**Pikkukakkosen saaneet 2009**

Hei vaan! Ilmottaudunpa minäkin nyt virallisesti tälle puolelle, ja laittelen samalla tännekin tuon synnytyskertomukseni. Listaan voi siis laittaa:

4/09 tyttö 3920g 51cm rv41+2 Talvitie (esikoinen tyttö 8/07)


Synnytyskertomus:

Vedet siis menivät viime viikon ke-to -välisenä yönä rv 41+1 klo 0.40 (pari tuntia siitä kun olin täällä vakuutellut että ei tää synny vielä piiiiitkään aikaan ;) ). Minua oltiin varoiteltu että jos vedet menee niin on lähdettävä heti sairaalaan, synnytys voi käynnistyä salamana (taustalla tuo esikoisen nopea synnytys). Niinpä soitimme miehen vanhemmat lapsenlikoiksi ja hyppäsimme autoon.

Matkalla KYSiin tuli säännöllisesti massun kovettumisia, mutta ei mitään kipeitä supistuksia. Radiosta kuului biisi "Hyvää syntymäpäivää sinulle rakkain." ja minä tunteikkaana ihmisenä siinä porasin ja fiilistelin miehelle että aamulla meillä varmaan on jo vauva.

Päästiin perille, eikä edelleenkään mitään kummia suppareita. Käyrälle niitä tuli säännöllisesti, mutta eivät olleet ollenkaan kipeitä. Siinä vaiheessa olin kahdelle sormelle auki ja kaulaa 1-2cm. Meille annettiin synnytyssali, jonne määrättiin torkuttelemaan. Kello oli tuossa vaiheessa jotain kolmen jälkeen yöllä.

Siellä makailimme miehen kanssa aamuseitsemään saakka vain todetaksemme että kaikki supparit, ne vähäisetkin, olivat kadonneet. Lääkäri tutki paikat aamulla ja totesi tilanteen olevan edelleen sama kuin edellisenä yönä sairaalaan saapuessamme.. Koska lapsivedet olivat menneet, ottivat ne minut sitten osastolle pötköttelemään ja odottamaan supistuksia.

Antibioottia alettiin tiputtamaan neljän tunnin välein tulehduksien estämiseksi, jonka lisäksi ottivat säännöllisesti käyrää. Ne ajat, jolloin en ollut tipassa tai käyrässä yritin käyttää hyödyksi rampaten KYSin portaita - tuloksena paljon harkkarisuppareita ja vain muutama kipeämpi supistus.

Koska edellisenä yönä en ollut saanut nukuttua käytännössä lainkaan, pyysin osastolla nukahtamislääkettä. Se auttoikin hyvin ja sain helposti unen päästä kiinni. Yllättäin yöllä alkoi kuin alkoikin supistella - ei edelleenkään kovin kipeästi mutta kuitenkin niin että piti vähän hengitellä. Kuitenkin sain nukuttua aina supistusten välissä ja perjantaiaamuna oli virkeä olo.

Lääkärin aamupäivän tarkastuksessa selvisikin että kohdunkaula oli hävinnyt ja olin 3 senttiä auki - yön vähäiset supistukset olivat siis saaneet yllättävän hyvin aikaiseksi! Siispä komento saliin ja oksitosiinitippaan kun lapsivedet olivat kuitenkin menneet jo puolitoista vuorokautta sitten. Minä soitin miehelle että synnytystä aletaan käynnistellä. Jännitti kovasti että mitä tuleman pitää (esikoinen kun tuli ihan spontaanisti ilman oksitosiinia aika vauhdikkaasti.)

