvissyöjiä myös, joten olisi aika orpoa, jos puolet vieraista ei saisi syömistä.
Itsr monesti olen tehnyt pienet laput esim. Salaattien ja voileipäkakkuje eteen mitä aineksia niissä on niin ei tarvitse turhaan selittää :)

Muok. Ja itse syön siis melkein kaikkea paitsi toukkia, heinäsirkkoja jne..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sikinsokin
"Vieras"
Minusta voi tarjota juuri sitä ruokaa, mitä itse haluaa. Itse otan huomioon vain allergiot, ja muut hömpän pömppä ruokavalioiset saa tuoda omat eväät, ellei tarjottavat kelpaa.

"Vieras"
Jos kutsut häihin vegaanin niin kyllä sun täytyy sille hommata ruoka. Hän ostaa teille lahjan ja ostaa itselleen puvun ja varmaan käy kampaajalla teidän suurta päivää varten. Mua v*****i suuresti kun ystäväni häissä sain syötäväkseni kasvisgratiinia ja perunoita. Ja gratiini vielä oli kamalaa. Edes jälkkärit ei mulle käyneet kun olen laktoosi-intolerantikko :/ Siinä kohtaa kihisin kun olin heidän lahjaansa varten nähnyt mielettömästi vaivaa ja se oli todella tyyris.
Ei lahja ole mikään velvoite! :D Siis odotat, että isäntäväki korvaisi sinulle tuomasi lahjan jollain tavalla? :D

"Vieras"
Muutoin minäkin vaadin hanhenmaksapalleroita ja ankan sisäkorvaa hienojen XO-konjakkien kera.

Jos ei kelpaa, niin märehtikööt heiniään jossain lampolassa.
Minäkin vaadin kaikenlaista gourmet safkaa, koska uskomukseeni kuuluu, että jos syön tavallista pöperöä, niin minustakin voi tulla tavallinen, ja sehän ei käy päinsä, koska MINÄ OLEN MINÄ!!!

......
[QUOTE="vieras";24236541]Mm. siksi, että jokainen normaali ihminen tietää mitä vegaanit syö tai ei syö. Ei eläinperäisiä ainesosia, siinä se. Sensijaan vhh:ta jokainen noudattaa ihan omalla tavallaan ja se mikä sopii yhdelle itseään karppaajaksi kutsutulle, ei välttämättä käykään jollekin toiselle, koska se paljonko ihmiset ovat valmiita syömään hiilareita vaihtelee niin paljon. Vegaaneilla mitään tämmöistä tulkinnanvaraa ei ole, ruoka joko on vegaanista tai ei ole. Vaikka lihaa olis ihan pikkuisen vaan, vegaani ei syö ruokaa. Sensijaan karppaaja syö ruokaa, jossa on ihan vain pikkuisen hiilaria vaikka hiilareita välttelisikin. Ja toisaalta voi olla, että karppaaja on kaikilla muilla päivän aterioilla säästellyt hiilareita ja voisikin sitten juhlissa syödä niitä pikkaisen enemmän karppaamisen mitenkään kärsivän siitä. En mä juhlaemäntänä osaisi alkaa myöskään laskemaan diabeetikon sokereita ja kehittämään hälle sen mukaan tarjottavaa.

Itse kyllä yrittäisin silti jollain tavalla huomioida karppaajiakin, jos tietäisin että heitä on tulossa, esim. laittamalla ruoka-aineksia erikseen niin että siitä on helppo valikoida haluamansalainen annos. Mut en todellakaan tiedä miten hyvin onnistuisin tekemään mitään vhh-ruokaa, kun karppaus on mulle aika vieras asia ja tosiaan sitä sovelletaan niin monin tavoin.

Sitten ehkä sekin vaikuttaa, että monille (ei ehkä kaikille, mutta kaikille tuntemilleni) karppaus on ensisijaisesti laihdutusruokavalio. Ja juhlissa harvemmin huomioidaan laihduttajia muutenkaan vaan oletetaan, että he joko joustavat kuuristaan vähän juhlien takia, syövät samaa ruokaa kuin muutkin mutta vaan vähemmän, tai sitten jättävät kokonaan ottamatta. Koska heidänhän on kuitenkin tarkoitus laihtua, niin se ettei laihduttajalle ole mitään, vaan tukee hänen laihtumistaan, kai ajatellaan. Itse vegaanina taas en todellakaan ole laihdutuksen tarpeessa, joten aterian korvautuminen pelkällä salaatilla tai kokonaan väliin jääminen vähän harmittaa.[/QUOTE]

No tässä sepostuksessa ei ollut kyllä mitään perää. Tärkeämpi se on kyllä huolehtia siitä laihduttajasta, kuin jostain vegaanista, sillä ylipaino on epäterveellistä ja siihen voi kuolla, mutta lihansyöntiin ei!

