*Pikkukakkosta odottavat vol3*kevät-09

Heippa taas mammat!

yhdistetyltä kevät-, pääsiäislomalta on taas saavuttu kotiin sivistyksen pariin, meni mökkeilyn merkeissä puolitoista viikkoa aivan hurahtamalla. Täällä on koululaisillakin tällainen ruhtinaallinen kevätloma, joten päästiin lähtemään. Ihana loma!

Nyt palailtu sitten arkeen, kodin remonttia jatketaan ja koitetaan kiruhtaa se valmiiksi mahdollisimman nopeasti, et sais viimeiset viikot ottaa jo lunkimmin. Itse olen jo kotiäitinä, muutaman työkeikan enää teen ennen vaavin tuloa näillä näkymin.

Käytiin neuvolassa tiistaina ja nyt kun vauva on laskeutunut jo alemmaksi oli sf-mitta sit tullut yläkäyrältään lähemmäs keskilinjaa. Kirjoitinkin jo aiemmin, et käytiin rv 26 ultrassa korkean sf-mitan vuoksi. Tuolloin kuitenkin lääkäri totes vauvan olevan aivan keskikokoinen, mut niin ylhäällä, et vääristää sf-mittaa. No nyt sitten tämä käänne ja ens viikolla ylimääräiselle neuvolakäynnille sitten tuota kasvua seuraamaan. No ei, hyvähän se on tarkistaa, eipä jää ohhoon päälle!

Huh miten aika vierähtää, tuntuuko muista, että aika loppuu kesken? Itse ainakin päätin, et nyt rauhotutaan kotihommiin, ihan mahdottomasti vielä hommaa ennen kuin voi sanoa et on vauvaa varten valmista... Olen lukenut teidän muiden pitkällä olevien valmisteluista ja häpeäkseni täytyy tunnustaa et kaikki on vielä laittamatta; vaunut, kaukalot, vaatteiden pesut yms. :snotty: Hyvät on suunnitelmat kuitenkin!

Lukaisin vain muutaman sivun tekstit, vauvoja ja uusia odottajia tullut, ONNEA KAIKILLE :flower: :heart:

terv. Kesäihme 31+5
 
mama84 tsempit sinne rakenneultraa varten ja puhuhan siellä noista suppareista,jos niitä töissäkin tulee paljon niin sun pitäisi ottaa vähän iisimmin ja tarvittaessa jäädä vaikka töistä vähäksi aikaa pois :hug:

kelloaplari onnittelut hyvin menneestä ultrasta :flower:

mä kun kävin siellä terkkulassa silloin siinä rasitustestissä niin jäin myös kiinni siitä 1h paastoarvosta,muut arvot oli normeja =)

Eilen mittailin sokereita ja arvot oli kaikki tosi hyviä,lukuunottamatta sitä aamuarvoa,joka oli ihan vähän kohonnut,johtuen edelliillan iltapalasta. :snotty:
Ja vaikka mä söin miehen äidillä vaaleaa pullamössöleipää graavilohella höystettynä,niin arvot oli silti hyvät :D

LumiPyry toivottavasti siellä parannutaan pian :hug:

kesäihme juu,aika menee nopeasti.
Munkin on nyt ryhdyttävä tekemään loppuajan valmistelut tässä pikku hiljaa :D

AM toivottavasti sinäkin pääset pian nyytin hakuun :hug:

BV ja P 33+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja kellopeliappelsiini:
onko joukossa muita jotka harrastaa ratsastusta? miten pitkälle olette ratsastaneet/aiotte ratsastaa?
Mä en ottais riskiä. Eläin on aina eläin ja arvaamaton. En usko että se itse ratsastus on haitaksi mutta se mahdollinen putoaminen varmasti olisi.

Kerkiäähän sitä takasin hepan selkään sitten myöhemmin, toivottavasti
 
AAM
ratsastus: joo mulle kans sanottiin että se hytkytys liike ei oo hyväksi :| oli meinaan oma osaomistusheppuli silloi ko ekaa odotin.. :'( luovuin sitten osaomistuksestani.. niisk
no heppa on nyt muutenkin jo kukkamultaa mutta oli kyllä semmoinen leppoisan lupsakka tanskalainen 17 vee kahvipöytä ettei toista tuu ikuna :D
 
Voi jestas sentään noita laten kuvia... niinpä, koskaan ei tiedä mitä on tulossa. Minunkin yksi tuttu 4 -vuotias poika tässä eräänä päivänä oli pessyt keittiön ikkunan... jugurtilla. Oli sitten ikkuna niin jugurtin peitossa niin ylös kuin poika vaan tuolin kanssa ylettyi. Ei vanhempia paljoa naurattanut..

