pipariohje

Sgt22
Tämä on helppo ja hyvä ohje. itse teen aina tämän ohjeen mukaan.

300 gr margariiniä
1 muna
3 dl sokeria
3,5 dl perunajauhoja
4,5 dl vehnäjauhoja
1/2 tl ruoka sooda

Sulata marg, ja sekoita sokeri muna sooda ja mar. sähkövatkaimella niin että muutuu silleen valkoiseksi ja koostumus kreememäinen sitten jauhot perään kuppiin ( kannatta sekoittaaa vehnäjauho ja perunajauho yhteen ennen kun lisäät ne kippoon).Sitten sekoitat kaikki hyvin, ja koko komeus jääkaappiin yöksi, ja aamulla saat sitten leipoa.
Paista 200- 225 astetta noin 10 min.(riippuu tietysti uunista)

Ja piareit tulee noin 80-100 kpl, en oo nyt ihan varma tosta määrästä, mut pikkasen osviitta
 
hi-5
Edellisestä ohjeesta oli varmaan jäänyt piparimauste pois. Tässä minun hyväksi havaittu ja helppo versio, vaikka sitä ihanaa piparintuoksua ei tulekaan taikinantekovaiheessa, vasta paistettaessa (kun ei keitellä siirappia).

4 1/2 dl sokeria
3 munaa
1 dl siirappia
400 g sulaa voita
3 dl perunajauhoja
9 dl vehnäjauhoja
1 tl kardemummaa
3 tl soodaa
noin pussillinen piparimaustetta (huom. maustepussin takana on annosteluohje, olen laittanut vähemmän kuin sanotaan ja hyviä tuli).

Vatkaa munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Lisää siirappi ja sekoita. Lisää voi sekä keskenään sekoitetut kuivat aineet (siivilöi) ja sekoita taikina tasaiseksi.

Taikinaa tulee paljon, mutta yleensä teen sitä yhden satsin kerrallaan ja pakastan. Paistetaan sitten kun ehditään! Pitää seisottaa jääkaapissa ainakin yön yli, että ehtii kunnolla maustua tai sitten laita pakkaseen, jos leivot myöhemmin.
 

Yhteistyössä