Pistetään pystyyn palstauskis pino

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Uskoton:
Minä olen hukassa.

Aikoinaan olen kastettu. Rippikoulu tuli käytyä. Uskoin uskovani.

Sain lapsen. Toisen, kolmannen ja neljännen lapsen menetin. Sen jälkeen ei lapsia ole siunaantunut. Menetykset ovat olleet tuskallisia, ja tulleet myöhäisillä viikoilla.

Toki sanotaan, että jumalalla tai jumalilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Minkä kanssa sitten on? Rukous ja usko eivät ole auttaneet siinä, että olisin saanut lapset syliin asti hengissä. Sen sijaan moni narkkis ja muu väärinkäyttäjä ovat saaneet? Kuinka moni onkaan abortoinut raskautensa, kun se ei ollutkaan toivottu?

Vääryys on niin huutava, että hylkäsin kirkon. Hylkäsin jumalan. Hylkäsin uskon. Miksi uskoisin mihinkään? Miksi uskoisin, että tämä on parhaakseni? Perheemme parhaaksi? Esikoisen parhaaksi? Että tällä kaikella on jokin suurempi merkitys?

Paskanmarjat sanon minä. Minua ei enää huijata uskomaan siihen, että elämässä on toivoa. Että rukous auttaa. Että joskus saan "henkisen rauhan", kun vain uskon... Näin ei käy.

Olenko katkera??? Olen!! Edelleen haaveilen lapsesta, eikä siinä auta uskonveljien ja -siskojen rukouspiirit tai mikään muukaan. Minä olen maho, ja siinä ei jumaluudet tai usko auta.
Mä en ole joutunut kokemaan lapsettomuutta, mutta olen kokenut sen, kun jumala kääntää selkänsä. Tai ehkei ole koskaan edes meikäläistä huomannutkaan. Ymmärrän siis katkeruutesi erittäin hyvin. Silti löysin uskoni ja mielenrauhani, tosin aivan eri jumalista kuin minkä puoleen vaikeina aikoina käännyin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Kerros tarkemmin...
No niin, kotona taas.

Suomenuskoisuus tai muinaissuomalaisuus - kumpaa termiä nyt haluaa käyttää - on se uskonto, mikä suomalaisilla oli ennenkuin kristinusko saapui Suomeen. Suomenuskoisuus on polyteistinen uskonto eli suomenuskoisilla on useita jumalia. Lisäksi uskontoon kuuluu usko haltijoihin ja henkiin. Vainajien kunnioittaminen sekä usko siihen, että vainajien henget voivat olla auttamassa ja ohjaamassa vielä elossa olevia läheisiä.

Eklektinen tuossa tarkoittaa sitä, että en ole - vieläkään - täysin "puhdasoppinen" suomenuskoinen vaan mulla on omassa uskossani piirteitä myös muista uskonnoista.
hmm... tästä löytyy nyt aika paljon sitä mitä olen viimeaikoina ite tuntenu hakevani omassa "uskossani" en nyt osaa selittää oikein...

siis ev. lut kirkkoon kuuluva, isojen kysymysten äärellä oleva, paljon muistakin filosofioista rauhaa ammentava. vai voiko näin sanova kuulua tähän pinoon?

Minä olen hukassa.

Sain lapsen. Toisen, kolmannen ja neljännen lapsen menetin. Sen jälkeen ei lapsia ole siunaantunut. Menetykset ovat olleet tuskallisia, ja tulleet myöhäisillä viikoilla.

Toki sanotaan, että jumalalla tai jumalilla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Minkä kanssa sitten on? Rukous ja usko eivät ole auttaneet siinä, että olisin saanut lapset syliin asti hengissä. Sen sijaan moni narkkis ja muu väärinkäyttäjä ovat saaneet? Kuinka moni onkaan abortoinut raskautensa, kun se ei ollutkaan toivottu?

