Ihan OT, mutta miksi totaalivegaanit ei syö maitotuotteita? Siis mitä pahaa siinä on, että lehmää lypsetään?
Ap:lle: mun mielestä se salaatti on riittävä. Kannattaa muutenkin salaattipöydästä tehdä sellainen, että kaikki ainekset on erikseen ja jokainen saa ottaa mitä haluaa. Monilla on allergioita esim. tomaatti tai sitten just maito.
Vastaus sun OT-kysymykseen, jos et yhteyttä kerran itse hoksaa: Maitokarja ei tehomaataloudessa pääsääntöisesti voi järin hyvin. Ei vegaani käytä hunajaakaan, eikä itseasiassa edes villavaatteita. Se on katsos se tuotteen eläinperäisyys, joka merkkaa. Vegaani "vastustaa" kaikkea eläinten hyödyntämistä.
Ei, en ole vegaani. Olin kymmenen vuotta tiukasti kala-kasvis-ruokavaliolla, mutta nykyisin syön harvakseltaan myös riistaa. Ymmärrän silti tietyllä tavalla vegaaneita, sillä se jos mikä on ainakin johdonmukaista. Ja vaatii oikeasti kieltäymystä ja valistuneisuutta, ja vaivannäköä.
Nykyään en ehkä juhliin mennessäni edes ilmoita kasvissyönnistäni, kun en kerran "oikeasti" enää kasvissyöjä ole. Voi aivan hyvin koota tarjottavista sen mitä löydän, ja joustaakin ruokavaliostani kuten nykyään muutenkin. Ennenkään en asiasta tehnyt numeroa: ilmoitin jos pyydettiin, jos ei, varauduin siihen muutoin.
Mun mielestä on silti aika hullua verrata vhh:ta ja kasvissyöntiä, etenkään vegaaniutta. Vhh:t ja karpit kumminkin syö enemmän tai vähemmän, ainakin joskus, myös hiilihydraattipitoisia juttuja, mutta vegaani ei oikeasti käytä mitään eläinperäistä. Ja jos ei syö edes kalaa, niin se "liha silloin tällöin" todellakin aiheuttaa sellaisen olon, ettei juhlista ole mitään mahdollisuutta nauttia, vaikka sen siis alas kurkustaan saisikin.
Ei silti, ei erityisruokavaliollisten silti tarvitsisi vouhottaa, harvoin kasvissyöjät mielestäni niin tekevätkään, monilla ruokavaliota on jo pitkään takana ja siitä pouhuminen luultavasti ärsyttää enemmän kuin houkuttaa. Omalla kokemuksella se on useimmiten se karppaaja, joka tarjoilusta numeron tekee.
Mutta kukin tavallaan.