"Vieras"
[QUOTE="vieras";24237541]Tappaa se sen eläimen, josta se liha on otettu, ja maito sen vasikan, jonka juomaksi se olisi tarkoitettu ihmisten sijaan. Söisitkö sinä paistettua vauvaa tai jonkun vieraan naisen tissimaitoa juhlissa sen yhden kerran kohteliaisuudesta, jos kerran kaikki ehdottomuus on pannassa? Yhtä ällöttävältä ajatukselta vegaanista tuntuu syödä eläimen lihaa tai maitoa, edes sen yhden kerran.[/QUOTE]

Ei se ihmisten juoma maito ole miltään vasikalta pois! :D Luonnonlakeihin kuuluu, että isompi (taikka nokkelampi) syö pienemmän. Ihminen on aina syönyt lihaa. Jos sinä et halua lihaa, niin se saapi olla oma ongelmasi.

"laiska"
Hyvätapainen kutsujen/juhlien järjestäjä pyytää vieraitaan ilmoittaman mahdollisista erikoisruokavalioista etukäteen, ja pyrkii sitten parhaansa mukaan järjestämään tarjoilut siten, että jokaiselle vieraalle on tolkun tarjottavaa. Harva sekasyöjä ilkeää tilata hanhenmaksapalleroita huvin vuoksi, ja harva kasvissyöjä kiusallaan ilmoittautuu kasvissyöjäksi.

Pyydä pitopalvelua tms. järjestämään vaikkapa kasvispihvejä (ja kastiketta?) tälle vegaanille ja kakun korvikkeena käy hyvin annos soijajäätelöä ja marjoja. Helppoa, ja kaikille jää hyvä mieli.

Itse olen sekasyöjä, joskin epämääräisten oireiden takia olen vuosien mittaan ollut monenlaisella erikoisdieetillä omasta halustani. Tällöin olen kylässä joko valinnut syömiseni tarjottavista tai ottanut esim. mummolaan "omat eväät" mukaan elämän helpottamiseksi, ja/tai itselleni sopivia leivonnaisia reilusti kaikille tarjottavaksi. Kasvissyöjä en ole ollut koskaan, mutta tehotuotantoeläinten lihaa en syönyt vuosiin - luomu, riista jne. kyllä maistuivat. Nykyisen puolison kanssa olen palannut "normaliin" ruokavalioon, koska en viitsi laitella kaksia ruokia ja mies "ei pärjää" vähemmällä proteiinilla.

Huomauttaisin vielä, että jos lihaa ei ole syönyt lainkaan vuosiin, voi pakki mennä sekaisin jo pienestäkin määrästä, koska ruuansulatus ei osaa enää käsitellä eläinproteiineja. Mutta totta, ei se ketään tapa, juhlat tosin saattavat mennä vieraalta täysin pilalle, samoin seuraava päivä.

"Huoh"
[QUOTE="Vieras";24249917]Minusta voi tarjota juuri sitä ruokaa, mitä itse haluaa. Itse otan huomioon vain allergiot, ja muut hömpän pömppä ruokavalioiset saa tuoda omat eväät, ellei tarjottavat kelpaa.[/QUOTE]

Toivottavasti tän on tarkoitus olla provo, ei kai oin tyhmiä ihmisiä enää nykypäivän Suomessa voi olla???

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24249813:
no eiköhän siellä häissä ole aina salaattipöytä, jos on ruokatarjoilu kerran. joten en alkaisi väsäämän erillistä ruokaa.
Jes, pelkkää salaattia vailla mitään proteiinia, sitä kannattaakin odottaa. Joo, oma vika kun on kasvissyöjä...

"mä"
[QUOTE="Vieras";24249917]Minusta voi tarjota juuri sitä ruokaa, mitä itse haluaa. Itse otan huomioon vain allergiot, ja muut hömpän pömppä ruokavalioiset saa tuoda omat eväät, ellei tarjottavat kelpaa.[/QUOTE]
Itselläni sattuu olemaan allergia juuri tällaisia asennevamman omaavia kohtaan, siksi en heidän juhliin pystykään menemään. Onneksi edellä mainitut ovat kaveripiirissä vain pieni vähemmistö.

[QUOTE="vieras";24250706]Jes, pelkkää salaattia vailla mitään proteiinia, sitä kannattaakin odottaa. Joo, oma vika kun on kasvissyöjä...[/QUOTE]
no ei kukaan ketään pakota kasvissyöjäksi tai lihansyöjäksi, se on jokaisen omavalinta. nutta jotku on allergisia jollekin ruualle tai laktoosi-intorelanssista kärsiviä tai joillakin on keliakia, se taas ei ole omavalinta, ja se on pakko ottaa huomioon juhlatarjoilussa. ei tuu mitään jos jokaisen päähän pistoa alkaa noudattamaan. ei riitä aika eikä raha

"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24250782:
no ei kukaan ketään pakota kasvissyöjäksi tai lihansyöjäksi, se on jokaisen omavalinta. nutta jotku on allergisia jollekin ruualle tai laktoosi-intorelanssista kärsiviä tai joillakin on keliakia, se taas ei ole omavalinta, ja se on pakko ottaa huomioon juhlatarjoilussa. ei tuu mitään jos jokaisen päähän pistoa alkaa noudattamaan. ei riitä aika eikä raha
Kuten sanottua, oma valintani on jättää näin ahdasmielisten juhlan järjestäjien pippalot väliin.

Yhteistyössä