Pinotaan blogit ja annetaan niistä rakentavaa palautetta, jooko?

Tää on muuten aika jännittävä näkökulma kritiikkiin. Eikö kritiikkiä juuri pyydetä siksi, että itse on omille toimilleen usein sokea? Että saa uusia näkemyksiä? Mitä tekee sellaisella kritiikillä, jonka "tietää" aiheelliseksi? Silloinhan ongelmakohdan voi halutessaan huomata ja korjata ilman muiden näkemysten kyselyäkin...

(Ja tää ei nyt siis sinällään liity riepuTARALLAAn blogiasiaan, kunhan pohdin.)

No ajatellaan vaikka, että sanotaan blogin aiheiden olevan epäkiinnostavia. Minä kirjoitan aiheista, jotka itseäni kiinnostavat, sitä en aio muuttaa vaikka kuka mitä sanoisi. Moititaan, että tekstini ovat liian hiottuja. Sille en voi myöskään mitään, koska tämän vähempää tekstejä ei enää voi muokata ja viilata. En ala tekemään tahallisia virheitä siksi, että teksti olisi toisenlaista.

Näkökulmien terävöittämistä ja selkeämpää kannanottoa voin harjoitella. Toisaalta - olen luonteeltani pohdiskelija, joten varmasti se näkyy teksteissäkin.

Otan siis opiksi sellaisia asioita, joihin koen että voin vaikuttaa. Jos rupeaisin kaikkea schaissea märehtimään, en voisi kirjoittaa enää mitään.
 
No, mutta mielipiteitähän se kritiikkikin on, eli jos nyt jotakuta ei jonkun kirjoitukset kiinnosta, niin kysyttäessä lienee sallittua se sanoa. :)

Ehkä kyse olikin hiotun "kuuloisesta" tekstistä, jolloin sille voi jotain: hioa lisää, jolloin ehkä teksti rentoutuu..? Kyse ei ole virheistä, vaan rennommasta otteesta.

Toki eihän sun tarvitse mistään näistä kuunnella yhtään mitään, tietenkin voit kirjoittaa juuri sellaista blogia kuin haluat. Mutta minusta nämä olivat ihan viisaita asioita pohdittavaksi. Siis jos pohtia haluat, kuten alussa sanot.
 
No, mutta mielipiteitähän se kritiikkikin on, eli jos nyt jotakuta ei jonkun kirjoitukset kiinnosta, niin kysyttäessä lienee sallittua se sanoa. :)

Ehkä kyse olikin hiotun "kuuloisesta" tekstistä, jolloin sille voi jotain: hioa lisää, jolloin ehkä teksti rentoutuu..? Kyse ei ole virheistä, vaan rennommasta otteesta.

Toki eihän sun tarvitse mistään näistä kuunnella yhtään mitään, tietenkin voit kirjoittaa juuri sellaista blogia kuin haluat. Mutta minusta nämä olivat ihan viisaita asioita pohdittavaksi. Siis jos pohtia haluat, kuten alussa sanot.
Totta kai. Minähän en mitään osaa enkä mistään mitään ymmärrä. Palstalaiset ovat kaikessa parempia kuin minä, joten minun tulee ottaa nöyränä kaikki paska vastaan.

Oikeasti, niin kauan meni ihan hyvin ja asioita pohdinkin, kunnes kommentointi meni ihan asiattomaksi (vedettiin tuo ammatti-kortti sun muut esiin). Nyt en jaksa enää edes yrittää.
 
Totta kai. Minähän en mitään osaa enkä mistään mitään ymmärrä. Palstalaiset ovat kaikessa parempia kuin minä, joten minun tulee ottaa nöyränä kaikki paska vastaan.

Oikeasti, niin kauan meni ihan hyvin ja asioita pohdinkin, kunnes kommentointi meni ihan asiattomaksi (vedettiin tuo ammatti-kortti sun muut esiin). Nyt en jaksa enää edes yrittää.
Arvasinkin, että sua riepoo tässä asiassa se, että kritiikkiä tulee meiltä alhaisilta, jotka emme ole opiskelleet yliopistossa Suomen kieltä ja kirjallisuutta. Naurat siellä varmaan partaasi, kun me kehtaamme antaa palautetta kaltaisellesi kirjoittamisen asiantuntijalle!
 
  • Tykkää
Reactions: Minskii
Totta kai. Minähän en mitään osaa enkä mistään mitään ymmärrä. Palstalaiset ovat kaikessa parempia kuin minä, joten minun tulee ottaa nöyränä kaikki paska vastaan.

