Pino alkuraskauden hermoilijoille

Leidi, ihanaa, että arvot oli nousseet noin hyvin! Mä olen lukenut, että ennen ultraa noiden arvojen nousu on se varmin merkki, että kaikki on hyvin! :heart:

Foolihaposta: sitä pitäisi syödä vähintään 400mikrogrammaa päivässä, USA:ssa annos raskaana oleville on jotain 600, siinä missä ei raskaana -oleville se on ympäri maailman 200.

Se on erityisen tärkeää ihan näin raskauden alussa (tarve vähenee vissiin 300 ensimmäisen kolmanneksen jälkeen), jolloin noi hermojärjestelmät syntyy, ja siksi sitä esim. Italiassa käsketään syödä ainakin 3kk ennen raskauden yrittämistä, koska usein nainen ei edes tiedä olevansa raskaana, kun toi hermojärjestelmä saa jo alkunsa.

Yhdysvalloissahan tota foolihappoa lykätään kaikkiin muroihinkin just tuosta syystä. Suomessa sitä ei ehkä niin tyrkytetä, kun suomalaiset syö paljon tuollaisia vahvistettuja muroja ja täysjyväviljaa, täälla Italiassa taas sitä ei normaalisti saa tarpeeksi ruuasta.

Voi, teilläpä on ollut/on kaikkia ihania tapoja kertoa raskaudesta miehelle. Mä vaan soitin sille töihin tosi pahaan aikaan, mies on nimittäin lentäjä, ja oli unohtanut kännyn päälle lennon ajaksi, mitä se ei IKINÄ tee, päinvastoin on tosi tarkka näistä asioista ja mä soitin just, kun se oli LASKEUTUMASSA :p

Mä olin kattonut, että se olisi siihen aikaan jo laskeutunut, mutta olikin hiukan myöhässä, niin että... Mutta mies sanoi, että oli se kyllä sen arvoista. Siis eihän ukkeli tietenkään vastannut :LOL: , soitti vaan heti takaisin, kun kone oli turvallisesti parkissa. Ja kyllä se arvasi, että jotain tärkeää asiaa mulla oli, kun en mä yleensä sille ulkomaille soittele! :heart:

Kelläs muulla oli reissumies? Mun mies on kanssa reissussa monesti 3-5 päivää viikossa, eli myös vaavin kanssa olen sit osa-aikainen "yksinhuoltaja", vaikka eihän se nyt tietty oo ikinä sama asia. Mutta päiväkausia pitää osata tulla toimeen ihan yksin. Onneksi miehellä voi sitten olla vapaatakin monta päivää putkeen, mutta ei näihin poissaoloihin oikein koskaan totu.

Anoppihan oli jo tulossa tänne mua paapomaan, mutta sanoin, että kyllä mä nyt vielä täs vaiheessa pärjään :LOL:
 
Kat
Täällähän on ollu vilskettä. =) Itsestäni voisin kertoa vielä sen verran, että ikää minulla on 26, miehellä 36. Ja esikoinen luvassa. Mä tein ekan testin yksin, mutta kun mies tuli kotia, en osannu peitellä asiaa. Mulla oli kuulemma kyyneliä silmissä - itse en edes huomannut. Varmistukset tehtiin yhdessä ja katsottiin tuloskin sit yhtäaikaa. Lentoemäntä, tuleeko teidän lapsesta kaksikielinen (oletan miehesi olevan italialainen)? Meidän lapsista tulee - äidinkielinään suomi ja englanti.
 
Kat: joo, kovasti olen haaveillut, että "pakotan" lapsen puhumaan myös suomea :LOL: Mutta olen huomannut, että kyllä se kieli, jota puhutaan asuinmaassa on aina paljon vahvempi ainakin tuttujen kaksikielisten lasten kohdalla, mutta on se mun mielestä tosi rikkaus, jos lapsi saa kaksi vahvaa kieltä heti alkuun! =) Asutteko te siis Suomessa, eli onko miehesi ulkomaalainen?
 
Tuomenmarja: mä otan niitä Multitabs raskausvitskuja yhden päivässä. Oon ajatellut, että kun syön muutenkin terveellisesti niin yksi riittää. Ja kahden aikaisemman lapsen odotusaikana en popsinut mitään tabuja, joten... yksi hyvä kai mulle ainaski :) Niin ja inkivääristä... Olikos se Kärppis ku laittoi tuonne Pinon sivulle 5 linkin siihen juttuun aiheesta. Inkiväärin turvallisuudesta ei oo tietoa raskausaikana, eikös se niin mennyt...?

