PINO CLOMIFEENIN POPSIJOILLE

• Viestiketjun aloittaja RouvaHuldaHuoleton
  • Ensimmäinen viesti
pietu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 10:02 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
Mie aion elää kuin en olisi raskaana, siihen päivään asti kun testi näyttää plussaa.
Samalla periaatteella mennään. Liika rajoittaminen ja näin ollen myös asian ajatteleminen sen myötä saattaa tehdä vain hallaa.. :(

CLOMIFEN VALMISTEYHTEENVEDOSTA:

4.4 Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Valmistetta saa käyttää vain gynekologin tai urologin tai alan sairaalassa työskentelevän lääkärin valvonnassa.

Suuria annoksia käytettäessä on eräissä tapauksissa havaittu voimakasta munasarjojen suurentumista, verenpurkaumia ja munasarjojen hyperstimulaatiota.

Lapsettomuuden syyn tulee olla selvitetty ja naiselle tulisi kertoa monisikiöraskauden mahdollisuudesta klomifeenia käytettäessä.

Valmistetta ei pidä antaa munasolun irtoamisen
jälkeen, koska kuukautiskierto voi pidentyä.
Klomifeenin vaikutukset keltarauhaseen riippuvat annoksen suuruudesta. Pienet klomifeeniannokset vaikuttavat heikon estrogeenin tavoin luteinisoivasti ja lisäävät LHreseptoreita
ja täten progesteronisynteesiä. Suuret annokset toimivat antiestrogeenina luteolyyttisesti ja salpaavat LH-reseptoreita, jolloin tuloksena on progesteronisynteesin
väheneminen. Nämä seikat tulisi ottaa huomioon erityisesti, kun käytetään yli 100 mg:n päiväannoksia, jolloin loppukierron aikana kannattaa hoitoon lisätä luonnollista progesteronia tai koriongonadotropiinia (hCG).

Suuria annoksia käytettäessä on eräissä tapauksissa havaittu
voimakasta munasarjojen suurentumista, johon on joskus liittynyt verenpurkaumia. Potilasta tulee kehottaa kertomaan lääkärilleen vatsan tai lantion alueen kivuista, jotka voivat olla merkki munasarjarakkuloista. Näköhäiriöitä on esiintynyt harvoissa tapauksissa. Jos potilaalla ilmenee
näköhäiriöitä CLOMIFEN-hoidon aikana, lääkitys on lopetettava.

Valmisteen ei ole havaittu vaikuttavan haitallisesti lisämunuaisiin tai aivolisäkkeeseen.
Joidenkin raporttien mukaan pitkäaikainen klomifeenihoito suurentaa mahdollisesti munasarjasyövän riskiä. Tutkimustulokset ovat tapausten vähäisyyden vuoksi varsin
epävarmoja.

Klomifeenia ei kuitenkaan suositella käytettäväksi kuutta sykliä kauemmin.

4.6 Raskaus ja imetys

Klomifeenia ei saa antaa naiselle, jos hänen epäillään olevan raskaana. Eläinkokeissa klomifeeni on osoittautunut teratogeeniseksi aineeksi, ja ihmisellä klomifeenin on raportoitu
aiheuttaneen synnynnäistä retina-aplasiaa. Jos kuukautisvuoto on niukkaa ja peruslämpö ei laske normaalille ovulaatiota edeltäneelle tasolle, tämä voi merkitä raskauden alkamista tai
munasarjarakkuloiden muodostumista hyperstimulaation seurauksena. Kummassakin tapauksessa asia on varmistettava ennen uuden klomifeenihoidon aloittamista.
Annosteluohjetta on noudatettava tarkoin.

Useissa tapausselostuksissa kuvaillaan hermostoputkivaurioiden, erityisesti anenkefalian ja
spina bifidan, olevan tavallista yleisempiä lapsilla, jotka syntyvät klomifeenilla käynnistetyn
ovulaation seurauksena
. Mitään yhteyttä klomifeenin ja hermostoputkivaurioiden välillä ei
kuitenkaan ole tutkimuksissa todettu.

