Pitääkö vastasyntyneelle antaa kesällä vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos imetät niin maitoa syntyy automaattisesti enemmän kuumilla keleillä vastaten vauvan tarpeeseen. En ainakaan toukokuussa syntyneelle esikoiselle antanut mitään vettä tai ylimääräistä ja 2011 oli törkeän kuuma kesä. Enkä anna toisaalta tälle kuopuksellekaan joka syntyi viime tammikuussa.
Ylikuumeneminen? Sanaa en ole kuullutkaan.. Mut kaitpa se tarkoittaa sitänettä seuraa vaunujen sisälämpötilaa ettei mene liian kuumaksi.. Auringonpaisteessa vaunut muuttuvat hyvin nopeasti tulikuumiksi (vrt. auringossa ollut auto).. Varsinkin mustat vaunut. Vauvalle säähän sopivat vaatteet päälle. Ei kait tuo sen ihmeellisempää ole..??

Hauskasti nuo neuvolan ohjeet muuttuu vuosien myötä, 22 vuotta sitten sanottiin, että aina pitää antaa vettä ettei tule sammasta. Tosin kyllä oma äitini kertoi, että 70- luvun alussa neuvottiin antamaan sokerivettä kun mä olin syntyessäni pikkunen rääpäle.

[QUOTE="vieras";28541908]kannattaa kyllä totuttaa veteenkin[/QUOTE]
eiköhän se kerkiä veteen tottua myöhemminkin esim nokkamukin kautta. Nyt vesi vie tilaa maidolta joka on tärkeintä ravintoa.
Mein mutsi kans meinas pyörtyy kun en vettä vauvalle antanu. Mikä järki kun joudut keittään ne pullot ja sen veden ja sit jäähdyttään. Isotyö vrt imetys

[QUOTE="sasa";28541933]No kyllä mä täysimetin, ja silti sairaalassa ja neuvolassa kehoitettiin välillä antamaan pikkumääriä vettä.
Ihan tuon sammaksen takia jo![/QUOTE]

En oo moista koskaan kuullut.

[QUOTE="viima";28541935]eiköhän se kerkiä veteen tottua myöhemminkin esim nokkamukin kautta. Nyt vesi vie tilaa maidolta joka on tärkeintä ravintoa.
Mein mutsi kans meinas pyörtyy kun en vettä vauvalle antanu. Mikä järki kun joudut keittään ne pullot ja sen veden ja sit jäähdyttään. Isotyö vrt imetys[/QUOTE]

5v sitten sanottiin että ei tartte keittää vettä.

[QUOTE="viima";28541938]En oo moista koskaan kuullut.[/QUOTE]

Millä sä sen sammaksen hoidat?

Ja tosiaan vettä ei tartte keittää.
Itse annoin lusikalla, tai sitten hörpytin pikkusella lääkemitalla.

[QUOTE="sasa";28541948]Millä sä sen sammaksen hoidat?

Itse annoin lusikalla, tai sitten hörpytin pikkusella lääkemitalla.[/QUOTE]
Ja tuohon veteen sekoitetaan myös vichyä!
Sillä lähtee sammas.

Mutta kyllä kovilla helteillä voi vauvalle pieniä määriä antaa vettäkin.
Ei huonoksikaan ole. Ei sitä tartte paljon antaa.

ei oo ollu sammasta. Ja muistaakseni jos tulee ni puolukka auttaa. Mut tuo ny on jo 2.5v joten tuskimps tulee. Meillä oma kaivo joten todellakin keittäisin veden. Keitin isommallekin. Mut sillon siinä oli jo joku järki kun teki isomman määrän pulloon ku sitä menikin enemmän. Siis joku 6kk eteenpäin. Mut meillä sanottiin et imetetty vauva ei tartte muuta nestettä kuin maito. Näköjään ohjeet eti eri kunnis.

Sammasta tolle kyl tuli vaikka sai vettäkin. Puolukalla sen hoidin pois. Ei mitään vesipullollisia sentään juonu.

http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/sammas

Tuolla oli et jos epäilee sammasta kannattaa huuhdella vedellä. Jos jälkiä jää ni sit vichyä. Mut ei vettä tatvita ellei sammasta ole.

antanut vettä yhdellekään meidän kolmesta vauvasta ennen kuin on alkanut syödä kiinteitä. Yhdelläkään ei ole ollut sammastakaan...

Kaksi ekaa oli täysimetyksellä, kolmas täysin korvikevauva.

Meillä ohjeistetaan penslaamaan vauvan suu puolukkasurvoksella jos epäilee sammasta.
Vesi keitetään kuten myös tutit ja tuttipullot niin kauan kuin vauva on vain rintamaidolla, meillä täys imetettiin 6kk. Itse olen antanut vettä sitten kun on alkanut syömään kiinteitä. En itse näe teelusikallisessa vettä sellaista käänteen tekevää vaikutusta, jolla vauvan nestetasapainon saapi kohdilleen, varsinkin jos vauva on täysimetyksellä.

Kyllä on eroavaisuuksia neuvoissa.. Meille sanottiin neuvolasta, että vettä ei tarvitse antaa erikseen, vauva saa tarvitsemansa nesteen maidosta. Toki sitä maitoa voi tarjota hieman useammin (meillä siis syöntivälit päivälläkin melkein 4 tuntia) ja poika 3kk.

Sammaksen hoitoon ei pelkkä vesi riitä, vaan suuta ja tissejä penslataan joko vichyllä (siis sillä perinteisellä, natriumpitoisella, ei maustetuilla!), sokeroimattomasta puolukkasurvoksesta saadulla mehulla tai sitruunalla joka syönnin jälkeen. Ja kaikki vauvan pullot ja tutit tulee keittää ja imetysliivit pestä mahd. kuumassa ennen hoidon aloittamista, jotta sammas ei jää sinne muhimaan. Tiedän, että sammaksesta ei aloituksessa kysytty, mutta ajattelin nyt laittaa nämä mulle annetut sairaalan ohjeistukset tähän kuitenkin.

Niin ja jos sitä vettä antaa, on se suositeltavaa keittää vähintään sinne asti, kun aletaan antamaan kiinteitä.

annetaan paljon maitoa..juu 2h välein ja sitten syksyllä ihmetellään kun muksun mahalaukku tottunut ja venynyt tuohon määrään maitoa ja saa koko ajan syöttää...vedenkeittimessä vettä kiehauta,kaada kannuun jossa aksni ja laita jääkaappiin niin vettä koko päiväksi...

Vesijohtovesi pääsääntöisesti on niin puhdasta ettei tartte keittää, esim. omasta kaivosta saatu vesi taas todellakin pitää keittää. Sammas pysyy poissa kun huuhtelee suun aina imetyksen jälkeen vedellä, jos tulee kuitenkin enempi sammasta (en aina muistanut antaa tuota vettä imetyksen jälkeen) niin meillä se lähti hyvin sitruunavichyllä ja vähän harson kulmalla raaputtamalla. Rintoja ei tarvitse hoitaa, jos niissä ei sammasta näy/tunnu. :) Tutit ja tuttipullot keitetään huolellisesti joka käytön jälkeen, jos sammasta on.

Yhteistyössä