Mutta meinaattekos ostaa pienokaisillenne nämä?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1675299

Kaikkea sitä..
=)


Taimet ovat villiintyneet... laitoin myös kaupasta ostamani makean suippopaprikan siemenet multaan ja niin vaan olisi nyt sellainen 15 kpl paprikaa tulossa. No pitää vähän harventaa niitä, kunhan ensin vähän kasvavat. Krassit oli eilen n. 20 senttiä pitkiä, mitenköhän pitkiksi ne ehtii vielä venymään? Kunhan nyt vähän kasvattaisivat itselleen paksumman varren, niin eivät olisi niin mahdottoman honteloita.

Sini ja tyttönen, rv 23+2
 
blondie ja am: mä oon ymmärtäny et se itse ratsastus, se liikekään, ei olis mitenkään haitallista, harrastaahan monet aerobickiäki, jossa hypitään ja pompitaan, vaan riski ois just putoamisessa.. mä oon ajatellu et turvallisesti varmalla hevosella voisin kentällä kurvailla niin pitkään vaan ku mukavalta tuntuu, maastoon enkä esteille kyl enää menis.. mut sen verran luotan hevoseen ja omaan tasapainoon että kentällä pysyn selässä vaikka hevonen muutaman spurttiaskeleen ottaiski.. täytynee vielä kysellä mitä mieltä ovat neuvolassa.. en haluais vielä rakasta harrastusta pannaan laittaa.. :/
 
:LOL: Voi apua noita kuvia :LOL:
Itse muistan lapsuudestani, että olin ystävän kanssa saanut jäädä ihan vartiksi yksin kotiin (6 ja 7v ) kun äiti kävi nopsaan maitoa hakemassa. No sillä välin oltiin ajateltu tehdä kiltisti ja pestä lattiat...ja siis kaadoimme pesuvettä ämpäri tolkulla lattille ja sitten moppaamaan :LOL:

Ja sitten äitinimuistaa tapauksen hänen ja vejensä tmpauksesta (5 ja 6v ).
Heillä ei ollut paperia johon piirtää ja ajattelivat sitten piirää seinään. Sitten tajusivat piirrettyään, että äti kyllä varmaan suuttuu...noh, eivät kyllä pesseet pois saaatikka kumittaneet, vaan..... Hakivat isänsä taltan ja vasaran ja nakuti nak nak :LOL: Vanhemmat kun oli saapuneet kotiin, niin sitten oli kaunnist nakuteltu talojen ja ukkeleiden ääriviivat pois...joutuivat sitten enon kansa laasti hommiin :D

Innolla odotan mitä nämä omat nasskat keksii vuosien varrella :D

Olo hyvä, ensi viikolla neuvola.

Ei sen kummempaa, nyt syömään :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 15+5
 
Eilen se sitten alkoi, lämmin ruoka ei enään maistu....hurrrr, aivan menee kylmätväreet ja kuvottaa ku edes miettii että pitäis syödä.
Ja tänään söin aamupalaks bigmac-aterian, se oli ainut joka meni alas.

Nyt on huono olo, melkein oksettaa olo...huoh, rankkaa ku se nyt jo alkaa.

Tuota melkein oksettaa oloa ei mulla ollu viime raskaudessa.

 
En olekaan huonon yhteyden takia oikein päässyt kirjottelemaan, mutta yritetään nyt jotain laittaa.

Kiva seurata miten pidemmällä olevilla raskaudet edistyvät ja useat jo ovat saaneet vauvat syliinsä :heart: Samalla kyllä muistuu mieleen kuinka pitkä matka vielä on itsellä edessä ja mitä tahansa voi tapahtua. Täytyy vaan toivoa että pikkunen pysyisi matkassa.

Sydis täällä on kanssa alkanut huonovointisuus lisääntyä ja etenkin kaikki makea ällöttää ja päivästä riippuen vähän kaikki. Välillä tuntuu että kaikkea tekee mieli muttei kuitenkaan tee mieli yhtään mitään vaan kaikki ällöttää :x Millä laskurilla muuten olet saanut nuo viikot, kun mä saan itselleni lasketuksi ajaksi noin 17.12. ja viikot on kuitenkin noin 5+1 tänään? Mutta onhan noissa laskureissa tietysti eroja.

