Pitääkä häissä huomioida kasvissyöjät paremmin?

• Viestiketjun aloittaja miten sinä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti
--
[QUOTE="aloittaja";24235652]Samaa mietin itsekkin että salaateista löytyy hyvät vaihtoehdot meiltä, meillä on erikseen pikku kulhoissa tarjolla feta paloja ja aurajuustomurua. Kasvisgraniitinia on pääruuossa ja Uuniperunoita ja villiriisiä. Karjalanpiirakoita on myös mutta jäin miettimään sitä että onhan siinäkin käytetty maitoa riisipuurotäytteeseen.

Jälkiruoka on vaikeampi vaihtoehto kun meille on tulossa hääkakku ja parit pikkuleivät ja namit rinnalle. Yks häävieraista on tälläinen totaali vegaani.Kutsussa ei kysytty erityisruokavalioita.[/QUOTE]

Mahtavaa, salaattia ja kuivaa riisiä....

"vieras"
Itse olen kasvissyöjä, mutta yleensä teen juhliin lihansyöjillekin jotain. Uskon, että he arvostavat tätä. Samoin kuin mä arvostan, että mennessäni heille, on jotain pientä hyvää syötävää, joka sopii mulle.

jotain rajaa
Jos kaikkien huuhaa-laihdutuskuurit ja päähänpistot ruvetaan huomiomaan, niin eipä sitä muuta kerkeäkkään tehdä. Hääpari tekee mieleisensä ja siitä vieraat syövät mitä syövät! Kyllä osaa asiat mennä niin vaikeiks - niin vaikeiks!

"vieras"
Jos kaikkien huuhaa-laihdutuskuurit ja päähänpistot ruvetaan huomiomaan, niin eipä sitä muuta kerkeäkkään tehdä. Hääpari tekee mieleisensä ja siitä vieraat syövät mitä syövät! Kyllä osaa asiat mennä niin vaikeiks - niin vaikeiks!
Mahtaa aikanaan olla vanhainkodissa vaikeaa kaikilla erikoishömpötysten syöjillä, jollei olekaan tarjolla karppi-lähi-luomu-ovo-lakto-vegaaniannosta.

Keittiönoita
Samaa mieltä. Vaikka itse haluankin juhlissani huomioida myös erityisruokavaliolla olevat, en silti odota, että muutkin haluavat. Ja mun mielestä pitäisi olla itsestäänselvää, että jos juhlien järjestäjä ei mitään erityisruokavalioista tiedustele, niin sitten niitä ei ole huomioitukaan. Silloin erityisruokavaliolla olevat ihmiset varautuvat syömään kotona tai matkalla etukäteen ja olemaan juhlissa vain sen ajan kuin syömisillään pärjäävät.

Todellakin
Minusta on kyllä aika moukkamaista olla huomioimatta eri ihmisten ruokavalioita. Enkä ymmärrä, miksi joku ei haluaisi huomioida - eikö tarkoitus ole kuitenkin järjestää mukavat juhlat, joissa ihmiset viihtyvät? Ihmettelen myös, miksi vain lääketieteliset syyt (kuten allergiat) hyväksytään - miksi ei vakaumuksellisia syitä? Olisi aika junttimaista tarjoilla vaikka juutalaiselle sianlihaa, ja ihan yhtä junttimaista on olla huomioimatta vaikka vegaania.

ttppii
Jätäpä itse ensi kerran syömättä juhlissa. Ihan kokeilun vuoksi. Tule huomaamaan että ruokailu on yllättävän sosiaalinen tilanne johon on kiva ottaa osaa kun muutkin syövät.
No mutta kuka käskee olla syömättä?
Ei liha/maito joskus syötynä tapa, ehdottomuus on ruoka-asioissa on yksiomaan lapsellista.
Allergiat tietenkin pitää huomioida, mutta noita vagaani/VHH jne puhtaasti itsetehostusmielessä olevia diettejä ei tietenkään tarvitse huomioida. Jos joku on niin sekaisin, että ei voi vähääkään missään tilanteessa joustaa, niin kärsiköön itse nahoissaan.

Laktoosittomuudestakin varmaan 70% on korvienvälivaivaa.
Päätelleen mm siitä, että on "laktoositonta" voita olemassa. Ei voissa muutenkaan ole laktoosia sellaisia määriä, että jos vaiva on todellinen, siitä jotain vaivaa tulisi. Tai siitä, että jotkut saavat kamalia vaivoja lääkkeistä, joissa tuoteselosteen mukaan on laktoosia. Oikeastihan lääkkeiden määrät ovat niin pieniä, että vaikka laktoosi 100% muuttuisi metaaniksi, niin määrä olisi noin 5 ml tilavuudeltaan. Ei siitä kamalia ilmavaivoja pitäisi tulla.

