Pino alkuraskauden hermoilijoille

...sopii tama teidan kiva pino minulle. Olen a) alkuraskaana ja b) hermoilen, joten saanko liittya iloiseen joukkoonne?

Minulla on kaksi alkuraskauden keskenmenoa takana viime vuodelta, joten taman raskauden alku on kylla ollut aikamoista jannittamista (ei kyllakaan niin kauheeta kuin olin pelannyt). Minulla on lapsettomuustausta ja toukokuussa tuli toisesta icsi'sta plussa. Olen nyt 7+6 viikoilla menossa ja varhaisultrassa olin tiistaina. Sydan sykki ja alkion koko vastasi viikkoja. Ja vaikka tiedan, etta sen jalkeen kun sydan on nahty raskaudella on 96% mahikset paattya hyvin, niin nyt sitten jannaan jo seuraavaa ultraa kolmen viikon paasta.:headwall:

Asuskelen Belgiassa ja mieheni on ranskalainen, joten esim keskustelu kaksikielisyydesta oli tosi mielenkiintonen. Kiva myos vertailla eri maiden tapoja hoitaa raskautta. Taalla tuntuu olevan melko samanlainen tyyli kuin Italiassa.

Tsemppia
Watrossi
 
Tervetuloa Waltrossi Eikö olekin hyvä tämä meidän pino?! ;) Kiitokset vielä Lentoemolle! En tiedä miten paljon noita aiempia viestejä luit, mut mulla jonkin verran "yhteistä" taustaa sun kanssa. Lapsettomuustausta ja 3 keskenmenoa. Tosin kaks lasta meillä jo on. Eka ihan luomu (vaikkei pitäny olla mahdollista ja toinen clomeilla). Sit on toinenkin clomiraskaus (km) ja IVF ja PAS. Ihanaa, että oot päässy jo ultraan ja nähny sykkeen! :heart: Tiedän kyllä kokemuksesta, että hermoilu ei (km:n kokeneena) lopu siihen. Kaksi kertaa olen jo kuulunut tuohon 4 %:in, joiden raskaus ei päätykään elävän lapsen syntymään, vaikka syke näkyikin varhaisultrassa :'( MUTTA: Nyt sulla ja mulla menee toisin, kuulutaan siihen 96%:in. Eikö vaan? Itse tosin kärvistelen vielä melkein viikon, että pääsen ultraan. Nyt riesana alaselkäkivut. Ei yhtään helpota. Auttaiskohan rauhallinen kävely?
 
Kärppikselle onnittelut. :flower:

Mulla sama kuin uusioäipällä. Just puhuin tiistaina siskolle että ihan kun olis jo loppuraskaus. Kun kävelee niin alkaa pistelee vatsaa ja joutuu välillä mennä istumaan.. :p

Nyt on ollut parempi särkyjen kanssa. Taas alki särkee kun piti kantaa kuopusta (yli12kg) mutta muuten ok. Väsynyt oon, silmät meinaa painua väkisin kiinni mutta johtuu myös siitä että pojat heräsi tänään ennen viittä. Toi valoisuus.. B)
 
Watrossille paljon tervetuloa munkin puolestani! Vauvaliimaa heti alkuun! Mutta ihanaa, että oot jo nähnyt sydämen sykkivän! :heart: Onpa jännä, että meitä monikulttuurisiakin on täällä näin paljon! Oon jo saanut teiltä kaikilta paljon vinkkiä senkin asian suhteen! =)

Tuomis:jos siellä sattuis tuntuun iskiashermo tai muut selkäjutut, niin mulla parasta hoitoa on rauhallinen venyttely. Mulla esim. mun odotuskirjassa on just sopivia venytyksiä, jotka sopii myös isomahaisille, mutta joita itse olen tehnyt ennen raskautta.

