Pitääkä häissä huomioida kasvissyöjät paremmin?

• Viestiketjun aloittaja miten sinä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sellaiset terveiset, että kasvissyöjälle ja vegaanille voi halutessaan järjestää myös ruokaa, jossa on proteiinia. Pysyy paremmin näläntunne poissa. Kukaan kasvissyöjä tai vegaani, kun ei pelkällä vihersalaatilla oikeasti elä.
Hieman kärjekkäästi sanottu, mutta valitettavan usein käsitys kasvissyönnistä on, että ai sä syöt vain salaattia.

Mistä proteiinia?
Ravintosis

"eedla"
Mun mielestä yksinkertainen tapa huomioida on juuri jo aiemmin esitetty eli salaattipöydässä olis sillee että juustot/mitä nyt salaattiin kasvisten lisäksi laittaakin, olis erikseen, niin, että vieraat vois itse koot itselleen mieluisan salaatin. Ja toisena esimerkkinä, jos vaikkapa olis ruokana perunat ja lihakastike niin ei ole mielestäni kohtuuttoman vaikeaa tehdä niin että kastike ja liha ovat eri kipoissa. silloin kasvissyöjä voi ottaa sitä kastiketta perunoihinsa mutta jättää lihat välistä. Tälleen "erittelemällä" (tai miten sitä kuvaisi) ei tarvii tehdä useita eri ruokia vaan siitä samasta valikoimasta voi kasvissyöjä sitten jättää välistä ne mitä ei halua syödä.

"Mii"
[QUOTE="eedla";24236249]Mun mielestä yksinkertainen tapa huomioida on juuri jo aiemmin esitetty eli salaattipöydässä olis sillee että juustot/mitä nyt salaattiin kasvisten lisäksi laittaakin, olis erikseen, niin, että vieraat vois itse koot itselleen mieluisan salaatin. Ja toisena esimerkkinä, jos vaikkapa olis ruokana perunat ja lihakastike niin ei ole mielestäni kohtuuttoman vaikeaa tehdä niin että kastike ja liha ovat eri kipoissa. silloin kasvissyöjä voi ottaa sitä kastiketta perunoihinsa mutta jättää lihat välistä. Tälleen "erittelemällä" (tai miten sitä kuvaisi) ei tarvii tehdä useita eri ruokia vaan siitä samasta valikoimasta voi kasvissyöjä sitten jättää välistä ne mitä ei halua syödä.[/QUOTE]

PAITSI usein kastikkeissa on käytetty esim. Lihalientä tai muuta lihavalmistetta. Lihattomuus ei tarkoita sitä, että sitä kasvissyöjät voisi syödä.

• Tykkää
Reactions: röppö
huomioisin
[QUOTE="aloittaja";24235652]Samaa mietin itsekkin että salaateista löytyy hyvät vaihtoehdot meiltä, meillä on erikseen pikku kulhoissa tarjolla feta paloja ja aurajuustomurua. Kasvisgraniitinia on pääruuossa ja Uuniperunoita ja villiriisiä. Karjalanpiirakoita on myös mutta jäin miettimään sitä että onhan siinäkin käytetty maitoa riisipuurotäytteeseen.

Jälkiruoka on vaikeampi vaihtoehto kun meille on tulossa hääkakku ja parit pikkuleivät ja namit rinnalle. Yks häävieraista on tälläinen totaali vegaani.Kutsussa ei kysytty erityisruokavalioita.[/QUOTE]

Salaatit ok. Mutta pääruokaa ei nyt vegaanille ole. Kasvisgratiinissahan on juustoa(?). Eli vegaanille on tarjolla pelkkää salaattia ja perunaa/riisiä.

sopii
[QUOTE="sirkka";24235782]Ei millään pahalla mutta miten ihmeessä näissä häissä se ruoka oli tärkeimässä roolissa sulla? Etkös ollut menossa juhlimaan ystäväsi suurta rakkaus juhlaa? Kyllä ne kaikki muutki on panostaneet pukuun ja muuhun[/QUOTE]

Jätäpä itse ensi kerran syömättä juhlissa. Ihan kokeilun vuoksi. Tule huomaamaan että ruokailu on yllättävän sosiaalinen tilanne johon on kiva ottaa osaa kun muutkin syövät.

Keittiönoita
Mä ajattelen asian niin, että mitä vieraampi morsiusparille kyseinen vegaani on, sitä todennäköisemmin hän ei oleta, että ruokavalionsa on mitenkään erityisesti huomioitu. Hän syö salaattia ja kenties ottaa jotain omaa evästä mukaan. Mutta jos kyseessä on morsiusparille läheinen henkilö, niin tilanne on toinen. Joku jo mainitsikin ne proteiinit eli jos haluat tämän vegaanivieraankin viihtyvän häissänne pidempään kuin salaattiannoksella jaksaa olla, niin suosittelisin laittamaan myös jotain muutakin hänelle kuin vain salaattia.