Vääryys on niin huutava, että hylkäsin kirkon. Hylkäsin jumalan. Hylkäsin uskon. Miksi uskoisin mihinkään? Miksi uskoisin, että tämä on parhaakseni? Perheemme parhaaksi? Esikoisen parhaaksi? Että tällä kaikella on jokin suurempi merkitys?

Paskanmarjat sanon minä. Minua ei enää huijata uskomaan siihen, että elämässä on toivoa. Että rukous auttaa. Että joskus saan "henkisen rauhan", kun vain uskon... Näin ei käy.

Olenko katkera??? Olen!! Edelleen haaveilen lapsesta, eikä siinä auta uskonveljien ja -siskojen rukouspiirit tai mikään muukaan. Minä olen maho, ja siinä ei jumaluudet tai usko auta.
:hug: Eihän se mikään ihme ole tuossa tilanteessa tällaisia tuntea tai mitä muuta tahansa. Kristinuskossa kritisoisin juuri sitä (ja monessa muussakin uskonnossa), että kaikki yksinkertaistetaan rakastavan Jumalan tahdoksi ja sitten ihmisille tapahtuu kamalia asioita, jotka tuntuvat vielä kamalammilta, jos on mielikuva Jumalasta joka on sellainen hellä ja hyväntahtoinen isähahmo. Ja ihminen etsii oikeudenmukaisuutta eikä tunne kuin katkeruutta :(

En osaa sulle asiaa hyväksi selittää enkä aio yrittääkään, mutta miksi sun pitäisi hyväksyä juuri tuo uskonnollinen käsitys jos et oikeasti voi sitä hyväksyä? Eikö olisi parempi ajatella, että tämä ei ole nyt se tapa katsoa asioita joka tarjoaa sulle lohtua? Toivottavasti sen kuitenkin joskus jostain löydät :hug:

Minä olen hukassa.

ensinnäkin :hug: lapsen menettäminen on asia mitä kukaan sitä läpikäymätön ei voi edes kuvitella. se on varmasti ihmisen elämän rankin asia.

toiseksi: kun tuntuu tuolta niinku kirjotit, ei ole mitään järkeäkään lähteä etsimään jumalaa tai jumaluutta mistään. koska siihen ei ole itse läheskään valmis. anna ajan kulua ja eheytä itsesi, niinkuin se sinulle parhaalta tuntuu. jos on tarkotettu että löydät vielä jumalan tai jumaluuden elämääsi niin se tapahtuu kyllä, silloin kun olet siihen valmis ja olet täysin eheytyny. katkerakin saa olla, kaikkea saa kyseenalaistaa, eikä mihinkään ole pakko uskoa, ei usko johonkin ole koskaan tullut helpolla ihmiskunnalle.

voimia sinulle kovasti, pienin askelin etenet kaikista parhaiten. ja nyt puhun siis elämästä yleensä, en uskosta. :hug:

*muoks* onko siulla tänne nikkiä olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Lahko on sellainen kuin esim. mormonit ja JT
Nokia Missio on luterilaisen kirkon sisällä syntynyt herätysliike että tiedät tänkin sitten vastaisuudessa.
Kysyn koska en oikeasti tiedä näistä mitään, mutta miksi esim mormonit on lahko mutta missio ei? Ja mikä on jt?
JT-Jehovan Todistajat

Siinä määritelmiä jotka sopivat lahkoihin.