Subfertiliteetti saattaa myös olla hermostoputkivaurion
riskitekijä.
Myös muunlaisia synnynnäisiä epämuodostumia on ilmennyt klomifeeni-induktion
jälkeen,
mutta tutkimukset eivät ole kuitenkaan osoittaneet, että lääkkeellä olisi osuutta
kongenitaalisten vaurioiden syntyyn.

4.8 Haittavaikutukset

Naiset:

Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat palautuva munasarjojen suurentuminen ja rakkuloiden muodostuminen, kuumat aallot, mahan tai lantion alueen vaivat ja kivut, joihin
joskus liittyy pahoinvointia tai oksentelua.

Rintojen aristusta, epänormaaleja kohtuverenvuotoja,
emättimen kuivuutta, painonnousua, päänsärkyä ja lisääntynyttä virtsaamistarvetta on myös
esiintynyt.

Ohimenevää näön hämärtymistä voi ilmetä.

Iho-oireita, kuten urtikariaa, on raportoitu
harvoin, samoin hiustenlähtöä.

Keskushermosto-oireina voi esiintyä huimausta,
hermostuneisuutta, unettomuutta ja masentuneisuutta.

Muutoksia maksan toimintakokeiden
tuloksissa on joskus ilmennyt

Tiedoksi vain, että kannattaa pyytää ultraseurontoja Clomin kanssa, sillä mulla "räjähti" toinen munasarja tuon lääkkeen takia. Sinne kasvoi iso kysta ja koko munasarja piti poistaa, se oli niin pahoin vaurioitunut. Ja todella kivulias.
Älkää napsiko niitä pitkiä aikoja ilman kontrollikäyntejä, munasarjoja ei saa Anttilasta.
Onnea yritykselle!

RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 11:56 Vieras kirjoitti:
Tiedoksi vain, että kannattaa pyytää ultraseurontoja Clomin kanssa, sillä mulla "räjähti" toinen munasarja tuon lääkkeen takia. Sinne kasvoi iso kysta ja koko munasarja piti poistaa, se oli niin pahoin vaurioitunut. Ja todella kivulias.
Älkää napsiko niitä pitkiä aikoja ilman kontrollikäyntejä, munasarjoja ei saa Anttilasta.
Onnea yritykselle!
Olen pahoillani siitä mitä sinulle kävi. Kuitenkaan myös niitä clomifeenipillereitäkään ei noin vain anttilasta osteta, joten harmittaa kun maallikot tulevat nimettöminä neuvomaan. Jokainen saa lääkkeensä lääkäriltä ja lääkäri myös määrää, valvoo ja huolehtii hoidon. Jos lääkäri katsoo, että annostus on niin pieni ettei seurantaa tarvita, aion luottaa siihen. Ja meistä jokainen joka clomipurkin ostaa, saapi nuo selostukset paperilla, mikä on siis syy siihen että arvoisa vieras copypastasi ne tähän?

Jokainen varmaankin ymmärtää, että 1 onnettomasti päättynyt lääkkeenkäyttö ei tee vielä lääkkeestä vaarallista. Kaikilla ei myöskään ala raskaus, vaikka sitä varten lääkettä käytetään.

Hyvää kesää, tervetuloa pinoon jutustelemaan nimimerkilläsi, jos clomifeenien popsiminen on sinulle ajankohtaista tai tulossa sellaiseksi, tai olet siitä kiinnostunut. Mutta älä tule "satamaan meidän paraatille", laulun sanoja lainatakseni.

:flower:

Olen samaa mieltä RouvaHuldaHuolettoman kanssa... Ymmärrän toki, että nimimerkki "vieras" halusi vain varoittaa, mutta silti. Tässä vaiheessa lapsettomuushoitoa sitä kaipaa ennen kaikkea kannustavia kommentteja, kun vihdoinkin on saanut jotakin apua tähän surulliseen ongelmaan. Haluan uskoa, ettemme ainakaan mitään vaarallisia lääkkeitä ole tähän saaneet. Itse ainakin kävin yksityisellä lapsettomuusasioihin erikoistuneella, kokeneella erikoisgynekologilla. Mielestäni ei ole mitään syytä epäillä, etteikö hän olisi tiennyt, mitä minulle määrää vaikken seurantaultraan saanutkaan aikaa. (Näin säästin myös rahaa)