"Piika-äiti"
Koska haluan juhlien emäntänä, oli ne häät, lakkiaiset, tuparit tai mitkä tahansa, huomioida vieraani ja pitää heistä huolta juhlieni ajan, niin pyydän jo kutsussa ilmoittamaan vastauksien yhteydessä ruokavaliot ja -allergiat, ja ilman muuta huomioin ne. Alkeellisinta kohteliaisuutta mielestäni.

Ja jos joku ilmoittaisi vhh-valion, niin yrittäisin kyllä katsoa, että salaatit ja tarjottavat on koottu siten, että hänkin saisi jotain suuhunsa. Eikä se ole mielestäni edes vaikeaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
*
Sitä paitsi mikäli häiden ruokailusta vastaa pitopalvelu niin eihän se ole morsiusparin ongelma. Me ainakin vaan ilmotettiin, että näin ja näin paljon on kasvissyöjiä ja he ehdotti ruokavaihtoehtoja, mitkä hyväksyttiin.

"joo"
[QUOTE="Piika-äiti";24236481]Koska haluan juhlien emäntänä, oli ne häät, lakkiaiset, tuparit tai mitkä tahansa, huomioida vieraani ja pitää heistä huolta juhlieni ajan, niin pyydän jo kutsussa ilmoittamaan vastauksien yhteydessä ruokavaliot ja -allergiat, ja ilman muuta huomioin ne. Alkeellisinta kohteliaisuutta mielestäni.

Ja jos joku ilmoittaisi vhh-valion, niin yrittäisin kyllä katsoa, että salaatit ja tarjottavat on koottu siten, että hänkin saisi jotain suuhunsa. Eikä se ole mielestäni edes vaikeaa.[/QUOTE]

Nimenomaan, koska vaikeampaahan se on vegaanille miettiä syötävää kun juustot, maidot, munat, liivatteet on kiellettyjä, sensijaan karppaaja syö näitä kaikkia.

"vieras"
Kertokaa mulle millä tavalla vegaaniruokavaliolla olevan ruokavalio pitäs huomioida mutta vhh:ta noudattavan ei?????????
Mm. siksi, että jokainen normaali ihminen tietää mitä vegaanit syö tai ei syö. Ei eläinperäisiä ainesosia, siinä se. Sensijaan vhh:ta jokainen noudattaa ihan omalla tavallaan ja se mikä sopii yhdelle itseään karppaajaksi kutsutulle, ei välttämättä käykään jollekin toiselle, koska se paljonko ihmiset ovat valmiita syömään hiilareita vaihtelee niin paljon. Vegaaneilla mitään tämmöistä tulkinnanvaraa ei ole, ruoka joko on vegaanista tai ei ole. Vaikka lihaa olis ihan pikkuisen vaan, vegaani ei syö ruokaa. Sensijaan karppaaja syö ruokaa, jossa on ihan vain pikkuisen hiilaria vaikka hiilareita välttelisikin. Ja toisaalta voi olla, että karppaaja on kaikilla muilla päivän aterioilla säästellyt hiilareita ja voisikin sitten juhlissa syödä niitä pikkaisen enemmän karppaamisen mitenkään kärsivän siitä. En mä juhlaemäntänä osaisi alkaa myöskään laskemaan diabeetikon sokereita ja kehittämään hälle sen mukaan tarjottavaa.

Itse kyllä yrittäisin silti jollain tavalla huomioida karppaajiakin, jos tietäisin että heitä on tulossa, esim. laittamalla ruoka-aineksia erikseen niin että siitä on helppo valikoida haluamansalainen annos. Mut en todellakaan tiedä miten hyvin onnistuisin tekemään mitään vhh-ruokaa, kun karppaus on mulle aika vieras asia ja tosiaan sitä sovelletaan niin monin tavoin.

Sitten ehkä sekin vaikuttaa, että monille (ei ehkä kaikille, mutta kaikille tuntemilleni) karppaus on ensisijaisesti laihdutusruokavalio. Ja juhlissa harvemmin huomioidaan laihduttajia muutenkaan vaan oletetaan, että he joko joustavat kuuristaan vähän juhlien takia, syövät samaa ruokaa kuin muutkin mutta vaan vähemmän, tai sitten jättävät kokonaan ottamatta. Koska heidänhän on kuitenkin tarkoitus laihtua, niin se ettei laihduttajalle ole mitään, vaan tukee hänen laihtumistaan, kai ajatellaan. Itse vegaanina taas en todellakaan ole laihdutuksen tarpeessa, joten aterian korvautuminen pelkällä salaatilla tai kokonaan väliin jääminen vähän harmittaa.

