Vinkkejä tulevalle tukihenkilölle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva tukija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva tukija

Vieras
Kertokaas te kokeneet ja tietäväiset äiti-ihmiset vähän vinkkejä mitä mun kannattais ottaa huomioon tai tietää kun olen lähdössä kesällä ystäväni tukihenkilöksi mukaan synnytykseen?
Jonkin verran on puhuttu jo hänen toiveistaan ym, mutta jos sais vähän käytännön vinkkejä millä helpottaa hänen oloaan tai muuten auttaa? Tai mitä siellä ylipäätään kannattaa tehdä? Muuta kuin pysyä poissa tieltä ja olla hiljaa silloin kun toinen haluaa rauhaa :)

Hänelle on tulossa toinen lapsukainen, itselläni ei ole lapsia, eli ei ole kokemusta synnytyksistäkään. Ystäväni on yksinhuoltaja, siksi olen mukaan lähdössä tueksi.

..ja muista aktiivisesti kysellä, että tarviaisitko jotain?

Myös liikkeelle kannustaminen voi usein olla hyvä juttu. Ettei liiaksi jumitu sinne sänkyyn.

Tarvittaessa tarjoudu hieromaan selkää, kuskaa kuumapusseja.

Minusta ei ainakaan ollut avunpyytäjäksi synnytyksissäni.
Eli toivottavasti pidät kädestä kiinni ja olet hiljaa. Kätilät hoitaa ne PONNISTA PONNISTA kehotukset. Soitat sitä hälytyskelloa, olet paikalla, tuet kun sattuu kovasti, hierot selästä, tarjoat raikasta juotavaa. Olet synnyttäjää varten paikalla, ihan sama mitä ympärillä tapahtuu, nyt on sen synnytäjän hetki. Ja kun se vauva sitten syntyy, muistat ottaa valokuvia vauvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta ei ainakaan ollut avunpyytäjäksi synnytyksissäni.
Eli toivottavasti pidät kädestä kiinni ja olet hiljaa. Kätilät hoitaa ne PONNISTA PONNISTA kehotukset. Soitat sitä hälytyskelloa, olet paikalla, tuet kun sattuu kovasti, hierot selästä, tarjoat raikasta juotavaa. Olet synnyttäjää varten paikalla, ihan sama mitä ympärillä tapahtuu, nyt on sen synnytäjän hetki. Ja kun se vauva sitten syntyy, muistat ottaa valokuvia vauvasta.

Jep. Eli juurikin siksi voi kysellä välissä, että pärjäiletkö vielä, vai oisko hyvä suunnitella jotain kipulääkettä. Tai että tarviaako soittaa kätilöö paikalle. Tai että auttasko jos vähä liikuttais.

..katsele netistä jos löydät niin avautumista ja kipuja helpottavia asentoja, joihin sitten voipi kannustaa.

Yhteistyössä