Hyi kauhee, mä kävin äsken mäkkärissä syömässä pekonihampparin. Mun tytärpuolen vika :LOL: No, kun mun lapsipuolet on amerikkalaisia, ja kun olin siellä toukokuussa, niin käytiiin syömässä ihan sikahyvät hampparit paikassa, joka oli äänestetty tyyliin vuoden paras hamppari amerikassa vuonna 2002 tai jotain. No, eilen kun puhuin tytön kanssa, ne oli menos sinne hampparille (mun mies on muksuja tapaamassa, mutta mä oon siis kotona pakkolevossa ;)), niin tottahan mä oon haaveillut pekonihampparista koko yön.

Se oli muuten tosi hyvä.

Tv. entinen vegaani/viisitoista vuotta jaksoin kasvissyöjänä
 
Watrossille tervetuloa kynsienpureskeluporukkaan! :wave:
Voih, sä olet jos nähyt pikkuisen sydämenlyönnit...oiiih! ...niitä odotellessa...

Sorry, Tuomenmarja, mä olin innoissani sekoittanut jo sun ultrapäivänkin. Eli siis ensi viikkoon asti pitää odotella... jos oot ihan kamalan huolissasi, olisko sun mahdollista soittaa ja kysyä, saisiko aikaa aikaistettua? Vai haluatko vasta nimenomaan ensi viikolle?
Mä tiedän, miten kamalaa se se odottelu voi olla!

Lentoemo, kyllä se kunnon liha on sitten joskus hyvää! Miten monta kertaa ne muuten ottaa sulta hcgt? Mä en saanu kuin ne kaks lähetettä. Toisaalta ihan hyvä, koska jatkuvasti odottelisin testien tuloksia hermoraunion partaalla.

 
Leidi, no multa otettiin kahteen otteeseen tuplanäyte siksi, että ne ekat oli niin matalia, siis mä oon käynyt ekas testis varmaan kun oli vasta 13-14 dpo, enhän mä niin aikasten olisi ees mennyt, jos olisin tiennyt olevan niin aikaista, mutta kun epäsäännöllisen kierron kanssa ei voi ikinä tietää. Eli siksi kävin vielä toistamiseen viikon päästä, kun gyne halusi tietää, että koska arvot nousee niin, että jotain näkyisi jo ultrassa. Mutta yleensä jos malttaa hiukan odottaa, niin ei se tuplanäyte oteta kuin kerran, jos se siis on noussut ihan normaalisti
 
Leidi Täällä on tosi vaikee saada ultraa edes yksityiselle tosta vaan, että joudun nyt varmaankin sinne ens viikkoon sinnittelemään. Onneks on tää "kidutuksenpurkupalsta", helpottaa edes vähän tätä kestämistä.

Emppu30 Mitkä onkaan sun rv:t? Mietin vaan ku multakin toi kuvotus vielä puuttuu, vaikka aiemmissa raskauksissa ollu AINA (alkaen rv 6)! Mulla nyt rv 6+3.

Selkäsäryt on tuolla taustalla, mut vähä helpottanu. Ehkä liiallinen makoilukin vaikuttanu asiaan?! Nyt illalla sain kovan päänsäryn, joka edelleen päällä. Sellanen lihasjännityspäänsärky, jota mulla tapaa olla, mut ei oo hetkeen näyttäytyny. Oiskohan sit samaa ton selän kanssa?! Pitää kysyä, jos mies jaksais vähän hieroa hartioita. Hain apteekista panadoliakin, mutten oon vielä ottanu. Sen vaikutus on aika huono, mut ellei nukkuminen onnistu, on pakko ottaa pari.

Kertokaa nyt vielä jotain ruoka/syömisvinkkejä, kun maha ei tunnu kestävän mitään ja sit kokoajan hirvee nälkä. Yleensä mulla on ollu se kamala kuvotus, jota on vähä helpottanu se, ku on vähän väliä tunkenu jotain suuhunsa. Silloinki ollu vaikea keksiä suuhunpantavaa. Nyt tilanne vähän nurinkurinen... Tulis nyt se kuvotus (vaikka sit siitä kyllä valitankin...).
 