Ja tuosta miehelle kertomisesta... Mä olin jo valmiiksi ostanut suloisen Anne Geddes -kortin sekä töppöset. Suunnittelin, että ovat sitten jo valmiina kun joskus onnenpäivämme koittaa =) Kun sitten la-aamulla kävin tekemässä sen ihanan plussan, ryntäsin heti kaapille. Korttiin kirjoitin: "Salaisuuden suuren, kuiskaan mukaan tuulen, kasvaa masussa sormet ja varpaat, nyt jo varmaan arvaat. Toiveemme hartain toteutuu, kunhan koittaa helmikuu". Ja tietty teksti "isälle". Vein sitten kortin ja töppöset miehen yöpöydälle. Hän availi silmiään kun kömmin sänkyyn ja meinasi nukahtaa uudelleen. Minä tietysti malttamattomana tönin miestä uudelleen hereille ja sanoin "katso kulta mitä sun yöpöydällä on". Näin mies yhtyi heti mukaan iloon :) Olen myös sitä TODELLA malttamatonta lajia ;)
 
Hertsileijaa, muutaman päivän olen ollut pois ja täällä on sivukaupalla kivaa luettavaa!

Esittelen vielä itseni: 36 v, esikoista odotamme kahden vuoden yrittämisen jälkeen. Lapsettomuustutkimuksissa/hoidoissa olemme rampanneet viime elokuusta lähtien. Kolmas PASsi tuotti plussan joka kuitenkin meni kesken viikolla 5. Neljäs siirto tehtiin heti perään ja siitä nyt olemme raskaana, ainakin toistaiseksi.

Kävin tänään varhaisultrassa!
Itku pääsi kun näin sydämenlyönnit siinä ruudulla. Sikiö vastasi viikkoja 7 + 0 ja LA olisi 10.2.
:heart:

Bantsku
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomenmarja:
Nimiko Mulla on ihan sama juttu noiden maitotuotteiden kans ku sulla: maitoa en juo, jogurttia satunnaisesti, juustoa päivittäin. Tiedän et tarvin sitä kalsiumia...


Kimallus Mielenkiintoinen tuo tieto, että rinnat aristais eniten esikkoraskaudessa. Mulla oli neljäs raskaus, jossa rintoja aristi. Ei kuitenkaan silloinkaan niin, ku joiltakin palstoilta oon lukenu, et ei voi melkein rintaliivejäkään käyttää...
Heh, etsivä löytää aina haluamansa. Siis mun rintoja ei ole (ainakaan vielä) aristanut ja olin siksi huolissani. Noh, aikani kun googletin niin löytyhän jostain joku kommentti, jossa sanottiin että uudelleensynnyttäjillä ei välttämättä tule oireita rintoihin... en siis tod muista mistä tän tiedon löysin, mutta siihen haluan uskoa. :LOL:

Ja sitten: aaaaaarrrrrrrrrrgh! Kerrottiin eilen LUOTTAMUKSELLA mun vanhemmilla ja tänään isäni meni asiasta möläyttämään veljelleni. Mä olen aivan sanaton. Pettynyt. Paskaa, niin paskaa. Ei edes vuorokautta pystynyt olemaan hiljaa!

 
Kat
lentoemo, mitä mä oon opiskellu, niin kaksikieliset lapset kehittyvät kielellisesti yhtä nopeasti kuin muutkin. Heillä on siis sama sanamäärä kuin muillakin samanikäisillä, se on ainoastaan jakaantunut kahteen kieleen. Juu, sen maan kieli, missä ollaan, on varmasti alussa vahvempi, mutta jos vanhemmat puhuvat lapselle aina vain omaa kieltään ja jos suhde kumpaankiin vanhempaan positiivinen, tulisi kummastakin kielestä tulla yhtä vahvat. Näin siis jossain kasvatuspsykan kirjassa.

Mulla serkun lapset puhuvat suomea ja espaniaa. Suomessa asuessa suomi oli vahvempi (tarha ym), mutta kyllä puhuivat kumpaakin kieltä hyvin kotona.

Me asumme Suomessa ja miehen äidinkieli on englanti. Suomi tulee varmasti "automaattisesti" ja englantia voi onneksi lisäksi kuulla tv:stä ja sit enkunkieliset koulut.