Täällä esikoinen on nuhassa ja nyt tuntuu että se tulee itsellekin. Toivotaan että helpottaa viikossa molemmilta, kun sitten on taas lentomatka edessä eikä kauheasti innosta lentää kipeän lapsen kanssa. Itsekin on inhottava olla kipeänä lentokoneessa, ei auta ainakaan huonovointisuuteen yhtään...

Tsemppiä kaikille odotuksen eri vaiheisiin!
 
Ihan tässä mielenkiinnosta kyselisin sellaista että kuinkas vanhoja/nuoria isoja/pieniä teidän muiden esikoiset on? Itsellä esikoinen täytti helmikuussa jo 8v. Onneksi on tyttö ja innolla odottaa pikkusisarusta.

Olkkis ja ötzki 19+5
 
AAM
Esikois/muksugallup : poika 02/07 syntynyt (eli 2v2kk) ja mielenkiinnolla odotamme pojan suhtautumista lähinnä vauvaan :D

( . ) suppareita on säännöllisen epäsäännöllisiä :/ ja semmoisia lievästi alaselkää särkeviä ja lämmittäviä =) ? tuskin tässä mihinkään pääsee... mutta just oli yks esikoisen saanut tuolla huhtareissa sanonut että ilman minkäänlaista ennakkovaroa oli yhtäkkiä alkaneet megakovat supparit keskellä yötä tietty :)kieh: mun mies siis yötöissä vielä tän yön, sit vapaata la su) ja sit siitä sairaalaan ja muksu ulkona.. jep ! et niin ne jotkut :D

am & hippunen 40+4
 
No niin, nyt olemme kotiutuneet pienen nyytin kanssa ja arki alkaa pikkuhiljaa luistamaan. Tässäpä vähän kertomusta, kuinka kaikki kävi :). Esikoisen synnytys kesti 6h ja alkoi napakoilla supistuksilla, tämä synnytys alkoi vesien menolla ja siitä vasta 1.5 vuorokauden kuluttua tyttö oli maailmassa, tosin itse synnytyksen kestoksi merkittiin 2h+10min+6min (vaikka kätilö tuumasi että yhtä hyvin olis voinut merkitä avautumisvaiheeksi 15min, kun ei niitä säännöllisiä suppareita ehtinyt tulla juuri lainkaan). No mutta nyt itse asiaan:

Vedet siis menivät viime viikon ke-to -välisenä yönä rv 41+1 klo 0.40 (pari tuntia siitä kun olin täällä vakuutellut että ei tää synny vielä piiiiitkään aikaan ;) ). Minua oltiin varoiteltu että jos vedet menee niin on lähdettävä heti sairaalaan, synnytys voi käynnistyä salamana (taustalla tuo esikoisen nopea synnytys). Niinpä soitimme miehen vanhemmat lapsenlikoiksi ja hyppäsimme autoon.

Matkalla KYSiin tuli säännöllisesti massun kovettumisia, mutta ei mitään kipeitä supistuksia. Radiosta kuului biisi "Hyvää syntymäpäivää sinulle rakkain." ja minä tunteikkaana ihmisenä siinä porasin ja fiilistelin miehelle että aamulla meillä varmaan on jo vauva.

Päästiin perille, eikä edelleenkään mitään kummia suppareita. Käyrälle niitä tuli säännöllisesti, mutta eivät olleet ollenkaan kipeitä. Siinä vaiheessa olin kahdelle sormelle auki ja kaulaa 1-2cm. Meille annettiin synnytyssali, jonne määrättiin torkuttelemaan. Kello oli tuossa vaiheessa jotain kolmen jälkeen yöllä.

Siellä makailimme miehen kanssa aamuseitsemään saakka vain todetaksemme että kaikki supparit, ne vähäisetkin, olivat kadonneet. Lääkäri tutki paikat aamulla ja totesi tilanteen olevan edelleen sama kuin edellisenä yönä sairaalaan saapuessamme.. Koska lapsivedet olivat menneet, ottivat ne minut sitten osastolle pötköttelemään ja odottamaan supistuksia.

Antibioottia alettiin tiputtamaan neljän tunnin välein tulehduksien estämiseksi, jonka lisäksi ottivat säännöllisesti käyrää. Ne ajat, jolloin en ollut tipassa tai käyrässä yritin käyttää hyödyksi rampaten KYSin portaita - tuloksena paljon harkkarisuppareita ja vain muutama kipeämpi supistus.