Mitäs muille? :) mä päädyin etten mee sinne varhaisultraan luultavasti (tai katon ekan neuvolan jälkee et millo norm. ultra olis).. :) onhan tässä jännitystä kerrakseen ja pitkä aika sinne asti mut.. helpompi ootella ku se että olisinki liian aikases eikä esim. sydänäänet kuulus ja alkasin panikoimaan :)
TERVETULOA UUDET:))

Dada ja kirppu rv5+3
 
Mitähän syömisvinkejä keksis...? Juusto + jotkut crackerit, paahtoleipää, paljas riisi, kaurapuuro, mannapuuro, banaani, jugurtti...noi olis ainakin sellasia vatsaystävällisiä.
Mun tekee nyt just mieli kebabia... Voi että pitikin alkaa ajattelemaan ruokia!!!

Mulla on veto vex. Huomena lähdetään teltailemaan, ja pakattavaa olis vaik kuin paljon, ja siivottavaa kanssa, mutta kun ei jaksa. Siis ei kertakaikkiaan jaksa! Mies-repana tulee kohta töistä ja saa alkaa ahkeroimaan. Heti sen jälkeen, kun ollaan haettu ne kebabit siis!
Rauhaisaa viikonloppua teille kaikille, olkaahan kiltisti, ja pitäkää pino pulleana! Nähdään sunnuntaina, tai viim. tiistaina.
 
Heips taas!
Jatkuvan väsymyksen kanssa yritetään nyt sitten tämäkin päivä saada vietyä iltaan.
Etova olo 24/7, kuukautismaisia kipuja mahassa, rinnat arat ja tuo väsymys. :headwall:
Aamusti poika kuiski korvaan "huomenta" varmaan viis minuuttia ennenku annoin periksi.
Mutta sitten taas illalla pyörin sängys kattomas telkkarii ja väkisin pakotan itseni sammuttaa sen puolenyön aikaan.
Mies tulee ajosta tänään kotiin ja aion olla niin raskaana olevaa että! :D
Saa passata mua oikein kunnolla :heart:

Pihalla paistaa aurinko ja huomenna lähdetään varmasti mökille, pääsee saunomaan.
Tosin mä taidan vaan lilluu pojan uima-altaas.
Tota esikoistakin odottaessa olin ihan himona veteen, siis suihkuun/uima-altaaseen, olisin voinut asua vedes.
Iloista päivänjatkoa kaikille! :wave:
 
Tervetuloa uudet!!

Tuomenmarja Mulla on kans selkävaivoja, johtuen hyvin todennäköisesti iskias-hermosta. Pakotus on jopa melkein takapuolessa, tosi alhaalla siis. Tää alkoi siitä viime raskaudesta ja on ollu enemmän tai vähemmän sen jälkeen vaivana. Kävin jopa lääkärissäkin tän takia (epäilin km:n jälkeen tulehdusta) ja siellä lääkäri totesi että iskias-hermohan se siellä kiukkuilee.

Eilen pyörin kaupoilla koko illan ja olin aivan naatti. Jalkojakin rupes särkemään, tosiaan olo oli kuin ois ollu isompikin maha ;) Huomasin muuten eilen että pahat hajut ällöttää kyllä tehokkaasti. Olin nimittäin ruuhka-aikaan "erittäin raikkaassa" raitiovaunussa ja kyllä etoi..

Uuuh, vielä tasan viikko siihen ultraan.. Onneksi tiedän että siellä on ihana lääkäri jolla on itsellänsäkin kokemusta km:sta, ymmärtää meikäläisen paniikin ;)
 
Kiitosta taas vinkeistä, siis ruokavinkeistä tällä kertaa =) Pähkinät mun täytyy jättää väliin, ku oon allerginen, mut muut kelpas =)

Emppu30 Mullakin ennestään kaks poikaa (00 ja 03). Jotenkin vaan vaikea uskoa, että tyttöraskaus olis helpompi, luulis päinvastoin ;) Ainaki edellinen km:eek:n päätyny raskaus oli suurella todennäköisyydellä tyttö ja silloin kuvotus oli entistäkin pahempaa, piti oksentaakin. Mutta jos tällä kertaa päästettäis helpommalla, kun tota ikääkin on kertynyt ;) Raskaus ilman kuvotusta oliskin aika huippu juttu!!! Kunhan vaan kaikki olis masuasukilla hyvin :heart:

Lentoemo Mukavaa telttailua! Toiv sait sen kebabin =)
 
Minullahan oli ekassa raskaudessa tosi vähän kuvotusta ja tyttö tuli! Nyt kuvottaa, kuvottaa, olo on kauhea... poika? Mies ehkä toivoisikin enemmän poikaa, minä ehkäpä tyttöä ihan jo senkin vuoksi, että olisi jo kaikki vaatteet valmiina! :) No siis totta kai poika on ihan yhtä tervetullut!

