Pino alkuraskauden hermoilijoille

Dada: mäkin oon miettinyt, että onko raskaudet "perityviä"? Just kun äidilläni ei ollut pahoinvointia eikä oo mullakaan.

Uskalsin sitten kävelylle. Tai oikeastaan pizzaa ostamaan. Nyt oonkin ihan naatti, johtuu kuumudestakin. Täällä on vielä illallakin lähes 30 astetta, päivällä reilusti enemmän. Yöllä saa nukutuksi vaan ilmastoinnin kanssa.

Kauhea jano koko ajan, vaikka juon kuin kameli. Ja sitten saa hypätä vessassa.

Tsemppiä ja vauvaliimaa! :heart:

Sunnis Ymmärrän sun tuskailut oireettomuuden kanssa. Viikkoja on kuitenkin niin vähän, ettei niitä (oireita) välttämättä vielä ole ilmaantunut. Yks ystäväni odottaa neljättä ja sanoi just, ettei hänellä ole väsymystä lukuunottamatta ollu koskaan mitään oireita, joten saattaa siis mennä täysin oireettomanakin. Mulla ollu vaan yhdessä alkuraskaudessa rinnoissa arkuustuntemuksia, joten niitä en edes odota. Kuvotus on alkanut joka kerta rv 6, mut nytpä ei olekaan, joten epäilykset on suuret. Yhdessä siis täällä tuskaillaan, milloin oireita ja milloin oireettomuutta. Oonkin jo etukäteen pyydelly anteeksi valitustani sit ku se kuvotus vihdoin alkaa (nyt kun valitan sitä, että sitä ei oo...).

Mut niinku Lentoemo sanoi, niin samassa veneessä ollaan, siks tää pino on juuri oikealla paikalla ja oikeaan aikaan =)

Mulla ei oo käsittääkseni ollut kovin samanlaiset raskaudet kuin äidilläni, tosin kummallakaan ei oo ollu oireettomat, mut oireet ollu erilaisia.

Täällähän alkaa tehdä mieli ruokaa. Nam, pizzaa! Oli varmaan herkkua?! Tuohon kuumuuteenkin varmaan tottuu, kun olet Lenttis siellä jo vuosia asunut?! Ei ihme jos janottaa =)

Uskotaan yhdessä siihen, että se keskiraskaus on sitä ruusunpunaista aikaa ja sit nautitaan :heart:

Olikos täällä muuten joku (jolla jo ennestään lapsia), jonka lapsi on syntynyt talvella? Millasta on olla talvella viimesillään raskaana? Löytyykö sopivaa toppatakkia? ;) Mulla on lapset syntyny loppukesästä ja syyskuussa, joten en oo tarvinu "talviturkkia". Hellekesänä oli loppuraskaudesta yöt vähä haasteellisia, mut selvittiin. Kesä on muuten niin ihanaa aikaa. Samalla tietty mietin, miten vastasyntyneen talvivauvan kanssa pärjää? Vaatetus ym? No, eipä oo vielä ajankohtasta, mut pitää suoda itselle näitä mukaviakin ajatuksia niin kauan, kun tässä luulee olevansa raskaana. Koko rahan edestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomenmarja:
Sunnis Ymmärrän sun tuskailut

Olikos täällä muuten joku (jolla jo ennestään lapsia), jonka lapsi on syntynyt talvella? Millasta on olla talvella viimesillään raskaana? Löytyykö sopivaa toppatakkia? ;) Mulla on lapset syntyny loppukesästä ja syyskuussa, joten en oo tarvinu "talviturkkia". Hellekesänä oli loppuraskaudesta yöt vähä haasteellisia, mut selvittiin. Kesä on muuten niin ihanaa aikaa. Samalla tietty mietin, miten vastasyntyneen talvivauvan kanssa pärjää? Vaatetus ym? No, eipä oo vielä ajankohtasta, mut pitää suoda itselle näitä mukaviakin ajatuksia niin kauan, kun tässä luulee olevansa raskaana. Koko rahan edestä!
Meidän poitsu on joulukuun vauva. Mun massu oli sen verran pieni, että sain ahdettua itseni yhteen vanhaan toppatakkiini! Onneksi, olis ollut vähän turhauttavaa parin kk:n takia hankkia uusi takki.