*Johtaja/johtajat ovat aina oikeassa. Hän on arvostelun yläpuolella, koska hän on henkisesti kehittyneempi/Jumalan edustaja. Hänet on pidettävä tyytyväisenä ja käskyjä on aina toteltava.
*Mustavalkoinen maailmankuva: liikkeen opit ovat täydellisiä ja virheettömiä, niitä ei saa arvostella eikä tulkita. Toisenlaiset opit ja ajatukset ovat rappeutuneita ja pahoja. Oma yhteisö edustaa puhtautta, ulkomaailma pahuutta.
*Ota tai jätä -mentaliteetti: jos haluaa kehittyä henkisesti, on hyväksyttävä kaikki, mitä liike tarjoaa.
*Syyllistäminen ja ajattelun kontrollointi: kriittiset ajatukset ovat syntiä ja osoittavat jäsenen olevan hengellisesti kehittymätön. Sama pätee seksuaalisuuteen, tunne-elämään ja yksilöllisiin toiveisiin, mikäli ne poikkeavat ryhmän normeista. Puhdas oppilas ei ajattele omaa etuaan, vain ryhmän tai yhteisön etua.
*Jäsen eristetään ulkomaailmasta: entinen elämä ja ystävyyssuhteet ovat arvottomia. Jos sukulaiset tai vanhat kaverit arvostelevat yhteisöä tai sen oppeja, on parempi välttää heidän seuraansa. Jäsen painostetaan muuttamaan yhteisöön.
*Koskaan ei ehdi olla yksin. Osallistuminen ryhmän toimintoihin on pakollista. Jäsen joutuu alistumaan jatkuviin opin sisäistämiseen tähtääviin keskusteluihin ja luentotilaisuuksiin.
*Käännytystyö on velvollisuus.
*Omaisuus on luovutettava tai testamentattava liikkeelle. Sen toimintaa on tuettava kymmenyksin tms, vaikka ei olisi muita tuloja kuin opintoraha, työttömyyskorvaus tai kansaneläke. Liikkeen hyväksi on tehtävä jatkuvasti työtä ilman palkkaa ja lomapäiviä. Varoja hankitaan laittomasti tai eettisesti arveluttavin keinoin. Kalliita kursseja varten on otettava velkaa.
*Pelottelu: liikkeen hylännyt luopio kohtaa vastoinkäymisiä ja onnettomuuksia, kuoleman jälkeen hän joutuu helvettiin, jälleensyntyy eläimeksi tms. Vain liikkeen sisällä voi pelastua.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Mä kun luulen taas, että kun suomen kansalaisista 80 % kuuluu ev.luttiin, niin suurin osa ei miellä itseään uskovaisiksi. En minäkään aiemmin, vaikka kuuluin samaan "sarjaan" ennen uskoon tulemista :) ja kuulun kyllä edelleen.
Mielipideasia. Ne 80% tuskin pitäisi muakaan uskovaisena, vaikka itse itseäni pidänkin...vieläpä varsin hartaana uskovaisena :D
Ja minua todennäköisesti moni pitäisi uskovaisena, senkin perusteella, kuinka harjoitan maailmankatsomustani (uhraan hengille ja kuuntelen niitä jne.), vaikken itse en koe olevani.

Uskon siihen, minkä näen ja koen ja siihen, joka voi niiden pohjalta olla totta. Jos uskoisin siihen, mitä kerrotaan, olisin uskovainen. :)

muslimi
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Minä olen hukassa.

:hug: Eihän se mikään ihme ole tuossa tilanteessa tällaisia tuntea tai mitä muuta tahansa. Kristinuskossa kritisoisin juuri sitä (ja monessa muussakin uskonnossa), että kaikki yksinkertaistetaan rakastavan Jumalan tahdoksi ja sitten ihmisille tapahtuu kamalia asioita, jotka tuntuvat vielä kamalammilta, jos on mielikuva Jumalasta joka on sellainen hellä ja hyväntahtoinen isähahmo. Ja ihminen etsii oikeudenmukaisuutta eikä tunne kuin katkeruutta :(