En sitten niin millään jaksaisi olla töissä, en millään! Siis pitää tosissaan kaikki voimat kerätä, että saa jotakin aikaiseksi, on ihan voimaton olo. Ja siis talouspuolen toimistotöitä teen.. keskittymistä pitäisi löytyä mahdollisimman paljon ja nyt sitä ei ole yhtään. Voi kun vaan nopeasti pääsisi viikonlopun viettoon! :)
 
Voi, kun pääsiskin telttailemaan, mutta kun mä olen lääkärin määräyksestä vankina täällä kotona :LOL: Leidi telttailkoon meidän puolestamme! ;)

Tosin mä oon päättänyt, että uhmaan italialaisia hysteerisiä lääkäreitä ja illansuussa käyn kävelyllä. Siis mä meinaan tulla HULLUKSI täällä :kieh: Oon vaan netissä kaiket päivät ja katton 24:ää dvd:ltä :headwall:

Olen tottunut käymään aamuisin vähintän tunnin juoksulenkillä ja iltaisin 1.5 kävelylenkillä. Olen siis himoliikkuja, ja erityisesti just tykkään liikkua ulkoilmassa, mua ei puntikselle saa...

En mä nyt juoksemaan enää meniskään, lopetin sen jo ennen ylläriplussaa, kun ei vaan tuntunut hyvältä tuon alamahan juilimsien takia.

Sanotaanko siis muuten, että pojista olisi pahoinvointia, mutta tytöistä ei?

Ja entäs noi rinnat? Vihaan rintsikoita, en ole koskaan käyttänyt niitä kotona, kun b/c-kuppi on pysynyt hyvin ylhäällä ilmankin. Mutta pitäiskö mun nyt ruveta käyttään niitä? Vai voiko tuota rintojen laskeutumista edes estää mitenkään? Siis en voi oikeasti sietää rintsikoita, käytän niitä vain, kun poistun kotoa. =)
 
Kat
Näin viime yönä unta, että odotin kaksosia. Unessa selitin jollekin puolitutulle naiselle asiasta ja hän sanoi, että niin odottaa hänkin. Unessa oli paljon meidän kavereita myös, mutta tuota naista en tuntenut niin hyvin. Tänä aamuna sain kuulla mieheltäni, että hänen kaverin tyttöystävä kuulemma odottaa kaksosia. Olen nähnyt kyseisen henkilön yhdesti. Ja mieheni siis kuuli asiasta ensi kertaa eilen illalla. :LOL:
 
Pitäisköhän mun perustaaa erikseen SUPERhermoilijoiden ketju? :ashamed:

Ääh, mä olen jotenkin luopunut toivosta ja olen ihan varma, että tää homma menee kesken. Ei mitään järkeen käypää perustetta ole, muuta kuin vahva tunne. Mä en tajua, kun esikoista odottaessa olin tähän verrattuna tosi lungisti. Hermot ei kestä tämänkään ketjun lukemista, helmikuisista 09 puhumattakaan...

Anteeksi vuodatus ja tsempit kaikille! :flower: =)
 
Kimallus tsenppi :hug: . kyllä mullakin on välillä pessimistisiä ajatuksia, vaikka ei mitään näkyvää syytä olekaan. Yritä ajatella jotain muuta, ei kai siinä muu auta. Kun ei me itse näihin juttuihin oikeibn voida vaikuttaa :heart:

Iltiksessä oli kiinnostava pikku-uutinen kaksikielisyydestä:
Kaksikielisten käytös muuttuu kielen mukaan
27.06.2008 08:10

Kun ihminen kasvaa kaksikieliseksi ja kahteen kulttuuriin, hän saattaa samalla oppia kummallekin kielelle omanlaisen tavan käyttäytyä ja ajatella. Näin ollen hänen käytökseensä vaikuttaa se, kumpaa kieltä hän kulloinkin puhuu.