Saliin siiryin siis perjantaina siinä klo 14. Kätilö oli kokenut ja oikein mukava, ja kerroin hänelle ekasta synnytyksesä ja siitä että pelkään kaiken tapahtuvan liian nopeasti. Kätilö vakuutteli ettei tässä ole mikään kiire ja lupasi että lisätään oksitosiinin määrää maltillisesti. Aloitettiin muistaakseni 12ml:n tuntiannoksella. Mies tuli paikalle siinä klo 15 tietämillä, siinä vaiheessa olin tuntenut muutaman laimean supparin muuten oikeastaan kummempaa. Kätilö lisäsi annosta yhdellä pykälällä (30 ml:n?) ja minä vaan kiikuttelin ja juttelimme miehen kanssa niitä näitä, kätilö oli suurimman osan ajasta poissa. Tuskailin miehelle että pitikin mennä mainostamaan sitä ekaa synnytystä, että eihän tää synny ikinä tällä vauhdilla. Kello oli siinä vaiheessa ehkä jotain 16.

Kello 16.30 minulle tuotiin toiselta osastolta ruoka ja tuumin että voisihan sitä vaikka syödäkin vähän jotain. Supistuksia tuli silloin tällöin, välillä kovempia ja välillä ihan laimeita. Pyysin päästä vessaan pissille, ja tippa otettiin siksi aikaa pois seinästä. Siinä vessareissulla supparit alkoivat yhtäkkiä tihentymään ja muuttuivat kivuliaammiksi (kello oli nyt ehkä 16.45). Pääsin pöntölle ja pissasin, kunnes alkoi myös kakattamaan. Kätilö kielsi kakkaamasta, kun supistuksia tuntui tulevan ihan perä jälkeen. Eipä siinä paljon kätilön kiellot auttaneet, kun kakka tuli ihan ilman työntämistä. Siinä vaiheessa oli aika kipeä olo enkä pässyt pöntöltä omin avuin pois. Miehen ja kätilön avustamana kiipesin sängylle, pitkiä ja kipietä supistuksia tuli edelleen ihan peräjälkeen.

Kätilö tutki paikat ja totesi että paikat oli auennut ihan salakavalasti 9 senttiin ja selvää siis oli että mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Saman tien alkoi ponnistuttamaan ihan kamalasti ja sainkin heti luvan ponnistaa. Sitä helvettiä kesti 10 minuuttia, ihan kontrolloimatonta puuskutusta ja huutamista, kivun tunne oli kyllä ihan valtava. Jälkeenpäin ihan hävettää miten sitä niin piti huutaa, mutta en tosiaan mahtanut itselleni mitään. Onneksi ponnistusta kesti tosiaan vain se 10 minuuttia ja sitten tyttö olikin jo maailmassa :heart:.

Tytön mitat paino 39920g, pituus 51cm ja pipo 37cm ja rv:t siis 41+2.

Siinä sitten ihmeteltiin kolmestaan, minä mies ja kätilö, kuinka kaikki kävikin niin hirmuisen nopeasti. Papereita kirjoittaessa kätilö pohti että mitä ihmettä hän oikein laittaa avautumisvaiheen kestoksi, kun oikeasti säännöllisiä ja kipeitä supistuksia ehti tulla ainoastaan noin vartin verran!! Loppujen lopuksi synnytys kirjattiin alkaneeksi klo 15, jolloin sanoin ekan kerran ylipäänsä tunnistaneeni supistuksen. Papereihin kirjattiin siis avautumisvaiheen kestoksi 2h, ponnistuvaihe 10min ja jälkeiset 6min, yht. 2h16min.

Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi aika kaksijakoinen mieli: avautumisvaihe oli superhelppo, en kokenut supistuksia missään vaiheessa kipeinä enkä tosiaan olisi tarvinnut siinä vaiheessa mitään kivunlievityksiä. Ponnistusvaihe puolestaan oli ihan kamalaa noin luomuna koettuna, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin nopeasti ohi. Täytyy sanoa että oli onni että olimme jo valmiiksi sairaalassa, jos noin kovalla rytinällä synnytys olisi edennyt kotioloissa niin emme olisi kyllä ehtineet eteistä pidemmälle. Taisi siis lapsivesien aikaisella menolla olla oma takoituksensa ;)