Ei tulisi mieleenikään esimerkiksi antaa omia tablettejani kenellekään muulle. Minulle ne on määrätty, joten vain minä voin niitä tällä annostuksella ja lääkärin ohjeen mukaan turvallisesti käyttää. En siis halua kuulla mitään kauhujuttuja siitä, kuinka munasarjani saattavat nyt räjähtää. :/ Harvoin ne varmaan pienellä annostuksella räjähtävät.

Mä ainakin uskon, että nämä tabletit ovat nyt auttaneet ja että meillä jo vauvanalku minun vatsassani kasvaa! :)

Kp:ni tänään torstaina 20! :heart:

lumikko
mitä tänne pinoon kuuluu? ollaan oltu muutaman päivän hiljaiselolla. itselläni ei vielä tuntemuksia mihinkään suuntaan, ja eipäkai vielä pidä ollakaan. nyt vaan sitten odotellaan kärsivällisesti vielä yli viikko ja yritän olla stressaamatta asian suhteen. mietityttää kyllä, jos pitää aloittaa uusi clomi kuuri niin sen sivuoireet. ne kun eivät olleet kauhean mukavat. tunsin itseni ihan vanhaksi mummoksi. no mutta jos niin käy, että pitää vielä syödä clomeja niin sitten täytynee ottaa yhteys lääkäriin, että saan apuja niiden sivuoireiden kanssa.

Huomenta!

Mitäs tänne... Mulla jotenkin nipistellyt (tai miksi sitä kutsuisi) alavatsaa molemmin puolin jo useamman päivän. Tänään taitaa olla se kp 23. Ei oo mitään muita tuntemuksia, paitsi ehkä väsymys, mutta sitä mulla nyt on muutenkin. :snotty:

Voi, kun nyt olis tärpännyt! :heart:

lumikko
niin sitä minäkin toivon :heart:
minä päivänä ajattelit testata?
minulla on ainakin kierto niin epäsäännöllinen, tai sanotaanko että sitä ei ole ollenkaan, niin sen mukaan en voi ainakaan testailla.

Pidän peukkuja sullekin, lumikko! :)

Mulla on ollu kierto useimmiten 32 päivää, vaikka siis en ole ovuloinutkaan. Ajattelin siis odottaa ainakin niin kauan, että kierto on mennyt pari päivää yli tuon. Mutta me olemme mieheni kanssa lähdössä lemmenlomalle juuri silloin, kun odottelen kuukautisia alkavaksi. Voi siis olla, että testaan vasta matkalta palattuani täällä koti-Suomessa, jos vielä on tarvetta. Saattaa olla, että jätän testaamisen näin ollen jopa kesäkuun puoliväliin. :heart:

RouvaHuldaHuoleton
Heipparallaa!

Ihan mukavissa tunnelmissa alkaa tämä sunnuntai, aurinkoa ja hymyä on elämä. Vaikka eipä siihen ole mitään erityistä syytä.

Olen saanut päähäni että olen raskaana ja testannut haamun kp 20, vaikka järkikulta sanookin että ei se ole mahdollista (ei raskaus eikä haamu). Mahassa jännästi polttelee ja nipistelee, on koko ajan olo kuin menkat alkaisi. Mutta varmaan johtuu terolutista. Menis nyt viikko äkkiä niin olisi piina ohi ja saisi siirtyä uuteen yritykseen.