Tähän tulokseen tulivat yhdysvaltalaiset tutkijat, jotka seurasivat 28 yhdysvaltalais-meksikolaisen ja yhdysvaltalais-puertoricolaisen naisen elämää. Tutkimuksen tulokset julkaistiin tällä viikolla Journal of Consumer Research -lehdessä.

Tutkijoiden mukaan kaksikulttuuristen tutkittavien maailmankatsomus, identiteetti ja jopa arvomaailma muuttuivat jonkin verran, kun he vaihtoivat kieltä.
STT


Vauvaliimaa kaikille! :heart:
 
kimallus tsemiä, kyllä tuo hermoilu helpottaa ainakin pikku hiljaa... :hug: tiedän hyvin itsekin miten ajatus pyörii mitä kummallisemmin ja hermostuttaa ja epäilyttää ja...

Menin eilen sit katsomaan sen Kätilöt-ohjelman. En tiedä oliko hyvä vai huono juttu. Itkin ohjelman aikana, tottakai, siksi että ne vastasyntyneet oli niin liikuttavan ihana palkinto ja SIKSI että päälle iski hirvittävä synnytyspelko jo nyt!! Mun toka synnytys oli niin kamala... en kestä edes kuulla toisten synnytystarinoita ku heti alkaa oksettaa. Ja nyt iski tuo realiteetti päälle, ett pitäähän tämäkin jotenkin maailmaan saada. Pitänee mennä pelkopolille jo hyvinkin pian... :'( Ja toisaalta mua masentaa tää "plösähtäminen". Kertooko se sitten, että tyttö on tulossa vai mitä, mutta mua ällöttää oma kroppa...ei kiva.

No joo, mielialojen vaihtelu kuuluu asiaan ja ehkä jo seuraavassa hetkessä pystyn nauttimaan odotuksesta...

Sori, oli minunkin osaltani aikamoista vuodatusta :ashamed:
 
Uusioäippä muakin pelottaa synnytys jo nyt, vaikka ei ole mitään kokemusta. Mutta kun mulla on ihan hirveän alhainen kipukynnys muutenkin.

Ja kyllä mua pelottaa tää kropan muuttuminenkin. Täällä Italiassa ollaan tosi tarkkoja ulkonäön suhteen, kaikki pikkulasten äiditkin työntää kärryjä tosi timmeinä minihameissa :eek: Ja mä oon lihonut kilon jo nyt, vaikka vasta 6+0 (suunnilleen) meneillään. Tää liikuntakielto ei tee mun psyykelle hyvää.

Nyt lähen kävelylle, sano gyne mitä sanoi. Sitä paitsi mulla on vihlonnat loppuneet, juilinta jatkuu kyllä samanlaisena kuin mitä on ollut viimeiset 3 viikkoa.

Jes! Taas tänään alkoi olla kuvotusta! Vaikka siis mun äidillä ei ollut kummassakaan raskaudessa yhtään kuvotusta, niin kyllä se hiukan edes konkretisoisi tätä raskautta! =)
 
Kimallus Mulla on ihan samanlaiset fiilikset. Jotenki en pysty uskoa, että tää onni olis kestävää. Mulla ei ole edelleenkään mitään oireita. Neuvola on varattu 18.7. mut siihen on 3 vkoa aikaa. Tein toisen raskaustestin ja sekin näytti haaleaa toista viivaa. Milloin sen pitäis alkaa vahvistuun, siis sen viivan? Nyt pähkään,et pitäiskö lähtee yksityiselle neuroottisena ja pyytää, et ne kattoo et onko se alkio edes oikealla puolella. Argh. Tuntuu et päivät kuluu hidastetulla nopeudella. En saa mitään tehtyä, makaan vaan sohvalla, teen vaan pakolliset kuviot. Ainoa mikä on säilynyt on se mieto mekkamainen särky silloin tällöin toisella puolella alavatsaa. Melkein toivois et kesäloma jo loppuis et pääsis edes töihin ja sais pakkotekemistä.
Jotenki aina kuvitteli, et kun saa tietää olevansa raskaana, niin kaikki olisi yhtä ruusunpunaa=) :headwall:
 
Lentoemo Sori mun sählingit telttailun suhteen. Mietinkin, et miten sä nyt lepomääräyksiä uhmaten telttailemaan päätit lähteä... En taida olla enää täysillä mukana. Mutta leidille teilttailumieltä!