Koska edellisenä yönä en ollut saanut nukuttua käytännössä lainkaan, pyysin osastolla nukahtamislääkettä. Se auttoikin hyvin ja sain helposti unen päästä kiinni. Yllättäin yöllä alkoi kuin alkoikin supistella - ei edelleenkään kovin kipeästi mutta kuitenkin niin että piti vähän hengitellä. Kuitenkin sain nukuttua aina supistusten välissä ja perjantaiaamuna oli virkeä olo.

Lääkärin aamupäivän tarkastuksessa selvisikin että kohdunkaula oli hävinnyt ja olin 3 senttiä auki - yön vähäiset supistukset olivat siis saaneet yllättävän hyvin aikaiseksi! Siispä komento saliin ja oksitosiinitippaan kun lapsivedet olivat kuitenkin menneet jo puolitoista vuorokautta sitten. Minä soitin miehelle että synnytystä aletaan käynnistellä. Jännitti kovasti että mitä tuleman pitää (esikoinen kun tuli ihan spontaanisti ilman oksitosiinia aika vauhdikkaasti.)

Saliin siiryin siis perjantaina siinä klo 14. Kätilö oli kokenut ja oikein mukava, ja kerroin hänelle ekasta synnytyksesä ja siitä että pelkään kaiken tapahtuvan liian nopeasti. Kätilö vakuutteli ettei tässä ole mikään kiire ja lupasi että lisätään oksitosiinin määrää maltillisesti. Aloitettiin muistaakseni 12ml:n tuntiannoksella. Mies tuli paikalle siinä klo 15 tietämillä, siinä vaiheessa olin tuntenut muutaman laimean supparin muuten oikeastaan kummempaa. Kätilö lisäsi annosta yhdellä pykälällä (30 ml:n?) ja minä vaan kiikuttelin ja juttelimme miehen kanssa niitä näitä, kätilö oli suurimman osan ajasta poissa. Tuskailin miehelle että pitikin mennä mainostamaan sitä ekaa synnytystä, että eihän tää synny ikinä tällä vauhdilla. Kello oli siinä vaiheessa ehkä jotain 16.

Kello 16.30 minulle tuotiin toiselta osastolta ruoka ja tuumin että voisihan sitä vaikka syödäkin vähän jotain. Supistuksia tuli silloin tällöin, välillä kovempia ja välillä ihan laimeita. Pyysin päästä vessaan pissille, ja tippa otettiin siksi aikaa pois seinästä. Siinä vessareissulla supparit alkoivat yhtäkkiä tihentymään ja muuttuivat kivuliaammiksi (kello oli nyt ehkä 16.45). Pääsin pöntölle ja pissasin, kunnes alkoi myös kakattamaan. Kätilö kielsi kakkaamasta, kun supistuksia tuntui tulevan ihan perä jälkeen. Eipä siinä paljon kätilön kiellot auttaneet, kun kakka tuli ihan ilman työntämistä. Siinä vaiheessa oli aika kipeä olo enkä pässyt pöntöltä omin avuin pois. Miehen ja kätilön avustamana kiipesin sängylle, pitkiä ja kipietä supistuksia tuli edelleen ihan peräjälkeen.

Kätilö tutki paikat ja totesi että paikat oli auennut ihan salakavalasti 9 senttiin ja selvää siis oli että mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Saman tien alkoi ponnistuttamaan ihan kamalasti ja sainkin heti luvan ponnistaa. Sitä helvettiä kesti 10 minuuttia, ihan kontrolloimatonta puuskutusta ja huutamista, kivun tunne oli kyllä ihan valtava. Jälkeenpäin ihan hävettää miten sitä niin piti huutaa, mutta en tosiaan mahtanut itselleni mitään. Onneksi ponnistusta kesti tosiaan vain se 10 minuuttia ja sitten tyttö olikin jo maailmassa :heart:.

Tytön mitat paino 39920g, pituus 51cm ja pipo 37cm ja rv:t siis 41+2.

Siinä sitten ihmeteltiin kolmestaan, minä mies ja kätilö, kuinka kaikki kävikin niin hirmuisen nopeasti. Papereita kirjoittaessa kätilö pohti että mitä ihmettä hän oikein laittaa avautumisvaiheen kestoksi, kun oikeasti säännöllisiä ja kipeitä supistuksia ehti tulla ainoastaan noin vartin verran!! Loppujen lopuksi synnytys kirjattiin alkaneeksi klo 15, jolloin sanoin ekan kerran ylipäänsä tunnistaneeni supistuksen. Papereihin kirjattiin siis avautumisvaiheen kestoksi 2h, ponnistuvaihe 10min ja jälkeiset 6min, yht. 2h16min.

Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi aika kaksijakoinen mieli: avautumisvaihe oli superhelppo, en kokenut supistuksia missään vaiheessa kipeinä enkä tosiaan olisi tarvinnut siinä vaiheessa mitään kivunlievityksiä. Ponnistusvaihe puolestaan oli ihan kamalaa noin luomuna koettuna, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin nopeasti ohi. Täytyy sanoa että oli onni että olimme jo valmiiksi sairaalassa, jos noin kovalla rytinällä synnytys olisi edennyt kotioloissa niin emme olisi kyllä ehtineet eteistä pidemmälle. Taisi siis lapsivesien aikaisella menolla olla oma takoituksensa ;)

Tulipas pitkä kertomus, toivottavasti joku jaksaa lukea! :wave:

Talvitie ja tyttönen 7vrk

 
Talvitie:
Vau...niin niillä lapsilla on ihan omat metkunsa meille vanhemmille, jo ennen syntymäänsäkin. Onnea vielä pikku tyttelistänne :D

Lapsen ikä galluppiin:
Poika syntynyt 02/08 eli on nyt 1v 1,5kk, jos nyt oikein tarkasti koetetaan laittaa.
Itse olen ollut tosi yllättynyt, miten hienosti poika on suhtutunut serkkuunsa. Aluksi pelkäsi siskon vauvaa ja arasteli hirveästi huutoa, mutta eilenkin, kun vaavi parahti, niin poika oli heti vieressä katsomassa mikä vaavilla on hätänä ja toi omaa nokkamukiaan ja vauvan tutteja, josko niistä olisi apua itkuun. Halailee ja suukottaa ja nuuskuttaa myös vaavia kovasti :heart:
Saa nähdä onko saman luontoinen sitten omalle veikalle/siskolle...olisihan se oikein ihanaa, jos pää sääntöisesti olisi tuollainen huolehtivainen pikuu herra :D

Täällä poksui viikot, ja energia virtaa taas, toisin heräsinkin vasta tunti sitten, kun mies ei raaskinut herättää :LOL:
Mutta taimet on jo ulkoilemassa ja eilen ostamani monivuotiset orvokitkin on kauniisti aseteltununa uuteen pajukori hässäkkään uusissa mullissaan ja on se kaunis :D

Pitää mennä loppukuusta käymään kukkaostoksilla uudestaan, kun vielä ei ollut tarjonta kummoinen ja suurinosa kaikista rehuista maleksi siemenpusseissa ja en kyllä enempää voi enään kasvattaa :LOL:
Ja Prismassakos oli mansikka amppelia myynnissä ja tosi halvalla, taisivat olla juurakkoja...tahtoo, nam. Mainostivat vielä sitä lajiketta runsas satoisemmaksi kuin muut amppelimansikat normaalisti :p

Mutta juu...eipä ihmeempää.
Ensiviikon tiistaina neuvola...kuuluukohan sydän ääniä..jaiks!

paapelo+poju+Tiuhti 16+0 POKS :heart:
 
Mulla tänään tuo rakas turvotus lisääntyny...blaah,vatsa näyttää siltä että olisin jo ainaki rv20, mutta onneks tuo huono olo pysyny tänään poissa, mutta edelleenkään ei kotiruoka maistu.

Onneks leipä viel maistuu.
Hirveeeeeeeeeeeee väsy....pakko mennä nyt nukkumaan, aamulla klo9 töihin..
 
Hitto tätä tukkoisuutta! Lepän ja pajun siitepöly tekee mut hulluksi kun tää tukkoisuus ei lopu ikinä! Periaatteesta en nyt mitään allergialääkkeitä halua, pitää selvitä ilmankin. En halua vaarantaa ötzkin turvallisuutta....

Huomenna olis sitten juhlapäivä: se olis sitten puoli väli saavutettu tässä raskaudessa. Huomenna siis viikot 20+0. Jotenkin uskomaton olo, en meinaan vuosi sitten olisi voinut uskoakaan että saisin toisen lapsen ja vielä näinkin nopeasti. :D

Olkkis ja ötzki 19+6
 

Yhteistyössä