Tulipas pitkä kertomus, toivottavasti joku jaksaa lukea! :wave:

Talvitie ja tyttönen 7vrk

 
Kiitti synnytyskertomuksesta Talvis! Vauhdikasta sullakin oli, kun alkuun paasit! =) Totta on, etta onneksi olit jo sairaalassa, muuten olisin synnyttanyt kotona miehen avustamana... tosin hyvin sekin varmasti olisi mennyt! =)

Meilla tytto syo tehokkaasti, paljon paremmin kuin ennen, mutta yha jatkuvasti... ei kai auta muukaan, kun todeta, etta tama on se meidan tyyli... :|
 
Kopsaan tännekkin tän jutun.
Eipä ole juuri tänne ehtinyt kirjoittelemaan vie tuo 2 v ja vauva ajan aikalailla loistavasti.

Synnytyskertomuksen laittelinkin jo aikaisemmin tuonne huhtivauvojen puolelle joten nyt vain kommentoin tätä vauva-arkea.

Muutamat muutkin täällä painiskelleet ton imetyksen kanssa , samoin minä.
nyt armahdin itseni ja lopetin L
alussa maitoa tuli todella hyvin vaikka vauva oli sairaalassa sen 10 pvää.
Lisämaitoa piti antaa kun se keltaisuus oli aikalailla voimakasta ja muutenkin vauva on tosi kova syömään, ottaa varmaan kiinni sitä kun syntyi sen verran ennenaikaisesti?
Meillä saattoi mennä 1,5 tuntiakin tissillä ja sen jälkeen vielä korviketta päälle 60-100ml joten eihän siitä mitään tullut.Multa meinas loppua hermot kun väsyin niin hemmetisti siihen tissittelyyn.
Pumppailin sitten tunnollisesti että maidontuotanto säilyisi mutta kuinka ollakkaan niin vain herra tänään kieltäytyi tissistä kokonaan, eli pulloruokinassa ollaan.
Olen kieriskellyt omantunnon tuskissa että olen huono äiti kun en jaksanut vain yrittää mutta musta tuntui että mua tarvitaan (toi esikoinen 2v) muutenkin ja jos olen väsynyt ja kiukkuinen niin kukaan tässä perheessä ei voi hyvin.
Onneksi neuvolatätikin armahti mut ja sanoi että pääasia että vauva saa ruokaa eikä näe nälkää.

Nukkuu sellaisia 3 h pätkiä ja syö n.100ml kerralla.Yöt ollaan vuoroteltu miehen kanssa että toinen saa aina nukkua alkuillan ja toinen aamuyön.On jaksanut paremmin näin.

Kakkaa tekee kerran pari päivässä, mikä outoa kun esikoisella oli kakka melkein joka vaipassa.

Vaippoina on vielä Liberon 2-4kg muita ei olla kokeiltu edes.

Jekovittia annan sen 2 tippaa ja siihen sekaan 2-3krt/pvä Disflatyliä 10 tippaa, kun ilmaa tuntuu olevan masussa.Röyhtäyttää tarttee joka syötön jälkeen muuten on kyllä takuuvarmat itkut.

Ensi viikolla neuvola ja veikkaan että painoa on tullut reippaasti sillä 2 viikossa hänelle oli alussa jo tullut yli 600g!!

Ristiäiset on 17.5 kun ei meinattu saada tuota seurakuntataloa millään ja toi oli ainoa vapaa.
Nimi on keskitty ja nyt tartteis vaan saada vaatetta mammalle sillä kiloja on vielä 15 ylimääräistä.
On siinä tekemistä huh huh!

Juu ja vauvalla nuha kuten muullakin perheellä.Kovasti keittosuolatippoja laitetaan kun se saa aivastamaan ja sitten pikku niistäjällä enimmät räät pois.
Sängynpääty ylhäällä ja ilmankostutin, siinäpä ne keinot ja toivottavasti menis jo ohi onhan tuota viikon jo kestänyt..