"vieras"
Kertokaa mulle millä tavalla vegaaniruokavaliolla olevan ruokavalio pitäs huomioida mutta vhh:ta noudattavan ei?????????
Lässyn lässyn.

Oletko monesti jäänyt ilman sinulle sopivaa ruokaa, vaikka olet ilmoittanut etukäteen olevasi vhh-ruokavaliolla? Onko tosiaan niin, että häissä ei ole ollut esim. sienisalaattia, vihersalaattia, kanasalaattia, kasvisgratiinia, lihaa, kalaa, rapuja tms?

:headwall:

Jos porukassa on yksi vegaani niin tekisin hänelle oman ( kylmän ) lautasen.
Melko helppoa tehdä yksi lautasellinen kasvisruokaa.

Hääkakun voi jättää sit syömästtä, mutta karkkeja vois tietty ollajoita voi sitten makeaksi palaksi ottaa. Toisaalta pieni annos hedelmä- tai marjasalaattia ei ole vaikea jälkkäri sekään.

meidän häissä
Meillä oli vieras, joka pystyi syömään vain tyylilin riisi- ja perunajauhoja. Me sitten anopin kanssa leivottiin hänellekin vaikka ja mitä + ostin pikkuleipiä ja jonkun leivoksen leipomosta. Menihän siihen aikaan, mutta ko. vieras tuli oikein erikseen meitä kiittämään, kun kerrankin hänet on huomioitu näin hyvin. Minulle ainakin on kunnia-asia onnistua emäntänä, mutta ruokaa meidän häissä kyllä riittikin kaikille ja kaikkien tarpeisiin =).

"vieras"
Mä ainakin vegaanina olen ollut todella tyytyväinen ihan jo siihen, että joku kävi mikrossa lämmittämässä mulle pari pakastekasvispihviä sen salaatin ja perunoiden oheen ja jälkkäriksi sain pienen kulhollisen soijajäätelöä muiden syödessä hääkakkua. Tuo ei varmasti montaa minuuttia kokonaisuudessaan vienyt kenenkään aikaa. Ei niiden tarjoamisten tarvitse edes olla mitään kovin kummoisia mut siitä tulee hyvä mieli, että on jotenkin huomioitu eikä tarvitse nälkäisenä häissä istua.

pier
[QUOTE="sirkka";24235782]Ei millään pahalla mutta miten ihmeessä näissä häissä se ruoka oli tärkeimässä roolissa sulla? Etkös ollut menossa juhlimaan ystäväsi suurta rakkaus juhlaa? Kyllä ne kaikki muutki on panostaneet pukuun ja muuhun[/QUOTE]

Olin juhlimassa yhden parhaimmista kavereistani päivää kyllä. Ruokarajoitukseni kysyttiin kyllä, niiden eteen ei vain tehty mitään. Kyse kuitenkin juhlista jotka alkoivat klo 13 ja jatkuivat seuraavaan päivään niin ihan kiva olisi syödäkin jotain. Ja kun juhlapaikka on keskellä korpea niin ei pääse hakemaan mitään eikä ketään toimita esim. pizzaa sinne.

"Mie vaan"
Pakko vielä äristä jatkoon että jos pitopalvelu on "ammattitaidoton" niin se tilaa erityisruoat jostain. Minun työpaikalta aika usein tilataan juuri vegaaneille ym kasviravintoa käyttäville jotain oikeaa ruokaa salaatin sijaan häihin, lakkiaisiin ym...

Keittiönoita
Ap:lle vielä vinkiksi, että JOS aiot tälle vegaanillekin järjestää muutakin ruokaa kuin salaatin, niin kannattaa kertoa hänelle siitä etukäteen. Meillä ainakin on ollut tapana - jos erityisruokavalioista ei juhlien järjestäjä ole kysynyt mitään - olettaa, että erityisruokavalioita ei ole juhlissa huomioitu. Ja sen vuoksi syömme joko kotona tai - jos juhlapaikkaan on pitkä matka - matkan varrella, jolloin juhlissa ei varsinaista ruokaa tarvitse lainkaan. Kun asiasta informoi etukäteen, ei tule turhaan hankittua mitään erikoisruokia.

"Vieras"
Mä olen sitä mieltä, että ruokarajoitteet huomioidaan, mutta ei kai kaikkien dieettejä tartte huomioida erikseen? Tää on nykyisin mennyt näköjään Suomessa niin vaikeaksi, että kohta loppuu Suomessa juhlat ja tarjoilut :D Jos pitää järjestää karppajille ruoka erikseen, niin mites sitten muut dieetit? Joku hömppälehden lentoemäntädieetti? Kaalikeittodieetti? Sehän on ihan samaa eli oma valinta?