Mä olen nyt kesällä nautiskellut kun ei tartte murehtia mitä lapsen päälle laittaa, jotta vasmasti tarkenisi. Mutta hyvinhän tuo talvi meni, vaikka aikasmoista pakkaamista välillä.

Mun mielestä talvi on ihan parasta aikaa vastasyntyneen kanssa (tosin ei ole kokemusta muusta). Ihanaa kun voi olla rauhassa kotona ja nautiskella pikkuisesta. Kesällä mä ainakin olen levoton enkä osaa pysyä rauhassa kotona. :)

Kaikkeenhan sitä varmasti tottuu, niinku mä noihin kesäsempiin B) Siksi mielenkiinnolla ottaisin talvivauvan. Eipä kasvattais tän perheen synttäriruuhkaakaan, kun nyt on heinäkuun loppu ja 2x syyskuu. No kunhan näillä ajatuksilla leikiskelen. Kiitos [/b] kimallus ku vastasit. Toi kotiin käpertyminen kuulostaa iiiiiiihanalta. Kynttilät palamaan, viltti niskaan ja villasukat jalkaan =)

Tuomenmarja Mä olen tyytyväinen, että tämä vauveli syntyy lopputalvesta, tää helmikuu kuulostais NIIN passelilta, ku kaikki vaan menis hyvin... Mun eka syntyi tammikuussa ja toka toukokuussa. Mun mielestä vauvan kanssa oli HUOMATTAVASTI helpompi aloittaa talvella just noin ku kimallus kuvaili. Ei kiirettä mihinkään ja vaatteita kyllä osasi laittaa, välillä kyllä liikaakin :) Toukokuussa syntynyt oli liian lähellä kesää ja tuskailin koko ajan, vauvan kuumuutta ja omaani. Tosin talvella loppuraskaus oli jännempää ku oli liukasta ja siihen päälle kunnon liitoskivut! Teki tosi kipeetä jos jalka vähänkin lipesi!! Mun mies talutteli mua vaikeimmissa paikoissa :) Ja talvitakki oli valmiiksi sellaista mallia, että meni JÄTTImahan ympäri. Tänä talvena pitää ostaa uusi teltta...

Ihanaa viikonloppua kaikille ja rauhallista alkuodotusta (vaikka tiedän itsekin että on välillä mahdotonta =) ) Mä lähden nyt naisten kanssa "rellestämään" ja palaan kotiin huomenna. Katsotaan miten pysyn toisten vauhdissa kipujen, pahoinvoinnin ja jatkuvan nälän kanssa :|

Uusioäippä Kiitos talvivauvavinkeistä! Kuulosti hyvältä. Ja vauva on sit kesällä aika ihanassa iässä, helppo kuljettaa mukana ilman ruokavarastoja ;)

Mukavaa viikkistä sulle ja muille hermoilijoille! Me lähetään 60-vuotishääpäiväjuhlaan :heart: Mulla on tää supernälkäolo. Onkohan tää joku eri versio kuvotuksesta? Ainakaan ei ole se sama vanha (ällöttävä) tuttu. Jos vauva voi hyvin ja pääsen tällä tuntemuksella, niin kestän superhyvin. Tää ei oo mitään siihen kuvotukseen verrattuna. Epäilyttää silti suuresti...

Hm... uhmasin eilen sitä liikuntakieltoa, vaikken nyt "oikealla" kävelyllä käynytkään. Vielä illalla kaikki oli ihan ok, mutta yöllä heräsin siihen, että kohtua vihloi (supisteli? kun en tiedä, että miltä ne supistukset tuntuu) useampaan otteeseen ikävästi. Nää vihlonnat ehtivät jo loppua pari päivää sitten, kun olin täällä levossa, eli johtuikohan nää viimeöiset sitten tästä liikkumisesta? Siis onko nää italialaiset lääkärit sittenkin oikeassa, ja mun pitäisi oikeasti pysyä levossa? Hiukan säikähdin, koska välillä vihloi tosi kivuliaastikin.