En osaa sulle asiaa hyväksi selittää enkä aio yrittääkään, mutta miksi sun pitäisi hyväksyä juuri tuo uskonnollinen käsitys jos et oikeasti voi sitä hyväksyä? Eikö olisi parempi ajatella, että tämä ei ole nyt se tapa katsoa asioita joka tarjoaa sulle lohtua? Toivottavasti sen kuitenkin joskus jostain löydät :hug:
Pitäisikö sinun mielestäsi Jumalan antaa meille koko ajan vain ihania ja positiivisia asioita? Eikös ihan arjestakin jokainen tiedä sen, että jos jotain saa liikaa, siihen kyllästyy. Itse ihmettelen todella paljon sitä asennetta, että Jumalalle (joka on luonut ihmisen soluineen ja aivoineen) ollaan vihaisia, kun tulee vastoinkäymisiä. Mielestäni silloin tulisi olla vihainen lähinnä itselleen, että olenko tehnyt asiat niin kuin Jumala on kehoittanut tekemään. Itse olen huomannut, että jos olen tehnyt jotain uskontoni vastaisesti, niin jonkin ajan kuluttua kohdalle tulee aivan varmasti vastoinkäyminen, jolla syntiä on mahdollista hyvittää edes joltakin osin.

vieras
Nokia Missio on luterilaisen kirkon sisällä syntynyt herätysliike että tiedät tänkin sitten vastaisuudessa.
Kysyn koska en oikeasti tiedä näistä mitään, mutta miksi esim mormonit on lahko mutta missio ei? Ja mikä on jt?
JT-Jehovan Todistajat

¦Johtaja/johtajat ovat aina oikeassa. Hän on arvostelun yläpuolella, koska hän on henkisesti kehittyneempi/Jumalan edustaja. Hänet on pidettävä tyytyväisenä ja käskyjä on aina toteltava.
¦Mustavalkoinen maailmankuva: liikkeen opit ovat täydellisiä ja virheettömiä, niitä ei saa arvostella eikä tulkita. Toisenlaiset opit ja ajatukset ovat rappeutuneita ja pahoja. Oma yhteisö edustaa puhtautta, ulkomaailma pahuutta.
¦Ota tai jätä -mentaliteetti: jos haluaa kehittyä henkisesti, on hyväksyttävä kaikki, mitä liike tarjoaa.
¦Syyllistäminen ja ajattelun kontrollointi: kriittiset ajatukset ovat syntiä ja osoittavat jäsenen olevan hengellisesti kehittymätön. Sama pätee seksuaalisuuteen, tunne-elämään ja yksilöllisiin toiveisiin, mikäli ne poikkeavat ryhmän normeista. Puhdas oppilas ei ajattele omaa etuaan, vain ryhmän tai yhteisön etua.
¦Jäsen eristetään ulkomaailmasta: entinen elämä ja ystävyyssuhteet ovat arvottomia. Jos sukulaiset tai vanhat kaverit arvostelevat yhteisöä tai sen oppeja, on parempi välttää heidän seuraansa. Jäsen painostetaan muuttamaan yhteisöön.
¦Koskaan ei ehdi olla yksin. Osallistuminen ryhmän toimintoihin on pakollista. Jäsen joutuu alistumaan jatkuviin opin sisäistämiseen tähtääviin keskusteluihin ja luentotilaisuuksiin.
¦Käännytystyö on velvollisuus.
¦Omaisuus on luovutettava tai testamentattava liikkeelle. Sen toimintaa on tuettava kymmenyksin tms, vaikka ei olisi muita tuloja kuin opintoraha, työttömyyskorvaus tai kansaneläke. Liikkeen hyväksi on tehtävä jatkuvasti työtä ilman palkkaa ja lomapäiviä. Varoja hankitaan laittomasti tai eettisesti arveluttavin keinoin. Kalliita kursseja varten on otettava velkaa.
¦Pelottelu: liikkeen hylännyt luopio kohtaa vastoinkäymisiä ja onnettomuuksia, kuoleman jälkeen hän joutuu helvettiin, jälleensyntyy eläimeksi tms. Vain liikkeen sisällä voi pelastua.
Anteeksi mutta Jehovan todistajat eivät ole lahko

JT-Jehovan Todistajat

Ja herätysliike on siis vain ev.lut:sta eronnut kokoonpano? Onko herätysliikkeellä joku tietty johtaja? Miten herätysliike sitten toimii verrattuna ev.lut. kirkkoon?