Ja noista kasvisruoista mä sanoisin, että sekin on niin sekava viidakko nykyään, kun naiset sanoo olevansa kasvissyöjiä - ja sitten kun on varattu jotkut kasvissapuskat erikseen tälle "kasvissyöjälle" ja muille tarjoillaan esim. grillattua lohta pääruoaksi, niin sitten tää "kasvissyöjä" syökin kalaa... ja kanaa.... ja munia... ja maitotuotteita. Täh? Vois pikkasen selventää :(

Mä asun Tanskassa ja täällä en ole törmännyt vielä erikoisruokavalioihin lainkaan. Helppoa järjestää juhlat, kun kaikki käy ja kaikki syö samaa. Tai sitten täkäläiset ei tee siitä numeroa, vaan poikkeavat dieetistään juhlapäivän ajaksi. :)

Keittiönoita
[QUOTE="Vieras";24236722]Mä olen sitä mieltä, että ruokarajoitteet huomioidaan, mutta ei kai kaikkien dieettejä tartte huomioida erikseen? Tää on nykyisin mennyt näköjään Suomessa niin vaikeaksi, että kohta loppuu Suomessa juhlat ja tarjoilut :D Jos pitää järjestää karppajille ruoka erikseen, niin mites sitten muut dieetit? Joku hömppälehden lentoemäntädieetti? Kaalikeittodieetti? Sehän on ihan samaa eli oma valinta?

Ja noista kasvisruoista mä sanoisin, että sekin on niin sekava viidakko nykyään, kun naiset sanoo olevansa kasvissyöjiä - ja sitten kun on varattu jotkut kasvissapuskat erikseen tälle "kasvissyöjälle" ja muille tarjoillaan esim. grillattua lohta pääruoaksi, niin sitten tää "kasvissyöjä" syökin kalaa... ja kanaa.... ja munia... ja maitotuotteita. Täh? Vois pikkasen selventää :(

Mä asun Tanskassa ja täällä en ole törmännyt vielä erikoisruokavalioihin lainkaan. Helppoa järjestää juhlat, kun kaikki käy ja kaikki syö samaa. Tai sitten täkäläiset ei tee siitä numeroa, vaan poikkeavat dieetistään juhlapäivän ajaksi. :)[/QUOTE]

Tuo on aivan totta. Suomessa taidetaan vaan ruokaan kuin ruokaan laittaa jotain maitoproteiinia sisältävää, joten ainakin maitoallergiset joutuvat olemaan syömättä. Pahasti allergiset kun eivät voi dieetistään poiketa, koska siitä voisi olla seurauksena hengenlähtö.

plm
On kohteliasta huomioida mutta tiettyyn rajaan saakka.
Moni ruokavalio on vain ihmisen oma valinta eikä mikään terveydellinen haitta tai sairaus. Menee todella vaikeaksi jos kaikki toiveet pitäisi toteuttaa.
Allergiat tietenkin erikseen, se on selvä asia mutta ei kaikenmaailman muotivillityksiä.

"kokki"
[QUOTE="aloittaja";24235652]Samaa mietin itsekkin että salaateista löytyy hyvät vaihtoehdot meiltä, meillä on erikseen pikku kulhoissa tarjolla feta paloja ja aurajuustomurua. Kasvisgraniitinia on pääruuossa ja Uuniperunoita ja villiriisiä. Karjalanpiirakoita on myös mutta jäin miettimään sitä että onhan siinäkin käytetty maitoa riisipuurotäytteeseen.

Jälkiruoka on vaikeampi vaihtoehto kun meille on tulossa hääkakku ja parit pikkuleivät ja namit rinnalle. Yks häävieraista on tälläinen totaali vegaani.Kutsussa ei kysytty erityisruokavalioita.[/QUOTE]

No uuniperunat käy, mutta varaa sitten vaikka papuja sen kanssa ja sopivaa margariinia tms. Salaatin saa tosiaan otettua ilman juustoja yms, se on hyvä. Kasvisgratiini tuskin käy, kun lienee maitoa/kermaa/ juustoa kuorrutuksessa. Karjalampiirakoista maidottomat ja munattomat käy, eli tarkista.
Leivonta onkin sitten jo hankalampaa jos ei ole kokemusta esim ilman munaa leivonnaisista. Pullaahan voi tehdä vaikka omenamehuun ja ilman munia ( älä sitten voitele niitä). Mutta entäs jos tarjoat hänelle vaikka marjoja ja kaura-vaniljakastiketta? Luet kaupassa ne tuoteselosteet tarkkaan, jos ei ole maitoa, heraa tms sopii vegaanille.

Yhteistyössä