Oikeasti, niin kauan meni ihan hyvin ja asioita pohdinkin, kunnes kommentointi meni ihan asiattomaksi (vedettiin tuo ammatti-kortti sun muut esiin). Nyt en jaksa enää edes yrittää.
En nyt kyllä lukenut koko ketjua, oliko täällä jotain tosi törkeitä kommentteja sitten? Tylsää jos niin oli! Mutta onko sulla nyt vähän marttyyriasenne? Mun silmiin ei mitään ihan hirveää ole osunut, ehkä vähän kärkkäitä mielipiteitä toki.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että sun blogissa on kiinnostavia aiheita, mutta kirjoitustyyli ei ole tenhoava. En ole varma mikä siinä on "vikana", mutta jotain lentävyyttä minäkin kaipaisin.

Toki tämä on taas yksi mielipite monien joukossa, toiset tykkää erilaisesta tekstistä. :)
 
Heihei mutsit
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26091267:
Arvasinkin, että sua riepoo tässä asiassa se, että kritiikkiä tulee meiltä alhaisilta, jotka emme ole opiskelleet yliopistossa Suomen kieltä ja kirjallisuutta. Naurat siellä varmaan partaasi, kun me kehtaamme antaa palautetta kaltaisellesi kirjoittamisen asiantuntijalle!
Njaah, mä itse asiassa olen opiskellut noita molempia - ja toisen ihan loppuun asti. :D Oikein kirjoitan ja luen työkseni.

Auttaisko tää siihen, että tuolla mun antamalla kritiikillä ois joku arvo? Tuskin.

Nyt nimittäin oikeasti on niin, Rieputarallaa, ettei mielipiteitä kannata kysyä jos niitä ei halua kuulla. En jaksa kahlata ketjua läpi, mutta en muista että asiattomuuksia olisi ihan kauheasti ollut. Jos nyt yksi on ääliö, niin kannattaako koko ketju pistää paskaksi? Yksi mokaa, kaikki "kärsii"?

Se rentous (ja flow) se (minusta) on, joka tekstistäsi uupuu, halusitpa kuulla sitä tai et. Tätä mieltä oli pari muutakin. Joskus rentoudentuntu tulee kieleen juuri hiomalla. Se on opittavissa, joillekin, jos haluaa.

Pakko ei tietenkään ole opetella. Kukin tykkää mistä tykkää ja tekee niin kuin tahtoo. Mutta silloin kun mielipidettä kysyy niin niitä usein tuppaa tulemaan. Ankea asenne.
 
Keittiönoita
Tähän mä en pystyis :D Mutta enhän koskaan ole osannut kirjoittaa pelkkää päiväkirjaakaan. Aina mietin kirjoitteaessani, että entäs jos joku toinen lukisi tämän. Angstini puran pääni sisällä, tekstiksi asti ne ei koskaan päädy.

Milloin ajattelit aloittaa julkaisutoiminnan? :) Ja mitä aihepiiriä se lähinnä tulee käsittelemään?
Siksi sen julkaiseminen kestääkin, että aina jatkaessani kirjoitusta mietin, otanko edellisen kirjoituksen pois tai muuttaisinko siitä jotain, jos kerran aion sen julkaista :D Hirveän vaikeaa myös on kirjoittaa niin, että en mainitse kirjoituksissani läheisiäni...he kun nyt aika oleellisesti kuuluvat elämääni ja vaikuttavat moneen asiaan elämässäni. Olen jo kertaalleen aloittanut koko blogin kirjoittamisen alusta.

Mun blogini tulee olemaan osa kotisivujani. Itse asiassa etusivu. Kotisivuni koostuvat ruokaohjeista, perheestäni (tämä osio jää salasanasuojatuksi), elämäntavastani (= suomenusko, nuukailu, kirppis, luomuruoka jne jne), jossain vaiheessa lisään sinne juttua käsitöistä ja tuunailuista. Niin ja siellä on lisäksi Barbie-kokoelmani. En vielä tiedä, milloin julkaisen. Toivon mukaan lähiviikkoina. Pitäisi päivittää vielä muutamia ruokaohjeita sinne.
 
Heihei mutsit
Mun elämä ON haahuilemaista aiheesta toiseen, mutta aiheet pysyy samana. Jos joku aihe pitäisi jättää pos, niin mikä se voisi olla?
En missään nimessä ole sitä mieltä että joku aihe pitäis tai edes kannattais jättä pois. Tuo ihana kotoisuus ja sellainen "kirjoitan mistä mieli tekee ja mitä mielessä on" on just hyvä linja. Monipuolinen ja varmasti "sinun näköisesi" blogi - siksi se niin kivalta kokonaisuudelta vaikuttikin.