*Johtaja/johtajat ovat aina oikeassa. Hän on arvostelun yläpuolella, koska hän on henkisesti kehittyneempi/Jumalan edustaja. Hänet on pidettävä tyytyväisenä ja käskyjä on aina toteltava.
*Mustavalkoinen maailmankuva: liikkeen opit ovat täydellisiä ja virheettömiä, niitä ei saa arvostella eikä tulkita. Toisenlaiset opit ja ajatukset ovat rappeutuneita ja pahoja. Oma yhteisö edustaa puhtautta, ulkomaailma pahuutta.
*Ota tai jätä -mentaliteetti: jos haluaa kehittyä henkisesti, on hyväksyttävä kaikki, mitä liike tarjoaa.
*Syyllistäminen ja ajattelun kontrollointi: kriittiset ajatukset ovat syntiä ja osoittavat jäsenen olevan hengellisesti kehittymätön. Sama pätee seksuaalisuuteen, tunne-elämään ja yksilöllisiin toiveisiin, mikäli ne poikkeavat ryhmän normeista. Puhdas oppilas ei ajattele omaa etuaan, vain ryhmän tai yhteisön etua.
*Jäsen eristetään ulkomaailmasta: entinen elämä ja ystävyyssuhteet ovat arvottomia. Jos sukulaiset tai vanhat kaverit arvostelevat yhteisöä tai sen oppeja, on parempi välttää heidän seuraansa. Jäsen painostetaan muuttamaan yhteisöön.
*Koskaan ei ehdi olla yksin. Osallistuminen ryhmän toimintoihin on pakollista. Jäsen joutuu alistumaan jatkuviin opin sisäistämiseen tähtääviin keskusteluihin ja luentotilaisuuksiin.
*Omaisuus on luovutettava tai testamentattava liikkeelle. Sen toimintaa on tuettava kymmenyksin tms, vaikka ei olisi muita tuloja kuin opintoraha, työttömyyskorvaus tai kansaneläke. Liikkeen hyväksi on tehtävä jatkuvasti työtä ilman palkkaa ja lomapäiviä. Varoja hankitaan laittomasti tai eettisesti arveluttavin keinoin. Kalliita kursseja varten on otettava velkaa.
*Pelottelu: liikkeen hylännyt luopio kohtaa vastoinkäymisiä ja onnettomuuksia, kuoleman jälkeen hän joutuu helvettiin, jälleensyntyy eläimeksi tms. Vain liikkeen sisällä voi pelastua.
Osuu yksin myös esim. Scientologien kanssa...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Ja minua todennäköisesti moni pitäisi uskovaisena, senkin peruusteella, kuinka harjoitan maailmankatsomustani (uhraan hengille ja kuuntelen niitä jne.), vaikken itse en koe olevani.

Uskon siihen, minkä näen ja koen ja siihen, joka voi niiden pohjalta olla totta. Jos uskoisin siihen, mitä kerrotaan, olisin uskovainen. :)
Toi on muuten aika hyvä pointti :flower: Suuri osa mun suomenuskoisuudestani nimittäin perustuu juuri siihen, mitä mulle on kerrottu. Tapoja, asioita ja uskomuksia, jotka ovat kulkeneet perimätietona meidän suvussa vuosisatojen ajan.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
hmm... tästä löytyy nyt aika paljon sitä mitä olen viimeaikoina ite tuntenu hakevani omassa "uskossani" en nyt osaa selittää oikein...

siis ev. lut kirkkoon kuuluva, isojen kysymysten äärellä oleva, paljon muistakin filosofioista rauhaa ammentava. vai voiko näin sanova kuulua tähän pinoon?
Kyllä sä tähän pinoon kuulut :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
JT-Jehovan Todistajat

¦Johtaja/johtajat ovat aina oikeassa. Hän on arvostelun yläpuolella, koska hän on henkisesti kehittyneempi/Jumalan edustaja. Hänet on pidettävä tyytyväisenä ja käskyjä on aina toteltava.
Anteeksi mutta Jehovan todistajat eivät ole lahko
Mä olen kyllä aina pitänyt ihan omana uskontokuntanaan Jehovan todistajia. Onko heillä tosiaan jotain tällaisia johtajia? Mä luulin että on varmaankin joku joka hommaa ohjailee mutta Jahveen uskovat.