Miltä ne kohdun supistukset oikein tuntuu? :eek:

Hmm tänään on kummallinen päivä...onko se ihan normaalia että oireita loppuu näin alkuvaihees (5+5)?juilimiset ja nippailut jäi johonkin.. :eek: .. tuntuupa hölmöltä kysellä tälläsii,
huolestuttaa vaan vähä :D.. tajuais tämän helpommin jos olis oireita kunnolla niiku monel :)

Dada, joo, eiköhän ne hormonipitoisuudetkin vaihtele päivän mittaan, samoin kuin se kohdun kasvu, en usko että kauheen tasaista on kellään. Varsinkin, kun toi juilinta on kuulemma normaalia, jos se EI ole jatkuvaa ja kovaa. Eli parempi vain, jos ne oireet välillä helpottaa!

Tsemppiä ja vauvaliimaa! :hug:

Mulla lorahti eilen verta ruokalusikallinen housuun (tietty kesken kokouksen). Hyppasin samantien autoon ja menin ensiapuun, jossa mut ultrattiin. Sikio voi hyvin ja oli kasvanut juuri niin kuin pitaakin. Laakari ei osannut sanoa mista vuoto johtui, mutta kirjoitti kahden viikon sairasloman (!!). Pitaa kuulemma ottaa todella iisisti. Ma nyt sitten mietin samaa kuin Lentis, etta tarkottaako se todellakin paaasiassa sangyssa makaamista. Ainakin mun takalaiset ystavat, jotka ovat saaneet saman tuomion, sanovat etta sen verran saa liikkua kun kay suihkussa ja hakee safkaa, mutta muuten pitaa lepailla. Onneksi lainasin naapurilta pari paivaa sitten kasan kirjoja, muutenhan tassa tulee hulluks. Ai niin, tilasin myos Vicki Iovinen kirjan Girlfriend's Guide to Pregnancy, kamut sanoo etta se on tosi hyva. Odotan innolla sen saapumista, toivottavasti olen silloin viela raskaana...

Dadalle sanoisin myos, etta oireet ihan oikeesti vaihtelee paivasta toiseen. Voi olla pari paivaa ilman rintojen kipua ja just kun siita alkaa pelastymaan niin avot kipu tulee takaisin. Naa palstat on taynna meita, jotka hermoilevat oireettomuuta tai oireiden katoamista muutamaksi paivaksi ja jotka ovat kunnialla paasseet vauvasatamaan.

Hyvaa viikoppua sateisesta Belgiasta

Watrossi, tuohon vuotoon voi olla tosi paljon eri syitä ihan jostain emätintulehduksesta lähtien. Jos kohdun suu on auki tai on tuota vuotoa, niin jopa Suomessa on määrätty vuodelepoon jalat ylhäällä, vain vessassa saa kuulemma käydä. Sitten se kohtu saattaa sulkeutua ihan itsestään, kun on rauhassa eikä rasita sitä eikä siihen tule painoa.

Tsemppiä, ja koita jaksaa levätä! :hug:

Meillä kuopus on syntynyt maaliskuussa. Mullakin mahtui silloin oma toppatakki päälle. Tietty jos oma ahdistaa kun masu kasvaa niin joulun jälkeen alesta saa halvalla toppatakkeja jos pitää isompaa ostaa. toivon taas pärjääväni omallani. Talven liukkaus on tosiaan sellanen mitä pitää sitten tosissaan taas varoa ettei kaadu masun kanssa.