Nyt paapimaan.
 
kat: katos, kun minä ja mun kaverit ollaan saatu ihan erilaisia tietoja tuosta kaksikielisyydestä siinä mielessä(ja kavereilla on tosiaan kokemustakin), että kaksikielisillä kielellinen kehitys olisi nimenomaan hitaampaa kuin yksikielisillä. Ja tosiaan tuttavaperheissä kaksikieliset lapset ovat ruvenneet puhumaan tavallista myöhemmin, vaikka ovatkin sitten parin vuoden kuluttua kirineet eron kiinni.

Luin juuri jostain kaksikielisten nettisivuilta, että valitettavasti se toinen kieli jää auttamatta heikommaksi kuin toinen, koska äidinkieliä voi olla vain yksi. Mutta toki kummatkin kielet voi olla hyvin vahvoja, koska mulle esim. italia on melkein kuin toinen äidinkieli, ja itskujen mielestä puhun täydellistä italiaa siis kieliopillisesti, mulla on myös yliopisto-opintojen vuoksi laaja sanavarasto, mutta ei se siltikään ole sama asia kuin oma äidinkieli.

Mutta en mä kyllä odotakaan, että puhuisi täydellistä suomea, lähinnä tuttavaperheiden lapset ymmärtää suomea ja sekoittaa sitten välillä itskua ja suomea samoihin lauseisiin! :D

Onhan se mahtava rikkaus puhua useampaa kieltä, vaikkei niitä niin täydellisesti mongertaisikaan... :LOL:
 
Huomenia!
Itselläni oli rinnat vähän arat ennen plussausta, mutta sen jälkeen ei juurikaan ja toista siis odottelen. Esikoista odottaessa mulla oli vähän myöhemmin eli n. rv 12-16 rinnat niin kipeät, että mun oli pakko öisin pitää urheiluliivejä päällä, koska heräsin heti, jos rinnat vähänkin liikahtivat. Ne oli siis oikeasti TODELLA kipeät.
Eilen kuvotti koko päivän ja päätäkin särki, tänään heräsin puoli viisi vessaan ja pakko oli taas ottaa Panadol pääkipuun. Ja eihän uni sitten enää sen jälkeen tullut.. tosi ärsyttävää, kun nukuttaisi kovasti, mutta ei vaan uni tule. Sitten on koko päivän ihan pihalla ja haaveilee vaan nukkumisesta. Ei kyllä itseasiassa vielä väsytä niin paljon kun esikoista odottaessa pahimmillaan väsytti, en kyllä yhtään muista millä viikolla se iski.

Varasin eilen ekan neuvolan ja se on 10.7. Kysyin koska on eka ultra ja se on kuulemma sen mukaan mitä itse valitsen joko viikoilla 10-12 tai 12-14, mutta terkkari selittää sitten ekalla neuvolakäynnillä tarkemmin. Hmm... viimeksihän ei ollut mitään valinnan varaa, joten joko nyt on systeemi muuttunut tai sitten tähän vaikuttaa mun ikä, olen kuitenkin 35 -vuotias vauvan syntyessä. Eilen mietittiin miehen kanssa pitäisikö käydä varhaisultrassa yksityisellä, mies tuli siihen tulokseen, että ihan miten minä haluan, niin mennään sen mukaan. Kunhan sitten en myöhemmin harmittele, jos ei siihen menty.. En nyt tiedä.. tietysti olisi ihan mennä siihen, mutta jos siitä on vain 2 viikkoa ekaan kunnalliseen ultraan, niin ei se olisi pitkä odotusaika. Tosin se olisi 2 viikkoa vähemmän arvuuttelua onko kaikki ok vai ei, nuo viikot saattavat muuten tuntua tosi pitkiltä. Mutta jotenkin osaan ottaa tämän kakkosen odotuksen vähän rennommin kuin ekan, silloin olin heti plussaamisen jälkeen varaamassa ekaa ultraa. :) Ehkä en nyt varaa sitä ja odottelen rauhassa kunnallista, kyllä ne asiat selviävät sittenkin.