Keittiönoita
No mutta kuka käskee olla syömättä?
Ei liha/maito joskus syötynä tapa, ehdottomuus on ruoka-asioissa on yksiomaan lapsellista.
Allergiat tietenkin pitää huomioida, mutta noita vagaani/VHH jne puhtaasti itsetehostusmielessä olevia diettejä ei tietenkään tarvitse huomioida. Jos joku on niin sekaisin, että ei voi vähääkään missään tilanteessa joustaa, niin kärsiköön itse nahoissaan.

Laktoosittomuudestakin varmaan 70% on korvienvälivaivaa.
Päätelleen mm siitä, että on "laktoositonta" voita olemassa. Ei voissa muutenkaan ole laktoosia sellaisia määriä, että jos vaiva on todellinen, siitä jotain vaivaa tulisi. Tai siitä, että jotkut saavat kamalia vaivoja lääkkeistä, joissa tuoteselosteen mukaan on laktoosia. Oikeastihan lääkkeiden määrät ovat niin pieniä, että vaikka laktoosi 100% muuttuisi metaaniksi, niin määrä olisi noin 5 ml tilavuudeltaan. Ei siitä kamalia ilmavaivoja pitäisi tulla.
Me ollaan oltu muutamissa juhlissa, joissa ei allergioitakaan ole huomioitu. Eikä ollut mitään ongelmaa sen suhteen, koska kun kerran juhlien järjestäjät ei allergioista mitään kysyneet, niin ymmärtäähän sen itsekin, että allergioita ei ole tarjoilussa huomioitu.

Ihan OT, mutta miksi totaalivegaanit ei syö maitotuotteita? Siis mitä pahaa siinä on, että lehmää lypsetään? :D

Ap:lle: mun mielestä se salaatti on riittävä. Kannattaa muutenkin salaattipöydästä tehdä sellainen, että kaikki ainekset on erikseen ja jokainen saa ottaa mitä haluaa. Monilla on allergioita esim. tomaatti tai sitten just maito.

"..."
Onhan se kohteliasta laittaa myös kasvisruokaa jos tietää, että vegaaneja vieriaden joukossa on. Sama ruoka käy kuitenkin muillekin. Esim. kasviksia voi tarjoille erikeseen omissa kulhoissaan, jolloin jämätkin on helpompi säilyttää/syödä. Kasvisgratiinissa kerman voi korvata soija- tai kauravalmisteella jne. Soija- ja kauravalmisteet ovat usein edullisempiakin kuin perinteiset kermat.
Pasitettu haloumni tai tofu on huippuhyvää.

[QUOTE="...";24237432]Onhan se kohteliasta laittaa myös kasvisruokaa jos tietää, että vegaaneja vieriaden joukossa on. Sama ruoka käy kuitenkin muillekin. Esim. kasviksia voi tarjoille erikeseen omissa kulhoissaan, jolloin jämätkin on helpompi säilyttää/syödä. Kasvisgratiinissa kerman voi korvata soija- tai kauravalmisteella jne. Soija- ja kauravalmisteet ovat usein edullisempiakin kuin perinteiset kermat.
Pasitettu haloumni tai tofu on huippuhyvää.[/QUOTE]

Itse kokeilin tofua joskus kun nykyisellä työpaikalla aloitin,kun huomasin,että sitä monet syö...ja rakastuin :)

jotain rajaa
Minusta on kyllä aika moukkamaista olla huomioimatta eri ihmisten ruokavalioita. Enkä ymmärrä, miksi joku ei haluaisi huomioida - eikö tarkoitus ole kuitenkin järjestää mukavat juhlat, joissa ihmiset viihtyvät? Ihmettelen myös, miksi vain lääketieteliset syyt (kuten allergiat) hyväksytään - miksi ei vakaumuksellisia syitä? Olisi aika junttimaista tarjoilla vaikka juutalaiselle sianlihaa, ja ihan yhtä junttimaista on olla huomioimatta vaikka vegaania.
Otappa selville kuinka monta erilaista laihdutusruokavaliota on olemassa?? Mistäpä tiedät jos jokaisella vieraalla on erilainen huuhaa-dieetti menossa? Kyllä siinä sullakin hymy hyytyis : )))) Edelleen, ne on hääparin juhlat, ja he päättävät. Päätä sä sitten, meetkö niihin vai et!

ttppii
[QUOTE="...";24237432]Kasvisgratiinissa kerman voi korvata soija- tai kauravalmisteella jne. Soija- ja kauravalmisteet ovat usein edullisempiakin kuin perinteiset kermat.
Pasitettu haloumni tai tofu on huippuhyvää.[/QUOTE]

Yök, yök yök.
Kaikki "kermankaltaiset" valmisteet maistuvat ihan kamalilta oikeaan kermaan verrattuna. En ikimaailmassa pilaisi hyviä raaka-aineita semmoisilla.
Viimeinen lause kyllä pitää paikkansa.