Kun odotin esikoista niin mulla kanssa lorahti verta ruokalusikallisen verran. Olin silloin jotain 5+ viikolla. Sanoin siitä neuvolassa ja mulle sanottiin että se on ihan normaalia enkä saanut sairaslomaa. Noissakin on niin eroja. Tsemppiä ja lepäilyjä! :heart:

Vatsaa ei oo enää pahemmin nipistellyt ja nyt tämä oireettomuus meinaa saada sitten huolen pintaan täälläkin.. No on kuitenkin rinnat kipeät ja finniä pukkaa, joten jotain oireita kuitenkin. :p

Edellisen raskauden aikana vuosin kuin seula, aivan hulluna ja superrunsaasti rv 5+ lähtien. Sairaslomaa sain kerjäämällä muutaman kolmen päivän pätkän. Gyne sanoi, että tutkimustulosten mukana tässä alkuvaiheessa makoilu ei ole tuottanut tulosta. Rv 12, kun alkoi aivan mieletön vuoto, pääsin sairaalan päivystykseen toiselle lääkärille, joka määräsi vuodelepoon (olin silloin joululomalla), kun vauva oli edelleen kasvanut normaalisti ja voi hyvin. Joskus oon (valitettavasti) myös miettiny sitä, et jos olisin alusta asti maannu, niin oisinko saanu ton vauvan pitää... Viikon makoilun jälkeen rv 13 vauva kuitenkin tuli ulos. Kaks aiempaa (eri raskaudet) kertaa, ku tuli lusikallinen verta, niin molemmilla kerroilla sikiö oli kuollut kohtuun. Watrossi mahtavaa, että pääsit heti ultraan ja masuasukki kunnossa! :heart: Vuoto voi tosiaan johtua monesta syystä. Harvemmin se selviääkään. Mulla oli tolla viimesellä kerralla etinen istukka ja sit hematoma (verihyytymä) kohdussa.

Liikaa näitä juttuja ei sais miettiä, mut eihän sille mitään voi, jos tulee vuotoa tai kipua, niin väkisinkin sitä alkaa kaikenlaista pohtia.

Lentoemo ja Dada Noita oireita todellakin tulee ja menee. Mulla oli eilen illalla alavatsa ja -selkäkipuja, sit loppuivat ja alkoivat taas tänään yhtäkkiä päivällä, kunnes taas loppuivat. Ei niitä mikään selitä. Toivon vaan, että kohtu siellä kasvaa. Supistukset ei tässä vaiheessa ole kipeitä (ellei sitä esim. km käynnisty). Ne tuntee parhaiten vatsan kovettumisena, mutta tässä vaiheessa tietty vaikeeta, kun ei vatsaa ole... Menkkakipuinakin supistukset voi tuntua.

kun sanotaan että pieni vuoto on normaalia...............ni minkä verran se vähäinen tavallaan on?! onko jollaki kokemusta..........?? pyyhkiessä jotakin rusehtavaa ja huoli iski :| ...................

rv5+5

Dada: itselläni on vain nettitietoa tuosta vuodosta, mutta ilmeisesti joka kolmannella tulee vähäistä vuotoa ensimmäisen kolmanneksen aikana ihan normaalissakin raskaudessa. Jos on rusehtavaa tai vaaleanpunaista, sitä on vähän eikä ole kovia kipuja, niin ei kuulemma kannata huolehtia. Jos taas on kirkkaanpunaista ja seassa selvästi limakalvoa yhdistettynä kovaan kipuun, niin silloin kannattaa jo käydä terveyskeskuksessa.

Tuomenmarja ja muut kokeneet: mitä noi kohdunsuulla tuntuvat vihlaukset voi olla? Siis mulla aina silloin tällöin vihlasee kohdunsuulta (luulen, että sieltä, kun tuntuu vähän niin kuin syvällä emättimessä ) aivan kuin puukolla vedettäisiin. Pari sekuntia saattaa kestää. Samanlaista kipua mulla on menkkojen ekana päivänä. Menkkojen ekana päivänä vaan toi kipu jatkuu jatkuu melkein yhtämittaisesti 5-6 tuntia, kunnes laantuu juilimiseksi, joka ei ole mulla kivuliasta.
Tätä juilimista mulla siis on ollut alkion kiinnittymisestä saakka, noita viiltäviä kipuja on ollut harvoin, ehkä 3-5 kertaa yhteensä näiden 16 päivän aikana. Tänä yönäkään ei aivan ollut tollaista viiltävää kipua, enemmän vaan vihlaisi kohdun alueella ylipäätään. Nyt kun viikolla lepäsin, ei ollut lainkaan vihlaisuja.