Kimallus ja Sunnuntaityttö Tsempit! Tiedän nuo kaikki tuntemukset. Eikä tätä alkuraskautta ainakaan helpota aiemmat keskenmenot. Jotenkin vaan pitää päivä kerrallaan mennä, mutta mitään ilonkiljahduksia en oo uskaltanu päästää :( vaikka tekiskin mieli, kun kolme vuotta ollaan tätä lasta jo toivottu...

Sunnis: miten paljo sulla on nyt viikkoja? Sen viivan vahvistuminenkin on niin yksilöllistä. Mullahan ei esikoisen alkuvaiheessa näkyny mitään viivaa, vaikka oli kp jo yli 80! labratestissä sit näkyi. Toinen tuli näkyviin jo päivää ennen, ku olis saanu tehdä testin, samoin viides(km). Kolmas näkyi vasta rv 5 (km) ja neljäs tais olla jotain rv 4+. Tää menellään oleva näkyi haamuna jo päivää ennen ja vasta rv 5+ näkyi selkeä tumma viiva.

Mulla on myös veto täysin pois. Mitään en saa tehtyä ja pinna on tosi kireellä koko ajan ja aivan kaikesta. Nyt alkoi vaihteeks menkkakivut selässä ja vatsassa eli hermoilu sen ku yltyy. Tänne saa onneks tätä hermoilua purkaa. Eli antaa palaa vaan muutkin hermoilijat ja valittajat! Tämä on juuri meitä varten :heart:
 
Tuomenmarja Kiitos lohduttavista sanoista. Mulla on nyt 4+6 eli alussahan tää on. Ekan testin tein 4+3 a tokan 4+5. Oon kyl ostanu yhden testin vielä varastoon ja yritän sinnitellä, et tekisin sen vasta maanantaina. Ainoa mikä siis ressaa on tää oireettomuus. Kun mulla on menkoistakin (ja oviksesta) aina kunnon oireet. Ja aina kun olen leikkinyt hormoneilla, siis aloittanut e-pillerit,niin silloinkin olen oksennellut kolmatta viikkoa niiden takia oli merkki mikä vaan. Sen takia olen aina ollut varma, et kun joskus tulen raskaaksi, niin mulla on kunnon oireet. Ja nyt, ei mitään! :( Kropassa pitäis olla tukku hormoneita, mutta minä vaan elelen normaalisti! :( Sen takia ressaa. Jos niitä hormoneja ei olekaan riittävästi eli...nyyh. Ja ittenikin ja tää mun uikutus alkaa ärsyttämään.
Mutta toivon hirmuisesti hyvää sinulle vauvasi kanssa Tuomenmarja! Kaikki menee varmasti nyt hyvin!
 
sunnuntaityttö-79 mullakaan ei oo kauheesti oireita..ensin oli rintojen arkuus, tajuton väsymys ja juiliminen mahassa.. nyt on tilalla väsymys ja arkuus, juiliminen on toistaseks loppunu ja minkäänlaista kuvotusta ei ole.. iso ruokahalu sen sijaan :) pillereitten aikaan oli millon migreeni, millon muuten vaan huono olo.
Uskoisin siis että sinä vaan pääset helpolla, ainakin toistaseks :)

onkohan muute kuin totta , ku sanotaan että tyttärel tulee samanlaine raskaus ku äidillää on ollu??? mun mutsilla on ollu kaikki kolme tosi oireettomii ja helppoja, joten eikö tää mahdollinen yhtäläisyys oliskaan sattumaa

:)

Dada ja kirppu rv 5+4 :heart:
 

Yhteistyössä