Nyt esikoinen heräs joten tarttee alkaa puuhastelee.

Lis69 +vauva 1kk3pvää
 
Täällä taas :wave: Oltiin la-ke poissa :) Tänään oli neuvolassa painokontrolli ja oli tullut hyvin painoa lisää :) Eli maitoa saa hyvin :) Ristiäismenuusta ei vielä hajuakaan :eek: Ehdotuksia :wave: Ainakin täytekakku tulee ristiäisiin :)
mietintämyssy päähän :D
 
Ai kamala! Oon unohtanut ihan tilata ajan sinne jalkitarkastukseen! Toivottavasti muistan tanaan! Kiitti Emppu! =)

Ma oon tosi huono miettimaan noita menuja... en edes muista mita meilla oli viimeksi. Ei ainakaan lamminta ruokaa! =) Kattelen taalta sitten etukateen muiden menuja ja otan vinkkeja! :LOL: Me pidetaankin varmaan joskus myohemmin kesalla... eli ei viela kiiretta!
 
Mullakin olis jälkitarkastus keskiviikkona. Uskomatonta, et meiän tyttö on tänään jo 8vk vanha! :heart:

Meillä tarjottiin ristiäisissä tämmösiä:
Suolaset: Kinkku-juustopiirakka ja pinaatti-fetapiirakka, itsetehtyjä karjalanpiirakoita :D ja munavoita, lisäks tein hätävaraks semmosia pieniä paahtoleipä-cocktailpaloja, joissa oli tuorejuustoa, kinkkua ja cheddaria.
Makeat: Täytekakku, suklaakakku, vadelma-juustokakku ja marianne-kuivakakku. Lisäks pikkuleipiä ja keksejä.
Siinähän nuo tais ollakin. Hyvin kävi kaupaks, tosin suolaset melkeinpä loppuivat ja makeaa jäi enempi yli.
 
Olipas Pilkkiksellä Paljon kaikkea herkkua :p :D


:headwall: :headwall: Ei tänään sitten ollutkaan jälkitarkastusta |O Siellä vaan keskusteltiin mun jaksamisesta ja tehtiin masennuskoe...Sit otettiin hemoglobiini ja verenpaine...Eka aika jälkitarkastukkseen olis vasta
kesäkuussa kun nyt ei ole vapaata aikaa lekuriin |O Eli mun täytyy
mennä sitten omalle gynellei jälkitarkastukseen ja saamaan pillerireseptiä...
 
Latte Oli kyllä aika herkullisia juttuja. :) Sisko teki täytekakun ja mun mies sen juustokakun :heart: mut muuten tein ite. Paitsi domino-keksit.. :D Mä oon nyt viimosen kolmen vuoden aikana innostunu ruoanlaitosta ja leipomisista, mut sitä ennen mäkin olin tosi käpälä. :D Eli reeniä vaan..

Emppu Harmi kun ei ollutkaan jälkitarkastusta tänään. :(
 
Lista taasen päivitelty,kohtahan se allusmammakin tänne siirtyy,kunhan vain ehtii :heart:
Minäkin jätän nyt toukokuun vaihteessa pikku kakkosta odottelevien päivittäjän paikan toiselle,niin voin sitten teidän kanssa turista täällä enemmin :p

BV ja P 35+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkkis:
Emppu Harmi kun ei ollutkaan jälkitarkastusta tänään. :(


Sit vielä neuvolakorttiin kirjoitettiin että jälkitarkastus :eek: No toivotaan
että saan gyneltäni ajan ensiviikolle niin mies saa pitää lapsia :)



Miehellä ollut kahdenviikon loma ja meni nyt kolmeksi päivää töihin...Arvatkaapa mitä se sano mulle??Et mä jään nyt kolmeksi päivää lasten yksinhuoltajaksi :LOL: :LOL: Tänään oleskelua ja päivällä
kaverin/lasten kanssa kaffeelle keskustaan :)
 
AAM
:wave: merkkaus tuun ilmoilee myöhemmin... 24.4. meitin tytteli syntyi siis klo 17.56 ja kahdessa tunnissa mitoilla 4315 gr ja 53 pituutta ja 35 pipa, kun oltiin jorviin tultu niin ulkona.. 7 auki tullessa jo.. :whistle: mut leitörs lisää *pus*

am & neiti A.
 