Uskoton
Kiitos teille Keittiönoito ja Nyynä <3 Teillä on suuri sydän <3 <3

Ja Nyynä. Kyllä minulla on musta nikkikin, mutta en juuri nyt muista edes tunnuksia. Yritän kirjautua asap, ja laitan sitten vaikka yksäriä???

Muslimin kommentit tuntuvat todella pahoilta. Aivan kuin en olisi yrittänyt olla elämässäni mahdollisimman hyvä, ja silti epäonnistunut jossain mitä niin hartaasti tahdon, kun moni muu tässä onnistuu, vaikka ei sitä tahdo missään nimessä - tai sillä ei ole heille mitään merkitystä. Tämä on juuri se ristiriita, joka oli yhtenä syynä kirjosta eroamiseen. En aio piiskata itseäni loputtomiin, kun muut saavat rällästää mielin määrin :(

muslimi
Siis apua, voiko tuohon touhuun lähteä kukaan tervejärkinen mukaan? Tuohan ei kuullosta miltään uskonnolta eikä uskovaisten liikkeeltä, vain pakottamiselta ja riistolta.

Alkuperäinen kirjoittaja muslimi:
Pitäisikö sinun mielestäsi Jumalan antaa meille koko ajan vain ihania ja positiivisia asioita? Eikös ihan arjestakin jokainen tiedä sen, että jos jotain saa liikaa, siihen kyllästyy. Itse ihmettelen todella paljon sitä asennetta, että Jumalalle (joka on luonut ihmisen soluineen ja aivoineen) ollaan vihaisia, kun tulee vastoinkäymisiä. Mielestäni silloin tulisi olla vihainen lähinnä itselleen, että olenko tehnyt asiat niin kuin Jumala on kehoittanut tekemään. Itse olen huomannut, että jos olen tehnyt jotain uskontoni vastaisesti, niin jonkin ajan kuluttua kohdalle tulee aivan varmasti vastoinkäyminen, jolla syntiä on mahdollista hyvittää edes joltakin osin.
en ole Örppi mutta saanen vastata omalta kohaltani?

mie en usko tuohon, että Jumalan pitäis antaa pelkkiä ihania ja positiivisia asioita kokoajan. jos ei ole koettelumusta eikä kärsimystä niin ei koskaan saavuta sitä korkeampaa tietoisuuen tasoa eikä parempaa ihmisyyttä.

mie en usko Jumalaan sanan tuossa merkityksessä, jotenka siksi en varmaan ollu paras mahollinen ihminen tähän(kään) vastaamaan...

muslimi

Ja Nyynä. Kyllä minulla on musta nikkikin, mutta en juuri nyt muista edes tunnuksia. Yritän kirjautua asap, ja laitan sitten vaikka yksäriä???