Viime raskaudessa söin Multivitan raskaus -vitamiineja, mutta terkka kielsi ne minulta loppuraskaudessa, kun rauta-arvoni oli liian hyvä.. joo, mulla on aina ollut rauta-arvot kohdillaan. Nyt syön Reformi-Keskuksen monivitamiineja, niissä ei ole rautaa, mutta muuten kaikkea tarvittavaa. Lisäksi olen yrittänyt syödä Gefilus -tuotteita. Viimeksi iski hiivatulehdus ja toivon, että nyt Gefilus auttaisi, että tulehdusta ei tulisi. Ja pitäisihän noiden maitohappobakteerien auttaa myös siihen, että tuleva vauva ei olisi kovin allerginen, uskoo sitten tuohon ken tahtoo. Meillähän esikoinen on edelleen superallerginen melkein kaikelle mahdolliselle, joten yritän nyt kyllä tehdä kaikkeni, että tämä seuraava olisi edes vähän vähemmän allerginen.

No joo, eiköhän tässä tämän aamun teksti sitten ollutkin, mukavaa päivää kaikille!

Sini, rv 5+3
 
Toi maitohappobakteeriasia on mulle ihan uus juttu. Eilen kuulin siitä ekan kerran yhdeltä tuttavaltani, että oli juuri syntyneen vauvan koko raskausajan syönyt maitohappoja. Allergisuuteenko se vaikuttaa? Mun neuvola-aikoina ei oo ollu koskaan puhetta, tuntuu et moni juttu ihan uus, ku oon viimeks synnyttäny 03. Pysyypähän vireessä =)

Vaikka en olekaan kaksikielisestä perheestä, niin kielikylpyjuttuihin olen perehtynyt ja tuttava perheissä on kaksikielisyyttä. Mielestäni se on juuri niin, että toisesta kielestä tulee äidinkieli (esim. perheen yhteinen kieli, ympäristön tukema kieli, koulukieli tm.). Toinen kieli voi kuitenkin olla hyvin vahva. Etenkin jos ympäristö tukee molempia kieliä, niin niistä yleensä tulee "yhtä vahvat". Sitä ainakin kielikyplyasioissa korostetaan, että vanhempien pitäisi tehdä selkeä päätös puhua lapselleen vain omaa äidinkieltään, vaikka perheen yhteinen kieli olisikin toinen kuin oma äidinkieli.
 
Moi!

Täällä yksi kolmatta odottava hermoilija... Luonteeltani vähän pessimisti olen, ja oireettomuus saa epäilemään raskauden jatkumista melkein joka päivä. Huhuh. Helmikuisiin olen muutaman viestin laittanut, mutta en jotenkaan osaa vielä iloita täysillä tästä raskaudesta.

Kävin kyllä ultrassa, jossa kaikki oli ok ja sykekin näkyi (en itse tosin erottanut), mutta siitä on jo viikko!! Nyt tuntuu, että pitäisi heti päästä uuteen ultraan ja toisaalta en varmaan uskaltaisi kuitenkaan. Pitää vain odotella... Neuvola on ensi viikolla, mutta siellä tuskin sydänääniä kuunnellaan, kun viikkoja on siloin vasta 9+0 (viime viikkoinen ultra) tai 8+3. Tuntuu, että kunnalliseen ultraan on aivan hirveän pitkä aika.

Oireettomuus... Oikeasti olen tosi oireeton. Rinnat mulla ei ole olleet kipeät yhdessäkään raskaudessa (kaksi edellistä kuitenkin sujunut ihan ok). Mahaa ei juili/nipistele/kramppaa tms. kuin aivan satunnaisesti. Pahaa oloa tunnen joskus, mutta niin lievänä, että saattaa olla omaa kuvitteluani.

Tuomenmarja: minäkin olen synnyttänyt viimeksi -03. :heart: Onko sulla tyttöjä vai poikia vai molempia?

Vitamiineista... syön kalkkia ja tavallista multivitaa. Taannoin 2000-l. alussa neuvolassa kehotettiin syömään kasvimargariinia ja kasvirasvajuustoa, jotta "sikiön aivot kehittyy". En tiedä, päteekö tuo vielä. Ei ainakaan kuopuksen odotuksessa enää neuvottu mitään tuollaista lapsen aivojen kehityksen takia.

Kössikenguru rv 7+
 
KössiKenguru Meillä kaks poikaa (00 ja 03) =) Tämä masuasukki on saanut nimen Helmer, ei taida mies ryhtyä sekatyömieheksi ;) Mä oon jääny täysin paitsi myös noista kasvimargariinikehotuksista. Ylipäätään ei oo ikinä neuvolassa puhuttu mitään sikiön aivojen kehityksestä.