Mitä mä teen?


Otan pillerit jotka sopii mulle ja lopetan imetyksen? Tai otan pillerit jotka sopii mettäessä mutta ei mulle/tulee jatkuvaa vuotoa?Taikka
sitten vaan pelkkä kondoomi?Mulla hajoo pää miettiessä :headwall:
Pelkkä kondoomikaan ei houkuta eikä ainainen vuotelu...*huoh*
 
Emppu- No onpas sekavaa siella tuo jalkitarkastus vai ei sahlays! :eek: Arsyttavaa, etta pitaa yksityisella hoitaa... :headwall: Ma kanssa mietin noita ehkaisyjuttuja... ja ihan samaa tulokseen olen sun kanssa paatynyt... eli :headwall: :headwall: :headwall:

Meilla ei ainakaan tuo sun 'Best Wishes' toiminut viime yona! Voitko laittaa uudelleen! :D
Miten sun yksinhuoltajuus sujuu? :LOL:

Tervetuloa ja paljon onnea pienesta tytosta AM!!! :heart: :heart: vauhdikasta menoa jalleen kerran! :)

Pian sakin tanne tuut BV!! =) Justhan sakin vasta plussasit! Kukas ottaa sun homman harteilleen?

Meilla nukutaan parhaiten yleensa siina alkuillasta/ alkuyosta ja aamuyosta tankataan vahan valia... viimeyona tosin tankattiin alkuiltakin... ja nyt vasyttaa, mua ainakin! Jalkitarkastus on sitten tilattu, mutta sita ehkaisya tosiaan mietin- enka mihinkaan tulokseen paase... |O Selabaattiko on ratkaisu??! Ei kai sentaan...

Nyt akkia aamiaista napaan ja sit kaffelle! :wave:

Latte ja 5vk tankkaaja
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Meilla ei ainakaan tuo sun 'Best Wishes' toiminut viime yona! Voitko laittaa uudelleen! :D

Miten sun yksinhuoltajuus sujuu? :LOL:


Toi kuva vai? Mulla se näkyy hyvin :)


Yksinhuoltajuus sujuu oikein mukavasti :LOL:



Tänään sain sitten keskiviikoksi ajan gynelle =) Sihen mennessä
pitäs löytyä ratkaisu ehkäisyyn :D Mä sanoin kaverille että sit
pääsee taas ultrattavaksi...Kaveri sit kysys että enkö mä jo
kyllästy sihen?Mä sit vastasin että nyt kyllä kun ei oo mitään
kivaa nähtävää :LOL:
 