Aurinkoista päivää teille muillekkin! :flower:

Neldream
.....Ilmottaudun uutena joukkoon. Mulla eka clomi kuuri takana ja sieltähän se täti saapui eilen ja ei kyllä ollut yhtään hyvä juttu. Meillä lasta yritetty kohta vuosi ja mulla pitkän kierron lisäksi rakkulaiset munasarjat. Ja nyt sit clomeilla yritetään saada mut ovuloimaan.(kymmenen kuukauden saldona mulla oli yksi ovulaatio) Ekassa clomi kierrossa ovulaatio saatiin tulemaan jo kp 12. Saapa nähdä kuinka tokassa kierrossa käy. Nyt siis kp 1. Mulla ennen menkkoja jomotti noin neljä päivää massuun ja koko ajan luulin menkkojen kohta alkavan. Sit jo ehti toivoa, että no jospa ne eivät alakkaan... ja sieltähän ne sit kuitenki tuli.. Luulen, että clomeilla oli vaikutusta tohon.Tai ainaki ennen pillereitä mulla alko menkkakivut aina just sillon ku jo lorisi..... :(

lumikko
Huomenia!

Vatsaa on nipistellyt aina välillä, en sitten tiedä ovatko menkka oireita tai mitä. Äsken katsoin sattumalta ovulaatiotestin pakkausta ja siinä sanottiin, että digitaalista testiä ei saisi käyttää jos on pco, voi antaa vääriä tuloksia. Iski kyllä nyt pieni paniikki, jos se ei ollutkaan sitten luotettava tulos minkä sain :ashamed: Syytä siinä ei kerrottu, miksi digitaalista testiä ei saisi käyttää. Ja minä kun olin niin onnellinen, että se ovulaatio tapahtui, mutta nyt alkoi sitten taas epäilyttämään. Tein meinaan samana iltana Aconin testilla kanssa ja se ei näyttänyt, että olisin ovuloinut....

pietu
Minulla viides päivä menossa Clomeja. Eilen suorastaan järkytyin limaisen valkovuodon määrää :eek: Näppylöitten määrää ei voi estää.. lienee Terolutien syytä enemmänkin.

Vielä pitäisi pari päivää popsia.. En tiedä sitten miten käy tuon tähystyksen kanssa, jos satunkin tiineytymään :\|

Tänään kp 3 ja alotin ekaa kertaa clomit. Lähete IVFään on jo tehty, kun SSGssä näytti siltä, että miulla on torvet tukossa, niin tuntuu jotenkin turhalta ahtaa itteensä hormoneita :/
Toisaalta toivokin pilkahtaa, että jos kuitenkaan ei olis mitään rakenteellista vikaa, kun lääkärikin sanoi, että ei ole ihan varma. Toivonko liikoja...? :ashamed:

Toinen päivä clomeilla. Vähän huipattaa. Onko teillä muilla ollu jotain sivuoireita clomeista? Ite olen tosi herkkä saamaan sivuoireita lääkkeistä... :\| Muuten on olo oikein hyvä ja toivo on korkealla, että joskpa ne putket sittenkin olis pikkasen auki :D Ehkä turha toivoa, mutta siihenhän on jo tottunut :kieh:

RouvaHuldaHuoleton
No niin, tänään lähtee viimeinen terolut tältä kierrolta, sitten piinaillaan! Jos mun historiaan on uskomista, sunnuntaina tulee jo vuoto. Kohtu on ollut "painavan" tuntuinen jo yli viikon, voi olla aikamoinen niagaravuoto tuloillaan :(

En tiedä tosin jaksanko edes pettyä, kun en toisaalta ole mitään odottanutkaan. Blaaaaaaah.

Hei!

Uutena minäkin pinoudun. Eka Clomikuuri takana ja tänään kp 1 :headwall: . Yritetään viidettä lasta ja kaikki muut on saanut alkunsa puolen vuoden sisällä. Tätä ollaan tehty 3/05 alkaen. Terolutia söin 3 kk:den kuurin viime kesänä ja nyt yritetään clomeilla. Aluksi 1 tbl kierron 3-7 päivinä/kax kiertoa ja sit kolmas kierto mennään tupla-annostuksella ja sit pitää varata ultraan aika. Ongelmana on tiputteluvuoto ennen kuukautisia, joka alkaa joskus jopa viikko ennen oikeaa vuotoa. Lääkäri epäili etten ovuloi.
Clomeista sain yöhikoilut ja kunnon oviskivut. Nyt tuli kierron pituudeksi 25, minusta aikas vähän. Riittäneeköhän edes raskautumiseen?