"vieras"
Tappaa se sen eläimen, josta se liha on otettu, ja maito sen vasikan, jonka juomaksi se olisi tarkoitettu ihmisten sijaan. Söisitkö sinä paistettua vauvaa tai jonkun vieraan naisen tissimaitoa juhlissa sen yhden kerran kohteliaisuudesta, jos kerran kaikki ehdottomuus on pannassa? Yhtä ällöttävältä ajatukselta vegaanista tuntuu syödä eläimen lihaa tai maitoa, edes sen yhden kerran.

Todellakin
Otappa selville kuinka monta erilaista laihdutusruokavaliota on olemassa?? Mistäpä tiedät jos jokaisella vieraalla on erilainen huuhaa-dieetti menossa? Kyllä siinä sullakin hymy hyytyis : )))) Edelleen, ne on hääparin juhlat, ja he päättävät. Päätä sä sitten, meetkö niihin vai et!
Itse kyllä jätän menemättä, jos ei kasvissyöntiäni mitenkään huomioida. Miksi menisin moneksi tunniksi jonnekin juhlistamaan ihmisiä, jotka eivät ota minua lainkaan huomioon, ja katselemaan, kun muut syövät hyvällä halulla vatsansa täyteen? Minulle eivät yhdetkään häät ole niin tärkeät, että viitsisin vaivautua paikalle tuollaisessa tilanteessa. Ovathan ne hääparin juhlat - joten jos eivät lainkaan ota huomioon vieraitaan, niin sitten saavat juhlia minun puolestani vaikka keskenään :)

Ja esim. vegaaniruokavalio on hieman eri asia kuin joku laihdutusdieetti, saati pelkkä "mä en tykkää tosta".

jotain rajaa
Itse kyllä jätän menemättä, jos ei kasvissyöntiäni mitenkään huomioida. Miksi menisin moneksi tunniksi jonnekin juhlistamaan ihmisiä, jotka eivät ota minua lainkaan huomioon, ja katselemaan, kun muut syövät hyvällä halulla vatsansa täyteen? Minulle eivät yhdetkään häät ole niin tärkeät, että viitsisin vaivautua paikalle tuollaisessa tilanteessa. Ovathan ne hääparin juhlat - joten jos eivät lainkaan ota huomioon vieraitaan, niin sitten saavat juhlia minun puolestani vaikka keskenään :)

Ja esim. vegaaniruokavalio on hieman eri asia kuin joku laihdutusdieetti, saati pelkkä "mä en tykkää tosta".
Mihin sä vedät rajan? Miksi juuri sinun ruokavaliosi pitäisi huomioida, mutta ei ZONE-dieettiläisen tai vaikkapa South beach - dieettiä? Aikamoisia paineita asetetaan nykyään juhlien järjestäjille, ja mielestäni itsekästä olettaa, että juuri se sinun ruokavaliosi huomioidaan, koska kaikkihan näin olettavat

ttppii
[QUOTE="vieras";24237541]Tappaa se sen eläimen, josta se liha on otettu, ja maito sen vasikan, jonka juomaksi se olisi tarkoitettu ihmisten sijaan. Söisitkö sinä paistettua vauvaa tai jonkun vieraan naisen tissimaitoa juhlissa sen yhden kerran kohteliaisuudesta, jos kerran kaikki ehdottomuus on pannassa? Yhtä ällöttävältä ajatukselta vegaanista tuntuu syödä eläimen lihaa tai maitoa, edes sen yhden kerran.[/QUOTE]

Aika yksikertainen pitää olla, jos ei pysty erottamaan ihmisen ja eläimen eroa. Äly taitaa olla samaa tasoa kuin niillä perusjunttipuolueen tai kristillishihhuleiden puolueen jäsenillä, joiden mielestä homoliittojen salliminen on sama kuin sen salliminen, että menee lehmän kanssa naimisiin.
Ja montakos vasikkaa muka kuolee Suomassa maidon puutteeseen vuosittain? Tyypillistä vegaani-idiootin kaupunkilaisen argumentointia. Sehän on sen syötävän eläimen elämän _tarkoitus_, että tulee syödyksi. Ei sitä eläintä muuten olisi ollut edes olemassa.