On niin outoa, kun on ainakin 3-4 erilaisia kipuja,kun yhteen on ehtinyt tottua, niin eiköhän pian tuu joku toisenlainen kipu :eek:

Tsemppiä kaikille! :heart:

Vihlasuista ja vuodoista Mullakin on aina välillä noita vihlasuja, lähinnä kyllä alavatsassa vasemmalla tai oikealla. Uskoisin, että kohtu niissäkin kasvaa ja harjoittelee. Aiemmista raskauksista en muista muuta kuin sen paineen tunteen alapäässä ja lisäksi menkkakivut joskus parikin vuorokautta putkeen ja joskus pari tuntia ja sit taas ilman kipuja. Itselläni on korkea kipukynnys, joten sitä kipua en sinänsä pelkää, vaan huoli on aina vauvasta... Kohdussahan nuo tärkeät asiat nyt tapahtuu, joten varmasti se kohtu siihen reagoi. Sit taas riippunee meidän naisten rakenteellisista eroista, miten kukin reagoi. Ja varmaan sekin vaikuttaa, onko menossa ensimmäinen raskaus vai onko kohtu "venynyt" jo moneen kertaan?! Kannattanee kuitenkin kysyä lääkäriltä, jos jatkuu. Ja tietty pitkällisen kivun aiheuttaja voi olla joku tulehduskin, mut en Lentoemo uskois, et siitä kyse... Varmaan ihan vaaratonta "treeniä" :heart:

Vuodosta. Tuo Lentoemon poimima "tietoisku" pitää varmasti hyvin paikkansa. Mulla on aina tullu suoraan kirkasta verta, kun vauva on kuollu masuun tai kun oli se hematooma&etinen istukka. Välttämättä siis se kirkas verinenkään vuoto ei tarkoita huonoa. Lapsettomuusklinikalla ainakin sanottiin, että valtaosa heidän asiakkaistaan vuotaa raskauden alussa. Mulle sanottiin, et sit jos tulee kipeeks ja tulee hyytymiä, on vakavampi juttu. Ja tietty sen kirkkaan veren lähdekin pitää selvittää (esim. vuotaako istukka vai kohdun reuna). Mullahan sit viime raskaudessa tuli myös hyytymiä, mut ne oli sitä hematomaa. Moneen kertaan olin jo aivan varma km:sta, en nimittäin edellisten km:jenkaan aikana ollut vuotanut yhtä paljo kuin ton raskauden aikana.

Nyt mulla tuli vähän ruskeaa vuotoa päivää ennen ku menkkojen olis pitäny alkaa. Olin siis hyvin hämmästynyt, ku rask.testi näyttikin positiivista. Muutamalla ystävälläni on tullut just tota ruskeaa vuotoa ekan kolmenneksen aikana. Eli just niinku Lentis sanoi, niin se on aika tavallista. Näiden olemassa olevien lasten raskauksien aikana en oo vuotanu pisaraakaan. Siks olikin niin tyrmäisevää, ku kolme seuraavaa raskautta päätyi vuotoon. KM:eek:n liittyy kyllä (ainaki mulla) yleensä aina voimakkaat kuukautiskivut, supistelut. Se on ikäänkuin "minisynnytys" riippuen millä raskausviikoilla on.

Rauhaa sinulle Dada, yritä lepäillä! Mitään pahaa ei oo vielä tapahtunu :heart:

Watrossi Kannattaa ottaa lepo tosissaan, ei sit ainakaan tarvi jossitella. Mä kun olin joululomalla vuodelevossa, niin oli kans tekemisen puutetta. Katoin tv:tä ja jotain leffoja, luin lehtiä. Kirjoihin en silloin oikein jaksanu keskittyä (olin niin hermona), mut elämäni ensimmäisen kerran innostuin tekemään sudokuja. En oo tehny ennen sitä enkä sen jälkeen ;) Sit tein käsitöitä, niistä tykkään. Mutta kävihän se aika toki pitkäksi, sitä ei voi kieltää. Olisin varmasti joutunut makaamaan kuukausia, ellei olis tullu km:a. No mielummin olisin maannut...

Yhteistyössä