Voi
Naffeli, kamala pettymys. Tiedän tunteen kun saa ns. märän pyyhkeen naamalleen negatestin muodossa |O Jaksamista ja kärsivällisyyttä, meitä on tässä kohtalotovereita :hug:
Unis, mä kävin Felicitasissa Helsingissä. Esikoisen kohdalla tehtiin putkitutkimus ja suunnitelma, että musta otetaan verikokeet ja miehestä siemennesteanalyysi. Eipä ehditty ottamaan kuin simpat kun plussasin (verikokeet jäi ekalla kierroksella tekemättä siis!). Mutta se endometrioosi siis todettiin tuolloin.
Nyt menin uudelleen kun kierto oli sekaisin, simppa-analyysia ei tarvittu kun on sama mies
Tällä kertaa suihkuteltiin taas putket, ei sattunut YHTÄÄN (ekalla kerralla oli hieman epämukavaa kun kohdunsuu oli niin kova - synnytyksestä on siis hyötyä
), ja valitettavasti ei heti tärpännyt joten yhteensä 3 verinäytettä otettiin (6 eri asiaa testattiin). Ne piti siksi ottaa osissa kun eri aineita mitataan eri kierron vaiheissa. Tuloksena se, että kaikki toimii optimaalisesti ja pitää vaan malttaa yrittää ahkerasti ja olla kärsivällinen
Ehkä tuosta syystä mä en ole ihan romahdusaltis jos/kun täti saapuu, vaikka kauhean pettynyt olenkin. Mulla on kuitenkin sellainen olo että ennemmin tai myöhemmin se plussa tulee. Tästä syystä olen teille muillekin tutkimuksia suositellut jos vähänkin mietityttää, mielestäni tällainen mielenrauha on sen rahan ja vaivan arvoista.
Niin ja vielä hinnasta (tämä on nyt vain mun nöyrä mielipiteeni!) - ero ei todellakaan ole niin merkityksellinen että kannattaisi mennä gynelle jos on lapsettomuusklinikka kohtuulähellä. Olen käynyt kymmenillä gyniksillä eikä kukaan ole mm. endoa multa osannut diagnosoida tai epäillä. Gynet myös valitettavan usein määräävät lasta toivoville hormonilääkkeitä joiden käytössä on puutteellinen seuranta, ja sivuvaikutukset voivat olla hankalia.
Totean kuitenkin, että ehdottoman varmasti on olemassa lapsettomuusasioihin perehtyneitä gyniksiä joilta saa erinomaista palvelua. Sellaisen löytäminen saattaa olla kuitenkin arpapeliä, lapsettomuusklinikoilta löytyy asiantuntijat lähes 100% varmuudella.
Felicitasissa putkitutkimuksesta jää maksettavaa n. 150 e, verikokeet kävin ihan tavallisella lääkäriasemalla ottamassa ja nehän on noin 50 e/laaki. Ja se eka käynti ultran ja tutkimuksen + hoitosuunnitelman kanssa vissiin reilu 100 e.