Keittiönoita
Mihin sä vedät rajan? Miksi juuri sinun ruokavaliosi pitäisi huomioida, mutta ei ZONE-dieettiläisen tai vaikkapa South beach - dieettiä? Aikamoisia paineita asetetaan nykyään juhlien järjestäjille, ja mielestäni itsekästä olettaa, että juuri se sinun ruokavaliosi huomioidaan, koska kaikkihan näin olettavat
Mä ymmärrän "Todellakin" -nimimerkillä kirjoittajaa. Ja ymmärrän sinuakin. Kyse on mun mielestä siitä, haluaako juhlien järjestäjä tarjoilussa huomioida kaikki kutsumansa vieraat vai ainoastaan osan heistä. Jos vain osan, niin silloinhan ei liene niin väliä, vaikka ne vähemmän tärkeät vieraat jättäisivät tulematta.

Mä olen syksyllä järjestämässä isommat juhlat, joissa suurin osa vieraista on kasvissyöjiä. Siitä huolimatta laitan myös niille muutamille sekasyöjille lihaa ja kalaa. Ei mun olisi mikään pakko niin tehdä, mutta mä haluan huomioida myös nämä sekasyöjät, kun kerran sellaisia kutsunkin.

"vieras"
Kasvisruokavalio on eettisistä tai ekologisista syistä valittu ruokavalio. zone, ph ja atkins ovat laihdutuskuureja. Siinä on se ero.

plm
Jätäpä itse ensi kerran syömättä juhlissa. Ihan kokeilun vuoksi. Tule huomaamaan että ruokailu on yllättävän sosiaalinen tilanne johon on kiva ottaa osaa kun muutkin syövät.
Ei mun ainakaan tarvitse olla syömättä koska olen kaikkiruokainen.
Kuten jo mainitsin, on todella hankala toteuttaa kaikkien toiveet.
Mä en käsitä miksi asioista pitää tehdä niin suuri numero. Allergiat ja intoleranssit, keliakia yms. huomioidaan mutta ei muotivillityksiä. Jos joku haluaa olla ilman hiilareita, niin sitten jättää syömättä sen mitä ei halua. Todella yksinkertaista.
Ruoka tosiaan ei ole se ainoa asia mistä häissä voi nauttia.

"Vieras"
Oletko ajatellut, että tuo saattaa merkitä jo huomattavia kustannuksiakin. Jos otetaan ensin huomioon oikeat ruokarajoitteet (allergiat jne.), sitten erikoisdieetit ja kohta varmaan pitää huomioida mieltymyksetkin? Mun mielestäni nuo vapaaehtoiset rajoitteet on samaan kastiin kuuluvia kuin mieltymykset! Mä en tykkää, enkä pysty syömään tiettyjä ruoka-aineita/ruokia, kun en vaan tykkää niistä, en voi laittaa niitä suuhuni. Pitääkö nekin huomioida? Sehän on mielestäni ihan yhtä vahva peruste ruokanirsoiluun kuin esim. karppaus?

Uskonnollinen vakaumus on samaa kastia mun mielestäni allergian kanssa, joten sellainen pitää ottaa huomioon. Samoin jotain kasvisvaihtoehtoa laitan aina, jos on joku sellaista ilmoittanut. Mutta en mä kyllä ala joka muotivouhotuksen mukaan sapuskoja laittamaan. Eri asia on tietty, jos suuri osa vieraista olisi samanlaisella dieetillä, mutta ei jokaisen vieraan höpötyksiä voi ottaa huomioon. Johonkin on raja vedettävä.

Keittiönoita
Aika yksikertainen pitää olla, jos ei pysty erottamaan ihmisen ja eläimen eroa. Äly taitaa olla samaa tasoa kuin niillä perusjunttipuolueen tai kristillishihhuleiden puolueen jäsenillä, joiden mielestä homoliittojen salliminen on sama kuin sen salliminen, että menee lehmän kanssa naimisiin.
Ja montakos vasikkaa muka kuolee Suomassa maidon puutteeseen vuosittain? Tyypillistä vegaani-idiootin kaupunkilaisen argumentointia. Sehän on sen syötävän eläimen elämän _tarkoitus_, että tulee syödyksi. Ei sitä eläintä muuten olisi ollut edes olemassa.
Mä tunnen useammankin vegaanin, jolle on aivan sama, söisikö sikaa, nautaa, ihmistä vai käärmettä, jos joutuisi jotain lihaa syömään. Vegaanin käsitys eläinten olemassaolosta kun ei ole tulla syödyksi, kuten sekasyöjien käsitys on. Ymmärrän silti sen, että sinä et näe asiaa samalla tavalla...en näe minäkään. Voisin silti kuvitella, että jos juhlissa olisi lihapuolella tarjolla rottaa, muurahaista, toukkia ja heinäsirkkaa, niin moni itseään kaikkiruokaisena pitäväkin saattaisi jättää ne pöperöt väliin. Silloinkin, kun juhlien järjestäjän mielestä nuo ovat mitä suurinta herkkua.