Mua vaivaa vähä sama epäusko kuin suakin eli aika lailla oireeton olen ja ultraakin pitää odottaa vielä viikko!!! Tänään olis omien laskujen mukaan rv 6+2. Aiemmista raskauksista ällöttävä kuvotus on alkanut aina rv 6 ja siksi tässä hermoilen, kun sitä ei kuulu. Ehkä jotain pientä, mut se saattaa mennä myös täällä kuvitelman puolelle. Sitä kuitenkin pidän selkeimpänä merkkinä.

Tekis niin mieli jo soittaa neuvolaankin, mutta pakko odottaa toi ultra ensin (3 km:a takana), jos sit olis viisaampi.
 
Sini:mäkin olen lukenut noista maitohappobakteereista, mutta sain jotenkin sen käsityksen, että niistä ois hyötyä vasta viimeisellä kolmanneksella. Pitäiskö niitä siis syödä koko ajan? Entä onko parempi ottaa ne jugurttien ja sellaisten juomien muodossa vai ihan kapseleina apteekista?
tuomenmarja:joo, aina korostetaan sitä, että pitäisi jaksaa puhua lapselle aina vain sillä omalla kielellä, vaikka koko perheellä olisikin toinen yhteinen kieli. Toivottavasti jaksan, oon näistä italo-suomalaisista ystäväperheistä huomannut, että se on yllättävän rankkaa. Kauheaa, nyt mulle tulee kielikasvatuspaineita :LOL: No ei kai, mutta toivottavasti sitä sit jaksaa. Ois ihanaa, jos lapsi oppisi hyvin myös Suomen ja olisi muutenkin ylpeä suomalaisista juuristaan :heart:

kössikkäet ole ainoa, joka on (hiukan?) pessimistinen :ashamed: Yritän olla huolehtimatta liikoja ja jätän hysterisoinnin italialaisille lääkäreille jotka osaa taidon ihan ilman muakin, mutta just äsken mulla hulahti kauhea määrä valkkaria pöksyyn ja sain sätkyn.

Onko toi runsas valkkari normaalia? Vai voiko se tarkoittaa, että kohdunsuu on auki tai jotain? Onko kellään tietoa/kokemusta?

Tsemppiä ja vauvaliimaa kaikille! :heart:
 
Kiitokset siitä, että otitte minut mukaan, vaikka viikkoja on jo niin, että pitäis uskaltaa (?) odottajiinkin... :flower:
Tuomenmarja Liittyikö sulla vuotoihin mitään kipuja? Mulla nimittäin "hulahdusvuotoon" liittyy enemmän vasemmalla viiltävää kipua ja pientä supistuskipuakin olen huomaavinani. Eilen vuosin taas kunnolla, tosi reilusti, tosin enemmän veri oli oikein tummaa kuin kirkasta. Mutta fiilikset ei oo oikein korkealla :( Just kun eilen kuulin sydänäänet ja vauva tuntui todemmalta...

Leidi Kiva kun täällä oli toinenkin "suurperheellinen" :D Luulin jo olevani ainoa monta raskautta kokenut hermoilija :ashamed: Mulla kuitenkin jo 7.raskaus ;) Yksi keskeytynyt km takana :'( Olinkohan muuten kirjoittanut jotenkin väärin, mulla ultra siis vasta ensi viikolla, viikkoja tuolloin 11+3 ja tehdään np, jos nyt kaikki suju sinne asti hyvin. Eilen oli siis eka neuvola.

omaa napaa vielä: Hb oli vain 112 :eek: Onko kellään ollut näin alussa noin huono, mitäs hyviä neuvoja sen nostamiseksi ois. Th ei suositellu vielä rautalisää, koska on vielä huonoa oloa ja raskaus niin alussa. Persiljaa kai täytyy yrittää joka paikkaan tunkea ;)
 
Mäkin hermona kun yleensä näinä viikkoina kahvi ei ole enää maistunut ja nyt vielä maistuu. :eek: No nyt sentään viime päivien aikoina on rinnat tullut kipeiksi.. ja oireena tietty nämä nipistelyt ja säryt, mutta niistä olen välillä ennemmän vain kauhuissani. Jos lepäilen niin ok, mutta jos tulee paljon käveltyä jne niin vatsaa alkaa särkeä.. Siihen auttaa kun menee istumaan. Onko muilla? :( Toivottavasti on vaan kohdun kasvamista.. :heart:
 
