RouvaHuldaHuoleton
\
Mua ei kyllä pelota lainkaan vaikkei ultrata! Mutta jos joku epäröi niin eihän kukaan KIELLÄ menemästä :/ Saahan niitä aikoja varata jos raaskii maksaa (ainakin siis yksityiselläkävijät).
En osaa oikein muuta sanoa kuin että ihmettelen kyllä suuresti näitä eroja... Mie käyn myös lapsettomuuteen erikosituneella klinikalla ja sieltä sain nuo ylläolevat ohjeet. Mie varmistin vielä että eikö tosiaan ultrata, se sanoi että saanhan mie tietysti tulla mutta kallista lystiä kun ei ole pakko (ja siis tää on omakustanteinen yksityislääkäri, eli se olisi tiennyt n 80?/käynti tuloja!).Alkuperäinen kirjoittaja 03.06.2006 klo 14:52 ananaskirsikka kirjoitti:\On ihan pakko kommetoida tähän sen verran, että ite oon nyt tosiaan alottanu clomit ekaa kertaa annostuksella 1 tapletti päivässä ja lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi näin, kun kysyin tarviiko seuranta ultrassa käydä (kun aikaisemmin olin käynyt yksityisellä normaali gynellä joka määräsi clomeja ja teroja yhtä aikaa) niin lääkärini sano mulle, että tottakai täytyy seurata millai ne lähtee kasvamaan ja irtoomaan ja että clomifeniä syövillä on monisikiöraskauksien ja jopa rypäleraskauskien riski aika suuri!! Yksikin tapletti joillekkin saattaa olla kuulemma liian iso annostus, joten senkin takia seuranta ultra pitäisi järjestää! Ja jäi kyllä monttu auki ihmetelemään mitä yksityinen lääkäri oli mulle sanonu ja myös otti pois nuot terot multa (en siis ollu kerinny alottaa vielä sitä lääkemääräystä) koska sanoi, ettei niitä suositella syödä yhtä aikaa, et noi terolutit saattaa ns. heikentää clomien vaikutusta (mullakin siis on pitkä kierto). Teroja kyllä olen pelkästää syöny neljän kierron ajan viime vuoden puolella, mutta ne auttoivat vaan tasan sen aikaa, kun söin niitä.Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 21:06 RouvaHuldaHuoleton kirjoitti:SIIRRÄNPÄ TÄN SEPUSTUKSENI TUOLTA TOISESTA PINOSTA TÄNNE, ettei kukaan hätäänny kun kuitenkin myös lääkäriltä saatua tietoa tuosta ultrahommasta on:
Mie selvitin lääkärikäynnillä viimeksi tuota ultraa/ei juttua ja erikoislääkärin selitys meni näin:
1-2 tablettia vuorokaudessa syöville riittää, jos halutessaan varmentaa ovulaatiotesteillä lääkkeen tehon.
3-4 tablettia syövillä on riski että munasarjat ns hyperstimuloituvat eli "innostuvat" liikaa ja tuottavat vaarallisen määrän follikkeleita (munasolun kypsymisasteita). Ovulaatiotestit ei siis isoissa annoksissa riitä, koska ne näyttävät vain onko ovulaatiota tulossa, ei sitä jos munasoluja irtoaa iso määrä. Tällöin 3-4 tablettia syövien on käytävä 1-3 tarkistusultraa, jossa todennetaan että munasarjat pysyvät normaalina ja follikkeleita on vain 1-2.
On siis annostuksesta kiinni kuka käy ultrassa ja kuka ei (ja kai sitten myös lääkärin rahastushalukkuudesta jos yksityisellä joutuu ultrissa ravaamaan).
Ja tämän kuultua olen todellakin ihmetelly, että miten jotku lääkärit uskaltavat antaa aloittaa clomit ilman seuranta ultraa Sitten tilastojen mukaan on monisikiö raskauksia paljon clomifeniä syövillä, mutta jos ajattelee että sehän tosiaan ihan lääkäristä kiinni onko sellaiselle riskiä ja kun ne kerta osataan ennalta ehkäistä, niin miksei sitten tehtäisi niin? Ja myös lapsettomuuslääkärimme sanoi, että jos nuot munarakkulat tosiaan yltyy kavamaan niikuin joku olikin maininnut jo, niin niitä kuulemma voidaan ottaa "ylimääräiset" pois sillai, että sinne jätettäisiin max.2 hedelmöittymään eikä toimenpide ole kuulemma kovin suuri tai kivulias.
Mutta tosiaan tässä ajatuksia joita mulle heräs ja mitä mulle ollaan sanottu, niin ja sen haluan vielä sanoa, että me ollaan miehen kanssa väestöliiton asiakkaita.
Mua ei kyllä pelota lainkaan vaikkei ultrata! Mutta jos joku epäröi niin eihän kukaan KIELLÄ menemästä :/ Saahan niitä aikoja varata jos raaskii maksaa (ainakin siis yksityiselläkävijät).