Luin vaan nuo tekstit, jotka ekalle sivulle tuli, ja niissä tuli pari kertaa sellainen "vihjailufiilis". Tarkoitan siis sellaista "mietin täällä kaikkea ja kirjoitankin, mutta en kerro sitä teille". Ymmärrän oikein, oikein hyvin, ettei kaikesta halua kirjoittaa (minusta ei edes "pidä"), mutta silloin ei ehkä kannata mainitakaan. Ymmärrätköhän, tai oletko yhtään samoilla linjoilla? Minusta on lukijalle kivempi, että kertoo siitä, mistä haluaa kertoa ja tekee sen kunnolla. Suurin osta teksteistäsi siis myös oli juuri sellaisia!

:)
 
Heihei mutsit
No ajatellaan vaikka, että sanotaan blogin aiheiden olevan epäkiinnostavia. Minä kirjoitan aiheista, jotka itseäni kiinnostavat, sitä en aio muuttaa vaikka kuka mitä sanoisi. Moititaan, että tekstini ovat liian hiottuja. Sille en voi myöskään mitään, koska tämän vähempää tekstejä ei enää voi muokata ja viilata. En ala tekemään tahallisia virheitä siksi, että teksti olisi toisenlaista.
Voisitko vielä eritellä, mistä sä tarkalleen ottaen halusit niitä mielipiteitä kun tämän ketjun aloitit? Kun kerran aiheita et aio muuttaa, etkä kirjoitustyyliäsi.

Ne kun kuitenkin on varmaan ne kaks merkittävintä seikkaa blogeissa, mulle ainakin.
 
En missään nimessä ole sitä mieltä että joku aihe pitäis tai edes kannattais jättä pois. Tuo ihana kotoisuus ja sellainen "kirjoitan mistä mieli tekee ja mitä mielessä on" on just hyvä linja. Monipuolinen ja varmasti "sinun näköisesi" blogi - siksi se niin kivalta kokonaisuudelta vaikuttikin.

Luin vaan nuo tekstit, jotka ekalle sivulle tuli, ja niissä tuli pari kertaa sellainen "vihjailufiilis". Tarkoitan siis sellaista "mietin täällä kaikkea ja kirjoitankin, mutta en kerro sitä teille". Ymmärrän oikein, oikein hyvin, ettei kaikesta halua kirjoittaa (minusta ei edes "pidä"), mutta silloin ei ehkä kannata mainitakaan. Ymmärrätköhän, tai oletko yhtään samoilla linjoilla? Minusta on lukijalle kivempi, että kertoo siitä, mistä haluaa kertoa ja tekee sen kunnolla. Suurin osta teksteistäsi siis myös oli juuri sellaisia!

:)
Hmm... tavallaan ymmärrän mitä ajat takaa mutta en saa silti kiinni ihan täysin :D Mutta osa teksteistä on sellaisia, jotka saavat jatko-osan, osa aiheista taas on ehkä liian henkilökohtaisia... tai toisaalta, voisi olla hyväkin avata aiheita. Eihän tabuja olekaan, eihän?
 
"Hmmm"
Alkupään blogeista sen verran, että Turkilmaksen, Chefin ja Bootyn blogit eivät anna minulle juuri mitään. As ifin blogi on samaa mutta vähän paremman näköinen. Riepun blogi jättää kylmäksi eikä innosta kommentoimaan.
 
"eeeVeee"
hahaa, minäpä linkitän omani myös :) ja ihan varoituksen sanana kaikille äiti-ihmisille joita kiinnostaa lukea ainoastaan lapsijuttuja, niin niitä ei minun blogissani ole ensimmäistäkään postausta koska minulla ei ole lapsia. :D silti pyörin täällä palstalla, en vaan tänään päässy kirjautuu sisään jostain syystä :/

aiheina mm. vaatteet PLUS-koossa, kosmetiikka ja ihan tavallinen (lue: sekasortoinen) arki.

http://fffirstclassticket.blogspot.com/

palaute on tervetullutta. :)
 
phoebsin blogi ei säväytä mua. jotenkin "odotin" sitä innolla, kun olen samasta kaupungistakin ja phoebsi vaikuttaa kiehtovalta persoonalta.
mikä siinä sitten "Tökki" ? ehkä jonkin sortin pinta raapaisumaisuus. sellainen tunne, että sitä on kirjoitettu niin "kieli keskellä suuta" meille tuntemattomille lukijoille. hieman ehkä jopa "ennalta-arvattavaa" tekstiä.
mutta mä en ole sitten TOD mikään blogien kuluttaja.en lue niistä mitään, kun ei mitään tarpeeksi kiinnostavaa ole tullut vielä eteen.
 
Heihei mutsit
Hmm... tavallaan ymmärrän mitä ajat takaa mutta en saa silti kiinni ihan täysin :D Mutta osa teksteistä on sellaisia, jotka saavat jatko-osan, osa aiheista taas on ehkä liian henkilökohtaisia... tai toisaalta, voisi olla hyväkin avata aiheita. Eihän tabuja olekaan, eihän?
Jatko-osat on varmasti hyvää juttu, toimii sellasina "cliffhangereina" ja luo jatkuvuutta.