lumikko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 20:24 mimoniandra kirjoitti:
Toinen päivä clomeilla. Vähän huipattaa. Onko teillä muilla ollu jotain sivuoireita clomeista? Ite olen tosi herkkä saamaan sivuoireita lääkkeistä... :\| Muuten on olo oikein hyvä ja toivo on korkealla, että joskpa ne putket sittenkin olis pikkasen auki :D Ehkä turha toivoa, mutta siihenhän on jo tottunut :kieh:
Itse sain sivuoireita clomeista. kuumia aaltoja öiseen aikaan, emättimen kuivuus ja hiivatulehdus. helpottavat kyllä kun kierto etenee, mutta oireet ainakin mulla tulivat vasta syötyäni clomit.

Itselläni ei tällä hetkellä tuntemuksia mihinkään suuntaan. tässä sitä vaan sitten odotellaan.

Tosi mukavaa, kun on tälläinen ketju!

Tässä olis mun tarina:

Mää oon nyt alottanu eka kertaa elämässäni clomit tästä kierrosta ja söin niitä kp3-7 ja kävin seuranta ultrassa kp10, mutta munarakkulat ei ollu kypsyny tarpeeksi ja lääkäri käski popsia vielä toiset 5 kappaletta ja huomenna siis otan viimesen tabun ja maanantaina (kp16) on toinen seuranta ultra.

Miten teillä jotka ootte syöny clomeja, ja ekassa seuranta ultrasa ei oo munikset lähteny kasvaan, niin onko teillä miten sitten jatkettu clomeja siinä samassa kierrossa? Mulla annostus on yks tabletti/päiväsä.

Niin ja sitten se lapsettomuus lääkäri puhu myös jostain irrotuspiikeistä jos ei nyt maanantaisessa ultrassa oo tarpeeksi kypsyneitä muniskia. Onko jollain kokemusta noista irrotuspiikeistä?

RouvaHuldaHuoleton
Minusta lääkärisi on tehnyt oikein neuvokkaasti kun on lisännyt clomeja perään eikä tarttenut kuukautta hukata! Teet niinkuin neuvottiin ja katsot kuinka käy, luulisin että se on lääkäri jotain toivoa nähnyt asiassa kun on uskaltanut tehdä noin.

Mulla ei ole irroituspiikistä kokemusta mutta jotain tietoa... Eli se on sellainen, että tietyn ajan kuluttua piikistä se kypsä munasolu irtoaa ja joka silloin tehdään keinosiemennys (pestyjä siittiöitä ruiskutetaan lääkärin toimesta suoraan kohtuonteloon) tai sitten mennään perinteisellä tyylillä eli ajoitatte seksit siihen.... Mutta siis käyttäjäkokemusta ei asiasta ole, sellaisiakin löytyy varmaan linjoilta!

Tervetuloa pinoon!!!! :flower:

RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 20:44 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
Minusta lääkärisi on tehnyt oikein neuvokkaasti kun on lisännyt clomeja perään eikä tarttenut kuukautta hukata! Teet niinkuin neuvottiin ja katsot kuinka käy, luulisin että se on lääkäri jotain toivoa nähnyt asiassa kun on uskaltanut tehdä noin.

Mulla ei ole irroituspiikistä kokemusta mutta jotain tietoa... Eli se on sellainen, että tietyn ajan kuluttua piikistä se kypsä munasolu irtoaa ja joka silloin tehdään keinosiemennys (pestyjä siittiöitä ruiskutetaan lääkärin toimesta suoraan kohtuonteloon) tai sitten mennään perinteisellä tyylillä eli ajoitatte seksit siihen.... Mutta siis käyttäjäkokemusta ei asiasta ole, sellaisiakin löytyy varmaan linjoilta!