AAM
24.4. klo 17.56 syntyi täyden kymmenen pisteen tyttö meille Jorvissa. Mitat 4315gr/53cm/35 pipa..
Spinaalin ehdin tosiaan saada nippa nappa mikä johtui siitä että kun tultiin olin jo 7 cm auki ja sydänkäppyrään laitettiin melkein heti kun tuli sisälle ovista. Ei saaneet kunnollista vauvalta ja sitten teki alatutkimuksen joo olin lisää auennut sen 25 min jälkeen.. saliin siis ja vaatteenvaihto vikat masukuvat :D
sitten uudelleen nauhaan ja 10 min piti maata ja sinä aikana sitten juttelin kätilölle joka ravas jatkuvasti muualla kun oli toinenkin mimmi.. :| kiirusta siis.. että tahtoisin sen puudutteen ennenkö on myöhäistä, joo kunhan lääkäri on katsonut sen sydännauhan joo kivut yltyi, au.. vaikersin siinä ja narkkarikin oli valmiudessa spinaalin kanssa ja välineet tyrkyllä.. :) lääkäri vain puuttui että ois kattonut nauhan!! no vihdoin saapui ja jorinoitten jälkeen tokas että eihän tässä mtn antakaa naiselle jotai kipuun, OLIN ETTÄ KIITUS no siinä sitten tulikin sen ajan sisään kolme supparia jotka hoiti sen että ekan aikana pesivät selän ja laitto letkun sit vaikutti, kyljen kääntö suppari. tippa linssissä kipua se oli siis semmoi mun sietoraja melkein vastassa, en kyennyt puhumaan vain inisin :ashamed: mieskin vain paijasi päätä ja hoki kätilön kanssa että nyt pitää vaihtaa takasin selällee että vaikutus menee molempiin jalkoihin ja minä olin itkussa että oota että suppari mene ohi |O :'( viittä vailla, no vihdoin menikin ohi ja humps mamma selällee ja aah tunsin ko spinaalit valui toisellekin puolelle ja sit oli back in business niin sanotusti... :D ja valtakunnassa kaikki hyvin, oli meinaan viime tipassa ko päälaki oli jo näkyvissä..kun oli saanut laput hanurin alle.. sitä kersin siinä pari kertaa nostella ko kätilö väsäs jotai ja sanoi että nyt sit saa ponnistella kun siltä tuntuu.. no vei se sit mennessään ne ponnistustunteetkin mutta äkkiä ne muisti :) 6 min ja tyttö oli ulkona.. istukat ja jälkeiset 5 min myöhemmin. Vuotoa oli enempi jotai suonia siellä varmaan meni mutta ei mtn massiivista b:)d mutta hoitureita hillui edes takas ja lääkärikin kurkis alas varuiks ja totes että komiasti meni B) vaik ei ollut luomo, tosin kätilö tokas että melkein ois mennyt luomuna jos lekuril ois kestäny tovikin pidempään.. tiedä missä kuppas jossai kahvilla :LOL:
Tikkejä tuli 3 sisään +4 ulos ja epipari tehtiin, sanoi mun välilihoista että oli aika peräänantamattomat, siis ei joustanut :ashamed: ja harvemmin nähnyt synnyttäjillä eli että urheilijoilla on tuollaiset alapäälihakset normaalisti.. olin et ahaa liikuntaa siis en harrastanut lähes kahteen vuoteen mitää säännöllistä joten en tiä mistä nuo jäykät "alapäälihakset" on sit kehittyneet :whistle: :D päätelköön kukin mitä tahtoo :xmas:
Jees tyttö siis oli koko ajan hyvinvoiva ja isänsä katkoi napanuorat ja tissillä loikoili lähes tunnin sit miäs pesas neitin ja kapaloon vaan.. ruoka syötiin hyvällä omalla tunnolla ja meidät tempastiin osastolle..
Nyt kotona maito noussut neiti syö hyvin ja vauva-arkeen totutellaan taas

http://www.aijaa.com/v.php?i=4099904.jpg

neiti on muuten ihan veljensä näköinen :) semmoi unisex vauva ettei tiiä että kumpaa sukupuolta on :D

- - - - - - - - - - - - - - - -

today : ).) lähtöpainoon 5 kiloa to go --->

Ja nyt on neuvolassakin käyty... mun hemppa 125 ja epparihaava ok ! daisarit on muhkeat :D 3:
Vauva on ylittänyt 6 vrk syntymästä syntymäpainonsa.. :whistle: ja pääkin 36,4 cm pituus sama se ei ylläri :D
pask lentää ja balalaikka soi kun on nälkä..

Nyt esikoista hakemaan tarhasta ja vauvaa vilauttaan...

Samalla tämä perheenäippyli toivottaa pikkukakkostelijoille ja vaaveleille erittäin ihanat vappendaalikset !! :wave: :hug:

am & neiti A. 6 vrk
 

Yhteistyössä