Muslimin kommentit tuntuvat todella pahoilta. Aivan kuin en olisi yrittänyt olla elämässäni mahdollisimman hyvä, ja silti epäonnistunut jossain mitä niin hartaasti tahdon, kun moni muu tässä onnistuu, vaikka ei sitä tahdo missään nimessä - tai sillä ei ole heille mitään merkitystä. Tämä on juuri se ristiriita, joka oli yhtenä syynä kirjosta eroamiseen. En aio piiskata itseäni loputtomiin, kun muut saavat rällästää mielin määrin :(
Tässä se pointti just olikin, että tulee löytää oikea uskonto eli oikea tapa miettiä elämää ja Jumalaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muslimi:
Siis apua, voiko tuohon touhuun lähteä kukaan tervejärkinen mukaan? Tuohan ei kuullosta miltään uskonnolta eikä uskovaisten liikkeeltä, vain pakottamiselta ja riistolta.
Ovatko Jehovan todistajat lahko tai kultti?
Jotkut määrittelevät lahkon merkitsevän ryhmää, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Toiset soveltavat tämän termin ryhmään, joka seuraa jotakuta ihmisjohtajaa tai opettajaa. Sanaa käytetään yleensä halventavassa mielessä. Jehovan todistajat eivät ole minkään kirkon sivuhaara, vaan heidän joukossaan on ihmisiä kaikilta elämän aloilta ja heillä on monenlaisia uskonnollisia taustoja. He eivät pidä ketään ihmistä, vaan Jeesusta Kristusta, johtajanaan.
Kultti on uskonto, jota ei pidetä puhdasoppisena tai joka korostaa määrätyn rituaalin mukaista hartauden harjoitusta. Monet kultit seuraavat elävää ihmisjohtajaa, ja usein niiden kannattajat elävät ryhmissä muusta yhteiskunnasta erillään. Puhdasoppisuuden mittapuun pitäisi kuitenkin olla Jumalan sana, ja Jehovan todistajat pitävät ehdottomasti kiinni Raamatusta. Heidän palvontansa on elämäntapa, ei rituaalista hartaudenharjoitusta. He eivät myöskään seuraa ihmistä eivätkä eristäydy muusta yhteiskunnasta. He elävät ja työskentelevät muiden ihmisten keskellä

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
en ole Örppi mutta saanen vastata omalta kohaltani?

mie en usko tuohon, että Jumalan pitäis antaa pelkkiä ihania ja positiivisia asioita kokoajan. jos ei ole koettelumusta eikä kärsimystä niin ei koskaan saavuta sitä korkeampaa tietoisuuen tasoa eikä parempaa ihmisyyttä.

mie en usko Jumalaan sanan tuossa merkityksessä, jotenka siksi en varmaan ollu paras mahollinen ihminen tähän(kään) vastaamaan...
Minäkään en ole Örppi - ainakaan tietääkseni, peilikuvani voi olla toista mieltä :D - mutta ei munkaan mielestä jumalten pidä antaa pelkkiä ihania ja positiivisia asioita. Jumalten pitää antaa kuitenkin toivoa, uskoa paremmasta tulevaisuudesta ja voimia jaksaa eteenpäin vaikeidenkin aikojen yli. Jos niin ei käy vaan rukouksesi kaikuvat nk kuuroille korville ja jumalatkaan eivät vaivaudu kuuntelemaan, katkeruus on mielestäni hyvin ymmärrettävää.

laita vaan yyveetä kun muistat. on joitain semmosia juttuja joita ei viitti ihan kaiken kanssan nähen kirjotella, mutta joista varmasti ois apuja siullekki.

ja mitä tulee nimimerkki Muslimin kommenteihin niin ne kuvastavat varmaan hänen omaa sisintä uskoaan, jokaisellahan se on erilainen enkä usko että hänen kirjotuksensa oli tarkotettu nimenomaan sinulle vaan noin niinku yleisenä pointtina tähän ketjuun. onhan se niin että Jumala on oikeamielinen, mutta myös julma.

jos ei usko niinkuin kirkko opettaa tai niinkuin kirkkoon kuuluvan tulisi uskoa, ei sillon ole mitään mieltä kirkkoon ees kuulua. usko on miun mielestä niin paljon muutaki ku joku pytinki jossa käyä kerran, pari vuodessa. se lähtee sisältäpäin eikä se suurimmalle osalle tule itsestäänselvyytenä.

ja nämä on siis miun omia mielipiteitä enkä halua loukata näillä ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Voiko täysin uskonnoton tapapakana kuulua tähän ketjuun?
Eikös tämä ollut uskisten pino? Olisi kyllä kiva koota tähän nimenomaan niitä uskiksia.
Niinpäää :snotty: Tässä tietääkseni haettiin Jumalaan uskovia, siis kristittyjen Jumalaan eikä kaikenmaailman pakanauskontouskojia, satanisteja ja muun sortin hihhuleita.

Yhteistyössä