Tervetuloa pinoon!!!! :flower:
Niin ja tuon mun viestin piti olla lainattuna osoitettu ananaskirsikalle!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 20:45 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
Niin ja tuon mun viestin piti olla lainattuna osoitettu ananaskirsikalle!
Kiitos kovasti ja niin ajattelinkin, että taitaa kommenttisi tulla mullepäin :)
Piikki kammoisena tosiaan toivon, ettei noihin irrotuspiikeihin tarvita mennä :/ Oli kyllä mukava liittyä teihin, kun näin avosylin otettiin vastaan kerran :hug:

Tsemppiä teille kaikille ja bdbdbdbdbdbdb on pystysä jokaiselle :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 21:06 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:
SIIRRÄNPÄ TÄN SEPUSTUKSENI TUOLTA TOISESTA PINOSTA TÄNNE, ettei kukaan hätäänny kun kuitenkin myös lääkäriltä saatua tietoa tuosta ultrahommasta on:

Mie selvitin lääkärikäynnillä viimeksi tuota ultraa/ei juttua ja erikoislääkärin selitys meni näin:

1-2 tablettia vuorokaudessa syöville riittää, jos halutessaan varmentaa ovulaatiotesteillä lääkkeen tehon.
3-4 tablettia syövillä on riski että munasarjat ns hyperstimuloituvat eli "innostuvat" liikaa ja tuottavat vaarallisen määrän follikkeleita (munasolun kypsymisasteita). Ovulaatiotestit ei siis isoissa annoksissa riitä, koska ne näyttävät vain onko ovulaatiota tulossa, ei sitä jos munasoluja irtoaa iso määrä. Tällöin 3-4 tablettia syövien on käytävä 1-3 tarkistusultraa, jossa todennetaan että munasarjat pysyvät normaalina ja follikkeleita on vain 1-2.

On siis annostuksesta kiinni kuka käy ultrassa ja kuka ei (ja kai sitten myös lääkärin rahastushalukkuudesta jos yksityisellä joutuu ultrissa ravaamaan).
On ihan pakko kommetoida tähän sen verran, että ite oon nyt tosiaan alottanu clomit ekaa kertaa annostuksella 1 tapletti päivässä ja lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi näin, kun kysyin tarviiko seuranta ultrassa käydä (kun aikaisemmin olin käynyt yksityisellä normaali gynellä joka määräsi clomeja ja teroja yhtä aikaa) niin lääkärini sano mulle, että tottakai täytyy seurata millai ne lähtee kasvamaan ja irtoomaan ja että clomifeniä syövillä on monisikiöraskauksien ja jopa rypäleraskauskien riski aika suuri!! Yksikin tapletti joillekkin saattaa olla kuulemma liian iso annostus, joten senkin takia seuranta ultra pitäisi järjestää! Ja jäi kyllä monttu auki ihmetelemään mitä yksityinen lääkäri oli mulle sanonu ja myös otti pois nuot terot multa (en siis ollu kerinny alottaa vielä sitä lääkemääräystä) koska sanoi, ettei niitä suositella syödä yhtä aikaa, et noi terolutit saattaa ns. heikentää clomien vaikutusta (mullakin siis on pitkä kierto). Teroja kyllä olen pelkästää syöny neljän kierron ajan viime vuoden puolella, mutta ne auttoivat vaan tasan sen aikaa, kun söin niitä.

Ja tämän kuultua olen todellakin ihmetelly, että miten jotku lääkärit uskaltavat antaa aloittaa clomit ilman seuranta ultraa :eek: Sitten tilastojen mukaan on monisikiö raskauksia paljon clomifeniä syövillä, mutta jos ajattelee että sehän tosiaan ihan lääkäristä kiinni onko sellaiselle riskiä ja kun ne kerta osataan ennalta ehkäistä, niin miksei sitten tehtäisi niin? Ja myös lapsettomuuslääkärimme sanoi, että jos nuot munarakkulat tosiaan yltyy kavamaan niikuin joku olikin maininnut jo, niin niitä kuulemma voidaan ottaa "ylimääräiset" pois sillai, että sinne jätettäisiin max.2 hedelmöittymään eikä toimenpide ole kuulemma kovin suuri tai kivulias.

Mutta tosiaan tässä ajatuksia joita mulle heräs ja mitä mulle ollaan sanottu, niin ja sen haluan vielä sanoa, että me ollaan miehen kanssa väestöliiton asiakkaita.

Yhteistyössä