Heippa! =)
Täältä nyt apuja kyselen, toivottavasti joku osais auttaa...
Mulla menossa rv 6+6, pahoinvointia ollut rv5+5 asti ympärivuorokautisesti. Muutaman kerran päivässä on pitänu pönttöä käydä kaulailemassa. :x
Nyt kuitenkin viime yönä pahoinvointi loppui kuin seinään! Heräsin puolen yön jälkeen kovaan vatsakipuun, lähdin vessaan jossa täysi tyhjennys alakautta. Sitten siinä samassa turposi hengitystiet tukkoon ja limaa/räkää tuli joka tuutista. Tätä kesti n. reilu tunnin jonka jälkeen pääsin nukkumaan. Joku allerginen reaktioko??? Ja tosiaan pahoinvoinnista ei ole ollut tietoakaan sen jälkeen...
Nyt pelottaa että loppuiko elämä viimeyönä mun masussa... :'(
Edellisessä raskaudessa pahoinvointi alkoi kuudennella viikolla ja loppui vasta raskauden puolivälissä.
Kellään tapahtunut vastaavaa?
 
sade80, mullakin vihloo huomattavasti enemmän liikkuessa, varmaan siksikin nää italialaiset lekurit ovat kieltäneet multa liikkumisen, pitäisi käytännössä olla vuodelevossa, kyllä mä täällä kotona liikuskelen.

Suomessa taas sanotaan, että on ihan normaalia tuntea kohdun ligamenttien venyminen esim, asentoa vaihtaessa, itse en noista vihlonnoista osaa enää edes (kauheasti) huolehtia, kun Suomessa niitä pidetään aivan normaaleina.
 
Elikkäs maitohappobakteereista: yritän nyt alkuraskaudessa syödä Gefilus -tuotteita, jotta se hiiva ei iskisi.. ja allergioiden ehkäisemisen kannalta tosiaan on suositeltavaa syödä viimeiset 3 kk. Mitään haittaa siitä ei ole, että syö vaikka koko raskauden ajan, mutta viimeiset 3 kk auttaa vauvaa. Vauvojen allergiat siis johtuvat ilmeisesti siitä, että vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt ja ei siksi kestä joitakin ruoka-aineita tai kuten meidän tapauksessa ei juuri yhtään mitään ruoka-aineita. Maitohappobakteereilla saadaan jo vatsassa aikaiseksi vaaville suotuisampi suolistofloora, jolloin allergian ei pitäisi olla niin voimakasta. Tätä on tutkittu useissa eri tutkimuksissa ja nimenomaa Gefilus -tuotteilla. Eräässä tutkimuksessa (muistaakseni tehtiin Turun yliopistolla) odottavat äidit söivät Gefilus -kapseleita 2 kpl / päivä viimeisen 3 kk ajan ja tulokset olivat hyvät. Eli itsekin alan kyllä jossakin vaiheessa syömään kapseleita, nyt mennään mm. mehukeiton voimalla. Erittäin hyvät tulokset kaiken vastustuskyvyn kasvattamiseksi on saatu myös Symbioflor -hoidolla, sellaisen kuurin minäkin vedin läpi meidän neidille viime talvena ja todellakin sen vaikutuksen huomasi. Neiti ei esim. ollut sairaana kertaakaan tammi-huhtikuussa, vaikka on päiväkodissa, missä kaikki mahdolliset taudit leviävät kulovalkean lailla.
Allergioiden puhekamiseen vaikuttaa kyllä kovin monet muutkin asiat, perimällehän ei voi mitään ja esim. itse söin heti vaavin synnyttyä antibioottikuurin, mitä näin jälkikäteen olen kovasti harmitellut. Vaavin suolisto ei nimittäin pysty mitenkään käsittelemään antibioottimaitoa ja suolisto vaan meni siitä entistä kauheampaan kuntoon.. No, tehty mikä tehty. Pikkulasten allergioista voisin sitten puhua vaikka koko päivän, viimeiset 3 vuotta olen joka ikinen päivä joutunut asiaa miettimään ja paljon on siinä sivussa tullut asiaa opiskeltuakin.

Parempi lopettaa ettei mene ihan paasaamisen puolelle! :)
 

Yhteistyössä