Tabujahan ei tosiaan ole, ja jos asiaa on niin kannattaa kertoa (tietenki mielellään sille perustellen ja vihaa lietsomatta). Mutta noita henkilökohtaisia juttuja juuri pidän itse usein sellaisina, mitkä on minusta hyvä pitää pitkälti ominaan (lähinnä itsensä ja oman perheensä takia). Tietenkin riippuu oman nahan paksuudesta ja avoimuudesta jne. Kuitenkin jos kasvot on näkyvilä ja tunnistettavissa, niin aina kannattaa muistaa, että pahantahtoisia ihmisiä kyllä löytyy, etenkin jos asia koskee muitakin kuin itseä.

En nyt enää edes tiedä mistä tuo "vihjailuolo" mulle tuli ja mitä siellä _todella_ oli (ja mikä oli vaan mun oman pään sisällä). Mutta karrikoidusti ja erityisesti sinun blogista puhumatta tarkoitan siis sellaisia: "mulla on rankkaa ja ahdistaa, kauheita tapahtuu mutten aio kertoa" -tyylisiä ilmauksia. Ymmärrän etteivät kerro, mutta en ymmärrä miksi vihjata. Tai ainakin sen vihjauksen voi hoitaa toisin: tyyliin "mulla on näinä päivinä vähän muuta mielessä, tässä kuvia kukista, kuullaan".

Toinen on sellaiset ympäripyöreät jutut, joissa kerrotaan joku juttu mainitsematta lopulta mitään siihen _todella_ liittyvää.

Tällanen karkottaa minut helposti. Liioittelin tosiaan, että en ollenkaan tarkoita että sun blogissa noita näkyi. :D

Sori, olen hullun sekava.
 
phoebsin blogi ei säväytä mua. jotenkin "odotin" sitä innolla, kun olen samasta kaupungistakin ja phoebsi vaikuttaa kiehtovalta persoonalta.
mikä siinä sitten "Tökki" ? ehkä jonkin sortin pinta raapaisumaisuus. sellainen tunne, että sitä on kirjoitettu niin "kieli keskellä suuta" meille tuntemattomille lukijoille. hieman ehkä jopa "ennalta-arvattavaa" tekstiä.
mutta mä en ole sitten TOD mikään blogien kuluttaja.en lue niistä mitään, kun ei mitään tarpeeksi kiinnostavaa ole tullut vielä eteen.
Raapaisu se vasta onkin, alkutekijöissään vasta. Katso sitä uudelleen joskus parin kuukauden päästä, jospa olen löytänyt blogitieni siihen mennessä :) Nythän on takana vasta kuukausi tätä.
 
Jatko-osat on varmasti hyvää juttu, toimii sellasina "cliffhangereina" ja luo jatkuvuutta.

Tabujahan ei tosiaan ole, ja jos asiaa on niin kannattaa kertoa (tietenki mielellään sille perustellen ja vihaa lietsomatta). Mutta noita henkilökohtaisia juttuja juuri pidän itse usein sellaisina, mitkä on minusta hyvä pitää pitkälti ominaan (lähinnä itsensä ja oman perheensä takia). Tietenkin riippuu oman nahan paksuudesta ja avoimuudesta jne. Kuitenkin jos kasvot on näkyvilä ja tunnistettavissa, niin aina kannattaa muistaa, että pahantahtoisia ihmisiä kyllä löytyy, etenkin jos asia koskee muitakin kuin itseä.

En nyt enää edes tiedä mistä tuo "vihjailuolo" mulle tuli ja mitä siellä _todella_ oli (ja mikä oli vaan mun oman pään sisällä). Mutta karrikoidusti ja erityisesti sinun blogista puhumatta tarkoitan siis sellaisia: "mulla on rankkaa ja ahdistaa, kauheita tapahtuu mutten aio kertoa" -tyylisiä ilmauksia. Ymmärrän etteivät kerro, mutta en ymmärrä miksi vihjata. Tai ainakin sen vihjauksen voi hoitaa toisin: tyyliin "mulla on näinä päivinä vähän muuta mielessä, tässä kuvia kukista, kuullaan".

Toinen on sellaiset ympäripyöreät jutut, joissa kerrotaan joku juttu mainitsematta lopulta mitään siihen _todella_ liittyvää.

Tällanen karkottaa minut helposti. Liioittelin tosiaan, että en ollenkaan tarkoita että sun blogissa noita näkyi. :D

Sori, olen hullun sekava.
:D

Loppukevennykset on muuten yksi jutuista joita minun pitää harjoitella!
 

Yhteistyössä