• Tykkää
Reactions: Hoodrat
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24237805:
Voisin silti kuvitella, että jos juhlissa olisi lihapuolella tarjolla rottaa, muurahaista, toukkia ja heinäsirkkaa, niin moni itseään kaikkiruokaisena pitäväkin saattaisi jättää ne pöperöt väliin.
Lisäksi moni sekasyöjä saattaisi yllättyä kuinka moni kasvissyöjä tai jopa vegaani söisi noita tarjottavia omasta tahdosta. Pieni määrä ei tapa -huutajat voisivat perehtyä siihen kuinka tuotantoeläimistä, kuten vaikkapa lypsylehmästä, on tehty tuotantokone, jolla ei ole paljoakaan tekemistä sen oikean eläimen kanssa - mikä se alunperin oli.

jotain rajaa
[QUOTE="vieras";24237652]Kasvisruokavalio on eettisistä tai ekologisista syistä valittu ruokavalio. zone, ph ja atkins ovat laihdutuskuureja. Siinä on se ero.[/QUOTE]

Ero kenen mielestä??? Kyllähän jonkun mielestä kasvisruokavaliokin voi toimia laihdutuskuurina. Miksi siis karppaajat pitää huomioida juhlissa, niinkun monen ketjun vääntö oli ykspäivä?

miuhau
Ihan OT, mutta miksi totaalivegaanit ei syö maitotuotteita? Siis mitä pahaa siinä on, että lehmää lypsetään? :D

Ap:lle: mun mielestä se salaatti on riittävä. Kannattaa muutenkin salaattipöydästä tehdä sellainen, että kaikki ainekset on erikseen ja jokainen saa ottaa mitä haluaa. Monilla on allergioita esim. tomaatti tai sitten just maito.
Vastaus sun OT-kysymykseen, jos et yhteyttä kerran itse hoksaa: Maitokarja ei tehomaataloudessa pääsääntöisesti voi järin hyvin. Ei vegaani käytä hunajaakaan, eikä itseasiassa edes villavaatteita. Se on katsos se tuotteen eläinperäisyys, joka merkkaa. Vegaani "vastustaa" kaikkea eläinten hyödyntämistä.

Ei, en ole vegaani. Olin kymmenen vuotta tiukasti kala-kasvis-ruokavaliolla, mutta nykyisin syön harvakseltaan myös riistaa. Ymmärrän silti tietyllä tavalla vegaaneita, sillä se jos mikä on ainakin johdonmukaista. Ja vaatii oikeasti kieltäymystä ja valistuneisuutta, ja vaivannäköä.

Nykyään en ehkä juhliin mennessäni edes ilmoita kasvissyönnistäni, kun en kerran "oikeasti" enää kasvissyöjä ole. Voi aivan hyvin koota tarjottavista sen mitä löydän, ja joustaakin ruokavaliostani kuten nykyään muutenkin. Ennenkään en asiasta tehnyt numeroa: ilmoitin jos pyydettiin, jos ei, varauduin siihen muutoin.

Mun mielestä on silti aika hullua verrata vhh:ta ja kasvissyöntiä, etenkään vegaaniutta. Vhh:t ja karpit kumminkin syö enemmän tai vähemmän, ainakin joskus, myös hiilihydraattipitoisia juttuja, mutta vegaani ei oikeasti käytä mitään eläinperäistä. Ja jos ei syö edes kalaa, niin se "liha silloin tällöin" todellakin aiheuttaa sellaisen olon, ettei juhlista ole mitään mahdollisuutta nauttia, vaikka sen siis alas kurkustaan saisikin.

Ei silti, ei erityisruokavaliollisten silti tarvitsisi vouhottaa, harvoin kasvissyöjät mielestäni niin tekevätkään, monilla ruokavaliota on jo pitkään takana ja siitä pouhuminen luultavasti ärsyttää enemmän kuin houkuttaa. Omalla kokemuksella se on useimmiten se karppaaja, joka tarjoilusta numeron tekee.

Mutta kukin tavallaan.

Yhteistyössä